Eerst serieuze poging. Model: Jeanette.

Voor alle andere vormen van mensen en portretten, straatfotografie, reportages, etc.

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
eosrookie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 147
GeregistreerdCOLON 07 Jun 2009 09:58
CONTACTCOLON

Nou met knikkende knieën dan maar mijn eerst post met wat ik gemaakt heb.

Ik heb erg getwijfeld of dit nu meer testcase of showcase was. Ik heb toch maar voor showcase gekozen omdat in de richtlijn stond: "zelf foto’s plaatsen waar je tevreden over bent" en dat ben ik eigenlijk wel. Hoewel ik zelf ook nog wel duidelijk ruimte voor verbetering zie.

De situatie in het kort.:
Ik na een paar fotosessies met mijn eigen vrouw heb ik een oud-collega bereid gevonden model te spelen. Voor mijn gevoel was dit mijn eerste serieuze photoshoot waarbij ik het allemaal zelf moest doen.

Het model is Jeanette. Ze heeft wel vaker voor een kamera gestaan maar is geen professioneel model. De make-up is gedaan door Georgina. Die heeft me sowieso heel erg geholpen die dag.

Ik had voor die dag 3 sessies; naturel (geen foto van geplaatst), mysterieus en reclame.

Foto 1: uit de "mysterieus" serie.
Het idee bij achter deze foto is dat de kijker zich afvraagt: wat gebeurd daar wie is die vrouw.
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=159054[/img]
Die ketting had ik natuurlijk moeten zien.

Foto 2: uit de "reclame" serie.
Het idee is simpel; je moet er zo een reclame tekst naast kunnen denken. Dit thema heb ik met name gekozen om lekker fel de make-up te kunnen laten op brengen voor mooie kleuren.
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=159055[/img]

Ik ben heel benieuwd naar jullie kritiek. Vind je het niets dan mag je dat eerlijk zeggen maar zeg dan a.u.b. erbij waarom niet. Ik plaatst de foto's omdat ik er van wil leren.

Opmerkingen over de nabewerking zijn ook welkom. Ik heb geen photoshop dus ik gebruik GIMP. Ben ook heel benieuwd wat jullie daar van vinden.

Ik heb veel geleerd die dag maar twee hele belangrijke dingen;
- Je kan het model zenuwachtig maken door te weinig aanwijzingen te geven (ook al gaat het prima naar je zin).
- Voor het schieten toch nog weer checken of niet stiekem iets veranderd is.

Mark
Gebruikers-avatar
keesvdh
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1093
GeregistreerdCOLON 25 Nov 2009 20:04
WoonplaatsCOLON Oosterland

foto 1
ik heb het idee dat er op het verkeerde punt is scherp gesteld, maar dat kan ook aan mij liggen


2
parfum potje had even een schoonmaak beurtje moeten hebben


verder zijn het nette foto's

groet kees
ngeersing
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 101
GeregistreerdCOLON 02 Okt 2008 11:09
WoonplaatsCOLON Roden
CONTACTCOLON

keesvdh schreefCOLONfoto 1
ik heb het idee dat er op het verkeerde punt is scherp gesteld, maar dat kan ook aan mij liggen
Ga ik in mee. Wat mij tevens als eerste opviel bij de foto's was je watermerk. Deze knalt er meteen uit. Het gaat in principe om je foto's niet om je watermerk. Ik had een iets subtieler watermerk gedaan.

Verder prima foto's.
[size=75]EOS 40D+BG-E2N - Canon 430EX II- Canon 70-200 F4 [color=#FF0000]L[/color] - Canon 17-40 F4 [color=#FF0000]L[/color] - Canon 100mm F2.8 Macro - Canon 50mm F1.8 II - Canon 18-55mm - Een lege portemonnee[/size]
Gebruikers-avatar
martinus
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3346
GeregistreerdCOLON 04 Nov 2007 10:08
WoonplaatsCOLON Hoorn
CONTACTCOLON

Nou, spannend he en het liefst wil je nu een Wauw horen... :lol:
Geen verkeerd begin denk ik zo, maar wel wat puntjes. Foto 1 is niet op het juiste punt scherp gesteld. Op de kettingen ipv de ogen. Mag wat mij betreft iets meer glamoureuz bewerkt worden. Dwz de huid wat softer en gladder. Foto twee heb je er te weinig licht op gezet. Hij is wat sobertjes nu. Idd het potje is wat vies, maar ja, je kan niet overal op letten he ! Ook het scherpstelpunt lijkt hier niet goed te liggen. Sowieso kan hij wel wat scherper. Probeer op het dichtsbijzijnde oog scherp te stellen.

succes

groet Martijn
Gebruikers-avatar
Sushi
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2840
GeregistreerdCOLON 08 Jan 2009 10:40
WoonplaatsCOLON Rhenen
CONTACTCOLON

Als eerste, zoals al gezegd is, je logo. Ik smeek het je! Doe dat anders! Hehehe! :twisted:

1.
Hier heb je een soort van tang belichting gebruikt. Lamp links en lamp rechts ongeveer (of zelfs helemaal) onder dezelfde hoek op het model gericht. Dit kan zeker werken alleen had je ze iig wat hoger moeten zetten. De belichting komt nu van onderaf op het model wat het model een minder flateuze uitstraling geeft. Het wordt hierdoor meer spooky dan mysterieus. Probeer het mysterieuze te halen door meer met minder licht te werken. Dus meer schaduwen creeren waarbij je bijvoorbeeld nog een randje belicht laat zodat er nog net contouren zichtbaar zijn. En ja, da's makkelijker gezegd dan gedaan. En al helemaal bij de eerste keer. Maar je zit zeker op de goede weg!

2.
Zoals Martijn al aangeeft mag deze foto wat meer "flair" hebben. Een tikkie meer licht (wel uitkijken voor die bloem in het haar zoals je zelf ook al opgemerkt hebt denk ik). Make-up zo lekker fel vind ik zeker wat hebben ja. Ook een kleuring blausje er bij aan wat het weer eengeheel maakt. De achtergrond is mooi wit maar pas op voor overstralen op het haar. Ik zeg expres "oppassen" want soms kan je het gewoon niet voorkomen. Mijn studio is klein dus heb ik niet de mogelijkheid het model ver genoeg van de achtergrond te zetten. Het gaat wel maar het is dus dubbel oppassen geblazen.

Al met al heb je het voor een eerste keer zeker niet verkeerd gedaan hoor! Natuurlijk zijn er verbeterpunten maar da's ook logisch. Je zal eerst een paar schoots gedaan moeten hebben voordat sommige dingen vanzelf gaan en je op andere dingen kunt letten.

Laat de volgende shoot maar door komen!
Gebruikers-avatar
eosrookie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 147
GeregistreerdCOLON 07 Jun 2009 09:58
CONTACTCOLON

Super bedankt voor de opmerkingen en adviezen.

Dat watermerk is ook verschrikkelijk. Ik had er eerlijk gezegd geen rekening mee gehouden dat ik daar een opmerking over zou krijgen maar wel een terecht punt. Dat is nog steeds zo'n "TODO" item maar aan de opmerkingen te horen moet ik daar maar eens werk van gaan maken :-)

Ik geef overigens gelijk toe van dat potje helemaal niet gezien had op dat moment. Later natuurlijk wel maar persoonlijk stoorde het me niet zo. Neemt niet weg er meerdere reacties op zijn. Dus les voor mijzelf: na afloop kritischer zijn in wat je accepteert.

Ik moet sowieso zeggen dat ik me wel wat verkeken heb op hoe druk je het op dat moment hebt.

Scherp stel punt bij de eerste kan ik me wel iets bij voorstellen maar bij de tweede verbaast het me eigenlijk wel:
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=159137[/img]
Dit ligt toch niet zo verkeerd? Maar ik zie zelf ook wel dat het niet zo scherp is als dat het zou kunnen zijn. Ik vraag me toch af wat ik op dat moment dan gedaan heb.

@martinus;
Ja dat had ik zeker graag gehoord maar ik ben realistisch genoeg om daar niet vanuit te gaan. Als ik uitsluitend positieve geluiden had willen horen had ik ze lekker alleen aan vrienden laten zien. :-) Van eerlijke antwoorden leer ik meer en het is voor een "vreemde" veel makkelijker om eerlijk antwoord te geven. Vandaar mijn post.

Bedankt voor je advies over de bewerking. Ik was zelf bang dat ik misschien al te ver was doorgeschoten maar het mag dus nog wel wat softer.
Gebruikers-avatar
martinus
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3346
GeregistreerdCOLON 04 Nov 2007 10:08
WoonplaatsCOLON Hoorn
CONTACTCOLON

Hoi Mark

Tja op zich goed scherpstelpunt toch....Het licht dus gewoon aan de algehele naverscherping. Dat mag je best wat meer doen. Ik heb met jouw goedvinden één foto even nabewerkt. In PS alleen nog maar even door Portraiture gehaald. Wat treshold, iets lichter, wat warmth eruit en daarna nog iets unsharp mask erover. Beter ??

groet Martijn


[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=159142[/img]
fotorich
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 234
GeregistreerdCOLON 06 Jan 2008 01:37
WoonplaatsCOLON zoetermeer

martinus schreefCOLON
foto even nabewerkt. In PS alleen nog maar even door Portraiture gehaald. Wat treshold, iets lichter, wat warmte eruit en daarna nog iets unsharp mask erover. Beter ??
Ja, het is geen klein maar een groot verschil! O.a de huidtoon vind ik veel beter. Ik denk dat Mark het wel er mee eens zal zijn.
Gebruikers-avatar
KaleFietsbel
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1004
GeregistreerdCOLON 02 Apr 2009 17:12
WoonplaatsCOLON Heteren (Gld.)
CONTACTCOLON

martinus schreefCOLON In PS alleen nog maar even door Portraiture gehaald.
groet Martijn


[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=159142[/img]
Wat is Portraiture? Heb de menu's van PS doorgebladerd, maar zie niets dat er op lijkt?

groet,

John
Gebruikers-avatar
eosrookie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 147
GeregistreerdCOLON 07 Jun 2009 09:58
CONTACTCOLON

@Martinus:
Bedankt! Ik ga proberen dit effect in gimp te reproduceren. (Photoshop is me toch iets te duur).

@KaleFietsbel:
Ik neem aan dat Martinus de Photoshop plugin van firma imagenomic bedoelt. Leuke plug-in zo te zien maar zet je wel 200 dollar in de min.

Lijkt me overigens wel typisch zoiets dat als je hier je brood mee verdient dat je dat er heel snel weer uit hebt aan tijdswinst.
Gebruikers-avatar
martinus
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3346
GeregistreerdCOLON 04 Nov 2007 10:08
WoonplaatsCOLON Hoorn
CONTACTCOLON

Het is id een plugin van Imagenomic. Super plug in.

groet Martijn
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar