Wat doen jullie met je RAW's na editing?

Alles over computers, websites en software voor camera en PC.

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Cathelijne
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 133
GeregistreerdCOLON 21 Mrt 2008 15:14

Hoi!

Sinds een tijdje fotografeer ik in RAW en die bewerk ik in aperture 3. Eerst schoot ik in RAW + JPG. De originele JPG's heb ik maar weggegooid, want want moet ik met 2 paar JPG's waarvan de bewerkte RAW's toch mooier zijn.

Wat ik mij afvroeg is, wat doen jullie met je RAW's als jullie er JPG's van hebben gemaakt? Bewaren jullie die gewoon?

Verder maak ik Backups met Time machine, maar Aperture en Time machine is geen top combinatie. Dat betekend mocht ik een keer mijn aperture library kwijtraken dan ben ik al mijn bewerkte RAW's kwijt. De originele RAW's heb ik in een los mapje staan die ook gebackuped worden. Maar stel ik raak de library kwijt, dan ben ik ook al mijn edits kwijt.

Hoe doen jullie dat? Bewaren jullie helemaal geen RAW's of alleen de originelen. Of is het mogelijk de originelen met de edit data erover heen te bewaren?

Ik ben er erg benieuwd naar!

Groetjes,
Cathelijne
Canon Eos 400D
- EF-S 18-55 F3.5-5.6
- EF 70-300 IS USM F4-5.6
- Speedlite 430EX II
- B+W Clear Protection filter 58mm
rickbuddingh
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 200
GeregistreerdCOLON 01 Mrt 2009 16:59
WoonplaatsCOLON Montfoort
CONTACTCOLON

Hoi,

ik bewaar de RAW's altijd. Daarnaast maak ik van de bewerkte RAW's altijd direct DNG's en/of PSD's. Zo bewaar ik mijn bewerkingen op mijn RAW's en ook mijn bewerkingen in Photoshop. Kost wel wat hardeschijfruimte, maar ja, een verloren foto is voor altijd weg...

Gr. Rick
EOS 40D, 24-105 F4 L IS USM, 70-200 F4 L USM, 580 EX II
Cathelijne
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 133
GeregistreerdCOLON 21 Mrt 2008 15:14

In aperture kan ik ook opslaan als PSD. Ik kan alleen nergens de data van de bewerkingen terugvinden. Als ik de PSD open in aperture staan alles weer op 0 zegmaar. Hoe werkt dat?
Canon Eos 400D
- EF-S 18-55 F3.5-5.6
- EF 70-300 IS USM F4-5.6
- Speedlite 430EX II
- B+W Clear Protection filter 58mm
Gebruikers-avatar
Dennis-010-
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1126
GeregistreerdCOLON 14 Apr 2008 19:28
WoonplaatsCOLON Capelle aan den IJssel

Ik bewerk de RAW's welke na bewerking worden opgeslagen op 2x een externe hd. De JPG's worden ook opgeslagen in orgineel formaat en tevens verkleind voor gebruik op internet.
- Canon spul -
Cathelijne
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 133
GeregistreerdCOLON 21 Mrt 2008 15:14

Hoe sla je een RAW na bewerking op?
Canon Eos 400D
- EF-S 18-55 F3.5-5.6
- EF 70-300 IS USM F4-5.6
- Speedlite 430EX II
- B+W Clear Protection filter 58mm
Gebruikers-avatar
EOSKOP
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 3273
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2006 19:00
WoonplaatsCOLON Dordrecht

Ik werk met Lightroom en bewaar de originele op een externe schijf met daar bij de instellingen die ik toegepast heb. en dat gaat ook via Lightroom.

Gr Johan
Adobe CS 5 - Lightroom 4
Gebruikers-avatar
ralive
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 77
GeregistreerdCOLON 17 Okt 2004 13:06
WoonplaatsCOLON Zuid-Limburg (Hoensbroek)

Ik bewaar vrijwel geen jpegs. Alleen de RAW foto's blijven bewaard zonder bewerking. Bewerkingen voor afdrukken doe ik met DxO Optics en iedere keer opnieuw. Dat heeft voor mij zowel als voordeel en als nadeel dat de foto's iedere keer anders zijn. Als een bepaalde plaat me na bewerking erg aanspreekt, of voor iemand anders is, wil ik deze wel bewaren in een andere formaat en dat kan dan jpeg zijn.
Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Gebruikers-avatar
Tafkar
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 129
GeregistreerdCOLON 31 Aug 2005 10:36
WoonplaatsCOLON Hilversum

Voor mij zijn de raw's de digitale negatief. Deze blijven altijd ongewijzigd en worden op 3 plaatsen bewaard.
Alle foto's gaan door DxO en worden omgezet in JPG files en daarna misschien nog wat extra bewerking in bv PS. Deze foto's zijn voor het bekijken en afdrukken. Ook deze worden op 2 verschillende media opgeslagen.
Canon EOS 5D + EF 50mm 1.8 II + EF 70-300 4-5.6 IS USM + EF 28-105 3.5-4.5
Cathelijne
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 133
GeregistreerdCOLON 21 Mrt 2008 15:14

@ Tafkar en Ralive

Oke ik bewaar inderdaad momenteel de RAWs en de bewerkte RAWs in jpg formaat. Begrijp ik hieruit dat jullie dus niet de bewerkte RAWs ergens bewaren, maar enkel het origineel (de RAW) en de bewerkte (de jpg)?
Canon Eos 400D
- EF-S 18-55 F3.5-5.6
- EF 70-300 IS USM F4-5.6
- Speedlite 430EX II
- B+W Clear Protection filter 58mm
Gebruikers-avatar
jeveos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3411
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2006 11:18

Je kunt je RAWs in Aperture kopiëren naar de lokale database of laten refereren. Ik doe het laatste. Dat betekent ook dat ik de raw files niet zo maar even weg kan halen want dan ben ik alles van die foto kwijt. Ergo, ze worden gewoon gebackupd en blijven staan tot de schijf ooit te klein wordt :D
De aarde is rond... zo rond als een pannenkoek!
Cathelijne
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 133
GeregistreerdCOLON 21 Mrt 2008 15:14

Zou je mij kunnen uitleggen wat en hoe refereren is?
Canon Eos 400D
- EF-S 18-55 F3.5-5.6
- EF 70-300 IS USM F4-5.6
- Speedlite 430EX II
- B+W Clear Protection filter 58mm
Gebruikers-avatar
Tafkar
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 129
GeregistreerdCOLON 31 Aug 2005 10:36
WoonplaatsCOLON Hilversum

Cathelijne schreefCOLON@ Tafkar en Ralive

Oke ik bewaar inderdaad momenteel de RAWs en de bewerkte RAWs in jpg formaat. Begrijp ik hieruit dat jullie dus niet de bewerkte RAWs ergens bewaren, maar enkel het origineel (de RAW) en de bewerkte (de jpg)?
Ik gebruik de raw files maar zet ze altijd om naar jpg. Ik verander dus nooit het raw bestand zelf en sla dus ook nooit een bewerkt raw bestand op.
Canon EOS 5D + EF 50mm 1.8 II + EF 70-300 4-5.6 IS USM + EF 28-105 3.5-4.5
Gebruikers-avatar
EOSKOP
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 3273
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2006 19:00
WoonplaatsCOLON Dordrecht

Kan je een raw bestand veranderen dan ? nee toch :oops:

Gr Johan
Adobe CS 5 - Lightroom 4
Cathelijne
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 133
GeregistreerdCOLON 21 Mrt 2008 15:14

Wat ik bedoel is dat als je een RAW bestand geimporteert hebt en je die gaat bewerken. Dat dat bestand wat je dan krijgt, opgeslagen wordt of niet. De originele RAWs heb ik altijd nog want die heb ik in een losse map in de finder staan.
Canon Eos 400D
- EF-S 18-55 F3.5-5.6
- EF 70-300 IS USM F4-5.6
- Speedlite 430EX II
- B+W Clear Protection filter 58mm
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Een RAW-bestand bestaat uit de ruwe gegevens van de fotodiodes van de sensor plus EXIF-gegevens, waaronder de MakerNotes.

DPP van Canon plaatst (als je dat wilt) de gekozen correcties/instellingen in de MakerNotes van de CR2.
De ruwe gegevens van de fotodiodes van de sensor blijven onaangetast.

Dat betekent dat, na het inlezen van een al eerder gebruikte CR2, DPP de eerder gebruikte instellingen toepast.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
capello
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 267
GeregistreerdCOLON 31 Okt 2004 22:17
WoonplaatsCOLON Maastricht

Cathelijne schreefCOLONWat ik bedoel is dat als je een RAW bestand geimporteert hebt en je die gaat bewerken. Dat dat bestand wat je dan krijgt, opgeslagen wordt of niet. De originele RAWs heb ik altijd nog want die heb ik in een losse map in de finder staan.
Aperture heb ik nooit gebruikt, maar in principe werkt de Raw Converter van Photoshop en de Lightroom op deze manier: Alle bewerkingen die je doet kunnen worden opgeslagen in een zgn: .xmp bestand er komt dan in de map waar je originele Raw in staat die je bewerkt een bestand bij met dezelfde naam als je Raw maar dan eindigend op .xmp. Hierin staan alle 'bewerkingen' opgeslagen. De originele Raw wordt dus zelf nooit gewijzigd, maar dit xmp bestand geeft het betreffende programma aan hoe de Raw moet worden weergegeven. Verwijder je het xmp bestand van de betreffende Raw dan zijn je aanpassing weg, maar je Raw nog gewoon intact.

Overigens is hetgeen je ziet (bij eerste keer openen van de raw file) in de Photoshop Raw converter of Lightroom (en wellicht ook Aperture) Nooit een correcte weergave van de Raw...
Maar een startpunt van het programma, waarin al verschillende basis settings zijn ingesteld. In Lightroom zit er bijvoorbeeld een optie om 'nulwaarden' in te stellen. Klik daar maar eens op en je ziet hoe een Raw er eigenlijk écht uitziet.

O ja en wat betreft opslaan, dit is een hele goede methode:

De Raw files naar eigen behoefte/smaak sorteren in mappen (op datum, naam of wat dan ook ) en in elke map van de Raw's een map aanmaken "JPG"
De 'bewerkte raw' waar je tevreden over bent sla je op in de maximale kwaliteit jpg zo ben je altijd "printklaar" en kun je eventueel nog een keer verkleinen voor gebruik op web. en je houdt de bestand mooi bij elkaar en dus overzichtelijk.
De originele Raw altijd bewaren, die krijg je namelijk nooit meer terug en je kunt als je na een tijdje misschien je bewerkingen toch niet meer zo mooi vind nog altijd terug naar het begin
Eventueel maak je nog een map "psd" voor alle verdere bewerkingen in photoshop die met lagen opgeslagen moeten worden.
Schijfruimte is toch geen issue meer vandaag de dag met portable harde schijven van 1tb voor amper €100,-

Misschien overbodig maar onthoud; als je in een programma kiest voor "opslaan" overschrijf je het origneel en als je kiest voor "opslaan als" sla je de huidige versie op zonder het origineel te overschrijven.

succes
bezit = Ballast
mispel
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 102
GeregistreerdCOLON 17 Jun 2007 16:16
WoonplaatsCOLON Houten

Aperture slaat de aanpassingen op in de Aperture Library en doet niets op de RAW-bestanden zelf. Dat moet ook niet, wat dat is je origineel.
Zolang je geen afdruk wilt maken of om een andere reden een JPEG nodig hebt hoef je niets te doen. Als je zorgt dat je een backup hebt van de Library kan er weinig misgaan. Backups maak je met de Vault, maar dat weet je waarschijnlijk wel.
Verder kun je een hoop ruimte besparen door te werken met Referenced Files. Dan wordt er bij het importeren in Aperture een verwijzing gemaakt in de Library naar de plaats van de foto in plaats van dat deze er ook nog eens naar toe wordt gekopieerd.
Groeten,
Martin de J

40D, Canon 100mm Macro,Sigma 17-70 2.8-4.5, Sigma 150-500
Gebruikers-avatar
jeveos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3411
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2006 11:18

Cathelijne schreefCOLONZou je mij kunnen uitleggen wat en hoe refereren is?
Als je in Aperture RAW bestanden importeert kan je kiezen of de bestanden in de catalogus geïmporteerd moeten worden of dat Aperture alleen een verwijzing op moet nemen in de catalogus waar de raw bestanden te vinden zijn. In het eerste geval kun je na importeren de originelen verplaatsen of weggooien, in het tweede geval niet (want dan kan Aperture de inhoud van de beelden niet meer terug vinden).
De aarde is rond... zo rond als een pannenkoek!
Cathelijne
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 133
GeregistreerdCOLON 21 Mrt 2008 15:14

Bedankt voor al jullie reacties! Ik werk met aperture en ik werkte inderdaad al met verwijzingen naar mappen. Ik importeer nooit naar aperture, maar heb al mijn foto's los in de finder staan. Een stuk veiliger dan alleen in aperture. Toch is zo een library dan al snel 13 gb met bijna 10.000 foto's. Dit komt natuurlijk door alle previews en thumbnails

Een backup maken met Vaults heb ik niet begrepen. Als ik namelijk een add vault doe dan staat er 208 foto's worden gebackuped en 8471 foto's are not included. Dat is niet handig, want dan kan ik net zo goed geen Vault maken... Kan je mij uitleggen hoe Vaults werkt en hoe jij wel al je foto's in een Vault krijgt?

Edit: Het lijkt wel alsof hij dus alleen de foto's die wel in aperture library staan opgeslagen dat hij daar een vault van maakt. Als ik dus nu een Vault maak dan zitten de originele masters (RAW's) er niet in, maar zit de data van de edits, er dan wel in?

Backupen met Time Machine werkt niet goed, dus ik zorg dat ik de library nog apart naar een externe schijf sleep.

Weet jij waar in de library die bewerkte data van de originele RAWs staan. Ik kan niet direct een mapje vinden met waar ze echt instaan.

Verder kan ik in Aperture ook opslaan als psd. Ik krijg dan een hele grote file, maar nergens kan ik de RAW data terug vinden. Als ik namelijk die psd weer importeer naar aperture staat alles weer op 0 en lijkt de foto dus onbewerkt. Hoe kan dat?
Canon Eos 400D
- EF-S 18-55 F3.5-5.6
- EF 70-300 IS USM F4-5.6
- Speedlite 430EX II
- B+W Clear Protection filter 58mm
mispel
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 102
GeregistreerdCOLON 17 Jun 2007 16:16
WoonplaatsCOLON Houten

Cathelijne schreefCOLON Een backup maken met Vaults heb ik niet begrepen. Als ik namelijk een add vault doe dan staat er 208 foto's worden gebackuped en 8471 foto's are not included. Dat is niet handig, want dan kan ik net zo goed geen Vault maken... Kan je mij uitleggen hoe Vaults werkt en hoe jij wel al je foto's in een Vault krijgt?

Edit: Het lijkt wel alsof hij dus alleen de foto's die wel in aperture library staan opgeslagen dat hij daar een vault van maakt. Als ik dus nu een Vault maak dan zitten de originele masters (RAW's) er niet in, maar zit de data van de edits, er dan wel in?
De Vault is bedoeld als update van de Library. Je conclusie dat je de RAWs dus apart moet veiligstellen is dus juist. Je bewerkingen worden inderdaad in de Vault opgeslagen. Ik laat Time Machine mijn afbeeldingen met RAWS en Library veiligstellen.
Ik heb een dagelijkse Vault die ik bijwerk nadat ik bij bewerkingen heb gedaan en verder nog 4 week Vaults. Ik werk daarvan elke week 1 bij, zodat ik in geval van een ramp toch 4 weken terug kan.
Daarnaast stel ik de RAWs ook nog een keer veilig buiten Time Machine

Met Add Vault maak je een nieuwe Vault aan en met Update Vault werk je hem bij. Zoals ik het begrijp zijn die 8371 fotobewerkingen nog niet opgeslagen en ben je de meldling kwijt wanneer je de update hebt gedaan.
Backupen met Time Machine werkt niet goed, dus ik zorg dat ik de library nog apart naar een externe schijf sleep.
Geen probleem bij mij
Weet jij waar in de library die bewerkte data van de originele RAWs staan. Ik kan niet direct een mapje vinden met waar ze echt instaan.
Ik nu ook even niet. Ik heb hem wel eens gevonden en bekeken, maar kon er niets mee :). Ik zou eerlijk gezegd ook niet weten wat je er mee wilt. Met de hand in de Library dingen veranderen is behoorlijk riskant.
Verder kan ik in Aperture ook opslaan als psd. Ik krijg dan een hele grote file, maar nergens kan ik de RAW data terug vinden. Als ik namelijk die psd weer importeer naar aperture staat alles weer op 0 en lijkt de foto dus onbewerkt. Hoe kan dat?
Ik heb nog niet met PSD files gewerkt, dus daarbij kan ik je niet helpen. Misschien dat je op het Aperture Forum iets kunt vinden hierover.
Groeten,
Martin de J

40D, Canon 100mm Macro,Sigma 17-70 2.8-4.5, Sigma 150-500
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar