tips en stand externe flitser 430

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Adoptiekindje
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 329
GeregistreerdCOLON 30 Nov 2007 15:18
WoonplaatsCOLON Stadskanaal

Vrijdag tijdens een open huis (school) gefotografeerd. Wat ik lastig vind is de stand van de flitser. Ook omdat je constant de positie (portrait/landscape) van de camera veranderd. De mensen die om je heen lopen moeten niet verblind worden, maar richten op het onderwerp vind ik ook niet geweldig (hard licht). Hebben jullie tips voor me? Of kun je het oplossen met een omnibounce.

Ook kreeg ik te maken met slagschaduw wat je pas ziet als je thuis bent :x

Hoe staan bij jullie in zo'n setting de camera-instellingen? Op M of op save? en handmatig scherpstellen of automatisch. Bij handmatig duurt het soms zo lang. Maar bij automatisch is het moeilijk om het onderwerp scherp te houden na het compositioneren.

Tijdens dit open huis vond ik het lastig om foto's te maken. Tijdens een huwelijk is het normaal en vindt iedereen het leuk dat ze op de foto komen. Het is een andere setting. Met andere ideeën en wensen. Hier voel je je niet opgelaten als fotograaf. Maar ik voelde me wel opgelaten tijdens deze avond. Mensen kijken je vreemd aan als je daar met zo'n camera om de nek loopt en dan ook nog die flitser waar ze van schrikken. Ik voelde me opgelaten en geremd in het fotograferen. Hebben jullie dit ook en hoe lossen jullie dit voor je zelf op.

Ik ben benieuwd.

Bedank voor jullie antwoord.
Alice
http://www.fotostudioalice.nl

Canon EOS 400d \ 70/300 Canon\ 28/300mm 1:3.5-6.3 Sigma lens\50 mm 1:1.8 II canon\ canon 24-105 \ Tamron 28-75\18-55 mm kitlens\ soligor tussenringen.
In het bezit van een thuisstudio
Gebruikers-avatar
dukie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 905
GeregistreerdCOLON 01 Mei 2008 16:59
WoonplaatsCOLON 's-Hertogenbosch
CONTACTCOLON

Hoi Alice

ik heb eind vorig jaar een (afscheids)receptie geschoten. Uiteraard met flitser en na wat uitproberen heb ik alles op de P gedaan (hoef je je daar niet druk over te maken) met de omnibounce. Behalve als het wat verder weg was, dan liet ik 'm weg. Bouncen via plafond ging niet.
Dan kun je je alleen richten op het maken van de foto, en het (af en toe, je bent er tenslotte voor de fotos) praten met de mensen. Als ze in de rij staan bij de jubilaris is er meestal geen probleem, maar later, los in de ruimte willen ze vaak niet meer. Maar door even contact te maken gaan ze toch snel overstag. Van opgelatenheid of geremdheid had ik dan ook niet echt last moet ik zeggen, en door met de aanwezigen wat contact te maken verlaag je de drempel voor jezelf ook.

Groeten
Peter
Naneu-pro K4L met wat canon-spulletjes en een sigma 17-70 OS
Martin1968
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 162
GeregistreerdCOLON 26 Jun 2005 10:43

Inderdaad een moeilijk punt. Maar bouncen heeft verreuit mijn voorkeur omdat de belichting dan zoveel mooier is. Het liefst via een muur naast of achter je zonder omnibounce.
Alleen als het niet anders kan gebruik ik die. En ja dan ben je constant met je flitser aan het prutsen en dat komt de snelheid niet ten goede. Maar je onderscheidt je dan wel in je fotos.

En van het publiek moet je je niets aantrekken. Mensen zijn soms inderdaad afstandelijk. Even met ze praten en vragen of ze bij elkaar op de foto willen werkt dan beter. Dan gaan ze wel een beetje poseren maar als ze dan tegen elkaar gaan praten/ouwehoeren dan knip je een paar keer af.
Of met een beetje tele, sneaky fotos maken levert vaal ook leuke platen op.

Groet, Martin
Canon 5D| 350D| EF 24-105mm F 4.0 L IS USM| EF 70-200mm F 4.0 L USM IS| Tokina 12-24mm F 4.0| 580EXII| 550EX
Gebruikers-avatar
Piet van Vroonhoven
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1003
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2007 17:05
WoonplaatsCOLON Druten

Een omnibounce lost niets op en kost je alleen maar licht. Dat moet je in een wat grotere ruimte met de 430 flitser nu net niet hebben. Als bouncen via het plafond niet kan, dan zal het via een wand moeten.
Een ander probleem bij een school zijn de grote ramen. Let op dat de flitser daar niet in reflecteert.
Gebruikers-avatar
Drikusniet
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 119
GeregistreerdCOLON 21 Dec 2009 23:29
WoonplaatsCOLON Veendam

Alice,

Die opgelatenheid komt vooral door jezelf, en daar wen je vanzelf aan. Tenminste dat is mijn ervaring :wink:

Zelf gebruik ik sinds een jaartje een ligthsphere. Dit is een verbeterde versie van de omnibounce, en hoef je ook niet te letten op wand en/of plafond. Werkt echt goed bij zulke omstandigheden.
Als je het eens wilt proberen, kan dat, ik woon ook in Oost-Groningen (stuur dan even een pb) :)
Adoptiekindje
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 329
GeregistreerdCOLON 30 Nov 2007 15:18
WoonplaatsCOLON Stadskanaal

Drikusniet
Zelf gebruik ik sinds een jaartje een ligthsphere. Dit is een verbeterde versie van de omnibounce, en hoef je ook niet te letten op wand en/of plafond. Werkt echt goed bij zulke omstandigheden.
Als je het eens wilt proberen, kan dat, ik woon ook in Oost-Groningen (stuur dan even een pb) Smile
heel toevallig heb ik het vanmiddag besteld bij Konijnenberg. Ik zag het en dacht dit wil ik proberen. Maar zeker bedankt voor je aanbod.
De opgelatenheid moet ik nog kwijtraken. Ik moet me niet storen aan al die mensen die me met een schuin oog aankijken.

Piet
Een ander probleem bij een school zijn de grote ramen. Let op dat de flitser daar niet in reflecteert.
Klopt dit was heel vervelend.

Martin
En ja dan ben je constant met je flitser aan het prutsen en dat komt de snelheid niet ten goede.
dit is ook het vervelende eraan. De leuke momenten zijn alweer voorbij en ik voel me dan nog vervelender. Want de mensen snappen het niet.

Peter
Uiteraard met flitser en na wat uitproberen heb ik alles op de P gedaan (hoef je je daar niet druk over te maken) met de omnibounce.
De volgende keer ga ik het ook op de P-stand doen. Nu de M-stand gebruikt en dan ben je met teveel dingen bezig.

Iedereen bedankt voor het antwoord.
Fijne avond
Alice
http://www.fotostudioalice.nl

Canon EOS 400d \ 70/300 Canon\ 28/300mm 1:3.5-6.3 Sigma lens\50 mm 1:1.8 II canon\ canon 24-105 \ Tamron 28-75\18-55 mm kitlens\ soligor tussenringen.
In het bezit van een thuisstudio
Martin1968
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 162
GeregistreerdCOLON 26 Jun 2005 10:43

Adoptiekindje schreefCOLON Peter
Uiteraard met flitser en na wat uitproberen heb ik alles op de P gedaan (hoef je je daar niet druk over te maken) met de omnibounce.
De volgende keer ga ik het ook op de P-stand doen. Nu de M-stand gebruikt en dan ben je met teveel dingen bezig.
Alice
Het nadeel van de P-stand is dat je diafragma helemaal open wordt gezet waardoor je soms te weinig scherptediepte hebt. De M-stand kun je wel gebruiken en je hoeft er ook niet steeds naar om te kijken. De omgeving veranderd immers niet constant qua hoeveelheid licht. Stel de camera zo is dat ie net een stop onderbelicht. De flitser vult de rest in. Je hebt dan een veel constanter belichte serie. (Je kunt eventueel corrigeren met de flitser)

Een mooie uitleg over goed flitsen met voorbeeldfoto's staat bij Neil van Niekerk op de site (16 pagina's) Dat heeft mij doen besluiten in de M-stand te gaan flitsen.
http://www.planetneil.com/tangents/flas ... ing-flash/

groet Martin
Canon 5D| 350D| EF 24-105mm F 4.0 L IS USM| EF 70-200mm F 4.0 L USM IS| Tokina 12-24mm F 4.0| 580EXII| 550EX
Richardnismo
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 103
GeregistreerdCOLON 07 Apr 2008 20:54
WoonplaatsCOLON Leusden
CONTACTCOLON

ik maak redelijk vaak foto`s op evenementen en in discotheken, en eigenlijk doe ik de meeste foto`s maken in de portret stand of op de M stand. Vooral als het wat donkerder is vind ik de M Prima werken, en daarnaast gebruik ik zo`n kabeltje tussen de flitser en de hot shoe, das voor het schaduw effect wel leuk en je kan van wat hoger flitsen dat niet iedereen verblind word, en bij petjes of hoeden juist wat lager zodat de ogen ook belicht worden.
Afbeelding
misschien niet de meest mooie foto, maar geeft je wel een idee van het verleng kabeltje. nu kan je gewoon vanuit vreemde hoeken belichten.
Spullen ;)
www.opdefoto.com
www.RST-Photography.nl
Martin1968
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 162
GeregistreerdCOLON 26 Jun 2005 10:43

Richardnismo schreefCOLONik maak redelijk vaak foto`s op evenementen en in discotheken, en eigenlijk doe ik de meeste foto`s maken in de portret stand of op de M stand. Vooral als het wat donkerder is vind ik de M Prima werken, en daarnaast gebruik ik zo`n kabeltje tussen de flitser en de hot shoe, das voor het schaduw effect wel leuk en je kan van wat hoger flitsen dat niet iedereen verblind word, en bij petjes of hoeden juist wat lager zodat de ogen ook belicht worden.
misschien niet de meest mooie foto, maar geeft je wel een idee van het verleng kabeltje. nu kan je gewoon vanuit vreemde hoeken belichten.
Houd je dan de flitser los in de hand?
Laatst gewijzigd door 2 op Martin1968, in totaal 1 keer gewijzigd.
Canon 5D| 350D| EF 24-105mm F 4.0 L IS USM| EF 70-200mm F 4.0 L USM IS| Tokina 12-24mm F 4.0| 580EXII| 550EX
Gebruikers-avatar
Lygun
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 290
GeregistreerdCOLON 12 Jan 2009 14:17
WoonplaatsCOLON Alphen aan den Rijn
CONTACTCOLON

Ik ben ook erg zoekende in zulk soort situaties.
Ik moet zeggen dat ik de flits in de P vaak erg hard vind en je dan de stemming/kleur van de ruimte wegflitst.
Ik heb laatst de Av stand gebruikt en dan wordt je flits automatisch een invulflits die een veel zachter, natuurlijker resultaat geeft. Nadeel is wel dat de sluitertijden langer worden (Iso kan wat omhoog als nodig).
Als de flits in Av wat te zacht is of de sluitertijd iets te lang wordt, kan je ook nog de flits één (of meer) stop hoger zetten en je camera 1 stop onderbelichten. Moet je even mee experimenteren.
Gebruikers-avatar
Sushi
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2840
GeregistreerdCOLON 08 Jan 2009 10:40
WoonplaatsCOLON Rhenen
CONTACTCOLON

Lygun schreefCOLON... en je camera 1 stop onderbelichten.
Dan wordt de sluitertijd nog langer he. :wink:
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Nee, bij het onderbelichten van de camera wordt de sluitertijd sneller, of in stand Tv het diafragma meer geknepen) en ga je dus minder licht op de sensor registreren. Het omgevingslicht wat je vangt wordt dus minder en met de flits belicht je de voorgrond toch correct.

Op die manier krijg je donkere achtergronden en een correct belicht onderwerp.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
Sushi
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2840
GeregistreerdCOLON 08 Jan 2009 10:40
WoonplaatsCOLON Rhenen
CONTACTCOLON

Waaah! Tuurlijk! STOM! :oops:
Waar zat ik met mijn hoofd... het is weer maandag zeker. :twisted:

Tnx voor de verbetering Jeroen.
Gebruikers-avatar
Emielepiel
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1522
GeregistreerdCOLON 17 Mei 2007 10:19
WoonplaatsCOLON Knoal
CONTACTCOLON

Hebben alle oost-groningers hier last van?? Zelf worstel ik hier ook nog wel eens mee. Zo'n lightsphere heb ik ook ooit eens gekocht. Moet eerlijk zeggen dat ik em bijna nog nooit gebruitk heb. Ik vond mezelf belachelijk met zo'n ding op de flitser. Maar ik lees dat het hip is. Zal em es opzoeken en gaan oefenen.
Dank allen voor de tips.

Emiel
[size=75]Ik ben liever eerlijk en zeg de waarheid dan dat ik niet de waarheid spreek en lieg.......[/size]

[url=http://www.frozenimage.nl]FrozenImage[/url]
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar