Herinneringskamp Westerbork

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
bumme
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 30
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2008 13:53
WoonplaatsCOLON Zuid-oost Drenthe

Hallo,

Vorige week ben ik naar herinneringskamp Westerbork geweest.
Deze voormalige Judendurchgangslager tijdens WWII heeft een enorme indruk op mij gemaakt. Deze indruk wil ik graag met jullie delen. Om de emoties te versterken zijn de foto's omgezet in zwart/wit.

Ik lees graag jullie reacties vooral omdat dit mijn eerste 'bewerkte' zwart/wit serie van me is.

Extra info: foto's omgezet met filter Color Efex Pro B/W conversion in CS4


foto 1: Plaatsaanduiding barak Lager-Kommandant
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=152389[/img]

foto 2: Transportdag in Westerbork (dinsdag=transportdag) Voor velen begon de week op dinsdag en eindigde op dinsdag
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=152392[/img]

foto 3: Alle ogen op je gericht en geen ontkomen aan
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=152390[/img]

foto 4: Uitzicht op vrijheid door oa. Anne Frank
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=152391[/img]

Dank u voor het kijken!
Canon 400D+grip / Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM / Canon EF-S 17-85mm f/4-5.6 IS USM / Canon EF 50mm f/1.8 II / Redged RTT-423
Gebruikers-avatar
koolmartin
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 74
GeregistreerdCOLON 17 Jun 2008 09:26
WoonplaatsCOLON Eindhoven

Mooie foto's, alleen nummer drie is naar mijn idee iets minder. Volgens mij is je zwart/wit conversie aardig gelukt!
Jeep
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 643
GeregistreerdCOLON 31 Okt 2006 17:40
WoonplaatsCOLON Gytsjerk

Beste Bumme,

Ik weet je leeftijd niet en dus ook niet hoe dicht je op het door jou gefotografeerde gebeurde staat maar dit is niet een onderwerp waar je lichtvaardig mee moet omgaan.
Het is niet niks wat daar gebeurde en i.m.o. doe je daar met deze platen geen recht aan. Je kan niet door een zwat/wit foto iets oproepen als de plaat geen recht doet aan hetgeen je oproepen wilt.

Je schrijft dat het kamp enorme indruk op je heeft gemaakt en dat geloof ik zonder meer, maar ga er dan in de komende tijd wat vaker heen en lees er over, ook over de voorgeschiedenis en wat er na die tijd mee is gebeurd.

Ik ga je foto's als foto niet beoordelen, niet omdat ze slecht zouden zijn, maar daarvoor is het onderwerp me te beladen en te dichtbij.
Leaver Dea As Slaef

Gaan jullie maar met de tijd mee, ik kom straks wel.

Nobody is perfect ..........I'm Nobody
Anoniem 3

Ik ben 62 en ik vind je foto's erg goed.
Ieder heeft recht op zijn/haar eigen emoties bij welke gelegenheid dan ook. Ik vind dat je jouw emoties goed hebt verwoord in deze foto's en ik vind de ZW-omzetting ook erg goed gelukt en getuigen van eerbied voor het onderwerp.
De foto van de wachttoren vind ik de minste van de serie omdat de bomen nogal storend werken in de compositie.
Gebruikers-avatar
ceesd
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 748
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2009 17:47
WoonplaatsCOLON Westland

Ik heb het voormalige kamp ook enkele malen bezocht en het laat steeds weer een diepe emotionele indruk achter.

De foto's zijn zeker geslaagd ook de z/w omzetting.
Voor nr.3 sluit ik mij bij mijn voorgangers aan. Hier had je toch een heel andere compositie moeten zoeken.

grt, cees
Een cowboy met zijn handen omhoog staat meestal niet te juichen.
Gebruikers-avatar
bigbenlonden
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 80
GeregistreerdCOLON 03 Feb 2008 21:38
WoonplaatsCOLON ede

Ik ben daar ook geweest en het inderdaad indrukwekkend, zo erg dat je er automatisch zachter gaat praten. Foto 2 en 3 zou ik anders gedaan hebben omdat er bij de wachttoren de bomen storen en bij de rails de wachttoren. De rails had je bv op de kops zijn kant moeten nemen. ik hoop dat je er wat mee kunt.
Canon 400D (kitlens), Canon 50D, Canon 100 Macro EF 2.8 USM, Canon 70-200 L 2.8 USM
Gebruikers-avatar
bumme
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 30
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2008 13:53
WoonplaatsCOLON Zuid-oost Drenthe

@Jeep
Allereerst heb ik de zeer trieste gebeurtenissen niet persoonlijk meegemaakt. Maar op de één of andere manier ben ik (hoe zeg ik dit met eerbied) gefascineerd door dit stukje geschiedenis. Ik vind het ook belangrijk dat dit in het geheugen van met name mijn en de jongere generatie bewaard blijft. Elk jaar wordt mijn emotie versterkt tijdens de lastpost op 4 mei die ik dan mag voordragen. Ik heb me ook voor en tijdens de shoot volledig ingeleefd op de geschiedenis van deze plaats.
Het spijt me als ik je met de foto's gekwetst heb het was geenszins mijn bedoeling.
Canon 400D+grip / Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM / Canon EF-S 17-85mm f/4-5.6 IS USM / Canon EF 50mm f/1.8 II / Redged RTT-423
Jeep
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 643
GeregistreerdCOLON 31 Okt 2006 17:40
WoonplaatsCOLON Gytsjerk

Beste Bumme,
Je hebt me niet gekwetst en hebt ook i.m.o. geen intentie daartoe gehad, dus je excuses zijn overbodig. Ik heb je alleen onder de aandacht willen brengen, dat het voor mij en met mij toch nog velen erg gevoelig ligt.
Ik ben blij als ook de generatie na ons de tijd willen nemen om kennis te nemen van de gruwelijke feiten en ook respectvol om willen gaan met dit verleden.
De enige bemerking die ik maakte is, dat de foto's zoals ik ze zie, geen recht doen aan dat verleden, hoewel ik ook toegeef, dat dat geheel persoonlijk is.
Leaver Dea As Slaef

Gaan jullie maar met de tijd mee, ik kom straks wel.

Nobody is perfect ..........I'm Nobody
Jeep
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 643
GeregistreerdCOLON 31 Okt 2006 17:40
WoonplaatsCOLON Gytsjerk

Niet om belerend over te komen, maar kijk eens naar de serie die ik heb gemaakt in het recente verleden.
Misschien dat je er inspiratie uit kunt halen?

http://www.digifotoforum.nl/index.php?s ... westerbork
Leaver Dea As Slaef

Gaan jullie maar met de tijd mee, ik kom straks wel.

Nobody is perfect ..........I'm Nobody
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

De eerste aanzet richting documentaire fotografie is er, maar mijn inziens moet dit beter kunnen. Niet dat de foto's technisch slecht zijn, maar er wel meer uit het onderwerp uit te halen is. Ik volg Jeep bij deze dan ook en raad je aan meerdere keren terug te gaan, er veel over te lezen en weer terug te blijven gaan. Als je er een keer of 5 bent geweest ga je steeds nieuwe dingen zien, zie je zelf thuis wat je eigenlijk beter had kunnen doen en dat de volgende keer weer meenemen.

Daarbij is het pakken van emotie in een foto ook ontzettend moeilijk, onderschat dat zeker niet. De zwart/wit-omzetting versterkt dat wel, maar daar enkel op leunen gaat naar mijn idee niet. De zwart/wit-omzetting mag hier trouwens nog wel wat harder, maar dat is misschien ook smaak.
Gebruikers-avatar
bumme
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 30
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2008 13:53
WoonplaatsCOLON Zuid-oost Drenthe

@Jeep en Geerth

Dank voor jullie reactie en tip. Ik zeker nog eens vaker terug.
Canon 400D+grip / Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM / Canon EF-S 17-85mm f/4-5.6 IS USM / Canon EF 50mm f/1.8 II / Redged RTT-423
Gebruikers-avatar
jeveos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3411
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2006 11:18

Westerbork, tsja... bijna iedereen heeft daar ook wel eens rondgestruind en hoewel de plek doordrenkt is van geschiedenis is het niet eenvoudig om daar foto's te maken die recht doen aan de historische betekenis. Om eerlijk te zijn vind ik Jeep's foto's ook geen recht doen aan de plek, maar dat is weer een heel ander verhaal.

Anyway, Z/W is in dit geval naar mijn idee een zwaktebod. Daarbij, zoals al eerder opgemerkt, is de Z/W omzetting niet echt sterk. Dat mag best een stuk harder, nu is het allemaal een beetje grijs.
De aarde is rond... zo rond als een pannenkoek!
Gebruikers-avatar
Digilike
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6325
GeregistreerdCOLON 26 Nov 2006 21:35

Ik vind het een serie met originele invalshoeken. De bomen in foto 3 vind ik juist mooi gevonden. Verfrissende kijk. 8)
[size=67]Canon 1D MKIII |Canon EF 50 mm 1.8| Canon EF 70-200 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 24-105 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 300 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM |Sigma 12-24m|Sigma 70mm macro| [/size]
Gebruikers-avatar
sugarman
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5360
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2004 00:25
WoonplaatsCOLON Een Hagenees in Hoek van Holland
CONTACTCOLON

4 vind ik het meest dramatisch over komen en daardoor ook de beste van deze serie.

2 en 3 vind ik te druk over komen.

Voor meer foto's over dit onderwerp staan hier ook nog wat meer gepost door allerlei fotografen.
http://www.eosdigitaal.nl/forum/search.php?mode=results
En zoek naar westerbork

..
Een camera, een lichtsetje en nog wat gebroken glazen.
Let op!! Men zegt vaak "belichting" terwijl er "verlichting" wordt bedoeld.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar