Probleem met Metz 37 AF-4 flitser

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
spike-1979
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 164
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2008 01:28
WoonplaatsCOLON Heerlen

Hoi Mensen,

Ik zit met een vraag en hopelijk kunnen jullie mij hierop antwoord geven.
Gister had ik een vriend beloofd om foto's te maken tijdens een doop, en dat was ook opzicht geen probleem.
Maar (ja bij zoiets is er altijd een maar :wink: ) tijdens het maken van de foto's mocht ik in overleg met de pastoor gebruik maken van een flitser omdat de lichtomstandigheden erg slecht waren.

Hier begint eigenlijk het probleem.... namelijk een hoop foto's niets aan de hand, maar hoe langer ik bezig was hoe frequenter de foto's niet correct belicht werden.
Wat ik hiermee bedoel is, de flitser ontsteekt, maar de foto blijft donker zelfs helemaal zwart.
Dus verschillende instellingen geprobeerd (1e gordijn, 2e gordijn, belichtingscompensatie verhogen, langere sluitertijd, zowel P modus als M modus, automatische stand :oops: ) ook geprobeerd met en zonder omnibounce, de flitskop in en uitgeschoven (bij dit type handmatig), contactpunten gereinigd, maar geen ander resultaat.
De batterijen waren vol want die had ik helemaal opgeladen, en de flits was ook snel weer op ready.

Wel bleef de gehele tijd het lampje van ETTL branden ( nooit gezien of dat altijd zo is).
Naderhand tijdens een feestje na de doop, ook foto;s gemaakt met een groot raam op de achtergrond dus veel tegenlicht, maar ook hier gaf de flitser geen goed resultaat, de mensen waren zwart en het raam te licht, dus geen goede invulflits....
Met de ingebouwde flits heb ik geen problemen, en na diverse foto's opnieuw te maken met de externe flitser gaat het op 1 van de 5 foto's goed.
Doe ik iets fout, of zou het toch aan de flitser liggen?

Ik ben aan het sparen voor een 580exII, maar helaas nog niet genoeg bij elkaar om te zeggen ik ga er een halen.

Hopelijk weten jullie raad

Bedankt alvast,

Kevin
Capture life, in the flip of a mirror
Gebruikers-avatar
Dimitri
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4483
GeregistreerdCOLON 07 Okt 2008 11:28
CONTACTCOLON

Hey.

Hoevaak heb je van Batterijen gewisseld?
en zoja na hoeveel flitzen?

Gr Dimitri
Gebruikers-avatar
spike-1979
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 164
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2008 01:28
WoonplaatsCOLON Heerlen

Hey Dimitri,

Ik heb gister de batterijen niet gewisseld, omdat ik wist dat het maar een uur foto's maken was.
En de problemen begonnen al na +- 150 foto's.
Met de batterijen is volgens mij niets is (oplaadbaar 2500 Mah).
Naderhand thuis met gewone batterijen (Duracel) bleef het probleem zich ook voordoen.

Misschien wel handig erbij te vermelden dat ik een eos 40D met battrijgrip, de kitlens 18-55 IS :oops: , de 70-200 F4L , en de 50mm f1.8 gebruikt heb.
Bij alle lenzen gaf de flitser het probleem.

De flitser zal nu ongeveer +10.000 flahes in totaal gehad hebben.
Capture life, in the flip of a mirror
Gebruikers-avatar
Dimitri
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4483
GeregistreerdCOLON 07 Okt 2008 11:28
CONTACTCOLON

Hmm,
Toch vermoed ik wel dat het aan je batterijen ligt.
Die kunnen niet heel veel flitzen aan!

Als je nu nieuwe batterijen er in doet en je maakt een foto.
Gaat dan de flits af en zie je die op de foto?

Je lensen hebben hier niet veel mee te maken dus dat maakt niet uit!

Gr Dimitri
Gebruikers-avatar
ahaverkamp
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 939
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2007 10:17
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Klinkt eerder alsof er enkel een voorflits is (lichtmeting) en geen flits bij het nemen van de foto.

Probeer het volgende eens: druk op de * toets, dan wordt er een lichtmeting gedaan, daarna de foto nemen mbv de sluiterknop (zoals je altijd doet). Zie je bij het nemen van de foto wel een flits? Of enkel bij het indrukken van de * toets (lichtmeting)?

Als de batterijen slecht zijn, kan het ook zo zijn dat er enkel een voorflits is en er geen "echte" flits. Omdat de voorflits al teveel van de batterij vraagt.
3 kastjes met extra handvat, 12 buizen met glas en 4 lampjes
Gebruikers-avatar
spike-1979
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 164
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2008 01:28
WoonplaatsCOLON Heerlen

Net even jullie adviezen geprobeerd, en ik merk dat als ik * indruk ik een voorflits krijg, en als ik daarna afdruk een flits dan krijg ik ook een goed geflitste foto, doe ik dat niet dus druk ik vooraf niet op * dan is de foto slecht belicht en veel te donker, terwijl ik wel een flits zie.
Dus misschien toch de batterijen? of toch iets niet goed ingesteld?

Bedankt alvast voor het meedenken.
Capture life, in the flip of a mirror
Gebruikers-avatar
ahaverkamp
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 939
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2007 10:17
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

De voorflits en "echte" flits worden meestal door 2 verschillende delen (condensatoren etc) aangestuurd. Bij Canon wel, voor zover ik weet. Waarom het opladen van de condensatoren voor het geven van de "echte" flits dan zolang duurt, zou aan de batterijen kunnen liggen. Echter zou de camera/flitser ook goed moeten werken als je tussen het nemen van 2 foto's met flits gewoon wat langer wacht.

Probeer in elk geval even goede (niet oplaadbare) batterijen.
3 kastjes met extra handvat, 12 buizen met glas en 4 lampjes
Gebruikers-avatar
Dimitri
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4483
GeregistreerdCOLON 07 Okt 2008 11:28
CONTACTCOLON

Ik heb zo geen kennis over dat type flitser.
Maar zoals ik begrijp (met behulp van Adhaverkamp)

Is dat je een instelling heb verandert.
Ik vermoed dat je flitser nu op master staat.

Dit houdt in dat hij een voorflits geeft
om een andere flitser aan te sturen.

Dus die instelling moet je terug zetten
en dan zal hij het weer doen!

Gr Dimitri
Gebruikers-avatar
spike-1979
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 164
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2008 01:28
WoonplaatsCOLON Heerlen

Ik zal het gaan proberen met andere nieuwe batterijen.
Hopelijk is het probleem dan opgelost, zodat ik het nog even vol kan houden totdat ik de 580 EXII kan gaan aanschaffen.

Bedankt voor jullie adviezen en tips.

Groetjes kevin
Capture life, in the flip of a mirror
Gebruikers-avatar
Piet van Vroonhoven
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1003
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2007 17:05
WoonplaatsCOLON Druten

Ik ken de metz 37 AF-4 niet, ik neem aan dat je de 36 AF-4 bedoelt?
Dan hoef je in ieder geval niet naar master-slave instellingen te kijken.
Gebruikers-avatar
spike-1979
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 164
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2008 01:28
WoonplaatsCOLON Heerlen

@Piet van Vroonhoven :oops: ik zie idd dat ik een typefoutje gemaakt heb.

Ik heb de flitser moeten laten opsturen, er bleek toch iets niet orde te zin met de flitser, want zelfs met nieuwe zwaardere batterijen bleek het probleem niet verholpen.
En volgens een foto expert bij de MM (ja het bestaat :wink: ), was er een communicatiestoring met de flitser als bij dat type het ETTL lampje blijft branden.

Maar omdat ze niet precies kunnen zeggen hoelang het gaat duren met de reparatie en opsturen heb ik besloten om een Canon speedlite 430 EX II aan te schaffen.
Ik wilde eigenlijk wel een 580 EX II, maar dat liet mijn budget nog niet toe, en gelukkig kan ik naderhand de 430 gaan gebruiken als slave flitser.

Bedankt allemaal weer voor het meedenken, en als de Metz terug is plaats ik een update met het evt probleem.

Groet,
Kevin
Capture life, in the flip of a mirror
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar