Waylon Almere edit nieuw fotos

Zet hier je bewerkte en onbewerkte foto neer en leg uit hoe je het hebt gedaan en/of laat anderen je onbewerkte foto ook bewerken.

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Robbert1978
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 450
GeregistreerdCOLON 17 Jul 2005 07:44
WoonplaatsCOLON Almere
CONTACTCOLON

Gisteravond was Waylon in Almere, waar ik fotos heb gemaakt. Echter ben ik nog niet zo bekend met concertfotografie. Fotos zijn vrij redelijk gelukt denk ik zo, echter zit ik nog met het bewerken wat wijsheid is.

De witbalans... Waar kan ik die het beste op zetten? Bij bijgevoegd voorbeeld heb ik hem op 2700K gezet. Dit komt vaak wel goed uit stond er.

Echter had ik ook even in photoshop met het pipetje op het witte overhemd van de bassist geklikt, en kwam hij op 2200K uit. Dus hier twijfel ik een beetje aan.

Ik had gelezen dat bij concertfotografie je het beste onder kan belichten. Echter lijkt deze foto mij te donker. Hoe kan ik dat het beste lichter maken? Mbv de belichting van bv lightroom? Want dan doe je eigenlijk hetzelfde als standaard niet onderbelichten lijkt mij? Of zie ik dit verkeerd

Graag tips, en wie weet kan iemand deze foto (heb er nog meer maar deze even als voorbeeld) goed bewerken en vertellen wat hij heeft gedaan?

1
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=156942[/img]

2
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=156951[/img]

3
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=156952[/img]

4
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=156953[/img]

5
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=156954[/img]
Laatst gewijzigd door 1 op Robbert1978, in totaal 31 keer gewijzigd.
Canon EOS-7D, Canon 17-55 F2,8 IS, Canon 70-200 F2.8 IS, Canon 1.4x Extender. Canon Speedlite 580EXII, Canon 100mm 2.8 macro
Gebruikers-avatar
bramos_ditaljanos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4219
GeregistreerdCOLON 05 Jul 2008 16:01
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Knal er gerust nog 'n paar bij, dan kom ik daarnet met uitgebreid commentaar. In een serie is namelijk beter te zien welke dingen je over de gehele linie zou kunnen verbeteren, en dat becommentarieert (driedubbele woordwaarde) makkelijker/beter :).
7D+BG-E7 + 50D+BG-E2N + EF-s 10-22 + EF 24-70 F2.8 L USM + EF 70-200 F4 L USM + EF 1.4x II + 580EXII + Nova 2AW / PhotoSport BP 200AW / PhotoSport BP 300AW / ProRunner BP 450 AW II / Classified 250AW + 055XPROB + 498RC2 | 500px.com/brampeerlings
Gebruikers-avatar
bramos_ditaljanos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4219
GeregistreerdCOLON 05 Jul 2008 16:01
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Kijk 'ns aan :). Let's go!

1. Niet helemaal scherp, en verder vind ik de bas aan de rechterkant wat afleidend. Ik neem aan dat je hebt willen focussen op de gezichten: die had je best strakker kunnen uitsnijden. Dan hadden ze ook een stukje lichter gekund, misschien zelfs een beetje invulflits (gewoon standaardflitser, maar dan flitsbelichtingscompensatie op -2 zetten). Door bovendien iets verder door de knieën te gaan had je de groene spot (die nu nogal stoort) achter de hand van de presentator 'weggewerkt', waardoor er (waarschijnlijk) een leuk groen randje rond die hand was ontstaan. Maar dat is lekker makkelijk praten achteraf ;).

De witbalans lijkt mij prima, dat wit op zo'n opname niet helemaal wit is vind ik geen probleem: dat is het immers on stage (door lichteffecten) ook niet. Wél had ik die blauwe puntjes links in beeld even wegge-clone stamp't. Overigens vind ik dit wel de beste van de reeks, zoals je zelf ook al aangaf.

2. Allereerst: mooie expressie en prima scherpte (op het gezicht). Jammer vind ik dat 'ie wat licht is en ook de kleuren lijken niet helemaal juist. Vooral de huidtinten (geel/oranje/rood) zijn erg koud uitgevallen. Kwam dit zo uit de camera, of heb je de witbalans later nog aangepast? In het geval van dat laatste ben ik benieuwd naar de opname met originele WB.

3. Ontzettend jammer dat de ogen zo donker zijn. Hier gaat het invulflits-verhaal dus ook weer op. Qua kleuren ziet het er echter goed uit, al zou ik er onder nog 'n klein randje afsnijden. Die felle lichten linksonder vallen dan weg.

4. Niet helemaal scherp en bovendien 'n wat laag standpunt: je kijkt nog net niet in haar neusgaten naar binnen. (Ik weet overigens niet hoe de locatie en het podium waren, soms kun je gewoon niet op ooghoogte komen.) De bewegingsonscherpte van de drumstick is wél erg fraai en het groene licht op de microfoonstandaard voegt naar mijn idee ook wel wat toe. De spots links vind ik echter minder geslaagd, zeker ook omdat die niet in de kijkrichting zitten. (De zangeres kijkt iets naar rechts, dus extra ruimte aan haar linkerkant waar verder niet veel bijzonders te zien is, is dan overbodig. Het was een ander verhaal geweest als ze naar links had gekeken. Zou je dan croppen, dan zou je je 'model' (dat is het in wezen) 'beperken'.)

5. Qua scherpte en standpunt gaat hetzelfde op als voor foto 4, en iets meer licht was ook welkom geweest. Het kleurenspel vind ik wél een succes.

Hopelijk heb je iets aan bovenstaand verhaal. Wat betreft bewerkingen en witbalanscorrecties zou ik dus voorzichtig zijn: een overhemd dat door podiumverlichting blauw wordt mag op de foto ook best blauw zijn. Juist die kleuren en afwisseling maken concertfotografie zo leuk (vind ik). Het is dan zonde om die kleur weer te neutraliseren door de witbalans aan te passen. En de invulflits, hier en daar ;).
7D+BG-E7 + 50D+BG-E2N + EF-s 10-22 + EF 24-70 F2.8 L USM + EF 70-200 F4 L USM + EF 1.4x II + 580EXII + Nova 2AW / PhotoSport BP 200AW / PhotoSport BP 300AW / ProRunner BP 450 AW II / Classified 250AW + 055XPROB + 498RC2 | 500px.com/brampeerlings
Robbert1978
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 450
GeregistreerdCOLON 17 Jul 2005 07:44
WoonplaatsCOLON Almere
CONTACTCOLON

Heel erg bedankt! En inderdaad sommige zijn niet helemaal scherp, maar ik zat op iso 1600 op F2.8 en dan had hij een sluitertijd van ongeveer 1/30e soms minder, dus dat is vrij lastig soms.

Compositie, das beetje verhaal appart. Ik zit in een rolstoel, dus kan niet zo heel makkelijk een stukje meer door mn knieen of juist meer rechtop staan haha. Ik ben dus afhankelijk van een laag standpunt en het podium was ook vrij hoog. Ook kon ik moeiijk van links naar rechts verplaatsen omdat het vrij druk was. Heb helaas dus hele avond op 1 plek gezeten.

Wat kan ik evt doen om de fotos toch in het vervolg wat scherper te krijgen, ondanks dat je op 1/30 ongeveer zit? Je moet ook ongeveer een stop onderbelichten bij dit soort fotografie, dat heb ik ook gedaan, soms zelfs meer, maar die moest ik later (schiet in Raw) toch weer bijwerken met de compensatie

Wat betreft de flits, dit heb ik expres niet gedaan aangezien ik niet hinderlijk wilde overkomen. Het leid toch voor artiesten vaak erg af zo'n flits dus ik doe het liever standaard niet, en je flitst ook de sfeer weg vind ik, al zal dat met een beetje invulflits wel meevallen maargoed
Canon EOS-7D, Canon 17-55 F2,8 IS, Canon 70-200 F2.8 IS, Canon 1.4x Extender. Canon Speedlite 580EXII, Canon 100mm 2.8 macro
Gebruikers-avatar
bramos_ditaljanos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4219
GeregistreerdCOLON 05 Jul 2008 16:01
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Dan was het daar goed donker!

In een rolstoel kan ik het me helemaal voorstellen dat kaderen en jezelf verplaatsen lastig is. Misschien kun je wat meer variatie aanbrengen door met je 70-200 te werken. Die gebruik ik zelf ook vaak bij concerten. Lijkt een gek idee omdat die minder lichtsterk is, maar omdat je beeldhoek kleiner is is die (mits je op een licht stuk inzoomt) ook lichter, en kan de sluitertijd dus weer wat omlaag. Verder weet ik niet of je in het bezit bent van een statief (en daar vanuit je rolstoel mee kunt werken), maar(vooral) bij telewerk is dat misschien nog een extra hulp om de boel tegen te houden. Ik meen me ook een topic te herinneren van een andere rolstoeler, die z'n statief daar op de een of andere manier aan had bevestigd. Kun je wellicht even op zoeken ;).

Onderbelichten moet je erg voorzichtig mee zijn! Ik dacht 'ns m'n sluitertijden in te korten door onder te belichten en dat via de PC op te halen, maar dat werd een regelrecht drama. Je hoeft uiteraard ook niet over te belichten, maar negatieve belichtingscompensatie om de sluitertijd te verkorten is 'verkeerde zuinigheid'.

Andere tip: zorg ervoor dat je de belichting loskoppelt van de sluiterknop. Normaal gesproken wordt de belichting namelijk vergrendeld als je de sluiterknop half indrukt (en scherpstelt), maar met een bepaalde Custom Function is het mogelijk om de lichtmeting continu door te laten gaan. Bij wisselend licht (concerten!) is dat erg handig, heb ik gemerkt. Je kunt dan kaderen, en alvast scherpstellen (eventueel op SERVO, zodat dat ook continu gebeurd) en doordrukken als het licht op die artiest valt.

Flitsen vinden de meeste artiesten inderdaad geen succes, maar met 'n diffusor/omnibounce achtig iets en laag vermogen denk ik dat ze het (mits je het niet te vaak doet, natuurlijk) niet zo'n probleem vinden. En anders, vooraf even vragen ;). Kleinere bands zijn vaak blij met foto's, waarvan jij er best 'n paar kunt opsturen, mits je (met mate) kunt flitsen (A). Denk dat je zo best 'n leuke 'deal' kunt maken ;).
7D+BG-E7 + 50D+BG-E2N + EF-s 10-22 + EF 24-70 F2.8 L USM + EF 70-200 F4 L USM + EF 1.4x II + 580EXII + Nova 2AW / PhotoSport BP 200AW / PhotoSport BP 300AW / ProRunner BP 450 AW II / Classified 250AW + 055XPROB + 498RC2 | 500px.com/brampeerlings
Robbert1978
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 450
GeregistreerdCOLON 17 Jul 2005 07:44
WoonplaatsCOLON Almere
CONTACTCOLON

Dat van dat loskoppelen... bedankt voor de tip, daar heb ik zeker wat aan!

Ik heb wel een monopod, maar had die gister niet meegenomen omdat ik niet wist hoeveel ruimte ik had enzo, en zowiezo ben je zonder altijd net iets vrijer.

Over mijn 70-200, in mn profiel staat nog dat ik de F4 heb, maar heb inmiddels de F2.8 met IS. Maar dat niet te veel inzoomen lichtere fotos oplevert... das voor mij nieuw.
Canon EOS-7D, Canon 17-55 F2,8 IS, Canon 70-200 F2.8 IS, Canon 1.4x Extender. Canon Speedlite 580EXII, Canon 100mm 2.8 macro
Gebruikers-avatar
bramos_ditaljanos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4219
GeregistreerdCOLON 05 Jul 2008 16:01
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Met de 70-200 F2.8 moet het helemaal lukken. Wat betreft mijn verhaal van hierboven, zie het zo: stel dat je een muur hebt met één lichte plek daarop. Met je 24-70 kun je die lichte vlek (in dit geval de artiest) niet beeldvullend fotograferen omdat je millimeters mist. De camera wil toch gemiddeld belichten* en dus wordt het allemaal een beetje grijzig. Het donkere deel zal de camera willen ophalen (dat is immers groter, en weegt dus zwaarder voor de gemiddelde lichtmeting), en je sluitertijd neemt toe, waardoor de lichte plek tevens overbelicht raakt.

Stel nou dat je met de 70-200 fotografeert. Daarmee krijg je die vlek wél beeldvullend (of in ieder geval: beeldvullender) in beeld. Je camera, die nog steeds gemiddeld 18% grijs wil meten, heeft een lichter oppervlak in beeld en zal dat dus normaal (misschien zelfs onder-) belichten, waardoor je sluitertijd zakt.

Niet helemaal fotografie-technisch correct misschien, maar in de praktijk komt het hier wel ongeveer op neer. Het wordt 'n ander verhaal als je compleet Standje M doet, of op Spotmeting overschakelt.
7D+BG-E7 + 50D+BG-E2N + EF-s 10-22 + EF 24-70 F2.8 L USM + EF 70-200 F4 L USM + EF 1.4x II + 580EXII + Nova 2AW / PhotoSport BP 200AW / PhotoSport BP 300AW / ProRunner BP 450 AW II / Classified 250AW + 055XPROB + 498RC2 | 500px.com/brampeerlings
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar