welke macro lens?

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
bigbenlonden
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 80
GeregistreerdCOLON 03 Feb 2008 21:38
WoonplaatsCOLON ede

Hallo, voor uitbreiding van mijn objectieven ( van mijn verjaardagscentjes) wil ik een macro aanschaffen. Mijn budget is 250 euro. Wat is een goede macro-starter? Waar moet ik op letten als ik hem aanschaf? Heb al diverse topics gelezen maar kom er niet uit. Ik hoor graag van jullie.
Canon 400D (kitlens), Canon 50D, Canon 100 Macro EF 2.8 USM, Canon 70-200 L 2.8 USM
MikeG
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 59
GeregistreerdCOLON 04 Feb 2009 13:00
WoonplaatsCOLON Bollenstreek

Waar moet je dan op letten, tsja, even een vraag terug, waar wil je hem voor gebruiken?

Maar gezien je budget kan kiezen voor de 50mm Macro van Canon.

Heb hier geen ervaring mee, ben zelf aan het "sparen" voor de 150mm macro van Sigma :wink:

Suc6 met je keuze.
Laatst gewijzigd door 1 op MikeG, in totaal 17 keer gewijzigd.
450D . Canon EF-70-200mm F/4 L . Canon EF-50mm f2.5 Macro . Canon 18-55mm IS.
Gebruikers-avatar
bacovuikie
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4163
GeregistreerdCOLON 18 Jan 2007 16:42
WoonplaatsCOLON Krimpen a/d Lek
CONTACTCOLON

Hallo ik ben zelf begonnen met de 50mm 1:8 in combinatie met een setje tussen ringen.toen ik het macro virus kreeg heb ik de Sigma 105mm gekocht die op marktplaats goed te krijgen is voor rond de 250 euro.maar als ik jou was zou ik beginnen met de 50mm en de tussenringen.de 50mm is ook lichtsterk en superscherp en ook een mooie portret lens.de 50mm+een setje tussen ringen kost je ongeveer 200 euro


Gr Ruud
KIJK OOK EENS OP M,N WEBSITE www.rvuikphotography.nl
Gebruikers-avatar
Designer
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 588
GeregistreerdCOLON 18 Jan 2008 16:30
WoonplaatsCOLON Gaanderen
CONTACTCOLON

Hoi ,

ik weet niet of je nieuw wilt kopen of een gebruikte, maar als je het eerste wilt dan zal het denk ik moeilijk worden, om voor jou budget een lens te vinden.

Je zou nu bijvoorbeeld een Cannon EF 50/2.8 kunnen overwegen deze is €230. Maar je kunt denk ik beter richting de 100 mm gaan, maar dan zit je al snel rond de €370 voor een 90mm Tamron of een 105mm Sigma.

Ik zou nog even door sparen denk ik, en voor een 100mm gaan.

groeten
40D | 24-105 | 70-200 | 430 EX | gereedschapskist |
Gebruikers-avatar
Nagtie
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1030
GeregistreerdCOLON 28 Mei 2008 01:38
WoonplaatsCOLON Utrecht
CONTACTCOLON

De tamron 90mm en de Sigma 105 2de hands kopen zou in jou budget imo de beste keuze zijn!

Voor net iets meer is de canon 100mm natuurlijk ook een super goed
Canon 50D + 350D, Sigma 70-200 F2.8 EX DG HSM macro, Tamron 28-75 F2.8, Canon 50 F1.8 Sunpak flitser, 1 en 3 benen van Manfroto, en een flits set.
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

Misschien is het handig om ook uit te leggen waarom je iets aanbiedt buiten het bedrag.

De 50mm EF vergroot maar voor de helft en dient de uitbreidingsring voor echte macro te hebben. De overige lenzen die aangeboden zijn, zijn allemaal goed, maar ze vergeten of je te vragen wat je wilt fotograferen of wij vergeten te vertellen waarvoor deze lenzen bedoeld zijn.

Op zich maakt het niet uit voor macro maar bijvoorbeeld bloemen schrikken niet van een mens met een lens. Maar dieren weer wel en verder betekent een langere lengte meer onscherpte van de achtergrond. Dus een EF 180L die veel te duur is geeft de mooiste achtergrond onscherpte waardoor je onderwerp goed geisoleerd 'vrij' komt te staan.

Als je dus geen bloemen gaat vastleggen zijn de EF-S 60 en EF 50 misschien niet de beste keuze nog los van de kostprijs.

de EF 100 f/2.8 en de Tamron 90mm en de Sigma 105 zijn allemaal ok maar de Canon is de snelste met scherpstellen. Eigenlijk als je diertjes ed vast wilt leggen de meest handige maar ook te duur.

Ik zou dus van deze 3 zeggen kijk op Markt plaats of neem idd een setje tussen ringen en een EF 50mm f/1.8 Die kun je beide weer kwijt zonder veel verlies. En anders gewoon nog even doorsparen. Macro fotografie is net iets anders maar dan moet je niet besparen op de lens. Daar ga je namelijk achteraf alleen maar van balen. buying cheap is buying twice.
Laatst gewijzigd door 1 op jvanarkel, in totaal 17 keer gewijzigd.
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

bigbenlonden schreefCOLONHeb al diverse topics gelezen maar kom er niet uit. Ik hoor graag van jullie.
Lees ook mijn laatste post in dit topic even door:

http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... 6&start=20

Daarna kan ik je adviseren wat betreft het brandpunt, als dat nog nodig blijkt.

Wat betreft optische kwaliteiten komt de Tamron 90mm vrijwel als beste uit de bus (en de minst dure) en op 150 en 180mm is dat de Sigma. :wink:

Lichtsterkte speelt naar mijn mening een ondergeschikte rol bij macro-objectieven. Ofschoon ze vaak licht-sterker zijn dan menig ander "doorsnee" objectief zul je veelal moeten diafragmeren om een insectje enigszins scherp op de foto te krijgen. Dit vanwege de zeer beperkte scherptediepte bij grote diafragma-openingen bij macro-fotografie.
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

bigbenlonden schreefCOLON Mijn budget is 250 euro. Wat is een goede macro-starter?
Ik zou adviseren om nog even door te sparen voor de Canon EF-S 60mm f/2.8 Macro USM, of die nu tweedehands te kopen.

musicjohn schreefCOLONLichtsterkte speelt naar mijn mening een ondergeschikte rol bij macro-objectieven.
Een grote opening kan natuurlijk geen kwaad tijdens het scherpstellen. ;-)
Laatst gewijzigd door 1 op Pieterr, in totaal 17 keer gewijzigd.
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

Dat is zo, maar dat kan nooit de reden zijn waarom je voor een specifiek macro-objectief kiest. De minst licht-sterke is f/3.5 en de meest licht-sterke f/2.8

Daarom zei ik ook: "ondergeschikte rol" en niet "geen rol"

:wink:
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
Gebruikers-avatar
A.Otten
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 697
GeregistreerdCOLON 24 Okt 2008 21:13
WoonplaatsCOLON Delden

Ik heb ook de 60mm van Canon,maar had eigenlijk door moeten sparen voor een 100mm van Canon.
Met een 60mm moet je het onderwerp wel heel dicht benaderen, zeker met insecten is dit niet makkelijk.
canon 40D+grip , canon 5D mark II + grip en het nodige glaswerk.
Gebruikers-avatar
j.jennekens
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 15258
GeregistreerdCOLON 03 Jan 2008 22:32
WoonplaatsCOLON Kunrade/Voerendaal (Zuid-Limburg)

Idd! Waar wil je de macro voor gebruiken?
Denk je vooral aan insecten dan moet je minimaal voor 100mm gaan. En dan is de 90mm van Tamron een uitstekende keuze(prijs/kwaliteit verhouding)
Denk je vooral aan plantjes dan heb ik een uitstekende optie voor je die nog niet genoemd is. Waarom weet ik niet want het is een prima objectief! :D Ook budgettair kom je een aardig stuk in de buurt:

DE SIGMA 50MM 2.8 EX MACRO VOOR ONDER DE 300 EURO NIEUW!!!!!!!

Als je je wilt overtuigen?
In mijn album zie je foto's die vrijwel allemaal met dit objectief gemaakt zijn!!!


Jo :wink:
Laatst gewijzigd door 1 op j.jennekens, in totaal 17 keer gewijzigd.
"De ontwikkeling gaat door zonder dat er nog ontwikkeling aan te pas komt!"
"Niet iedere foto is een plaatje"
KLIK OOK EENS HIER
Gebruikers-avatar
j.jennekens
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 15258
GeregistreerdCOLON 03 Jan 2008 22:32
WoonplaatsCOLON Kunrade/Voerendaal (Zuid-Limburg)

musicjohn schreefCOLON
Lichtsterkte speelt naar mijn mening een ondergeschikte rol bij macro-objectieven. Ofschoon ze vaak licht-sterker zijn dan menig ander "doorsnee" objectief zul je veelal moeten diafragmeren om een insectje enigszins scherp op de foto te krijgen. Dit vanwege de zeer beperkte scherptediepte bij grote diafragma-openingen bij macro-fotografie.
Klopt, maar net door de mogelijkheid van groot diafragmeren, kun je bijzonder fraaie effecten creëren. Dus zo ondergeschikt vind ik dat ook weer niet!

Jo :wink:
"De ontwikkeling gaat door zonder dat er nog ontwikkeling aan te pas komt!"
"Niet iedere foto is een plaatje"
KLIK OOK EENS HIER
Gebruikers-avatar
bacovuikie
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4163
GeregistreerdCOLON 18 Jan 2007 16:42
WoonplaatsCOLON Krimpen a/d Lek
CONTACTCOLON

Ik heb met de tussen ringen en de 50mm ook erg mooie plaatjes geschoten al moet je bijna in je onderwerp kruipen.maar alles valt of staat met de benadering van de insecten rust en geduld zijn het aller belangrijkste met macro fotografie en de AF doet bij mij niet terzake de meeste macro verslaafde schieten denk ik toch op MF.je hoofd 1cm naar voor of naar achteren gaat beter als mijn AF.


Gr Ruud
KIJK OOK EENS OP M,N WEBSITE www.rvuikphotography.nl
Gebruikers-avatar
MSP Photographics ©
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 641
GeregistreerdCOLON 26 Okt 2008 01:09
WoonplaatsCOLON Limburg
CONTACTCOLON

Zelf werk ik met de Sigma 150mm en ben daar zeer tevreden over,echter ligt deze een stuk boven je budget.Onderstaand een link naar de 105 mm van Sigma,deze schijnt ook erg goed te zijn.Wel 100 euro boven je budget maar je hebt wel heel wat meer bereik dan wanneer je voor de 50mm zou gaan.Zeker als je insecten wilt gaan fotograferen is wat meer bereik wenselijk,persoonlijk zou ik nog even doorsparen en kijken of die 105mm een optie kan zijn ! :wink:

http://www.cameranu.nl/artikel/89/Sigma ... Canon.html

Groet,

MSP.
Tomorrow is what you make of it...
[url=http://www.istockphoto.com/MSP_Photographics]MSP @ iStock[/url]
Gebruikers-avatar
bigbenlonden
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 80
GeregistreerdCOLON 03 Feb 2008 21:38
WoonplaatsCOLON ede

Hallo allemaal,
dank je wel voor jullie snelle en goede reacties. Ik wil idd wel naar de kleine beestjes toe met de lens en niet zo zeer op de bloemen. Heb al veel aan jullie adviezen gehad , misschien toch nog even doorsparen en kijken naar de 100 serie.
Canon 400D (kitlens), Canon 50D, Canon 100 Macro EF 2.8 USM, Canon 70-200 L 2.8 USM
Brell

Hallo BigBenLonden,

Ik heb eerst een jaar de canon 50mm macro gehad om te oefenen en vorig jaar mei de canon 100mm f2.8 aangeschaft. Bij fotokonijnenberg.nl verkopen ze op dit moment deze lens 2ehands. Wel boven je budget maar deze lens is de meeste geprezen lens als het gaat om 100mm macro fotografie. het lijkt me raadzaam om door te sparen en ik denk dat 2e hands wel goedkoper worden gezien de nieuwste 100mm van Canon. Succes.

Brell
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

Je kunt tussenringen ook uitstekend gebruiken in combinatie met je 70-200, daar heb je echt niet perse een 50mm f1.8 voor nodig. Wanneer je ooit naar een echt macro-objectief wilt kun je ze daar ook weer mee gebruiken, voor nog grotere vergrotingen.
Gebruikers-avatar
MSP Photographics ©
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 641
GeregistreerdCOLON 26 Okt 2008 01:09
WoonplaatsCOLON Limburg
CONTACTCOLON

Nu we het toch over macro lenzen hebben,is het mogelijk om een 1,4 extender achter een sigma macro objectief te zetten of stel ik nu een hele domme vraag ??? :oops: :lol: :wink:
Tomorrow is what you make of it...
[url=http://www.istockphoto.com/MSP_Photographics]MSP @ iStock[/url]
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

Een canon-extender past fysiek niet op een sigma-objectief. Wel wanneer je eerst een tussenring op de extender zet.
Gebruikers-avatar
MSP Photographics ©
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 641
GeregistreerdCOLON 26 Okt 2008 01:09
WoonplaatsCOLON Limburg
CONTACTCOLON

Dat bied dus perspectieven,vroeg me af wat mijn Sigma 150mm macro zou doen met een extender... 8)
Tomorrow is what you make of it...
[url=http://www.istockphoto.com/MSP_Photographics]MSP @ iStock[/url]
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar