Zoveelste Lightroom vraag

Alles over computers, websites en software voor camera en PC.

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
JSnakes
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 929
GeregistreerdCOLON 16 Sep 2009 14:10

Ik zag dat er eerder een soort topic als deze is geopend, maar naar mate het topic vorderde leek 't toch niet hetzelfde probleem te zijn.

Ik schiet alles enkel in RAW en bewerk alles in Lightroom.
Wanneer ik van RAW exporteer naar .TIFF of .JPG dan lijkt vooral de saturatie van de kleur rood veel hoger dan deze in LR is.
Wanneer ik de sat. van de kleur rood op -40 zet, is deze ongelooflijk grauw in LR maar 'normaal' na export in .JPG/.TIFF.

Ik was daar niet zo blij mee toen ik eindelijk 300+ foto's had ge-edit voor een bruiloft :oops:

Iemand enig idee? :?:
wastaal
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 386
GeregistreerdCOLON 23 Jan 2008 17:09
WoonplaatsCOLON Amersfoort
CONTACTCOLON

laat je ze wel in het juiste kleurprofiel exporteren. Dus bij weergave op het web srgb als kleurprofiel.
Alexander
Canon EOS 40D - Canon 17-55 f2.8 IS USM - Canon 70-200 f4 L IS - Canon 50mm 1.8 mkII - Canon 580EX II - Manfrotto 055prob+804rc2 - www.staalenco.nl
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Mijn fiets spoort beter dan ik.
Staander
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 13
GeregistreerdCOLON 31 Dec 2008 21:50

Probeer het eens met de soft ware welke bij de aankoop van de camare is meegeleverd.
Succes
Gebruikers-avatar
bobvanduin
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3650
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2004 21:47
WoonplaatsCOLON Eyrarbakki (IJsland)
CONTACTCOLON

Staander schreefCOLONProbeer het eens met de soft ware welke bij de aankoop van de camare is meegeleverd.
Succes
Het spijt me voor mijn lompe antwoord hoor, maar jou antwoord slaat echt nergens op!

De klacht van TS heeft te maken met diverse kleurprofielen, als je de verkeerde kiest dan ziet het er niet juist uit. Dit is ook iets waar je tegen aan loopt met de software die meegeleverd wordt met de camera.

Juist het grote voordeel van Lightroom ten opzichte van de meegeleverde software is dat dit geen ramp is omdat je het met 1 kleine zucht opnieuw kan exporteren in de juiste kleurprofiel.

Bob
"Light is the Language of Photography" | Joe McNally
JSnakes
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 929
GeregistreerdCOLON 16 Sep 2009 14:10

Bedankt allen voor de voorstellen, ik had het uiteraard al met DPP geprobeerd en daar was de .jpg net zoals het CR2-bestand(qua rood saturatie) weergegeven was.

M'n camera staat op sRGB en de .jpg export in LR ook op sRGB.
Nu is DPP geen ramp om mee te werken, maar LR nét ietsje fijner.
Ik vind het toch een vreemd verhaal en ik moet gewoon iets over het hoofd zien, maar wat :?:
Gebruikers-avatar
bobvanduin
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3650
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2004 21:47
WoonplaatsCOLON Eyrarbakki (IJsland)
CONTACTCOLON

Het antwoord is vrij simpel denk ik.

Je zegt dat je camera op sRGB staat ingesteld en dat je in RAW schiet....daar ga je al de fout in. Als je in Raw schiet wordt er geen kleurprofiel toegekent aan een foto, dat gebeurd pas bij het omzetten naar een ander formaat. Lightroom werkt standaard in ProPhoto RGB (een nog ruimere kleurruimte dan aRGB), dus zo zie je je foto's ook in LIghtroom. Als je dan de foto omzet naar sRGB bij export dan krijg je inderdaad afwijkingen te zien.

Bob
"Light is the Language of Photography" | Joe McNally
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

@Bob, en is dat dan ook nog te voorkomen, bijvoorbeeld door LR niet in ProPhotoRGB te laten werken, maar in sRGB? Je hebt het over 'werkt standaard in...', wat op mij overkomt als dat je dit ook kan overrulen, maar ik kon een dergelijke optie niet zo snel vinden in LR.
Gebruikers-avatar
bobvanduin
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3650
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2004 21:47
WoonplaatsCOLON Eyrarbakki (IJsland)
CONTACTCOLON

Nee dit gaat niet, Lightroom laat je geen compromisen sluiten door een kleinere kleurruimte te kiezen, pas bij exporteren kun je kiezen om je kleurruimte toe te wijzen.

Je moet die niet als een beperking zien hoor, nu werk je tijdens bewerken met de grootst mogelijk kleurenpallet.
"Light is the Language of Photography" | Joe McNally
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

Maar hoe kan je dan voorkomen dat je bij export tegen kleurveranderingen aanloopt wannneer je perse naar sRGB wilt? Of kan je dan beter de aanpassingen in PS doen in de juiste kleurruimte?
Michaeldw

Hallo,

3 jaar geleden had ik eenzelfde probleem. Mijn monitor kleur profiel stond toen verkeerd ingesteld.
In Lightroom waren de kleuren toen anders dan na de export naar bijvoorbeeld jpg.

Als je je monitor niet gecallibreerd hebt, probeer dan eens je monitorprofiel op standaard sRGB te zetten.
JSnakes
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 929
GeregistreerdCOLON 16 Sep 2009 14:10

Bedankt weer! Ik denk dat ik er nu inderdaad wel uitkom met LR.
Zo niet dan horen jullie het wel weer.
Ik las ook iets over de Windows-viewer en daar lijkt me het grootste probleem? Want dezelfde image wordt in CS3 hetzelfde weergegeven als in LR.

PS: ik heb een gecalibreerd scherm(Spyder2), maar het blijft een TN-panel.
't Schijnt ook dat je het vaker dan 1x in het half jaar moet calibreren, maar goed :oops:
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar