Slag om Ypenburg

Concerten, festivals, toneel, circus, cabaret, comedy...

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Patrick_S
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 882
GeregistreerdCOLON 17 Jul 2006 11:42
CONTACTCOLON

10 mei 1940 betekende "Fall Gelb" de invasie van de Duitsers in Nederland, België en Luxemburg. Een van de Duitse doelen was Vliegveld Ypenburg, wat voorafgaand aan het droppen van de parachutisten eerst zwaar gebombardeerd werd. Vervolgens zouden 3 golven Duitsers op het intussen zwaar gehavende vliegveld proberen te landen. De Nederlanders leverden echter hevig verzet, en wisten zelfs in de namiddag het vliegveld te heroveren in zeer hevige man-tegen-man gevechten met als resultaat 515 gedode / gewonde soldaten aan de Nederlandse kant, en 2735 gedode / gewonde soldaten aan de Duitse zijde, waarvan er 1600 krijgsgevangen werden genomen.

Dit jaar is het precies 70 jaar geleden dat dit alles gebeurd is, en in Ypenburg werd dit herdacht met een mock-battle (nagespeeld gevecht) tussen de Fallschirmjager en de Nederlanders, wat publiekelijk toegankelijk was: klik hier voor een filmpje.

De zaterdag voorafgaand aan deze dag werd mij gevraagd om een fotoshoot te houden met alle aanwezige re-enactors, waarbij op diverse historische lokaties bestaande scene's nagespeeld werden. Aan deze shoot is een flinke voorbereiding voorafgegaan, waardoor het mogelijk was dat de Fallschirmjager gewapend door de straten konden marcheren, waar door de bewoners alle auto's en moderne elementen t.b.v. deze shoot uit verwijderd waren. Nieuwsgierige kijkers werden op een afstand gehouden, en het resultaat leverde voor mij honderden opnamen met een hoge 'authenticiteitsfactor' op.

Onderstaand heb ik een selectie uit de opnamen gemaakt, en getracht deze in zulk een volgorde te zetten dat ze een verhaal vertellen.

Ik zie jullie feedback & op- en aanmerkingen graag tegenmoet.

Patrick

[edit: n.a.v. een aantal gemeenschappelijke opmerkingen betreffende de strepen in de foto's, waar ik mij wel in kon vinden, heb ik de foto's vervangen door de versies zonder strepen]

#1:
Afbeelding

#2:
Afbeelding

#3:
Afbeelding

#4:
Afbeelding

#5:
Afbeelding

#6:
Afbeelding

#7:
Afbeelding

#8:
Afbeelding

#9:
Afbeelding

#10:
Afbeelding

#11:
Afbeelding

#12:
Afbeelding

#13:
Afbeelding

#14:
Afbeelding

#15:
Afbeelding

#16:
Afbeelding

#17:
Afbeelding

#18:
Afbeelding

#19:
Afbeelding

#20:
Afbeelding

#21:
Afbeelding
Laatst gewijzigd door 2 op Patrick_S, in totaal 24 keer gewijzigd.
www.rockportaal.nl ~ www.grauekompanie.nl
addy101
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1633
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2008 11:30

Mooie serie, ik begrijp waarom je gevraagd bent!
Ik vind alleen de postprocessing wat minder - zwart/wit is denk ik een goede keuze, maar de strepen zijn m.i. een beetje over-the-top. Maar ja, ik heb het sowieso niet op oud gemaakte foto's... Ik stop zeuren, het is gewoon een leuke serie, dank je voor delen.
[i]Das Bild ist ein Modell der Wirklichkeit - Wittgenstein[/i]
Gebruikers-avatar
esveldt
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 211
GeregistreerdCOLON 04 Feb 2009 13:06
WoonplaatsCOLON Enschede
CONTACTCOLON

Zooo, dat heb je erg mooi gedaan.

Complimenten voor de serie.
Van Kodak DCS315/620 - Nikon D50, D200 - Canon 40D naar
1D MKIII, 17-40 4 L USM, 28-70 2.8 L USM, 70-200 2.8 L USM, 400 5.6 L USM

Wishlist = 135 mm f2.0 en een 300 mm f2,8 met een 1,4 extender
ErikDignum
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 3249
GeregistreerdCOLON 11 Sep 2005 17:19
WoonplaatsCOLON Zaandam
CONTACTCOLON

Prachtig verslag van een mooi evenement! Ik ga wel mee met Addy101 voor wat betreft de strepen. Maar ik stop ook met zeuren...ook bedankt voor het delen!

Gr.

Erik
Canon schrijf je met een C en Erik met een k
www.erikdignumfotografie.nl
www.facebook.com/ErikDignumFotografie
http://www.oypo.nl/erikdignum
Gebruikers-avatar
van den Berg
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 658
GeregistreerdCOLON 27 Nov 2008 19:25

zeker erg strak, zw past er goed bij, ruis ook
alleen idd de steeds terug kerende strepen met het zelfde patroon gaan vervelen :wink:
Gebruikers-avatar
jantine
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 165
GeregistreerdCOLON 12 Nov 2009 17:17
WoonplaatsCOLON schoonrewoerd

mijn eerste gedachten zijn:

WAUWW
***nothing to say***
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

Erg mooi, en er zouden meer van dit soort historische zaken gedaan en vast gelegd moeten worden.
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
Gebruikers-avatar
Patrick_S
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 882
GeregistreerdCOLON 17 Jul 2006 11:42
CONTACTCOLON

Iedereen bedankt voor de feedback tot nog toe.

Ik heb geprobeerd op een authentieke manier te werk te gaan, dus geen perfecte composities, uitsnedes & belichting (destijds had men ook geen zoomlenzen & automatische lichtmeters ter beschikking), maar geprobeerd het moment te vangen.
Natuurlijk waren alle scenes / handelingen van te voren wel uitgedacht, maar ik heb op geen enkel moment een regisserende rol aangenomen, maar heb me tussen de re-enactors door bewogen zonder in hun doen en laten in te grijpen.

Met een aantal eerder geplaatste opmerkingen betreffende de vertikale strepen door de foto's kan ik me in vinden (was voor mij ook een probeerseltje), en ik heb de foto's intussen vervangen door versies zonder deze strepen.

Patrick
www.rockportaal.nl ~ www.grauekompanie.nl
Gebruikers-avatar
Brakel
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2164
GeregistreerdCOLON 11 Nov 2006 18:29
WoonplaatsCOLON Joure

Echt een serie om trots op te zijn.

Heel mooi gedaan..

gr
Ronald
Niet geschoten is zeker mis...
Gebruikers-avatar
marcootje
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 31
GeregistreerdCOLON 15 Feb 2006 15:49
WoonplaatsCOLON Den Haag
CONTACTCOLON

Een hele gave serie.
Waar zijn deze geschoten?
Ik woon zelf op Ypenburg op loopafstand van het oude vliegveld (waar overigens nu allemaal huizen staan).
Ik heb hier geen para's naar beneden zien springen en ook geen andere vreemde figuren met wapens rond zien lopen. :shock:
Eens zal ik het leren en tot die tijd blijf ik het gewoon proberen.
Gebruikers-avatar
van den Berg
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 658
GeregistreerdCOLON 27 Nov 2008 19:25

stuk beter zo, wat subtiele vignetering zou ook niet misstaan denk ik :wink:
de moderne borders doen wel afbreuk op het geheel
maar al met al wat je zelf mooi vindt offcours :wink:

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Patrick_S
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 882
GeregistreerdCOLON 17 Jul 2006 11:42
CONTACTCOLON

marcootje schreefCOLONWaar zijn deze geschoten?
Ik woon zelf op Ypenburg op loopafstand van het oude vliegveld (waar overigens nu allemaal huizen staan).
Ik heb hier geen para's naar beneden zien springen en ook geen andere vreemde figuren met wapens rond zien lopen. :shock:
- Villa Dorrepaal
- Het gebouw aan het ILSY plantsoen
- Een weiland naast een industrieterrein, waar vroeger daadwerkelijk landingen hebben plaatsgevonden, maar waarvan ik de locatie zo niet meer weet.

Overigens: de Fallschirmjager zijn niet echt uit een vliegtuig gesprongen, de parachutes werden tegen de wind in opgezet, en zo werden de landingen nagebootst...
van den Berg schreefCOLONstuk beter zo, wat subtiele vignetering zou ook niet misstaan denk ik
Die zit er in, maar om 't niet als een 'maniertje' over te laten komen heb ik deze heel subtiel gehouden.

Patrick
www.rockportaal.nl ~ www.grauekompanie.nl
Gebruikers-avatar
BossHogg
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 646
GeregistreerdCOLON 28 Feb 2010 15:57
WoonplaatsCOLON Rotterdam

erg mooie serie hoor!!!


deze reportage brengt me echt terug naar de 40/50 jaren .

gelukkig nooit meegemaakt maar door deze foto's voel ik me er erg bij betrokken.

:wink:
Lenzen zitten in mijn ogen en objectieven op mijn camera!
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar