aan het proberen met macro lens

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
druifje45
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 353
GeregistreerdCOLON 04 Apr 2010 08:23
WoonplaatsCOLON leiden

ik ben aan het proberen geweest met mijn nieuwe macro lens. dit is het resultaat. op en aanmerkingen zijn erg welkom. groetjes krista [img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=161632[/img]
gek zijn is ook leuk
eos 50d, manfrotto statief en een volle tas
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Ik ben zelf ook beginner/lerende op het gebied van de macro-fotografie.

Mijn opmerkingen:
De achtergrond is niet zo fraai, een beetje grauw. Een fraaie achtergrond doet soms meer voor een foto dan het object zelf. Ik denk dat je bij bloemen ook vooral een wat kleiner diafragma moet gebruiken, om een groter gedeelte scherp te krijgen. Maar daar kan Jo je vast meer over vertellen.
Heb je de foto uit de hand of met een statief gemaakt?
Camera Model Name : Canon EOS 50D
Exposure Time : 1/30
F Number : 6.7
Focal Length : 100.0 mm
Rob42
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 53
GeregistreerdCOLON 17 Dec 2009 14:13
WoonplaatsCOLON Oegstgeest

Dit is eigenlijk nog niet echt Macro: je kunt nog een heel stuk dichterbij!
Om een beetje scherptediepte over te houden gebruik ik meestal een diafragma van 16 en soms nog kleiner, al gaat bij nog kleiner de afbeeldingskwaliteit achteruit.
Je komt dan dus al snel licht te kort. Omdat planten en beestjes in de wind vaak bewegen, gebruik ik buiten geen statief, maar bijna altijd een invulflits om de zaak te "bevriezen". Maar pas op dat je je onderwerp niet platflitst: verminder dus de flitskracht en gebruik een softbox (paar tientjes bij Konijnenberg, bijvoorbeeld deze: http://www.fotokonijnenberg.nl/product/ ... ftbox.html )
Je foto's worden er ook frisser en kleuriger van.
En bij Macro geldt: heel veel oefenen en dan nog gooi je veel weg. Maar o, wat zijn die gelukte platen prachtig!
Succces!
druifje45
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 353
GeregistreerdCOLON 04 Apr 2010 08:23
WoonplaatsCOLON leiden

bedankt voor de tips. ik ga er zeker wat meedoen. helaas kwam ik niet dichterbij omdat mijn zonnekap erop zat en deze al op de grond stond. dit is namelijk een minirotsplantje in mijn tuin. ik heb ook nog niet veel kaas gegeten van photoshoppen dus vandaar de grauwe achtergrond. ik heb de foto uit de hand gemaakt. mijn statief komt niet laag genoeg voor deze plantjes. mijn budget is nu even op, maar ik ga zeker sparen voor die softbox. bedankt voor de tips. groetjes krista
gek zijn is ook leuk
eos 50d, manfrotto statief en een volle tas
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

als het in de tuin is en plantjes kun je er ook voor kiezen om een gekleurd stuk karton (A3) een beetje rond te vouwen en achter het plantje te zetten, zo heb je en een mooie egale achtergrond en tevens een klein windschermpje.

Wat betreft de foto, de scherpte ligt te ver naar achter, dit is een van de moeilijkheden van macro, je gebied is zo klein dat je dit punt erg zorgvuldig moet uitkiezen, wat ik meestal doe is een aantal opname's met een verschillend scherptepunt, soms is een foto net even iets mooier met een ander punt wat scherp is, dit is soms van te voren lastig uitkiezen, nu met digitaal heb je de mogelijkheid om naar hartelust dit te varieren zonderr dat gelijk je rolletje op is.
Tevsn iets experimenteren met je diafragma's, hierbij staat of valt sommige foto's.
Fotograferen is kijken niet klikken.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar