softbox en groothoeklens

ModeratorCOLON Global Moderators

BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
FLYING DUCKMAN
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 46
GeregistreerdCOLON 04 Nov 2009 19:29
WoonplaatsCOLON Enschede
CONTACTCOLON

Ik ben een probleem tegen gekomen tijdens wat fotografie van interieurs.
Ik heb moeite met de positie waarmee ik de foto wil nemen en ik heb problemen met de belichting.

Er zijn een aantal hele simpele oplossingen, een paar softboxen aanschaffen en gebruiken tijdens deze fotografie, en een groothoeklens aanschaffen.

Maar, ik heb een beperkt budget, ik begin immers net, dus ik zit hier wel mee.

Ik zit te denken om mijn eigen softbox te bouwen op een beetje een extreme manier. Ik heb nog een hele goede TL balk en zit te denken om die te gebruiken als softbox. Ik zit nog te denken over hoe ik de verlichting perfect kan verdelen zodat ik hiermee uit kom. Maar wat is jullie visie hierop?

Het gaat met name om interieurs, niet om portretfotografie.

Verder gaat op hetzelfde punt het feit van een groothoeklens oplossen.
Ik heb nu een 18-55 mm lens die ik gebruik. Met 18 mm zit je al behoorlijk in de groothoeklens gebied te werken. Maar een echte goede groothoeklens zit je als snel richting 800 euro.

Een optie waar ik aan zit te denken is een zoomlenscamera te gebruiken met een groothoeklens zodat ik daar wel makkelijker foto's kan maken. In dit geval gaat het ook niet om de creativiteit, maar om de meubels die op de foto moeten.
wat is jullie ervaringen en advies hiermee?
Cogliostro
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 429
GeregistreerdCOLON 10 Feb 2006 19:23
WoonplaatsCOLON Heerlen
CONTACTCOLON

al eens verdiept in strobisme ?

als je goed zoekt hoeft het geen kapitalen te kosten, lekker mobiel en met een aantal reportage flitsers kun je de ruimte meestal goed genoeg verlichten.

als je met 1 lichtbron werkt is dat altijd terug te zien in je foto's.
div.canon spul en een Beroflex 500 mm aka wundertuete
Gebruikers-avatar
Sushi
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2840
GeregistreerdCOLON 08 Jan 2009 10:40
WoonplaatsCOLON Rhenen
CONTACTCOLON

Da's altijd het kip en het ei verhaal he. Wil je geld verdienen met foto's maken, moet je goede foto's maken. Om goede foto's te maken moet je geld hebben om de juiste apparatuur te kunnen kopen. Dit is natuurlijk wel erg kort door de bocht maar vaak wel de bittere waarheid.

Ik vind persoonlijk (als ik zo vrij mag zijn mijn ongezoute mening te geven) dat je nogal hoog in zet. En daar bedoel ik het volgende mee: Wil je een kompleet interieur er goed belicht, perfect op hebben staan heb je beste flitslampjes nodig. Natuurlijk wel afhankelijk van de ruimte maar gegarandeerd dat je in steeds grotere interieurs terecht kom. Met alle respect maar met een TL buisje of een strobisten setje kom je er dan echt niet mee.
Voor dat type fotografie zal je gewoon flink in de buidel moeten tasten en een paar dikke flitslampen moeten hebben.

Als het betaalde opdrachten zijn die je doet en je vind het leuk en wil er in de toekomst mee verder dan zou ik als ik jou was die inverstering doen.
Maar ja, ik kan natuurlijk niet in jou hoofd en in je kontzak kijken.
Gebruikers-avatar
ceesd
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 748
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2009 17:47
WoonplaatsCOLON Westland

En een statief? Kan je daar niks mee? Misschien ben je daar dan voorlopig even mee gered door gewoon vanaf een statief wat langer te belichten.
Ik heb onlangs bij iemand een overzichtsfoto van zijn winkelinterieur gemaakt op statief. In grote ruimtes begin je met een eenvoudige flitsset toch ook niet veel.
Een cowboy met zijn handen omhoog staat meestal niet te juichen.
Gebruikers-avatar
FLYING DUCKMAN
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 46
GeregistreerdCOLON 04 Nov 2009 19:29
WoonplaatsCOLON Enschede
CONTACTCOLON

Precies kip en het ei verhaal.

Ik heb plannen om tzt mijn camera te vervangen en ik zie het komende jaar zeker nog als leerjaar en dat heb ik zeker nodig.

Langere sluitertijden en een statief werk ik zeker al mee. Probleem wat mensen vaak hebben thuis is dat ze sfeerverlichting gebruiken, niet netjes wit licht, maar geel of blauwig en dat maakt het erg lastig soms om de juiste foto's te maken, zeker omdat je ook met ramen zit die weer een ander licht geven. De ene keer gaat het juist aardig goed, het volgende moment valt het erg tegen.

Ik gebruik juist geen flits omdat ik vind dat je dit juist terug ziet op de kasten en tafels die ik fotografeer.
Mijn insteek is dat interieur er voor mij erbij is, niet per se als hoofddoel, dus daarom wil ik het ook simpel op zien te lossen.

Waar ik in het investeren ben is met name andere lenzen zodat ik binnen bv autosport en auto en evenement fotografie veel meer kan doen. Dat is mijn hoofddoel en daar wil ik mij in specialiseren, andere dingen komen daar gewoon bij.

Stroboscopen zou inderdaad ook een optie kunnen zijn, maar ik ben bang dat je dan nog niet genoeg creert. Ik heb nu wat in mijn hoofd zitten waar ik wat mee ga uitwerken, wie weet hebben andere mensen er ook nog wat aan.
Zoals ik al zei, het is geen creatieve fotografie, ik moet gewoon een meubelstuk goed helder en duidelijk op de foto hebben staan zonder dat er heel veel sfeer verlichting in de buurt is, of tegenlicht van buitenaf en dergelijke.

Waar ik aan zit te denken is om een kist te bouwen waar mijn TL balk in komt. Balk is ongeveer 1.10 meter dus daar kun je een groot oppervlakte mee belichten.
Als ik de balk niet bedek zie je dat overal terug, dus ik zit het tent idee verder in m'n hoofd uit te werken. De balk naar binnen in de kist te richten, met reflecterende folie het licht naar buiten breed uit stralen zodat je een goede bandbreedte krijgt voor de verlichting.
Het liefst dat ik eventueel de balk in hoogte kan verplaatsen zodat ik zo min mogelijk nare reflecties krijg die je met flitsers vaak wel terug ziet.

Het gaat zeker niet om sfeer, maar ik wil het er wel netjes en strak op hebben staan.

hebben jullie nog ideen over een groothoeklens hoe ik dat probleem eventueel aan kan vallen op een vrij simpelen en goedkopere manier.

Voor alle mensen met kritiek op deze methode, ik ga helemaal met jullie mee, als ik er de centen al voor had ging ik voor de makkelijke methode en schaftte mij een goede lens aan met een schitterend belichtingssysteem, maar die centen zijn er helaas nog niet hoewel ik hard aan het sparen ben.
WireWess
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1258
GeregistreerdCOLON 25 Mrt 2009 23:30
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

Laten we beginnen bij de basis :)
Wat voor body heb je nu?
Wat is je budget?
Wat voor soort foto's wil je maken(voorbeelden?)
En ben je van plan om binnen korte tijd over te stappen op full frame?

Je hebt het over licht van buiten en diverse lampen binnen, dat is erg lastig omdat je dan diverse lichtkleuren gaat mengen en hierdoor je witbalans van slag raakt.
Met RAW en een grijskaart kom je ook een heel eind. < ik zie net dat CeesD me voor was... voortaan sneller typen :P
Uiteraard kan je ook de bolletjes eruit draaien en in de lampenkappen flitsers stoppen, maar dan moet je die wel paraat hebben ;)

Dit zou je op kunnen lossen door eerder of later of de dag te komen zodat het zonlicht vanaf buiten nog niet zo fel is.
Je kan uiteraard ook de gordijnen dicht doen, maar dat is aan jou om te beoordelen of dit je foto niet zal verknoeien.

Ik heb al veel interieur fotografen gezien die ook op de "strobist" manier werken, puur omdat je deze kleine flitsers in kleine hoekjes kan verstoppen en je ze een klein vulflitsje kan laten geven.
Dus ik ben het ook niet helemaal eens met Sushi, met een uitgebreid strobisten set kan je wel zeker strakke resultaten halen, zie hier wat voorbeelden:
http://tulipchainphotography.wordpress. ... tutorials/
Dit alles is natuurlijk wel afhankelijk van de locatie en de enige beperking die je hierin hebt is jouw creativiteit :D


Het idee van de TL balk in een bak verhaal klinkt iets lastig, hoe wil je zoiets fatsoenlijk kunnen vervoeren en snel opzetten bij je klanten?
Een stuk piepschuim en een bouwlamp lijkt mij iets makkelijker :)
Laatst gewijzigd door 3 op WireWess, in totaal 15 keer gewijzigd.
Je weet niet wat je niet weet ! :D
Gebruikers-avatar
ceesd
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 748
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2009 17:47
WoonplaatsCOLON Westland

FLYING DUCKMAN schreefCOLONProbleem wat mensen vaak hebben thuis is dat ze sfeerverlichting gebruiken, niet netjes wit licht, maar geel of blauwig...

Waar ik aan zit te denken is om een kist te bouwen waar mijn TL balk in komt.
En een tl-buis geeft wel netjes licht dan???. Niet dus, want dat geeft weer een groenzweem net als spaarlampen.

Maar met een 18% grijskaart en alles in RAW fotograferen kun je het over het algemeen wel redelijk corrigeren.
Een cowboy met zijn handen omhoog staat meestal niet te juichen.
Gebruikers-avatar
FLYING DUCKMAN
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 46
GeregistreerdCOLON 04 Nov 2009 19:29
WoonplaatsCOLON Enschede
CONTACTCOLON

Kijk daarom is het goed hier op het forum denk ik dit probleem eens neer te gooien.
Ik ga nog even geen foto's hier neer zetten, want dat is bij mensen thuis en die foto's wil ik even apart houden.
Ik wil dit weekend eens een aantal foto's bij mij thuis maken om wat dingen te proberen, inclusief het idee wat ik heb met de TL Balk, Ik ben erg handig dus een simpele bekisting is zo gemaakt die ook nog transportabel is.

Het filmpje was trouwens erg leuk, want het geeft inderdaad goed de problemen soms aan, hoe ga je met de verschillende situaties om.

Maar in Raw fotograferen doe ik eigenlijk nog niet, dus dat zou zeker een uitkomst kunnen zijn.

Ik heb echt nog veel te leren in die zin en ben erg ver aan het voren aan het werken door al mijzelf neer te zetten en al voor wat mensen opdrachten uit te voeren.

Overgens zijn een aantal van mijn klanten precies op de hoogte van de situatie en die helpen mij juist ook om meer te leren en te proberen en zijn erg geduldig. Dus dat is erg mooi.

Maar er moet natuurlijk wel verbetering in het verhaal komen en aangezien ik mij pas echt sinds een maand of 4 erg serieus in de materie aan het verdiepen ben kan ik zeker nog veel leren!

Dus allen dank voor jullie tips tot nu toe.
Ik zal snel eens wat foto's posten met mijn problemen en hoe ik het denk op te kunnen lossen.
Overgens is het probleem soms juist dat ik overdag gewoon nog werk en met deze tijden is het zo vroeg donker dat je daar ook weer problemen mee krijgt, en je moet afspraken maken met die mensen, die kunnen ook niet altijd.
Maar misschien kan het straks ook gewoon goed in de avonduren, maar op dit moment geef ik er de voorkeur aan het bij daglicht te doen, dat geeft voor mijn gevoel iets meer ruimte om met licht te werken, anders ben je echt volledig afhankelijk van het licht van de interieurs.
Gebruikers-avatar
Piet van Vroonhoven
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1003
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2007 17:05
WoonplaatsCOLON Druten

Heb je veel licht van buiten, dan is de kans groot dat ramen die in beeld komen nogal uitgebeten wit worden. Dat kun je alleen voorkomen door de ramen buiten beeld te houden of binnen voor veel licht te zorgen. Een goede flitser zou ideaal zijn, maar eventueel zou je daar een paar flinke bouwlampen voor kunnen gebruiken. In een woonhuis is het nog wel te doen om wanden en plafond als reflectiescherm te gebruiken.
Omdat je met een mengsel van licht gaat werken, kun je echt het beste in raw fotograferen, zodat de witbalans naderhand gecorrigeerd kan worden.
Gebruikers-avatar
Bazzer
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 90
GeregistreerdCOLON 04 Okt 2009 17:53
WoonplaatsCOLON emmen
CONTACTCOLON

Ik heb hier thuis ook het een en ander (goedkoop) gemaakt, twee houten balkjes van 220 cm hoog met een plaatje eronder (voet) op dat balkje twee fittings geschroefd (gamma) snoetje stekkertje en een paar lampen speciaal voor fotografie. tussen de twee fittings een gat geboord en daar een witte paraplu doorheen en klaar is Bazzer!
Linux-Ubuntu en Gimp! 300D Rebel, 1000D en kilo's glas!
Gebruikers-avatar
jeveos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3411
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2006 11:18

Piet van Vroonhoven schreefCOLONeventueel zou je daar een paar flinke bouwlampen voor kunnen gebruiken.
Als het gaat om licht dat van buiten komt te balanceren, dan is dit een heel slecht plan. De bouwlampen geven een veel te warme kleur licht, ramen en delen van de kamer die door het invallend licht verlicht worden zullen dan al snel blauw lijken. En dat is niet eenvoudig te verhelpen.

Ik zeg: lange sluitertijden vanaf een statief. Eventueel licht in de juiste kleur bijmengen (flitslicht overdag bij halfbewolkt tot bewolkt weer) kan helpen. Een schemerlampje mag dan best een warme kleur laten zien, dat is meestal alleen maar sfeerverhogend.

Bijvoorbeeld, deze is met flits (via het plafond) en "sfeerlicht" (niet mijn eigen huis overigens, maar dat is weer een ander verhaal):
153524

En soms is alleen beschikbaar licht met een reflectieschermpje ook genoeg:
153523

Licht mengen op de verkeerde manier levert je blauwe ramen op:
153525
De aarde is rond... zo rond als een pannenkoek!
Gebruikers-avatar
Anne-Elise
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1415
GeregistreerdCOLON 21 Feb 2006 16:31
WoonplaatsCOLON Zuid-Holland

heb ook voor dit probleem gestaan, maar dan met name omdat men mij in de makelaardij gevraagd heeft om foto's van huizen en interieurs te maken,
doordat de lens die ik toen gebruikte nogal wat vertekening gaf tussen de 18-24 mm heb ik toch een groothoek aangeschaft (het kost wat, maar dan heb je ook wat) canon 10-22 is dat geworden, als ik nu een opdracht heb zit deze op mijn camera en dat gaat perfect, werk wel vaak met statief en fotografeer alles in RAW.

gebruik bijna nooit flitsers, gewoon langere sluitertijden, bij raampartijen even goed licht meten (gebruik er gewoon een oude analoge lichtmeter voor en dat werkt nog prima) meet licht op raam en daarna omgeving, vervolgens ff hoofdrekenen en gemiddelde bepalen, dan kom je al een heel eind voor een redelijk nette foto.
ook gebruik van een grijskaart is handig, zelf gebruik ik nog steeds de lowepro all weather hoes, heb ik altijd bij de hand, maar ga binnen kort toch maar een losse kaart aanschaffen lijkt me toch net ff handiger werken, maar in geval van nood doet de hoes ook zijn werk 8)
als ik een flitser gebruik, dan flits ik of via plafond/muren of maak gebruik van een reflectiescherm, daar kun je goede resultaten mee behalen.

veel oefenen geeft je een steeds beter resultaat en af en toe zal je toch in je buidel moeten tasten om e.e.a aan te schaffen, die 10-22 is ook leuk voor andere zaken te gebruiken en zeker geen weggegooid geld :lol: heb er al veel plezier van gehad.
Annelies


Mijn apparatuur zet ik hier niet neer om stoffig te worden, die heb ik n.l nodig om te fotograferen!
Gebruikers-avatar
FLYING DUCKMAN
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 46
GeregistreerdCOLON 04 Nov 2009 19:29
WoonplaatsCOLON Enschede
CONTACTCOLON

Ik heb de eerste stap toch maar genomen,
Ik heb een softbox set besteld
Falcon Eyes flitsset SS-110F via Konijnenberg fotografie, vrijdag ga ik hem ophalen, zaterdag meteen testen, 's middags nog foto's op het werk maken.

Daarna komt de volgende stap in de loop van volgend jaar voor een specifieke lens, want ik denk zeker dat ik dit nodig ga hebben, maar ik denk dat ik met deze set al een heel eind ga komen om alles scherp en mooi belichtin beeld te krijgen.

Ik zal de resultaten snel laten zien!
Gebruikers-avatar
FLYING DUCKMAN
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 46
GeregistreerdCOLON 04 Nov 2009 19:29
WoonplaatsCOLON Enschede
CONTACTCOLON

Zo vanavond de softboxen opgehaald, het is nog even wennen allemaal, ik moet nog even zien hoe ik alles aan sluit e.d. Ik heb beide softboxen wel aan het flitsen, maar soms doet 1 het niet als ik de softbox erop heb zitten. Snap nog niet helemaal waarom dat is.

Echt mooie foto's heb ik nog niet kunnen maken, even op zolder het spul neergezet, hier een foto daarvan..

Afbeelding

Uiteindelijk ga ik hier op het zoldertje nog wel een studio achtig iets neerzetten om te oefenen met belichting en portret fotografie, maar het gaat zeker helpen bij mijn interieur fotografie!
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar