70-200 Hunten in de kou

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
DigiLife
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 416
GeregistreerdCOLON 20 Nov 2005 22:11
WoonplaatsCOLON Deventer
CONTACTCOLON

Vanmorgen een paar uur rondgelopen met mijn 70-200/2.8/IS Na een tijdje in de kou begon de lens bij het scherpstellen te hunten. Ik vraag mij af of dit een bekend probleem is of dat er wat anders aan de hand is. Met de 24/70 overigens geen enkel probleem gehad. Iemand een idee?
Owner and creative producer at YourWeddingPhotos. Manor and castle wedding photography.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Ik ga vanavond met een 70-200 in de weer. Zit anderhalf uur bij het voetbal, dus ik kan het daaarna denk ik wel bevestiggen of ontkennen :lol:
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
Daimler
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1051
GeregistreerdCOLON 14 Jun 2009 14:36
WoonplaatsCOLON Zoetermeer

Ik heb vandaag ook een poos in de kou gelopen met de70-200/2.8/IS maar ik heb eigenlijk nergens last van gehad.



Gr Rob
[size=75]5DMarkII/ 50D/Canon EF24-105mm F4 IS USM [color=red]L[/color]/Canon70-200mm F2.8 IS USM [color=red]L[/color] /Canon EF 100-400mm 1:4.5-5.6 IS USM [color=red]L[/color]/Canon extender 1.4II /Canon Speedlite 580EXII/Sandisk Extreme III 32GB[/size]
Anoniem 3

dejong1racing schreefCOLONIk ga vanavond met een 70-200 in de weer. Zit anderhalf uur bij het voetbal, dus ik kan het daaarna denk ik wel bevestiggen of ontkennen :lol:
Haha, weet je wel hoe KOUD het is? Dat moet voor jou als mooi-weer-fotograaf niet meevallen.
vergeet je handschoenen-zonder-vingertopjes niet! :wink:
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Heb handschoenen, twee paar sokken, bergschoenen, spijkerbroek, skibroek, shirt, overhemd, trui, dikke jas met cappuchon, sjaal, muts en hele hete koffie in de rust.
En dan weet ik nu al dat ik het koud krijg.

Maar betreft het hunten, kun je misschien iets meer vertellen over de omstandigheden. Wat je nu vertelt is alleen dat het koud was.
Waarop stelde je scherp?
Het heoft niet per definitie in je objectief te zitten, want het kan ook iets in de camera zijn (daar gebeurd immers de contrastdetectie die nodig is om de af iets te laten vinden)
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
DigiLife
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 416
GeregistreerdCOLON 20 Nov 2005 22:11
WoonplaatsCOLON Deventer
CONTACTCOLON

Heb vandaag buiten foto's gemaakt bij het Dickens Festijn. In verder normale omstandigheden.

Heb de lens ook op mijn andere camera gebruikt, maar daar precies hetzelfde issue.
Owner and creative producer at YourWeddingPhotos. Manor and castle wedding photography.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Ket kan zijn dat er inderdaad iets mis met de lens is, want ondanks dat de temperaturen waarschijnlijk buiten de aangegeven grenzen liggen (heb geen handleiding bij de hand, maar ze zullen onder 0 wel niet adviseren) moet het toch makkelijk kunnen. Ik verwacht vanavond in ieder geval geen problemen.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

Gewoon onder nul want deze en de langere doen het ook al jaren op arctische landerijen met EOS 1n,r en v's

Jeroen
Laatst gewijzigd door 1 op jvanarkel, in totaal 19 keer gewijzigd.
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Dat ben ik met je eens hoor, en het zal vanavond ook niet voor het eerst zijn dat ik mijn spullen onder het vriespunt gebruik.
Maar je weet hoe dat werkt met handleidingen en regeltjes. Als de handleiding aangeeft dat het onder 0 niet optimaal werkt, dan krijg je dat als reden te horen wanneer je er een klacht over deponeert
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

Ik heb de non IS versie en nooit problemen gehad in de kou. Gisteren nog heb ik 6 uur lang buiten gestaan bij temperaturen van -6 tot -8 graden, van 17:00 tot 23:00 uur, dus zelfs in het donker! Aan het einde van de avond deed hij het nog net zo goed als bij aanvang. Geen probleem met hunten dus. :wink:

Dat hunten aan het objectief zou liggen lijkt mij trouwens een geheel onjuiste opvatting. Hunten ligt, als je het gewoon even nuchter bekijkt, altijd aan de camera zelf. Een camera met meerdere cross-type focuspunten (die bovendien ook nog eens f/2.8 gevoellig zijn) zal veel minder last van hunten hebben dan een camera met slechts 1 cross-type focuspunt (het middelste). De omliggende focuspunten zijn dan f/5.6 gevoellig en hebben dus een bak meer licht nodig om een scherpstelpunt te vinden. Ontbreekt dat licht (of contrast) dan gaat het objectief "hunten" op commando van de camera.

Wel is het zo dat contrast een belangrijke rol speelt bij het scherpstellen. In dat opzicht heeft de mate van contrast van een objectief een beetje invloed op het scherpstellen, en dus indirect ook op het hunten. L objectieven staan bekend om hun hoge contrast en zullen daarom (aannemelijk) minder snel hunten dan een goedkoper objectief welke doorgaans minder contrastrijk is. Maar in de basis hangt het allemaal af van het AF systeem van de camera zelf.

Gr. John
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
Gebruikers-avatar
jandb
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4383
GeregistreerdCOLON 23 Okt 2006 06:41
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

Ik kan me voorstellen met die lappen "witte" sneeuw het lastiger is om goed contrast te vinden? wellicht heeft dit er misschien iets mee te maken? Ik had vanmiddag geen last met de genoemde lens, al was ik maar een portretje van een oud sporter aan het maken en heeft de apparatuur hooguit een half uurtje van de kou kunnen genieten.

Is de TS misschien tussentijds even binnen geweest waar het warm was? Dan kan het spul beslagen zijn geweest of is condens misschien de oorzaak.
Gr. Jan

Laten we het hier gezellig houden en ons richten op onze gezamelijke hobby ;-)
http://dbfsport.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
DigiLife
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 416
GeregistreerdCOLON 20 Nov 2005 22:11
WoonplaatsCOLON Deventer
CONTACTCOLON

Ik ben de hele middag buiten geweest, ongeveer vier uur lang. Nu de lens weer een paar uur binnen heeft gelegen lijkt het probleem ook weer verholpen..... Vreemd.

Morgen maak ik hetzelfde rondje nog eens, kijken wat er dan gebeurt.
Owner and creative producer at YourWeddingPhotos. Manor and castle wedding photography.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Hoe is de conditie van de accu?
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
JeroneNL
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 140
GeregistreerdCOLON 24 Dec 2007 13:09
WoonplaatsCOLON Apeldoorn

Ik heb toevallige hetzelfde objectief en heb er in veel koudere omstandigheden mee gefotografeert dan dat we op dit moment in Nederland hebben. Hij heeft me eigenlijk nooit in de steek gelaten. Het enige wat ik me kan bedenken (heb dit ook wel eens bij de hand gehad) is dat er condens op de frontlens komt te zitten als je hem in een iets warmere omgeving (bijvoorbeeld je tas) houdt. Ondanks het feit dat ik van die zakjes vochtopnemende korrels in mijn tas heb zitten, had ik hier in wat koudere omstandigheden nog welleens last van. Overigens is het wel zo weggetrokken, maar als het er nog op zit, dan weigert de AF. Dit zou het welleens kunnen zijn.

Als ie niet scherp stelt, zal het je op dat moment niet opvallen, want je vindt het namelijk logisch dat het wazig is als je door je oculair kijkt omdat ie nog niet heeft scherpgesteld :lol:

Kijk op dat moment maar eens naar je frontlens, of als je vaak wisselt naar je backlens. Als het beslagen is heb je het euvel gevonden.

Succes!

Groeten,
Jeroen
Laatst gewijzigd door 1 op JeroneNL, in totaal 19 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
DigiLife
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 416
GeregistreerdCOLON 20 Nov 2005 22:11
WoonplaatsCOLON Deventer
CONTACTCOLON

boels069 schreefCOLONHoe is de conditie van de accu?
Die is helemaal top. Niets mis mee.
Owner and creative producer at YourWeddingPhotos. Manor and castle wedding photography.
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

dejong1racing schreefCOLONIk ga vanavond met een 70-200 in de weer. Zit anderhalf uur bij het voetbal
Ik hoorde dat de KNVB alle wedstrijden voor dit weekend had afgelast? :?:
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
Gebruikers-avatar
jandb
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4383
GeregistreerdCOLON 23 Okt 2006 06:41
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

Amateurs en hoofdklasse, de ere divisie zal dacht ik gewoon doorgaan.
De meeste velden zijn voorzien van verwarming :wink:
Gr. Jan

Laten we het hier gezellig houden en ons richten op onze gezamelijke hobby ;-)
http://dbfsport.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

Ik ben vorig jaar bij het NK schaatsen op natuurijs geweest de gehele dat met -6 of zoiets geen enkel probleem. Ik weet dat sommige fotografen hun eos 1v aanhouden voor extreme koude maar er worden toch honderden foto's gemaakt met Nikon en Canon apparatuur waarbij fotografen dagen in het arctisch gebied zitten. Als dan een aantal uurtjes in nederlandse koude te veel zouden zijn.............


Jeroen
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
Gebruikers-avatar
Aestiva
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2193
GeregistreerdCOLON 16 Mrt 2007 18:20
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Ik heb vandaag 3 uur lang buiten in de kou met de 70-200 2.8L IS een huwelijk geschoten.

Absoluut geen hunting problemen...

Ook niet met de andere lenzen die net zo lang blootgesteld werden aan de kou (135 f.20, 24-70 2.8, 16-35 2.8)
5D MKIII | 5D MKII | 40D | 24-70 2.8L II | 24 1.4L | 35 1.4L| 50 1.2L | 85 1.4 | 70-200 2.8L IS II |100mm 2.8L IS | 45mm 2.8 TS-E
Professionele bruidsfotografie [url]http://totaalfotografie.nl[/url]
Facebook: [url]http://facebook.com/totaalfotografie[/url]
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Ik denk dat we de kou over het algemeen mogen uitsluiten.
Naast andere leden hier, kan ook ik inmiddels beamen dat de lens het anderhalf uur lang bij -15 goed heeft uitgehouden. 0,0,0,0,0,0 problemen.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar