Aankoop 2e hands 100-400

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
Marijn A
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 833
GeregistreerdCOLON 09 Mrt 2009 21:11
WoonplaatsCOLON Flevoland

Hallo allemaal,

Ik heb morgen een afspraak met iemand die zijn 100-400 verkoopt.
Hij heeft deze lens een jaar en er zit nog een jaar garantie op. De beste man geeft aan dat de lens te zwaar is en overgaat op een 70-200.

Nu zijn er al een aantal topics geweest die gaan over de aanschaf van een 2e hands opjectief en waar je op moet letten.

Dit zijn over het algemeen:

-scherpte
-beschadiging
-stof
-juiste werking

Gelden er voor de 100-400 nog andere dingen waar je op moet letten? Zijn er bijvoorbeeld grote exemplarische verschillen of is dat alleen zo bij de oudere varianten?

Groeten,

Marijn
Gebruikers-avatar
Jan Vos
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 751
GeregistreerdCOLON 08 Jan 2008 20:49
WoonplaatsCOLON Hoogkerk

Ik snap deze vragen niet je koopt een gebruikte of je koopt een nieuwe.
Als je er geen verstand van hebt moet je een nieuwe kopen. :idea:
Maar elke keer wordt er een topic geopend door leden met onzinnige vragen die allang op dit forum beantwoordt zijn.
Vulpes Pilum Mutat, Non Mores.
EOS jeroen
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 149
GeregistreerdCOLON 10 Feb 2008 19:31

Maar elke keer wordt er een topic geopend door leden met onzinnige vragen die allang op dit forum beantwoordt zijn.
Jammer dat je hier als leek geen vragen meer mag stellen die door anderen als vanzelfsprekend worden gezien!!
EOS 400D met kitlens 18-55 mm , Tamron 55-200, Canon EF50mm f1,8 II, Tamron SP AF90mm F2.8 Di Macro en een Velbon VEB-3 statief
Gebruikers-avatar
hthijssens
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 6
GeregistreerdCOLON 11 Jun 2009 13:30

Even vijf seconden zoeken op internet geeft de volgende link op dit forum: http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtopic.php?t=58172

Kijk daar maar eens
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

Eerlijk gezegd snap ik jouw reactie niet zo goed, Jan.
Jan Vos schreefCOLONJe koopt een gebruikte of je koopt een nieuwe
Veel meer keuzes heb je inderdaad niet ;) Maar als je een gebruikte koopt wil je toch ook graag een goed exemplaar?? Althans... daar ga ik zelf dan wel voor meestal :D Dus wil je bij een gebruikte toch graag weten of er nog specifieke kwaaltjes zijn waaraan je kan zien dat dat exemplaar niet goed is.
Jan Vos schreefCOLONAls je er geen verstand van hebt moet je een nieuwe kopen
Ik neem aan dat TS nog nooit een 100-400 gehad heeft, dus moet hij daarmee ook maar automatisch een nieuwe kopen? Hij vraag tenslotte of er nog specifieke dingen zijn om bij deze lens op te letten en geeft ook nog aan dat hij al wel degelijk gezocht heeft!

@Marijn, ik heb zelf ook geen ervaring met deze lens, dus kan je geen tips geven. Ik lees wel lekker mee, want ik wil deze lens binnenkort ook aanschaffen. 2e hands liggen de prijzen zo rond de 1000,-, wat toch net een 250,- scheelt tov nieuw
Gebruikers-avatar
hippo
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 569
GeregistreerdCOLON 29 Mrt 2006 16:22
CONTACTCOLON

Gewoon blijven vragen hoor! Volgens mij zit je met een lens van productiedatum de laatste 2 jaar wel goed. Ik kan dit mis hebben: volgens mij heb ik hier al eerder op het forum iets gelezen dat er toch nog wel exemplarische verschillen tussen zitten (dacht dat musicjohn hier in een van de afgelopen maanden iets over geschreven heeft). Verder is voor mij belangrijk wie de lens verkoopt. Is het een mede forumlid: heeft hij/zij voorbeeld foto's etc. Ook daar krijg je wel een gevoel bij; "los van alle technische testen".Is het prijsverschil nieuw t.o.v. gebruikt trouwens groot dat je voor een gebruikte gaat? Argument (top)zwaarte van de lens kan ik wel begrijpen.
Ik wens je in ieder geval veel succes bij je keuze!
Henk

er is genoeg over te vinden op het forum, maar dat weet je zelf ook wel:
http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... ght=100400
Laatst gewijzigd door 1 op hippo, in totaal 8 keer gewijzigd.
Canon 40D/BG-E2 - Canon 50 mm F1.8 II - Canon EF 24-105 mm F4L IS USM - Canon 430 EX - Panasonic Lumix TZ 10
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

hthijssens schreefCOLONEven vijf seconden zoeken op internet geeft de volgende link op dit forum: http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtopic.php?t=58172

Kijk daar maar eens
En jij geeft ook een verwijzing naar algemeenheden, maar geen verwijzing op de specifieke vraag of er voor een 100-400 nog andere zaken zijn om op te letten. En die algemeenheden had TS zelf ook al gevonden, blijkens zijn startpost.

No offense intended, begrijp me niet verkeerd! Maar als je een objectief van 1000,- wil gaan kopen kan ik me die vragen goed voorstellen, niemand wil met een kat in de zak thuiskomen. Elk objectief is anders en heeft zijn eigen eigenaardigheden. TS heeft de algemene tips al gezien en doorgenomen, maar wil nog achter die eigenaardigheden komen.
Gebruikers-avatar
Marijn A
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 833
GeregistreerdCOLON 09 Mrt 2009 21:11
WoonplaatsCOLON Flevoland

@ Jan:
Als je er geen verstand van hebt koop je maar een nieuwe..? Dat betekend dus dat ik ff 250 meer ga lappen omdat ik hier geen verstand mag op doen? Dacht het niet!

Ik vroeg ook om specifieke aankoopinfo over de 100-400, en die zijn naar mijn weten niet op dit forum behandeld.

Maar goed, als een moddereter het een onnodig topic vind dan wordt het uiteindelijk vanzelf gesloten.

@Hthijssens:
Bedankt voor de links!
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Marijn A schreefCOLON Maar goed, als een moddereter het een onnodig topic vind dan wordt het uiteindelijk vanzelf gesloten.
Maar een Moderator had het topic al gezien voordat Jan zijn reactie had gepost, en die moderator had in het kader van de laagdrempeligheid allang besloten het topic open te laten. :wink:
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
bramos_ditaljanos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4219
GeregistreerdCOLON 05 Jul 2008 16:01
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Ik vond 'moddereter' eigenlijk ook wel leuk :$ :lol:

@ TS: Misschien heb je ook nog wat aan deze links, van Scramble (vliegtuigspottersforum). Veel spotters gebruiken de 100-400 en één van deze topics handelt (geloof ik) ook over de exemplarische verschillen / dingen waar je op moet letten.

http://www.scramble.nl/forum/viewtopic. ... Canon+EF+L
http://www.scramble.nl/forum/viewtopic. ... Canon+EF+L
7D+BG-E7 + 50D+BG-E2N + EF-s 10-22 + EF 24-70 F2.8 L USM + EF 70-200 F4 L USM + EF 1.4x II + 580EXII + Nova 2AW / PhotoSport BP 200AW / PhotoSport BP 300AW / ProRunner BP 450 AW II / Classified 250AW + 055XPROB + 498RC2 | 500px.com/brampeerlings
Gebruikers-avatar
Harmr
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1487
GeregistreerdCOLON 22 Jun 2007 20:07
WoonplaatsCOLON Zutphen

Ik heb 1,5 jaar geleden een 5 maanden oude 100-400 gekocht van een Eos digitaal lid. Ik heb mijn camera mee genomen en mijn laptop en ik heb de lens uitvoerig getest op zijn balkon en vervolgens de platen bekeken op de laptop om te zien of hetgeen ik zag ook aan mijn verwachtingen voldeed. Ik denk dat dat de beste manier is om te checken. Je kunt zien of hij scherp is, of hij geen front- of backfocus vertoont en of je hem überhaupt fijn vind in de handling. Het is namelijk wel een schuifzoom ipv een draaizoom zoals je normaal gewend bent...

Succes!
flickr

Body, glas, flitsers, statieven, en nog wat kleine meuk
Gebruikers-avatar
ionize
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 213
GeregistreerdCOLON 30 Jan 2010 14:48
WoonplaatsCOLON Deventer

Jan Vos schreefCOLONIk snap deze vragen niet je koopt een gebruikte of je koopt een nieuwe.
Als je er geen verstand van hebt moet je een nieuwe kopen. :idea:
Maar elke keer wordt er een topic geopend door leden met onzinnige vragen die allang op dit forum beantwoordt zijn.
het kan er ook maar echt één zijn die zo reageert...
EOS 50D | Speedlite 380EX | EF 70-200 F/4L | EF-S 15-85 IS USM
Velbon RUP-L43 Monopod | Crumpler Prettyboy 7500 XL
Gebruikers-avatar
Erwin S
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1486
GeregistreerdCOLON 18 Aug 2006 21:22
WoonplaatsCOLON Waalwijk

Hoi Marijn ,

bedenk vtv ook goed wat je ermee wil gaan doen.
Jammer als je achteraf toch iets anders zou wilen , net als diegene vanwaar je de lens gaat kopen.

Er zijn nl lenzen voor ongeveer hetzelfde geld met ( veelbesproken ) betere referenties op het gebied van scherpte , maar met een beperking in de mogelijkheden, de 300mm prime bv en dan icm de TC1,4 perfecte lens ook voor vogels , maar dan ben je de zoom kwijt.

Succes,

Erwin.
Zien zegt meer dan 1000 woorden.

Website : http://www.erwin-stevens.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Twitter : https://twitter.com/#!/Erwin_Stevens" onclick="window.open(this.href);return false;
Facebook : https://www.facebook.com/erwinstevens3" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
SanderL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3617
GeregistreerdCOLON 07 Mrt 2005 19:48

'problemen' met dit objectief die hier weleens besproken zijn, zijn oa onscherpte@400mm en een vastzittend/vastlopend zoommechanisme. Verder heeft een maatje van mij problemen gehad met de IS module, schijnt bij de oudere exemplaren ook wel vaker voor te komen.

Dat gezegd lees/hoor ik momenteel alleen positieve verhalen over dit objectief. Mijn tip, uitproberen en vooral niet gelijk kopen. Laat hier op het forum wat 100% crops zien, de gebruikers van het objectief kunnen dan beoordelen of de scherpte in orde is. Verder moet het objectief natuurlijk feilloos functioneren :wink:
Gebruikers-avatar
mitchel1986
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1361
GeregistreerdCOLON 27 Jan 2010 10:54
WoonplaatsCOLON Alphen aan den Rijn
CONTACTCOLON

Er gaan geruchten over deze lens dat ze stoffig zouden zijn. Ik heb het zelf nooit gemerkt en mijn directe kennissen die deze lens ook hebben kunnen het ook niet bevestigen. Maar dit is een L lens die niet weathersealed is zoals de 70-200 serie (die de verkoper nu wel wil). Ik zou goed kijken of hij deze lens niet teveel heeft meegesjouwd naar stoffige en natte omgevingen, gewoon even in je achterhoofd houden dus.
Gebruikers-avatar
bacovuikie
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4163
GeregistreerdCOLON 18 Jan 2007 16:42
WoonplaatsCOLON Krimpen a/d Lek
CONTACTCOLON

Ik heb hem zelf ook toplens en als je hem 2e hands kan kopen voor 250 euro minder gewoon doen. en de scherpte op 400mm is gewoon goed er zijn veel wilde verhalen over de 100-400mm.en meestal van mensen die hem zelf nog nooit in handen hebben gehad.en stoor je niet aan sommige Forum leden je hebt er altijd azijn zeikers bij :wink:


Gr Ruud
KIJK OOK EENS OP M,N WEBSITE www.rvuikphotography.nl
Akumal

Goed verwoord Ruud, er waren ooit wat problemen maar dit was bij de eerste modellen en dan is al lang weer voorbij.
Arnoud
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 708
GeregistreerdCOLON 25 Jun 2006 18:19
CONTACTCOLON

Jan Vos schreefCOLONIk snap deze vragen niet je koopt een gebruikte of je koopt een nieuwe.
Als je er geen verstand van hebt moet je een nieuwe kopen. :idea:
Maar elke keer wordt er een topic geopend door leden met onzinnige vragen die allang op dit forum beantwoordt zijn.
Sorry, maar dit antwoord geeft geen duidelijkheid voor de topicstarter. Bovendien vind ik de opmerking, Als je er geen verstand van hebt moet je een nieuwe kopen....... echt onzin. Je kan je eerst inlezen, of vragen stellen op een forum zoals dit. Voor de topicstarter is dit geen onzinnige vraag... Dus dit antwoord getuigd niet echt van respect.

Maar nu weer on-topic......
www.vanderwal-fotografie.nl
Gebruikers-avatar
boko
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 779
GeregistreerdCOLON 29 Jul 2009 10:33
WoonplaatsCOLON Rijssen

als het exemplaar indd maar een jaar oud is en de aankoop bewijs dat laat zien gaat het zeer waarschijnlijk om de latere serie of hoe je het noemt. en neem een laptop mee maak een hoop fotos op verschillende brandpunten en diafragma's en bekijk ze op de laptop.
de scherpte op 400 mm is zeer goed vind ik zelf en heb er dan ook geen moment spijt van.
maar bekijk hem goed test hem goed ook of hij goed zoomt en terug gaat zonder haperingen . maakt de IS ook veel lawaai? dat hoort niet bij deze lens, (je hoord hem wel hoor)
ik denk dat je dan een fijne goed lens koopt zeker als er nog garantie op zit.

suc6 met de koop en laat het ons weten :D
Canon 7D MK2 , EF 500/F4 L IS II , 1.4x TC III , Canon 10-22mm ,Canon 24-70/F4 L IS . Ooit kom ik er wel :D
Gebruikers-avatar
marcanon
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 191
GeregistreerdCOLON 01 Mrt 2007 21:26
WoonplaatsCOLON Oosterhout

ik heb een aantal maanden geleden een 100-400 overgenomen van een forummer. Ik had vooraf al een aantal foto's gevraagd en gekregen op 400mm f5,6 RAW. Mocht het exemplaar niet scherp zijn dan haal je dat er al wel uit. Het nr aan de onderzijde van de lens geeft je aan wanneer de lens geproduceerd is: Zie http://www.the-digital-picture.com/Cano ... Aging.aspx

Verder ter plekke middels je eigen camera en laptop controleren. Met name de schuifzoom was wel even wennen. (luisteren of er niet iets van zand/stof schuurt als je de zoom gebruikt)

Veel succes en mogelijk plezier van je nieuwe aanwinst
canon70D ^ canon 10-22 ^ sigma 70-200 ^ canon 24-105 ^ canon 55-250
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar