Advies highspeed fotografie

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Gtranquillity
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 805
GeregistreerdCOLON 10 Sep 2004 18:22

Ik ben al een paar weken bezig met het vergaren van informatie, maar inmiddels zie ik tussen de bomen het bos niet meer :roll:

Ik heb me tot op de dag van vandaag vrijwel uitsluitend bezig gehouden met macro fotografie zonder flitser. Ik heb dus nul verstand van flitsen en ik snap niet wat ik nu precies nodig heb voor highspeed fotografie. Ik ben niet van plan kogels door ballonnen te schieten, maar wel bijv. vallende waterdruppels, splashes, en zo verder.

In dit 'guideline book' (http://www.hiviz.com/activities/guidebo ... nents.html) wordt een Vivitar 283 of 285 flitser aangeraden, maar deze kan ik nergens krijgen. Ik ben inmiddels meerdere topics tegengekomen, waarin oude, tweedehandse analoge flitsers gebruikt worden en om te beginnen, zou ik graag deze weg in willen slaan. Ik weet tenslotte nog niet of higspeedfotografie iets voor mij is. Het zou echter handig zijn, wanneer ik ze behalve voor highspeed fotografie, nog voor dit soort foto's zou kunnen gebruiken: http://www.flickr.com/photos/nickwheeleroz/2178156484/

Wat ik echter óók niet begrijp, is hoe ik die (tweedehands?) flitsers aan moet sturen. Ze worden (en mogen zelfs niet) op de hotshoe van de camera zelfs gebruikt worden. Wat moet ik er dan nog bij kopen?

Kortom... een hoop vragen. Ik hoop dat jullie me op weg kunnen helpen!
Bedankt alvast!

Groetjes
Diana
Gebruikers-avatar
frank
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1454
GeregistreerdCOLON 02 Nov 2004 22:02
WoonplaatsCOLON Waalre

doei
Laatst gewijzigd door 1 op frank, in totaal 18 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Gtranquillity
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 805
GeregistreerdCOLON 10 Sep 2004 18:22

Frank schreefCOLONhttp://www.dealextreme.com/details.dx/sku.5277

Met zoiets kun je al voor weinig geld uit de voeten.
gr
Frank
Bedankt voor je reactie!

Ik ben zoiets al eens tegengekomen van Cactus, maar het is me niet duidelijk hoe zoiets werkt en of het met elke (analoge of digitale) flitser werkt. Misschien dat je me e.e.a. een beetje uit kunt leggen?

Groetjes
Diana
Gebruikers-avatar
niels rombouts
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 266
GeregistreerdCOLON 19 Mei 2009 09:26
WoonplaatsCOLON Breda

Hoi Diana,

Ik heb dat filmpje wat uitlegt over fotograferen van druppels gevolgt en toegepast. Dit werkt iedergeval perfect.

Ik heb zelf een Cactus V4 Remnote triggerset gebruikt en een Speedlite flitser. (580EX II) maar eigenlijk elke flitser die te triggeren is of via de voet of Sync contact en regelbaar vermogen is te gebruiken.

Ik weet niet wat je zelf al aan spullen hebt..?

Je hoeft niet Highspeed of met een synchronisatie te werken boven de 1/250.

Voor het aansturen gebruik je of een Remote trigger. De zender zet je op je camera, ontvanger onder je flitser en knallen maar. Of met een Kabel of beide sync contacten, maar dit is afhankelijk welke camera/flitser/merk etc

Ik hoop dat je er wat aan hebt.. En anders PB mag
Canon Shooter
Gebruikers-avatar
Gtranquillity
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 805
GeregistreerdCOLON 10 Sep 2004 18:22

Hartelijk bedankt voor je uitgebreide reactie Niels! :)

Ik heb inderdaad nog een aantal vragen (PBtje komt eraan ;) ) maar misschien is het wel handig inderdaad, wanneer ik even vermeld wat voor materiaal ik heb:

- Canon EOS 40D
- Afstandsbediening
- Falconeyes Flitsset (http://www.cameratools.nl:80/FESS150F-a ... -150F.html)

Deze is echter te langzaam voor highspeed fotografie :(

Specificaties:
- Vermogen: 150ws
- Richtgetal: 42 (100iso)
- Vermogen regelbaar: 1/8 - 1/1
- Kleurtemperatuur: 5600 kelvin
- Instellamp: 50watt (halogeen)
- Laadtijd: 4,5 seconden (vol vermogen)
- Remote: On - Off
- Slave unit (ontvangst flits)
- Gewicht: 0,6 kg
- Afmeting: 196x115x110mm

Wordt geleverd met:
2x Flitskop 150ws SS150F
2x Statief 240cm
2x Softbox 50x70cm
1x Sync kabel
2x 220volt kabel

- Tamron macro objectief 90mm, f2.8
- Canon 50 mm, f1.8
- Tamron 17-50mm, f2.8
- Tussenringen
- Statieven
IBOOK
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 136
GeregistreerdCOLON 21 Dec 2004 14:21
CONTACTCOLON

hier
http://cameratools.nl/VIV1001-artikel/V ... itser.html?

hebben ze de vivitar (de nieuwe heeft de toevoeging HV, heeft te maken met een lagere spanning geloof ik en de bouw is iets minder dan vroeger het geval was.)
CrazyDiver
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 8
GeregistreerdCOLON 07 Apr 2009 20:02
WoonplaatsCOLON Wageningen

Hallo,

Ik ben me de laatste dagen ook aan het verdiepen in dit onderwerp. Het is echt iets om tijdens deze winter binnen te doen. Dus ik volg dit onderwerp met veel belangstelling.

Nu ben ik benieuwd wie er ervaring heeft met het gebruik van een trigger, en een vertrager voor de flitser en de camera. En dan ben ik met name geïnteresseerd in die van Hiviz.com http://hiviz.com/kits/spg-du.htm
Het lijkt me een goedkope trigger vertrager om mee te experimenteren... En ik heb geen aparte remote triggerset nodig.

(overigens zou ik het erg prettig vinden als men alle vragen gewoon zou posten zodat we van elkaar kunnen leren, voordat iedereen met PB's gaat werken)
Gebruikers-avatar
Gtranquillity
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 805
GeregistreerdCOLON 10 Sep 2004 18:22

@IBOOK: Ik had geen mailtje ontvangen dat er nog een nieuwe reactie gekomen was, dus vandaar deze verlaatte 'dank je wel voor het linkje' :-)

@CrazyDiver: misschien is het een idee als we elkaar interessante dingen doorsturen die we her en der tegenkomen? Het is een flink zoekwerk en op deze manier kunnen we elkaar misschien helpen?

Mocht iemand interessante websites hieromtrent weten (mn de technische kant) dan hoor ik het graag!

Groetjes
Diana
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar