Rottweilers in de sneeuw

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Googempie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 172
GeregistreerdCOLON 23 Sep 2009 19:53
WoonplaatsCOLON Omg Eindhoven

Nu mn camera weer naar behoren werkt lekker met de sigma en onze 2 honden naar buiten. Erg leuk met de honden in de sneeuw. binnekort moet ik een keer met iemand samen zodat ik wat meer vrijheid krijg en ook het landschap erin kan betrekken. Nu ben je zo met de honden bezig. Commentaar is uiteraard weer gewenst.
1. Noah gefocust op de sneeuw.
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=154962[/img]
2. Niet bang voor een bevroren neus.
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=154959[/img]
3. Cenna helaas geschoten nadat ze door de sneuw rolde (sommige momenten ben je gewoon te laat
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=154960[/img]
4. Cenna gefocust op de bal
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=154961[/img]
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

Ik ga niet in op de compositie misschien doen anderen dat wel, maar ik vind dat er een blauwe waas over de foto's zit, welke ook versterkt wordt door de blauwe schaduw ipv grijze schaduw. Misschien dat je nog iets met de witbalans kunt doen of in het Blauwe kanaal van het RGB blauw verminderen. Verder zou je het contrast kunnen verhogen middels levels en curven.

Verder vraag ik me af of dit in Natuur hoort of in testcase. Want ik weet niet of je dit case waardig vind of dat je dit ter test aangeboden hebt om iets te leren. Let op dit is geen aanval maar ik geloof dat Natuur iets is voor iets wat af is dus, technisch, compositie ed. En op technische gebied schort er wel nog wat aan voordat het in mijn ogen in Natuur kan. Dat betekent niet dat jij een andere mening mag hebben als je denkt dat ze wel case waardig zijn. :)

Jeroen
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
Gebruikers-avatar
Googempie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 172
GeregistreerdCOLON 23 Sep 2009 19:53
WoonplaatsCOLON Omg Eindhoven

Waar wil je dan dat ik ze inzet? Ik d8 hele mooie foto showcase, foto waar je tips op wilt in testcase. gewoon even lezen.

In Testcase horen die foto’s thuis, die je eigenlijk als beginner in de ruimste zin van het woord gemaakt hebt. Je kunt hierbij denken aan een eerste reeks foto’s die je met een nieuwe camera hebt gemaakt of met een nieuw objectief. Maar ook het leren werken met voor jou nieuwe instellingen c.q. technieken, zoals diafragma, sluitertijden, waarbij je beweging, bevriezing of scherptediepte probeert te creëren. En ook onderwerpen waar je eigenlijk nog niet zoveel ervaring mee hebt plaats je in Testcase.


Maargoed die blauwe zweem eraf halen moet ik dus nog leren. Photoshop is niet meer mn ergste vijand maar ik heb nog veel te leren.
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

Leon he tis geen aantijging maar als je echt denkt dat een foto klaar is dan zet je hem volgens de regels in een map als Natuur. Echter je geeft aan dat je camera weer gemaakt is en dat je naar buiten bent gegaan met je Sigma lens en Camera. Daar haal ik uit dat je naast een frisse neus en blij bent dat alles het weer doet, deze serie misschien niet expliciet maar meer als testcase deed. Daarnaast vind ik de blauwe cast opzichtig aanwezig en dat lijkt me iets wat je zelf ook zou moeten zien. Maar gewoon lekker laten staan, he :)

Alleen het kan zijn dat je misschien toch in het verkeerde stukje zit, maakt echter niet uit want de foto's blijven toch wel bestaan en alleen de lokatie veranderd (misschien) :)

Mooie honden overigens. En nog iets, probeer wat meer door je knieen te gaan. Dit zijn geen olifanten en je hebt nu redelijk vanuit de hoogte gefotografeerd. :)

Jeroen

Het is testcase Natuur dus hij zit goed. Alleen vind ik 'beginner' nergens opslaan, aangezien een gerepareerde camera of een nieuwe lens of een nieuwe techniek ook door een pro of gevorderde getest kan worden.

Ergo helemaal goede plaats dus :oops: :roll: :D
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
Gebruikers-avatar
Googempie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 172
GeregistreerdCOLON 23 Sep 2009 19:53
WoonplaatsCOLON Omg Eindhoven

Jeroen ik denk dat je vergist deze foto's staan in testcase ga even terug naar forum index. Onder testcase klik je op natuur waar je rottweilers in de sneeuw ziet staan. Onder het kopje showcase staat ook natuur.

Maargoed weer over de foto's hieronder even 1 van de foto's snel aangepast voor mij is nu de blauwe zweem nagenoeg weg. Echter heb ik de witbalans in RAW imagetask op 8000k gezet en het contrast iets verhoogd. Vanavond toch maar even tijd vrijmaken om in photoshop wat te hobbyen.

Bij deze aangepast
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=154963[/img]
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

Blauw is weg maar nu is ook de detaillering in de sneeuw weg. Heb je nog een RAW bestand? Want ik denk dat de JPG niet genoeg info heeft voor doortekening achteraf, en dus lijkt de info tegen de overbelichting aan gezeten te hebben. Klopt dat?

Misschien moet je de volgende keer spot metig gebruiken op je zwarte hond met een dergelijk hoog contrast.

En probeer nog iets aan scherpte op te halen. Hoeft niet maar het kan net een tikkie scherper heb ik het idee.

Jeroen
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
Gebruikers-avatar
Designer
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 588
GeregistreerdCOLON 18 Jan 2008 16:30
WoonplaatsCOLON Gaanderen
CONTACTCOLON

Hoi Leon,

mooie honden dat voorop.
over je foto's

1-over de kleur heeft jeroen al het een en ander gezegd, sneeuw is blauw, en de achtergrond is erg overbelicht, verder vind ik compo erg centraal.
Wat me eigenlijk het meeste stoort is je schaduw in de foto.
2-beetje hetzelfde verhaal als de eerste
3-mooie trouwe ogen, maar ook de achtergrond weer erg licht, je kunt aan de achtergrond niet zien of het sneeuw of wolken zijn.
4-compositie alweer iets beter, verder een beetje als de voorgaande.

Ik zou proberen om een volgend keer verder door je knietjes te gaan waardoor je een beetje op ooghoogte komt,
en hou de achtergrond in de gaten, deze is erg vel, en probeer je diafragma iets te knijpen bij foto 3 en 4 hierdoor krijg je iets meer detail in de achtergrond.

hopelijk heb je wat aan mijn info
40D | 24-105 | 70-200 | 430 EX | gereedschapskist |
Gebruikers-avatar
Googempie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 172
GeregistreerdCOLON 23 Sep 2009 19:53
WoonplaatsCOLON Omg Eindhoven

JA dat zag ik ook toch even met fotoshop aan de slag. Staat helaas op mn andere pc.

En door de knietjes moet ik zeker doen. Helaas zijn die geblesseerd maar na de winterstop zal dat weer lukken.

Bij de zonnige foto's had ik inderdaad mn diafragma kleiner maar heb toch meer overbelicht dan nodig met de sneeuw. Geloof dat ik 1 of zelfs anderhalve stop had overbelicht. Beter een half tot 1 aanhouden en wat meer nabewerken???
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

Dat hoeft niet maar als je RAW schiet kun je meer overbelichten (rechts fotograferen) aangezien er meer informatie wordt opgeslagen. Als je een JPG neemt dan is al een hoop info weggegooit. Op zich niet zo erg maar een voorbeeld.

LAs je RAW schiet in ETTR (Expose To The Right) dan kun je erg ver naar rechts gaan in je histogram. Zelfs al heb je highlight warning aanstaan in je camera's LCD scherm en knippert het flink dan nog is het vaak dat het JPG bereik overschreden wordt en aangezien je naar een JPG kijkt op je scherm achterop je camera maar niet naar het werkelijke dynamische bereik van de ruwedata van een RAW knippert dus eigenlijk de ontbrekende informatie tov de werkelijke informatie.

Dit betekent dat je nog genoeg doortekening en kleur diepte hebt en dat je dus bij een conversie achteraf geen problemen hebt aangezien je die info niet weg gegooid hebt.

Daarom ben ik een voorstander van RAW bewerking in de computer bij en zeker bij moeilijke licht omstandigheden tov JPG uit de camera rechtstreeks en dan na bewerken met inmiddels weggegooide info.

Zou je wel ETTR doen en zie je die highlight warning en schiet je JPG dan is er geen doortekening meer en dus geen kleurdiepte of wat dan ook meer aanwezig. En dus zul je in de sneeuw vaak als je JPG schiet wel moeten overbelichten of eigenlijk is dat juist belichten maar moet je wel erg goed oppassen voor washedout highlights.

Jeroen
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
Gebruikers-avatar
Googempie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 172
GeregistreerdCOLON 23 Sep 2009 19:53
WoonplaatsCOLON Omg Eindhoven

Dus bij RAW hooguit iets overbelichten halve stop max. Hou ik in gedachten en ga ik hopelijk morgen ff in de practijk brengen. Kan ik ook mooi mn diafragma knijpen en dezelfde sluitertijden houden.

Keep you posted
Gebruikers-avatar
shoot
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 98
GeregistreerdCOLON 25 Jun 2006 19:44
WoonplaatsCOLON veldhoven
CONTACTCOLON

De sneeuw op alle foto's vind ik zelf nogal uitgebeten,mischien bij een volgende keer proberen in te flitsen?
Verder leuke foto's en een mooie hond. :wink:

Groeten shoot :)
EOS 40D/Sigma 10-20/Canon EF-50/ EF-24-105L is usm /EF-70-300L is usm /Canon Speedlight 430EX/
Gebruikers-avatar
Googempie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 172
GeregistreerdCOLON 23 Sep 2009 19:53
WoonplaatsCOLON Omg Eindhoven

Honden :lol:
Mja dat zie je natuurlijk als baas het beste. Helaas geen wedstrijdhonden vanwege te hoge schofthoogte en een stropdas op de borst. Erg lief, trouw, waaks. Had me geen betere honden kunnen wensen.
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

Nee kan veel meer. Je moet gewoon ff kijken naar het histogram na het nemen. En als je camera RGB histogram heeft daarop. Aangezien misschien groen klipt maar geen essentieel onderdeel is. En bij RAW kan je dus MEER overbelichten dan bij JPG. :)

Mijn 40D vind ik standaard 1/3 onder te belichten in vergelijk met mijn 2 30D's, 20D, 10D en 2 300D's die ik gehad heb. Exemplarisch denk ik maar toch. Ik moet als ik in Av of M schiet vrijwel alles oplichten achteraf in LR. maar soms kan ik wel plus 2 Ev hebben zonder dat dit erg is. Maar het heeft dan wel met het onderwerp te maken dus niet standaard +2 zetten :)

Jeroen
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
Gebruikers-avatar
Googempie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 172
GeregistreerdCOLON 23 Sep 2009 19:53
WoonplaatsCOLON Omg Eindhoven

Nee ik ben niet zo van het standaard instellen. Maar deze foto's zijn allemaal +1.5 gecompenseerd zal weleens gaan hobbyen om de instellingen met sneeuw wat beter aan te voelen.
Gebruikers-avatar
Googempie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 172
GeregistreerdCOLON 23 Sep 2009 19:53
WoonplaatsCOLON Omg Eindhoven

Nieuwe foto geschoten. Helaas wilde cenna vandaag iets minder meewerken. Best lastig als je object een eigen wil heeft.
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=155128[/img]
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

Ja maar de sneeuw is wit met detail en het zwart van je hond is zwart en er zit een heel mooie zongloed van links op, dus ok het weer was net iets anders maar dit is al veel beter. :)

Jeroen
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
Gebruikers-avatar
Googempie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 172
GeregistreerdCOLON 23 Sep 2009 19:53
WoonplaatsCOLON Omg Eindhoven

Ja langzaam even leren om het scherm af te lezen met dit soort situaties. Bedankt voor de tips!!!
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar