Hallo allemaal,
hoe kan ik precies een HDR opname (combinatie van meerdere reeksfoto's met belichtingscompensaties maken) met mijn Canon 50D?
Groeten Matthieu Krens
HDR Met de Canon 50 D
ModeratorCOLON Global Moderators
Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
-
- Shooter+
- BerichtenCOLON 27
- GeregistreerdCOLON 24 Sep 2006 12:40
Canon EOS 50D, Canon 300 mm, Sigma 10 mm en fisheye
"Carpe diem"
"Carpe diem"
- seoman
- Canon shooter pro
- BerichtenCOLON 1144
- GeregistreerdCOLON 28 Apr 2010 10:50
- WoonplaatsCOLON nijmegen
Kijk eens op pagina 102 van de handleiding
6d - EF 16-35mm f/2.8 L II USM - EF Macro 100mm F2.8 L IS USM - EF 70-200 L F/4 IS USM - EF 24-105 F/4 L IS USM - Sigma 50mm F/1.4 DG Art - 430EXIIringed
- Jerenes
- Canon shooter pro
- BerichtenCOLON 1352
- GeregistreerdCOLON 21 Nov 2006 19:49
- WoonplaatsCOLON Lochristi, België
Functie die je zoekt is AEB bracketing.
Die stel je in op bv -1 en +1. De camera op continuous shot zetten en dan 3x foto maken. Dan krijg je 3 foto's met de goede belichting, 1 tje met 1 stop onderbelicht en 1tje met 1 stop overbelicht.
Je kan normaal gezien je AEB instellen met waardes van 1/3 stop. Hoe meer je onder en overbelicht, hoe dramatischer je het effect kan maken.
Er is normaal gezien ergens ook een custom functie (cFn) waar je de volgorde van de foto's kan instellen. Standaard doet hij het met 0, +1, -1. Je kan dat instellen dat hij bv -1,0,+1 doet. (vind ik zelf wat praktischer omdat je in LR dan wat makkelijker kan zien welke 3 bij elkaar horen...
Let wel op, je bent best dat je dit vanaf statief doet. Anders kan het wel eens zijn dat je foto's niet goed overlappen als je later een HDR wil gaan maken doordat je bewogen bent tussen belichtingsstops.
Wat makkelijk is, is als je je AEB ingesteld hebt naar eigen zin, dan de mode van de camera op de timer van 3s zet. Dan maakt ie voor jou zelf de 3 bracket fotos na elkaar.
Nog iets, als je een onderwerp kiest en je stelt daarop scherp, veranderd dan de compositie, vergeet niet je lens op manual focus te zetten. Hij zal namelijk opnieuw focussen tussen je belichtingen.
Die stel je in op bv -1 en +1. De camera op continuous shot zetten en dan 3x foto maken. Dan krijg je 3 foto's met de goede belichting, 1 tje met 1 stop onderbelicht en 1tje met 1 stop overbelicht.
Je kan normaal gezien je AEB instellen met waardes van 1/3 stop. Hoe meer je onder en overbelicht, hoe dramatischer je het effect kan maken.
Er is normaal gezien ergens ook een custom functie (cFn) waar je de volgorde van de foto's kan instellen. Standaard doet hij het met 0, +1, -1. Je kan dat instellen dat hij bv -1,0,+1 doet. (vind ik zelf wat praktischer omdat je in LR dan wat makkelijker kan zien welke 3 bij elkaar horen...
Let wel op, je bent best dat je dit vanaf statief doet. Anders kan het wel eens zijn dat je foto's niet goed overlappen als je later een HDR wil gaan maken doordat je bewogen bent tussen belichtingsstops.
Wat makkelijk is, is als je je AEB ingesteld hebt naar eigen zin, dan de mode van de camera op de timer van 3s zet. Dan maakt ie voor jou zelf de 3 bracket fotos na elkaar.
Nog iets, als je een onderwerp kiest en je stelt daarop scherp, veranderd dan de compositie, vergeet niet je lens op manual focus te zetten. Hij zal namelijk opnieuw focussen tussen je belichtingen.
Jeroen
7D + Grip | 6D+Grip | Canon EFs 10-22 f/3.5-4.5 USM | Canon EF 24-70 f/2.8L USM| Canon EF 24-105 f/4L IS USM II | Canon EF 70-200 f/4L IS USM |Canon EF 100-400 f/4.5-5.6L IS USM | Canon 1.4x II Extender
7D + Grip | 6D+Grip | Canon EFs 10-22 f/3.5-4.5 USM | Canon EF 24-70 f/2.8L USM| Canon EF 24-105 f/4L IS USM II | Canon EF 70-200 f/4L IS USM |Canon EF 100-400 f/4.5-5.6L IS USM | Canon 1.4x II Extender
- MarieCanon
- Canon shooter pro
- BerichtenCOLON 1998
- GeregistreerdCOLON 20 Jan 2009 11:48
- CONTACTCOLON
Manual mode kan hoorSushi schreefCOLONEn vergeet niet de camera op Av te zetten.
![Wink ;-)](./images/smilies/icon_wink.gif)
[i]400+7D's & 577mm's + 430 flitsen...[/i]
That's right, I'm checking out your body!
That's right, I'm checking out your body!
-
- Canon shooter
- BerichtenCOLON 130
- GeregistreerdCOLON 16 Apr 2010 17:53
- WoonplaatsCOLON Terneuzen
Geweldig dank jullie wel weet ik hier ook weer wat meer van, ben op dit moment mezelf dit aan het leren. (Ook met de 50D) ![Cool 8)](./images/smilies/icon_cool.gif)
![Cool 8)](./images/smilies/icon_cool.gif)
EOS 50D|17-85 f4-5.6 IS USM|70-200 F4 L USM|50 1.8 MKI| Sigma 24-70 2.8|Canon 24-105 F4 L |Canon 100 2.8 macro| Hoya UV Pro1|BW UV|Kenko CPL|LP Rezo 190AW|2x Transcend 8GB 600x|Sandisk Extreme III 4GB|LP Flipside 400AW|580 EX II|
-
- Canon shooter+
- BerichtenCOLON 291
- GeregistreerdCOLON 03 Jan 2007 14:20
- WoonplaatsCOLON Noordkop
Dat is dus helemaal niet slim, je krijgt dan 3 foto's met verschillende scherptediepte omdat je het diafragma verandert om de belichting aan te passen.Sushi schreefCOLONEn vergeet niet de camera op Av te zetten.
Je kunt beter voor Tv kiezen, hiermee krijg je in ieder geval identieke foto's vwb scherptediepte.
7D|5DII|17-40/4|17-55/2.8|24-105/4|70-200/4|50/1.4|430EX|270EX|
- Jerenes
- Canon shooter pro
- BerichtenCOLON 1352
- GeregistreerdCOLON 21 Nov 2006 19:49
- WoonplaatsCOLON Lochristi, België
Ik denk dat jij hier even de bal volledig mist!avandijk schreefCOLONDat is dus helemaal niet slim, je krijgt dan 3 foto's met verschillende scherptediepte omdat je het diafragma verandert om de belichting aan te passen.Sushi schreefCOLONEn vergeet niet de camera op Av te zetten.
Je kunt beter voor Tv kiezen, hiermee krijg je in ieder geval identieke foto's vwb scherptediepte.
Op standje Av stel je je diafragma vast in. De sluitertijd veranderd naargelang nodig voor een correct belichte foto.
Op standje Tv stel je je sluitertijd vast in. Het diafragma veranderd naargelang nodig voor een goed belichte foto.
Op standje M stel je alles zelf in.
Op standje Av houd je dus gewoon je scherptediepte en gaat bij AEB je sluitertijd aangepast worden naargelang je ingesteld hebt in je AEB functie...
Jeroen
7D + Grip | 6D+Grip | Canon EFs 10-22 f/3.5-4.5 USM | Canon EF 24-70 f/2.8L USM| Canon EF 24-105 f/4L IS USM II | Canon EF 70-200 f/4L IS USM |Canon EF 100-400 f/4.5-5.6L IS USM | Canon 1.4x II Extender
7D + Grip | 6D+Grip | Canon EFs 10-22 f/3.5-4.5 USM | Canon EF 24-70 f/2.8L USM| Canon EF 24-105 f/4L IS USM II | Canon EF 70-200 f/4L IS USM |Canon EF 100-400 f/4.5-5.6L IS USM | Canon 1.4x II Extender
-
- Canon shooter+
- BerichtenCOLON 291
- GeregistreerdCOLON 03 Jan 2007 14:20
- WoonplaatsCOLON Noordkop
Je hebt helemaal gelijk. Ik ging er vanuit dat je niet de auto bracketing functie gebruikte, deze verandert in de Av-stand de sluitertijd.
Zelf gebruik ik de AEB functie nooit en maak ik een HDR in de Tv stand. Om de belichting te veranderen varieer ik de sluitertijd. Dit komt op hetzelfde neer, vandaar de verwarring.
Zelf gebruik ik de AEB functie nooit en maak ik een HDR in de Tv stand. Om de belichting te veranderen varieer ik de sluitertijd. Dit komt op hetzelfde neer, vandaar de verwarring.
7D|5DII|17-40/4|17-55/2.8|24-105/4|70-200/4|50/1.4|430EX|270EX|
- bobvanduin
- Canon shooter pro+
- BerichtenCOLON 3650
- GeregistreerdCOLON 30 Dec 2004 21:47
- WoonplaatsCOLON Eyrarbakki (IJsland)
- CONTACTCOLON
Mag ik vragen waarom je het dan op zo een omslachtige manier doet? Ten eerste doe je zelf wat de camera ook kan, ten 2e heb je op jou manier veel meer kans dat je 3 verschillende beelden krijgt qua compositie, doordat je tussen de 3 foto´s door 2 keer aan de camera zit kan de camera een beetje bewegen waardoor je ghosting krijgt. Door wel gebruik te maken van de AV stand en AEB bruk je 1 keer de sluiter in en maak je 3 opnames, terwijl je de camera maar 1 keer aanraakt.avandijk schreefCOLONJe hebt helemaal gelijk. Ik ging er vanuit dat je niet de auto bracketing functie gebruikte, deze verandert in de Av-stand de sluitertijd.
Zelf gebruik ik de AEB functie nooit en maak ik een HDR in de Tv stand. Om de belichting te veranderen varieer ik de sluitertijd. Dit komt op hetzelfde neer, vandaar de verwarring.
"Light is the Language of Photography" | Joe McNally
- sugarman
- Canon shooter Die Hard
- BerichtenCOLON 5360
- GeregistreerdCOLON 09 Dec 2004 00:25
- WoonplaatsCOLON Een Hagenees in Hoek van Holland
- CONTACTCOLON
En om nog meer verwarring te scheppen ![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Je kan ook volstaan met een "normale" belichte RAW opname.
In de raw editor maak je b.v.b. drie verschillende belichtingen en die drie verschillende JPG bestanden laat je inlezen door b.v.b. Photomatix of Photoshop vanaf CS5.
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Je kan ook volstaan met een "normale" belichte RAW opname.
In de raw editor maak je b.v.b. drie verschillende belichtingen en die drie verschillende JPG bestanden laat je inlezen door b.v.b. Photomatix of Photoshop vanaf CS5.
Een camera, een lichtsetje en nog wat gebroken glazen.
Let op!! Men zegt vaak "belichting" terwijl er "verlichting" wordt bedoeld.
Let op!! Men zegt vaak "belichting" terwijl er "verlichting" wordt bedoeld.
- Jerenes
- Canon shooter pro
- BerichtenCOLON 1352
- GeregistreerdCOLON 21 Nov 2006 19:49
- WoonplaatsCOLON Lochristi, België
Aah... zou je denken... het lukt wel, maar het is niet hetzelfde als met AEB... je krijgt namelijk door je sluitertijden andere zaken te zien bij een langere of kortere sluitertijd dan dat je het via software probeert op te halen...sugarman schreefCOLONEn om nog meer verwarring te scheppen
Je kan ook volstaan met een "normale" belichte RAW opname.
In de raw editor maak je b.v.b. drie verschillende belichtingen en die drie verschillende JPG bestanden laat je inlezen door b.v.b. Photomatix of Photoshop vanaf CS5.
Jeroen
7D + Grip | 6D+Grip | Canon EFs 10-22 f/3.5-4.5 USM | Canon EF 24-70 f/2.8L USM| Canon EF 24-105 f/4L IS USM II | Canon EF 70-200 f/4L IS USM |Canon EF 100-400 f/4.5-5.6L IS USM | Canon 1.4x II Extender
7D + Grip | 6D+Grip | Canon EFs 10-22 f/3.5-4.5 USM | Canon EF 24-70 f/2.8L USM| Canon EF 24-105 f/4L IS USM II | Canon EF 70-200 f/4L IS USM |Canon EF 100-400 f/4.5-5.6L IS USM | Canon 1.4x II Extender
- sugarman
- Canon shooter Die Hard
- BerichtenCOLON 5360
- GeregistreerdCOLON 09 Dec 2004 00:25
- WoonplaatsCOLON Een Hagenees in Hoek van Holland
- CONTACTCOLON
Klopt en het is ook een kwestie van smaak wat iemand mooi vind.
Dit vraagt om een vergelijkings testje![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Vanmiddag heb ik toch een uurtje vrij en ga ik wat verschillende methode's hier neer zetten.
Wordt dus vervolgt.
Dit vraagt om een vergelijkings testje
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Vanmiddag heb ik toch een uurtje vrij en ga ik wat verschillende methode's hier neer zetten.
Wordt dus vervolgt.
Een camera, een lichtsetje en nog wat gebroken glazen.
Let op!! Men zegt vaak "belichting" terwijl er "verlichting" wordt bedoeld.
Let op!! Men zegt vaak "belichting" terwijl er "verlichting" wordt bedoeld.
- Sushi
- Canon shooter pro+
- BerichtenCOLON 2840
- GeregistreerdCOLON 08 Jan 2009 10:40
- WoonplaatsCOLON Rhenen
- CONTACTCOLON
Een HDR maken met maar één foto geeft zeker niet hetzelfde resultaat. In die ene foto kan gewoonweg niet dezelfde hoeveelheid informatie zitten als in drie foto's.
In de enkele foto is bijvoorbeeld de lucht kompleet overbelicht. In de onderbelichtte foto zal de lucht nog gewoon doortekening hebben. Ook in de donkere delen gaat dit op. Waar het zwart in die ene foto al helemaal dicht loopt, zal in de overbelichtte foto nog detail te zien zijn.
In de enkele foto is bijvoorbeeld de lucht kompleet overbelicht. In de onderbelichtte foto zal de lucht nog gewoon doortekening hebben. Ook in de donkere delen gaat dit op. Waar het zwart in die ene foto al helemaal dicht loopt, zal in de overbelichtte foto nog detail te zien zijn.
- bobvanduin
- Canon shooter pro+
- BerichtenCOLON 3650
- GeregistreerdCOLON 30 Dec 2004 21:47
- WoonplaatsCOLON Eyrarbakki (IJsland)
- CONTACTCOLON
Hi Peter, het heeft toch niets met smaak te maken? 1 foto HDR is geen HDR, je creerd er immers geen meer dynamisch bereik mee. Je krijgt er mooie resultaten mee, maar geen HDR foto, enkel een HDR-look.
"Light is the Language of Photography" | Joe McNally
- Jerenes
- Canon shooter pro
- BerichtenCOLON 1352
- GeregistreerdCOLON 21 Nov 2006 19:49
- WoonplaatsCOLON Lochristi, België
Leuk idee... ik kan dat ook wel eens doen met een eerdere foto van me. Die heb ik toch al in 3 belichtingen. Het enige wat ik dan moet doen is de niet gecompenseerde foto 3x uitcompenseren en dan dezelfde bewerking erop los laten... Ik doe mee... Wordt ook nog vervolgt!sugarman schreefCOLONKlopt en het is ook een kwestie van smaak wat iemand mooi vind.
Dit vraagt om een vergelijkings testje
Vanmiddag heb ik toch een uurtje vrij en ga ik wat verschillende methode's hier neer zetten.
Wordt dus vervolgt.
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Jeroen
7D + Grip | 6D+Grip | Canon EFs 10-22 f/3.5-4.5 USM | Canon EF 24-70 f/2.8L USM| Canon EF 24-105 f/4L IS USM II | Canon EF 70-200 f/4L IS USM |Canon EF 100-400 f/4.5-5.6L IS USM | Canon 1.4x II Extender
7D + Grip | 6D+Grip | Canon EFs 10-22 f/3.5-4.5 USM | Canon EF 24-70 f/2.8L USM| Canon EF 24-105 f/4L IS USM II | Canon EF 70-200 f/4L IS USM |Canon EF 100-400 f/4.5-5.6L IS USM | Canon 1.4x II Extender
-
- Canon shooter+
- BerichtenCOLON 291
- GeregistreerdCOLON 03 Jan 2007 14:20
- WoonplaatsCOLON Noordkop
Daar heb je met gebruik en statief en Photoshop absoluut geen last van. Uit de hand lukt het zelfs.bobvanduin schreefCOLON ten 2e heb je op jou manier veel meer kans dat je 3 verschillende beelden krijgt qua compositie, doordat je tussen de 3 foto´s door 2 keer aan de camera zit kan de camera een beetje bewegen waardoor je ghosting krijgt.
7D|5DII|17-40/4|17-55/2.8|24-105/4|70-200/4|50/1.4|430EX|270EX|