Daphne @ DaToMa

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
KaleFietsbel
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1004
GeregistreerdCOLON 02 Apr 2009 17:12
WoonplaatsCOLON Heteren (Gld.)
CONTACTCOLON

Ik heb vandaag de thuisstudio overgenomen van ons mede forum lid Nol77.

Uiteraard meteen de boel opgezet en uitgeprobeerd.

Dit zijn de eerste resultaten:

1.
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=162720[/img]

2.
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=162721[/img]


groet,

John
Gebruikers-avatar
BossHogg
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 646
GeregistreerdCOLON 28 Feb 2010 15:57
WoonplaatsCOLON Rotterdam

leuk hoor!!!


staat er netjes op!! :wink:


ik ga morgen mijn studio verder bouwen succes met je set en veel plezier ermee.

mvg,
Boss Hogg
Lenzen zitten in mijn ogen en objectieven op mijn camera!
Gebruikers-avatar
martinus
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3346
GeregistreerdCOLON 04 Nov 2007 10:08
WoonplaatsCOLON Hoorn
CONTACTCOLON

Hee John en Boss, ik heb het maar druk met jullie twee :wink: Maar dit ziet er iig goed uit John, Lekker van kleur (misschien ietsie te rood) en licht en wat een prachtig model.
dit is toch niet overbelicht ?
Nou de resultaten van boss hogg even afwachten :roll:

groet martijn
Gebruikers-avatar
KaleFietsbel
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1004
GeregistreerdCOLON 02 Apr 2009 17:12
WoonplaatsCOLON Heteren (Gld.)
CONTACTCOLON

Ach, het houdt je van de straat Martijn ;)

Nee, deze zijn niet overbelicht, maar hier stond de flitser ook al op 1/32 en een belichtingscorrectie van -1 1/3.

Hoe zou dat rode kunnen komen? Behalve aanpassen naar 900x600 en daarna verscherpen heb ik niets gedaan?

groet,

John
Gebruikers-avatar
PDH65
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 890
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2008 23:15
WoonplaatsCOLON Limburg
CONTACTCOLON

KaleFietsbel schreefCOLONAch, het houdt je van de straat Martijn ;)

Nee, deze zijn niet overbelicht, maar hier stond de flitser ook al op 1/32 en een belichtingscorrectie van -1 1/3.

Hoe zou dat rode kunnen komen? Behalve aanpassen naar 900x600 en daarna verscherpen heb ik niets gedaan?

groet,

John
de verkeerde kleurinstelling op je toestel? Kan je voorkomen door te werken met een grijskaart. Ik heb dit ook lang zonder gedaan maar sinds kort gebrui ik die meer en meer.
Ik post minder maar leer meer.
EOS 7D / EOS 40D /Canon 70-200mm F2,8 / Canon EF 24-70mm F2.8 L USM II / Canon 50mm F1,4/ Canon EF 100mm F2.8 Macro US / Illustar 300watt studioset en wat plu's
Gebruikers-avatar
BossHogg
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 646
GeregistreerdCOLON 28 Feb 2010 15:57
WoonplaatsCOLON Rotterdam

martinus schreefCOLONHee John en Boss, ik heb het maar druk met jullie twee :wink: Maar dit ziet er iig goed uit John, Lekker van kleur (misschien ietsie te rood) en licht en wat een prachtig model.
dit is toch niet overbelicht ?
Nou de resultaten van boss hogg even afwachten :roll:

groet martijn

nou martijn,

dan moet je wel geduld hebben hoor ,want ik leer erg langzaam!!! :lol:
Lenzen zitten in mijn ogen en objectieven op mijn camera!
Gebruikers-avatar
martinus
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3346
GeregistreerdCOLON 04 Nov 2007 10:08
WoonplaatsCOLON Hoorn
CONTACTCOLON

KaleFietsbel schreefCOLONAch, het houdt je van de straat Martijn ;)

Nee, deze zijn niet overbelicht, maar hier stond de flitser ook al op 1/32 en een belichtingscorrectie van -1 1/3.
John. Ik heb je al het een en ander in de mail uitgelegd, maar nu ook maar even hier. Da's ook handig voor andere lezers.
Als je de cam op M zet kun je géén belichtingscompensatie gebruiken. Dan "compenseer" je door sluitertijd en diafragma in combinatie met de flitsintensiteit op elkaar af te stellen.

-Kortere(snelle) sluitertijd =donkerder foto en andersom
-kleiner diafragma (hoe groter het getal hoe kleiner de opening) = idem
-de stelknop van je flitsers op de laagste stand (1/32) = idem

Hiermee kun je dus spelen en door te combineren alle kanten op.

deze foto's heb je met TV geschoten met je schakelaar in de tweede positie. In je exif staat dat je een sluitertijd van 1/32 bij een diafragma van F/4.6 hebt gebruikt met een belichtingscomp van - 2 ???? Dat is wel wat wonderlijk om eerst een lange sluitertijd van 1/32 in te stellen, de cam stelt daar een diafragma bij in aan de hand van het op dat moment heersende (dag of kunst )licht. Dan ga je een foto maken met de flits (dus veel meer licht dan de camera eerst zag). Vervolgens zie je op je schermpje of je histogram dat de foto fors overbelicht is en ga je dat compenseren.
Als je foto's maakt met studio flitsers zet dan je cam op M en zorg dat je belichting goed is door middel van bovenstaande combinatie van flitsers,diafragma en sluitertijd. Een goede uitgang is bv 1/125 met F/8.
Als je het echt makkelijk wilt doen kun je een lichtmeter aanschaffen. Een flits en je weet je instellingen. Ik vind het zelf leuker om te "spelen" en te experimenteren.
De rode huid kun je inderdaad voorkomen zoals PDH al zegt door een grijskaart of wit vel papier mee te fotograferen tijdens het afvuren van een flits. Ook de binnenkant van je hand kun je in geval van nood hiervoor gebruiken. De camera kan dan kiezen in handmatige WB aan de hand van deze foto welke witbalans goed is. Zie je manual voor instructie Achteraf in RAW kun je dan natuurlijk ook nog de WB instellen (bv dmv het pipetje). Nadeel met een grijskaart is dat je elke keer als je je flitsers anders instelt je ook weer je wb moet instellen.
Gebruikers-avatar
Nol77
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1373
GeregistreerdCOLON 05 Feb 2008 13:39
WoonplaatsCOLON nijkerk gld

Hee John,

Nou je hebt het al staan en getest, leuk hoor! Nogmaals veel plezier ermee.
Ik had je in de PM al de veilige stand doorgemaild waar je mee kunt beginnen, voor de rest sluit ik me bij Martijn aan.

Alleen de witbalans had ik meestal op handmatig. Foto maken van de witte achtergrond en die foto gebruiken als witbalans referentie.

Cheers,
Arnold
Vroeger had ik een hekel aan werken, maar tegenwoordig vind ik het wel leuk om naar te kijken...
Gebruikers-avatar
KaleFietsbel
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1004
GeregistreerdCOLON 02 Apr 2009 17:12
WoonplaatsCOLON Heteren (Gld.)
CONTACTCOLON

Dank jullie wel allemaal!
Gebruikers-avatar
sugarman
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5360
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2004 00:25
WoonplaatsCOLON Een Hagenees in Hoek van Holland
CONTACTCOLON

Even over de witbalans.

Ik zou alleen gaan voor een grijskaart als referentie voor de "juiste" witbalans in b.v.b. Photoshop (witbalans pipet) en niet voor een wit blaadje papier of de binnenkant van je handpalm.
Dat gaat niet werken tenzij Martinus het anders heeft bedoeld.

Witbalans blijft volgens mij ook steeds het zelfde als de flitsers anders worden ingesteld qua sterkte of richting maar dat weet ik niet zeker.
Daar zou ik vanavond nog een testje mee kunnen doen.

Verder is het gewoon flitslicht meten en daar je diafragma op instellen.
Sluitertijd maakt niet uit maar 1/125s is een goed uitgangspunt.
Een camera, een lichtsetje en nog wat gebroken glazen.
Let op!! Men zegt vaak "belichting" terwijl er "verlichting" wordt bedoeld.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar