HDR Met de Canon 50 D

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
matthieukrens
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 27
GeregistreerdCOLON 24 Sep 2006 12:40

Hallo allemaal,

hoe kan ik precies een HDR opname (combinatie van meerdere reeksfoto's met belichtingscompensaties maken) met mijn Canon 50D?

Groeten Matthieu Krens
Canon EOS 50D, Canon 300 mm, Sigma 10 mm en fisheye
"Carpe diem"
Gebruikers-avatar
seoman
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1144
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2010 10:50
WoonplaatsCOLON nijmegen

Kijk eens op pagina 102 van de handleiding
6d - EF 16-35mm f/2.8 L II USM - EF Macro 100mm F2.8 L IS USM - EF 70-200 L F/4 IS USM - EF 24-105 F/4 L IS USM - Sigma 50mm F/1.4 DG Art - 430EXIIringed
Gebruikers-avatar
Jerenes
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1352
GeregistreerdCOLON 21 Nov 2006 19:49
WoonplaatsCOLON Lochristi, België

Functie die je zoekt is AEB bracketing.
Die stel je in op bv -1 en +1. De camera op continuous shot zetten en dan 3x foto maken. Dan krijg je 3 foto's met de goede belichting, 1 tje met 1 stop onderbelicht en 1tje met 1 stop overbelicht.

Je kan normaal gezien je AEB instellen met waardes van 1/3 stop. Hoe meer je onder en overbelicht, hoe dramatischer je het effect kan maken.

Er is normaal gezien ergens ook een custom functie (cFn) waar je de volgorde van de foto's kan instellen. Standaard doet hij het met 0, +1, -1. Je kan dat instellen dat hij bv -1,0,+1 doet. (vind ik zelf wat praktischer omdat je in LR dan wat makkelijker kan zien welke 3 bij elkaar horen...

Let wel op, je bent best dat je dit vanaf statief doet. Anders kan het wel eens zijn dat je foto's niet goed overlappen als je later een HDR wil gaan maken doordat je bewogen bent tussen belichtingsstops.


Wat makkelijk is, is als je je AEB ingesteld hebt naar eigen zin, dan de mode van de camera op de timer van 3s zet. Dan maakt ie voor jou zelf de 3 bracket fotos na elkaar.

Nog iets, als je een onderwerp kiest en je stelt daarop scherp, veranderd dan de compositie, vergeet niet je lens op manual focus te zetten. Hij zal namelijk opnieuw focussen tussen je belichtingen.
Jeroen

7D + Grip | 6D+Grip | Canon EFs 10-22 f/3.5-4.5 USM | Canon EF 24-70 f/2.8L USM| Canon EF 24-105 f/4L IS USM II | Canon EF 70-200 f/4L IS USM |Canon EF 100-400 f/4.5-5.6L IS USM | Canon 1.4x II Extender
Gebruikers-avatar
Sushi
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2840
GeregistreerdCOLON 08 Jan 2009 10:40
WoonplaatsCOLON Rhenen
CONTACTCOLON

En vergeet niet de camera op Av te zetten. :wink:
Gebruikers-avatar
MarieCanon
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1998
GeregistreerdCOLON 20 Jan 2009 11:48
CONTACTCOLON

Sushi schreefCOLONEn vergeet niet de camera op Av te zetten. :wink:
Manual mode kan hoor ;-)
[i]400+7D's & 577mm's + 430 flitsen...[/i]
That's right, I'm checking out your body!
Gebruikers-avatar
Sushi
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2840
GeregistreerdCOLON 08 Jan 2009 10:40
WoonplaatsCOLON Rhenen
CONTACTCOLON

Ik wilde het niet té moeilijk maken. :twisted: :wink:
pielie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 130
GeregistreerdCOLON 16 Apr 2010 17:53
WoonplaatsCOLON Terneuzen

Geweldig dank jullie wel weet ik hier ook weer wat meer van, ben op dit moment mezelf dit aan het leren. (Ook met de 50D) 8)
EOS 50D|17-85 f4-5.6 IS USM|70-200 F4 L USM|50 1.8 MKI| Sigma 24-70 2.8|Canon 24-105 F4 L |Canon 100 2.8 macro| Hoya UV Pro1|BW UV|Kenko CPL|LP Rezo 190AW|2x Transcend 8GB 600x|Sandisk Extreme III 4GB|LP Flipside 400AW|580 EX II|
avandijk
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 291
GeregistreerdCOLON 03 Jan 2007 14:20
WoonplaatsCOLON Noordkop

Sushi schreefCOLONEn vergeet niet de camera op Av te zetten. :wink:
Dat is dus helemaal niet slim, je krijgt dan 3 foto's met verschillende scherptediepte omdat je het diafragma verandert om de belichting aan te passen.

Je kunt beter voor Tv kiezen, hiermee krijg je in ieder geval identieke foto's vwb scherptediepte.
7D|5DII|17-40/4|17-55/2.8|24-105/4|70-200/4|50/1.4|430EX|270EX|
Gebruikers-avatar
Jerenes
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1352
GeregistreerdCOLON 21 Nov 2006 19:49
WoonplaatsCOLON Lochristi, België

avandijk schreefCOLON
Sushi schreefCOLONEn vergeet niet de camera op Av te zetten. :wink:
Dat is dus helemaal niet slim, je krijgt dan 3 foto's met verschillende scherptediepte omdat je het diafragma verandert om de belichting aan te passen.

Je kunt beter voor Tv kiezen, hiermee krijg je in ieder geval identieke foto's vwb scherptediepte.
Ik denk dat jij hier even de bal volledig mist!

Op standje Av stel je je diafragma vast in. De sluitertijd veranderd naargelang nodig voor een correct belichte foto.
Op standje Tv stel je je sluitertijd vast in. Het diafragma veranderd naargelang nodig voor een goed belichte foto.
Op standje M stel je alles zelf in.

Op standje Av houd je dus gewoon je scherptediepte en gaat bij AEB je sluitertijd aangepast worden naargelang je ingesteld hebt in je AEB functie...
Jeroen

7D + Grip | 6D+Grip | Canon EFs 10-22 f/3.5-4.5 USM | Canon EF 24-70 f/2.8L USM| Canon EF 24-105 f/4L IS USM II | Canon EF 70-200 f/4L IS USM |Canon EF 100-400 f/4.5-5.6L IS USM | Canon 1.4x II Extender
avandijk
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 291
GeregistreerdCOLON 03 Jan 2007 14:20
WoonplaatsCOLON Noordkop

Je hebt helemaal gelijk. Ik ging er vanuit dat je niet de auto bracketing functie gebruikte, deze verandert in de Av-stand de sluitertijd.

Zelf gebruik ik de AEB functie nooit en maak ik een HDR in de Tv stand. Om de belichting te veranderen varieer ik de sluitertijd. Dit komt op hetzelfde neer, vandaar de verwarring.
7D|5DII|17-40/4|17-55/2.8|24-105/4|70-200/4|50/1.4|430EX|270EX|
Gebruikers-avatar
bobvanduin
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3650
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2004 21:47
WoonplaatsCOLON Eyrarbakki (IJsland)
CONTACTCOLON

avandijk schreefCOLONJe hebt helemaal gelijk. Ik ging er vanuit dat je niet de auto bracketing functie gebruikte, deze verandert in de Av-stand de sluitertijd.

Zelf gebruik ik de AEB functie nooit en maak ik een HDR in de Tv stand. Om de belichting te veranderen varieer ik de sluitertijd. Dit komt op hetzelfde neer, vandaar de verwarring.
Mag ik vragen waarom je het dan op zo een omslachtige manier doet? Ten eerste doe je zelf wat de camera ook kan, ten 2e heb je op jou manier veel meer kans dat je 3 verschillende beelden krijgt qua compositie, doordat je tussen de 3 foto´s door 2 keer aan de camera zit kan de camera een beetje bewegen waardoor je ghosting krijgt. Door wel gebruik te maken van de AV stand en AEB bruk je 1 keer de sluiter in en maak je 3 opnames, terwijl je de camera maar 1 keer aanraakt.
"Light is the Language of Photography" | Joe McNally
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

En, als ik het wel heb, klapt de spiegel maar 1 keer op.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
Sushi
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2840
GeregistreerdCOLON 08 Jan 2009 10:40
WoonplaatsCOLON Rhenen
CONTACTCOLON

Spiegel blijft standaard niet opgeklapt en klappert dus vrolijk mee. Misschien als je hem instelt via de persoonlijke voorkeuze dat ie wel netjes opgeklapt blijft.
Gebruikers-avatar
sugarman
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5360
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2004 00:25
WoonplaatsCOLON Een Hagenees in Hoek van Holland
CONTACTCOLON

En om nog meer verwarring te scheppen :)
Je kan ook volstaan met een "normale" belichte RAW opname.

In de raw editor maak je b.v.b. drie verschillende belichtingen en die drie verschillende JPG bestanden laat je inlezen door b.v.b. Photomatix of Photoshop vanaf CS5.
Een camera, een lichtsetje en nog wat gebroken glazen.
Let op!! Men zegt vaak "belichting" terwijl er "verlichting" wordt bedoeld.
Gebruikers-avatar
Jerenes
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1352
GeregistreerdCOLON 21 Nov 2006 19:49
WoonplaatsCOLON Lochristi, België

sugarman schreefCOLONEn om nog meer verwarring te scheppen :)
Je kan ook volstaan met een "normale" belichte RAW opname.

In de raw editor maak je b.v.b. drie verschillende belichtingen en die drie verschillende JPG bestanden laat je inlezen door b.v.b. Photomatix of Photoshop vanaf CS5.
Aah... zou je denken... het lukt wel, maar het is niet hetzelfde als met AEB... je krijgt namelijk door je sluitertijden andere zaken te zien bij een langere of kortere sluitertijd dan dat je het via software probeert op te halen...
Jeroen

7D + Grip | 6D+Grip | Canon EFs 10-22 f/3.5-4.5 USM | Canon EF 24-70 f/2.8L USM| Canon EF 24-105 f/4L IS USM II | Canon EF 70-200 f/4L IS USM |Canon EF 100-400 f/4.5-5.6L IS USM | Canon 1.4x II Extender
Gebruikers-avatar
sugarman
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5360
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2004 00:25
WoonplaatsCOLON Een Hagenees in Hoek van Holland
CONTACTCOLON

Klopt en het is ook een kwestie van smaak wat iemand mooi vind.
Dit vraagt om een vergelijkings testje :)

Vanmiddag heb ik toch een uurtje vrij en ga ik wat verschillende methode's hier neer zetten.
Wordt dus vervolgt.
Een camera, een lichtsetje en nog wat gebroken glazen.
Let op!! Men zegt vaak "belichting" terwijl er "verlichting" wordt bedoeld.
Gebruikers-avatar
Sushi
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2840
GeregistreerdCOLON 08 Jan 2009 10:40
WoonplaatsCOLON Rhenen
CONTACTCOLON

Een HDR maken met maar één foto geeft zeker niet hetzelfde resultaat. In die ene foto kan gewoonweg niet dezelfde hoeveelheid informatie zitten als in drie foto's.

In de enkele foto is bijvoorbeeld de lucht kompleet overbelicht. In de onderbelichtte foto zal de lucht nog gewoon doortekening hebben. Ook in de donkere delen gaat dit op. Waar het zwart in die ene foto al helemaal dicht loopt, zal in de overbelichtte foto nog detail te zien zijn.
Gebruikers-avatar
bobvanduin
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3650
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2004 21:47
WoonplaatsCOLON Eyrarbakki (IJsland)
CONTACTCOLON

Hi Peter, het heeft toch niets met smaak te maken? 1 foto HDR is geen HDR, je creerd er immers geen meer dynamisch bereik mee. Je krijgt er mooie resultaten mee, maar geen HDR foto, enkel een HDR-look.
"Light is the Language of Photography" | Joe McNally
Gebruikers-avatar
Jerenes
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1352
GeregistreerdCOLON 21 Nov 2006 19:49
WoonplaatsCOLON Lochristi, België

sugarman schreefCOLONKlopt en het is ook een kwestie van smaak wat iemand mooi vind.
Dit vraagt om een vergelijkings testje :)

Vanmiddag heb ik toch een uurtje vrij en ga ik wat verschillende methode's hier neer zetten.
Wordt dus vervolgt.
Leuk idee... ik kan dat ook wel eens doen met een eerdere foto van me. Die heb ik toch al in 3 belichtingen. Het enige wat ik dan moet doen is de niet gecompenseerde foto 3x uitcompenseren en dan dezelfde bewerking erop los laten... Ik doe mee... Wordt ook nog vervolgt! :D
Jeroen

7D + Grip | 6D+Grip | Canon EFs 10-22 f/3.5-4.5 USM | Canon EF 24-70 f/2.8L USM| Canon EF 24-105 f/4L IS USM II | Canon EF 70-200 f/4L IS USM |Canon EF 100-400 f/4.5-5.6L IS USM | Canon 1.4x II Extender
avandijk
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 291
GeregistreerdCOLON 03 Jan 2007 14:20
WoonplaatsCOLON Noordkop

bobvanduin schreefCOLON ten 2e heb je op jou manier veel meer kans dat je 3 verschillende beelden krijgt qua compositie, doordat je tussen de 3 foto´s door 2 keer aan de camera zit kan de camera een beetje bewegen waardoor je ghosting krijgt.
Daar heb je met gebruik en statief en Photoshop absoluut geen last van. Uit de hand lukt het zelfs.
7D|5DII|17-40/4|17-55/2.8|24-105/4|70-200/4|50/1.4|430EX|270EX|
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar