Ik heb vandaag de thuisstudio overgenomen van ons mede forum lid Nol77.
Uiteraard meteen de boel opgezet en uitgeprobeerd.
Dit zijn de eerste resultaten:
1.
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=162720[/img]
2.
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=162721[/img]
groet,
John
Daphne @ DaToMa
ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators
- KaleFietsbel
- Canon shooter pro
- BerichtenCOLON 1004
- GeregistreerdCOLON 02 Apr 2009 17:12
- WoonplaatsCOLON Heteren (Gld.)
- CONTACTCOLON
- martinus
- Canon shooter pro+
- BerichtenCOLON 3346
- GeregistreerdCOLON 04 Nov 2007 10:08
- WoonplaatsCOLON Hoorn
- CONTACTCOLON
Hee John en Boss, ik heb het maar druk met jullie twee Maar dit ziet er iig goed uit John, Lekker van kleur (misschien ietsie te rood) en licht en wat een prachtig model.
dit is toch niet overbelicht ?
Nou de resultaten van boss hogg even afwachten
groet martijn
dit is toch niet overbelicht ?
Nou de resultaten van boss hogg even afwachten
groet martijn
- KaleFietsbel
- Canon shooter pro
- BerichtenCOLON 1004
- GeregistreerdCOLON 02 Apr 2009 17:12
- WoonplaatsCOLON Heteren (Gld.)
- CONTACTCOLON
Ach, het houdt je van de straat Martijn
Nee, deze zijn niet overbelicht, maar hier stond de flitser ook al op 1/32 en een belichtingscorrectie van -1 1/3.
Hoe zou dat rode kunnen komen? Behalve aanpassen naar 900x600 en daarna verscherpen heb ik niets gedaan?
groet,
John
Nee, deze zijn niet overbelicht, maar hier stond de flitser ook al op 1/32 en een belichtingscorrectie van -1 1/3.
Hoe zou dat rode kunnen komen? Behalve aanpassen naar 900x600 en daarna verscherpen heb ik niets gedaan?
groet,
John
- PDH65
- Canon shooter+
- BerichtenCOLON 890
- GeregistreerdCOLON 13 Jan 2008 23:15
- WoonplaatsCOLON Limburg
- CONTACTCOLON
de verkeerde kleurinstelling op je toestel? Kan je voorkomen door te werken met een grijskaart. Ik heb dit ook lang zonder gedaan maar sinds kort gebrui ik die meer en meer.KaleFietsbel schreefCOLONAch, het houdt je van de straat Martijn
Nee, deze zijn niet overbelicht, maar hier stond de flitser ook al op 1/32 en een belichtingscorrectie van -1 1/3.
Hoe zou dat rode kunnen komen? Behalve aanpassen naar 900x600 en daarna verscherpen heb ik niets gedaan?
groet,
John
Ik post minder maar leer meer.
EOS 7D / EOS 40D /Canon 70-200mm F2,8 / Canon EF 24-70mm F2.8 L USM II / Canon 50mm F1,4/ Canon EF 100mm F2.8 Macro US / Illustar 300watt studioset en wat plu's
EOS 7D / EOS 40D /Canon 70-200mm F2,8 / Canon EF 24-70mm F2.8 L USM II / Canon 50mm F1,4/ Canon EF 100mm F2.8 Macro US / Illustar 300watt studioset en wat plu's
- BossHogg
- Canon shooter+
- BerichtenCOLON 646
- GeregistreerdCOLON 28 Feb 2010 15:57
- WoonplaatsCOLON Rotterdam
martinus schreefCOLONHee John en Boss, ik heb het maar druk met jullie twee Maar dit ziet er iig goed uit John, Lekker van kleur (misschien ietsie te rood) en licht en wat een prachtig model.
dit is toch niet overbelicht ?
Nou de resultaten van boss hogg even afwachten
groet martijn
nou martijn,
dan moet je wel geduld hebben hoor ,want ik leer erg langzaam!!!
Lenzen zitten in mijn ogen en objectieven op mijn camera!
- martinus
- Canon shooter pro+
- BerichtenCOLON 3346
- GeregistreerdCOLON 04 Nov 2007 10:08
- WoonplaatsCOLON Hoorn
- CONTACTCOLON
John. Ik heb je al het een en ander in de mail uitgelegd, maar nu ook maar even hier. Da's ook handig voor andere lezers.KaleFietsbel schreefCOLONAch, het houdt je van de straat Martijn
Nee, deze zijn niet overbelicht, maar hier stond de flitser ook al op 1/32 en een belichtingscorrectie van -1 1/3.
Als je de cam op M zet kun je géén belichtingscompensatie gebruiken. Dan "compenseer" je door sluitertijd en diafragma in combinatie met de flitsintensiteit op elkaar af te stellen.
-Kortere(snelle) sluitertijd =donkerder foto en andersom
-kleiner diafragma (hoe groter het getal hoe kleiner de opening) = idem
-de stelknop van je flitsers op de laagste stand (1/32) = idem
Hiermee kun je dus spelen en door te combineren alle kanten op.
deze foto's heb je met TV geschoten met je schakelaar in de tweede positie. In je exif staat dat je een sluitertijd van 1/32 bij een diafragma van F/4.6 hebt gebruikt met een belichtingscomp van - 2 ???? Dat is wel wat wonderlijk om eerst een lange sluitertijd van 1/32 in te stellen, de cam stelt daar een diafragma bij in aan de hand van het op dat moment heersende (dag of kunst )licht. Dan ga je een foto maken met de flits (dus veel meer licht dan de camera eerst zag). Vervolgens zie je op je schermpje of je histogram dat de foto fors overbelicht is en ga je dat compenseren.
Als je foto's maakt met studio flitsers zet dan je cam op M en zorg dat je belichting goed is door middel van bovenstaande combinatie van flitsers,diafragma en sluitertijd. Een goede uitgang is bv 1/125 met F/8.
Als je het echt makkelijk wilt doen kun je een lichtmeter aanschaffen. Een flits en je weet je instellingen. Ik vind het zelf leuker om te "spelen" en te experimenteren.
De rode huid kun je inderdaad voorkomen zoals PDH al zegt door een grijskaart of wit vel papier mee te fotograferen tijdens het afvuren van een flits. Ook de binnenkant van je hand kun je in geval van nood hiervoor gebruiken. De camera kan dan kiezen in handmatige WB aan de hand van deze foto welke witbalans goed is. Zie je manual voor instructie Achteraf in RAW kun je dan natuurlijk ook nog de WB instellen (bv dmv het pipetje). Nadeel met een grijskaart is dat je elke keer als je je flitsers anders instelt je ook weer je wb moet instellen.
- Nol77
- Canon shooter pro
- BerichtenCOLON 1373
- GeregistreerdCOLON 05 Feb 2008 13:39
- WoonplaatsCOLON nijkerk gld
Hee John,
Nou je hebt het al staan en getest, leuk hoor! Nogmaals veel plezier ermee.
Ik had je in de PM al de veilige stand doorgemaild waar je mee kunt beginnen, voor de rest sluit ik me bij Martijn aan.
Alleen de witbalans had ik meestal op handmatig. Foto maken van de witte achtergrond en die foto gebruiken als witbalans referentie.
Cheers,
Arnold
Nou je hebt het al staan en getest, leuk hoor! Nogmaals veel plezier ermee.
Ik had je in de PM al de veilige stand doorgemaild waar je mee kunt beginnen, voor de rest sluit ik me bij Martijn aan.
Alleen de witbalans had ik meestal op handmatig. Foto maken van de witte achtergrond en die foto gebruiken als witbalans referentie.
Cheers,
Arnold
Vroeger had ik een hekel aan werken, maar tegenwoordig vind ik het wel leuk om naar te kijken...
- KaleFietsbel
- Canon shooter pro
- BerichtenCOLON 1004
- GeregistreerdCOLON 02 Apr 2009 17:12
- WoonplaatsCOLON Heteren (Gld.)
- CONTACTCOLON
Dank jullie wel allemaal!
- sugarman
- Canon shooter Die Hard
- BerichtenCOLON 5360
- GeregistreerdCOLON 09 Dec 2004 00:25
- WoonplaatsCOLON Een Hagenees in Hoek van Holland
- CONTACTCOLON
Even over de witbalans.
Ik zou alleen gaan voor een grijskaart als referentie voor de "juiste" witbalans in b.v.b. Photoshop (witbalans pipet) en niet voor een wit blaadje papier of de binnenkant van je handpalm.
Dat gaat niet werken tenzij Martinus het anders heeft bedoeld.
Witbalans blijft volgens mij ook steeds het zelfde als de flitsers anders worden ingesteld qua sterkte of richting maar dat weet ik niet zeker.
Daar zou ik vanavond nog een testje mee kunnen doen.
Verder is het gewoon flitslicht meten en daar je diafragma op instellen.
Sluitertijd maakt niet uit maar 1/125s is een goed uitgangspunt.
Ik zou alleen gaan voor een grijskaart als referentie voor de "juiste" witbalans in b.v.b. Photoshop (witbalans pipet) en niet voor een wit blaadje papier of de binnenkant van je handpalm.
Dat gaat niet werken tenzij Martinus het anders heeft bedoeld.
Witbalans blijft volgens mij ook steeds het zelfde als de flitsers anders worden ingesteld qua sterkte of richting maar dat weet ik niet zeker.
Daar zou ik vanavond nog een testje mee kunnen doen.
Verder is het gewoon flitslicht meten en daar je diafragma op instellen.
Sluitertijd maakt niet uit maar 1/125s is een goed uitgangspunt.
Een camera, een lichtsetje en nog wat gebroken glazen.
Let op!! Men zegt vaak "belichting" terwijl er "verlichting" wordt bedoeld.
Let op!! Men zegt vaak "belichting" terwijl er "verlichting" wordt bedoeld.