Adobe RAW converter

Alles over computers, websites en software voor camera en PC.

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
Sushi
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2840
GeregistreerdCOLON 08 Jan 2009 10:40
WoonplaatsCOLON Rhenen
CONTACTCOLON

Ik ben nu al een tijdje aan het klooien in Lightroom maar ik krijg nogsteeds iets niet goed.

Het probleem:
Als ik een foto importeer in lightroom en ik klik hem de eerste keer aan, dan moet lightroom altijd ff nadenken. De voorbeeld foto's moet ie maken enzo dus da's heel normaal. Maar... als ik snel naar de foto kijk, dan heeft hij ook een bepaalde kleurtoon. Nu komt het: niet veel daarna past lightroom de kleurtoon aan waardoor de foto ietsje veranderd. Je zou denken dat hij het "Adobe Standaard" profiel er overheen gooit maar dat is blijkbaar niet het enige. Welk camera profiel ik ook selecteer, ik krijg nooit het resultaat als dat ik zag op het moment van inladen van de foto.

Vooral donkere delen hebben de neiging dicht te gaan lopen.

Nu ben ik even aan het googelen geweest en kom ik op "DNG Profiles". Dit zouden profielen zijn die de RAW Converter gebruikt specifiek voor het camera model. Ik kwam verwijzingen tegen over een DNG profile editor beta 2 maar deze kwamen allemaal uit 2008. Is dit nog relevant of gaat dit tegenwoordig op een andere manier? Ik kon zo snel ook niet vinden waar je die profielen op kunt geven in de RAW converter. Of kan dat helemaal niet en zit ik verkeerd?

Als ik de betreffende foto overigens open met DPP dan gelden er blijkbaar hele andere wetten. Dan is de foto al veel beter en zit er meer detail in de donkere delen.

Het lijkt er dus op dat het profiel dat DPP gebruikt, beter afgestemd is voor de camera als het profiel in de Adobe RAW convertor.

Kortom: is er een manier om in de Adobe RAW converter een ander profiel te selecteren of wellicht te downloaden en in te laden?
Gebruikers-avatar
ikenolaf
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 634
GeregistreerdCOLON 25 Jul 2008 08:41
WoonplaatsCOLON Baarn
CONTACTCOLON

Abonnement: ik heb dit hier ook.
Een Canon vraagt om goede Bommen en Granaten
Gebruikers-avatar
Sushi
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2840
GeregistreerdCOLON 08 Jan 2009 10:40
WoonplaatsCOLON Rhenen
CONTACTCOLON

Ah! Dan ben ik gelukkig niet de enige. Nu is er hopelijk nog iemand met een oplossing....
Gebruikers-avatar
ikenolaf
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 634
GeregistreerdCOLON 25 Jul 2008 08:41
WoonplaatsCOLON Baarn
CONTACTCOLON

Had je het ook met je 400D?
Een Canon vraagt om goede Bommen en Granaten
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Misschien even de gebruikte versies vermelden van Lightroom en Adobe RAW?
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
ikenolaf
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 634
GeregistreerdCOLON 25 Jul 2008 08:41
WoonplaatsCOLON Baarn
CONTACTCOLON

Lightroom 2.6
Camera RAW 5.6

En ik werk op een mac
Een Canon vraagt om goede Bommen en Granaten
Gebruikers-avatar
Sushi
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2840
GeregistreerdCOLON 08 Jan 2009 10:40
WoonplaatsCOLON Rhenen
CONTACTCOLON

ikenolaf schreefCOLONHad je het ook met je 400D?
Ja, ook met mijn 400D had ik daar last van. Alleen viel het blijkbaar minder op omdat het dynamisch bereik een stukje kleiner is als van de 5D. Het zwart zat bij de 400D al bijna dicht zeg maar. :wink:
boels069 schreefCOLONMisschien even de gebruikte versies vermelden van Lightroom en Adobe RAW?
Da's misschien wel zo handig ja. Ik zit nu niet thuis en weet zo niet precies de versies uit mijn hoofd maar van Lightroom is het de laatste versie van 2 en de Adobe RAW is ook de laatste (voor CS4 dan wel).


Edit: Zo te zien dezelfde versies als ikenolaf maar dan onder Vista.
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

Ik herken dit ook wel ja... Je ziet de preview staan, en snel erna wijzigt hij, de kleuren worden veelal fletser.
Dit heb ik sinds ik LR gebruik gezien, maar momenteel draai ik op LR2.6 en de op een na laatste CR (5.6 als ik me niet vergis??).

Het kwam bij mijn 450D voor, maar ook met mijn 7D. Ik dacht altijd dat het kwam doordat hij de preview misschien maakte met camerainstellingen (dus feitelijk de jpg zoals die ook uit de camera zou rollen), en daarna echt een preview van de raw liet zien, maar goed.... zo beleefde ik dat altijd, misschien zit ik er volledig naast?? :)
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Mogelijk heeft het te maken met de computer- en software-instellingen die te maken hebben met kleurbeheer.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
Sushi
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2840
GeregistreerdCOLON 08 Jan 2009 10:40
WoonplaatsCOLON Rhenen
CONTACTCOLON

Als hij alleen de kleuren aan zou passen (wat ik in eerste instantie ook dacht) dan had ik het niet zo'n probleem gevonden. Dat is immers later wel weer aan te passen. Maar het valt me nu vooral op dat het zwart helemaal dicht loopt. Juist een 5D mkII gekocht onder andere voor het dynamische bereik en dan helpt ACR dat weer om zeep.

@Boels: Het zou goed kunnen dat het daarmee te maken heeft maar ik weet even niet meer waar ik het moet zoeken. In ACR zelf is volgens mij verder niets in te stellen wat dat betreft.
Gebruikers-avatar
BertusL
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 469
GeregistreerdCOLON 22 Okt 2009 21:23
WoonplaatsCOLON Houten

Het lijkt erop dat de default instellingen van LR gewijzigd zijn en dat daardoor de zwarting extra wordt aangedikt.
Als je in de ontwikkelmodule de crtl toets indrukt zie je dat je in het linker paneel terugkunt naar de fabrieksinstellingen.
Ook kun je daar eventueel de instellingen, die bij jou de goede weergave van de zwarten geven als defaultinstellingen vastzetten.
Misschien de moeite waard dat eens te proberen.
Canon 90D | Sigma 10-20 F4-5.6 | Tamron 17-50 F2.8 | Canon 70-200 F4L | Sigma 150-600 F5-6.3 C | Sigma 105 F2.8 OS Macro | Canon 50 F1.8 II
Mijn Flickr
Gebruikers-avatar
kiomfoto
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 174
GeregistreerdCOLON 17 Jun 2008 20:54
WoonplaatsCOLON Son en Breugel
CONTACTCOLON

Wat ik denk dat het is...

Bij elke RAW opname wordt automatisch ook een klein JPG bestandje gemaakt.
Dit JPGtje zie je ook achter op je beedscherm op de camera.

(wanneer je de camera in monoschroom zet zie je achterop je scherm het beeld in ZW maar de RAW is toch echt in kleur)

Wanneer je nu je RAW in LR opent zie je eerst de kleine JPG met de door jou gekozen beeldstijl. Pas daarna opent het RAW bestand.
Zoals bekend ontwikkel je RAW zelf en is aan het RAW bestand per definitie door de camera niet gesleuteld. Dit is het kleur- en contrastverschil dat je ziet.

Het is een bekend fenomeen. Schiet je in JPG dat heb je dit verschijnsel niet.
[size=75]Rob is de naam, Canon 5DM2 + grip, 50D + grip en 400D + grip, 24-105 L IS USM, 70-200 L 2,8 IS USM, 50 1.8, licht, en een zooitje kleinspul. Vakopleiding FVS in Boxtel. Geeft workshops aan beginnende fotografen in Eindhoven.[/size]
Gebruikers-avatar
EOSKOP
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 3273
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2006 19:00
WoonplaatsCOLON Dordrecht

Ik heb dit probleem niet :shock: mijn 5dMkII staat beeld instelling op neutraal en ik schiet in RAW en in LR heb ik alles op nul gezet .

Gr Johan
Adobe CS 5 - Lightroom 4
Anoniem 4

Inderdaad alles op nul zetten en vervolgens als preset opslaan. Bij terugkeer naar default-instellingen wordt niet alles op nul gesteld, maar worden bepaalde waarden al anders ingesteld. Kijk maar eens bij de Blacks die meestal al op 5 staan. Ook zijn er voorinstellingen bij Sharpening en Noise reduction.
Dit wil niet zeggen dat alle problemen hiermee opgelost worden, maar je haalt wel wat mogelijk storende factoren weg. Verder zijn er tal van instellingen op het gebied van kleurbeheer die invloed kunnen uitoefenen.
Als je met Adobe producten werkt, zou je er goed aan doen de Colorchecker Passport aan te schaffen.
http://www.xrite.com/product_overview.aspx?ID=1257
http://www.robgalbraith.com/bins/conten ... 0043-10261

Hier o.a. verkrijgbaar
http://www.cameratools.nl/XRIT250-artik ... sport.html
Gebruikers-avatar
ikenolaf
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 634
GeregistreerdCOLON 25 Jul 2008 08:41
WoonplaatsCOLON Baarn
CONTACTCOLON

Als ik met de hand alles op "neutraal" zet wordt da dan definitief na deze melding?


[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=161968[/img]
Een Canon vraagt om goede Bommen en Granaten
Gebruikers-avatar
BertusL
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 469
GeregistreerdCOLON 22 Okt 2009 21:23
WoonplaatsCOLON Houten

ikenolaf schreefCOLONAls ik met de hand alles op "neutraal" zet wordt da dan definitief na deze melding?


[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=161968[/img]
Niet "echt" definitief, want je kunt altijd nog terug naar de standaardinstellingen van LR (eerste button)
Canon 90D | Sigma 10-20 F4-5.6 | Tamron 17-50 F2.8 | Canon 70-200 F4L | Sigma 150-600 F5-6.3 C | Sigma 105 F2.8 OS Macro | Canon 50 F1.8 II
Mijn Flickr
Gebruikers-avatar
ikenolaf
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 634
GeregistreerdCOLON 25 Jul 2008 08:41
WoonplaatsCOLON Baarn
CONTACTCOLON

Maar zo kan ik wel de "zwarting" op 0 krijgen?
Een Canon vraagt om goede Bommen en Granaten
Gebruikers-avatar
BertusL
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 469
GeregistreerdCOLON 22 Okt 2009 21:23
WoonplaatsCOLON Houten

Ja hoor; zwarting op 0 zetten, eventueel nog andere instellingen zo wijzigen dat de RAW goed is en dan op 'bijwerken tot huidige instellingen' klikken.
Canon 90D | Sigma 10-20 F4-5.6 | Tamron 17-50 F2.8 | Canon 70-200 F4L | Sigma 150-600 F5-6.3 C | Sigma 105 F2.8 OS Macro | Canon 50 F1.8 II
Mijn Flickr
Gebruikers-avatar
Dennis-010-
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1126
GeregistreerdCOLON 14 Apr 2008 19:28
WoonplaatsCOLON Capelle aan den IJssel

Ik spiek ook even mee :).
- Canon spul -
Gebruikers-avatar
Sushi
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2840
GeregistreerdCOLON 08 Jan 2009 10:40
WoonplaatsCOLON Rhenen
CONTACTCOLON

BertusL schreefCOLONHet lijkt erop dat de default instellingen van LR gewijzigd zijn en dat daardoor de zwarting extra wordt aangedikt.
Als je in de ontwikkelmodule de crtl toets indrukt zie je dat je in het linker paneel terugkunt naar de fabrieksinstellingen.
Ook kun je daar eventueel de instellingen, die bij jou de goede weergave van de zwarten geven als defaultinstellingen vastzetten.
Misschien de moeite waard dat eens te proberen.
Dat ga ik eind vd middag even proberen als ik thuis ben. Die plek qua instellingen ken ik namelijk nog niet.

In de rechter balk ga ik mijn defaults nog even controleren. Heb wel al eens alles op 0 gezet maar ik heb nu zoveel lopen klooien dat ik zo even niet meer weet waar het op staat.

Bedankt allemaal voor de info. Wordt vervolgd.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar