50mm F1.4 front focus?

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
ZünRob
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 123
GeregistreerdCOLON 07 Sep 2008 11:09

Vandaag had ik besloten mezelf te trakteren op een nieuwe lens: een 50 mm F1.4. Ik had deze lens al eens te leen gehad van een vriend, en die beviel me toen erg goed.
Nu heb ik hem dus zelf gekocht, maar volgens mij heeft die van mij een probleem:
als ik autofocus op de ogen, op F1.4, zijn niet de ogen scherp, maar de wenkbrauwen. Nu heb ik zo'n test gebruikt, netjes onder een hoek van 45 graden, en ook daar lijkt de focus naar voren verschoven te zijn. Is dit een geval van front focus? En weet iemand waardoor het komt en waar de oplossing ligt?
http://members.home.nl/rob.houben/Inter ... Large).JPG
http://members.home.nl/rob.houben/Inter ... Large).JPG
In bovenstaande 2 links zie je de gemaakte foto's. Netjes onder een hoek van 45 graden, en de tweede foto op anderhalve meter afstand...
WireWess
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1258
GeregistreerdCOLON 25 Mrt 2009 23:30
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

Ziet er inderdaad in eerste instantie uit als front-focus.
Om dit makkelijk te testen zou ik je geleende 50mm nog even terugvragen en dezelfde test nog eens doen, lensen wisselen en nogmaals testfoto's maken en dan weer kijken.
Dan kan je namelijk ook direct uitsluiten of het aan andere factoren ligt of dat het puur de lens is ;)

Je kan hier onderaan de pagina evt. een andere focuschart downloaden:
http://focustestchart.com/chart.html
Je weet niet wat je niet weet ! :D
Gebruikers-avatar
martinus
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3346
GeregistreerdCOLON 04 Nov 2007 10:08
WoonplaatsCOLON Hoorn
CONTACTCOLON

Tja, dat ziet er idd uit als front focus. Geen wonder dat de wenkbrauwen scherp zijn en de ogen niet. Ik zeg: terug ermee, want dat is een fabrieksfout
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

De kwaliteitscontrole is bij Canon de laatste jaren wel heel erg ver te zoeken, terwijl Sigma de naam juist had.

Toen ik mijn 16-35 f/2.8 L ging kopen waren de eerste 2 exemplaren niet in orde. Toen ik mijn 100-400 L ging kopen waren de eerste 3 exemplaren niet in orde.

Bij de aankoop van mijn 35mm f/1.4 L was het niet nogelijk om het objectief eerst te testen en ik zit hier wederom met een exemplaar met een serieuze afwijking.

Ik vraag me af of Canon de functie "Micro Adjustment" niet expres heeft ingebouwd in de camera's van de afgelopen 2 jaar. Op die manier kunnen ze zeggen: "Ja, maar dat kunt u compenseren in de camera zelf".

Ook is er op het internet al genoeg gescheven door professionele canon gebruikers en recencisten (blogs) over de extreem slechte kwaliteitscontrole op objectieven bij Canon de afgelopen 3 jaar, waarvan de grootste klacht toch wel de 50mm f/1.2 L (eerste versie) betreft. Daarbij werden de klachten door Canon niet eens serieus genomen. Ik zal eens zoeken naar het artikel.

Maar of je nou een objectief koopt van 350 euro of 3500 euro, het hoort gewoon in orde te zijn. Als je een auto koopt is het ook niet acceptabel dat er een afwijking van 2½ cemtimeter zit in de sluiting van de deur, of dat de voorruit op sommige plekken niet helemaal aansluit op het frame, om maar eens een vergelijk te trekken.

:wink:
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Uit de EXIF: Metering Mode = "Pattern".
Heb je daar bewust voor gekozen?
Laatst gewijzigd door 1 op boels069, in totaal 31 keer gewijzigd.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
BertusL
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 469
GeregistreerdCOLON 22 Okt 2009 21:23
WoonplaatsCOLON Houten

Ja hoor dit is echt een (flinke) frontfocus dus terug ermee. Je hebt 'm nog maar net dus je mag er wel van uitgaan dat ie wordt omgeruild voor een ander exemplaar.
Canon 90D | Sigma 10-20 F4-5.6 | Tamron 17-50 F2.8 | Canon 70-200 F4L | Sigma 150-600 F5-6.3 C | Sigma 105 F2.8 OS Macro | Canon 50 F1.8 II
Mijn Flickr
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Zou je ook een onbewerkte versie willen neerzetten?
Mijn fiets spoort beter dan ik.
ZünRob
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 123
GeregistreerdCOLON 07 Sep 2008 11:09

boels069 schreefCOLONZou je ook een onbewerkte versie willen neerzetten?
Alstublieft:
http://members.home.nl/rob.houben/Inter ... G_2005.JPG

Ik moet erbij zeggen dat mijn camera gister opeens vanzelf begon scherp te stellen toen de lens erop zat, zonder dat ik knopjes aanraakte. Tevens gingen er lampjes branden. Ik heb toen de camera maar gereset. En toen deze foto's gemaakt.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Als ik met de Editor van ZoomBrowser naar de focuspunten kijk: geen van de 9, ook het middelste focuspunt is rood.

Dat zou betekenen dat er geen enkel focupunt "in focus" is :shock:
Mijn fiets spoort beter dan ik.
ZünRob
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 123
GeregistreerdCOLON 07 Sep 2008 11:09

boels069 schreefCOLONAls ik met de Editor van ZoomBrowser naar de focuspunten kijk: geen van de 9, ook het middelste focuspunt is rood.

Dat zou betekenen dat er geen enkel focupunt "in focus" is :shock:
Ik heb het middelste punt gebruikt om scherp te stellen... Wat bedoel je precies?

Edit: bij een kleiner diafragma zijn de resultaten iets beter, maar mag ik dan verwachten dat ie bij F1.4 helemaal fout ligt?
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Alleen zwarte vierkantjes in de Editor van ZoomBrowser betekent, voor zover ik weet, dat er niet scherpgesteld is.
Het middelste (door jou gekozen) focuspunt moet door een rood vierkantje worden aangegeven als daar op scherpgesteld is.

Edit: Ik zie in de EXIF dat je handmatig scherpgesteld hebt?
Mijn fiets spoort beter dan ik.
ZünRob
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 123
GeregistreerdCOLON 07 Sep 2008 11:09

boels069 schreefCOLONAlleen zwarte vierkantjes in de Editor van ZoomBrowser betekent, voor zover ik weet, dat er niet scherpgesteld is.
Het middelste (door jou gekozen) focuspunt moet door een rood vierkantje worden aangegeven als daar op scherpgesteld is.

Edit: Ik zie in de EXIF dat je handmatig scherpgesteld hebt?
Oeps, dan heb ik een MF gepakt. Dat kan goed, ik heb het ook even met de hand geprobeerd. Ik zal een AF pakken. Sorry.

Edit:
http://members.home.nl/rob.houben/Inter ... G_2121.JPG
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Ik zou toch de link van WireWess even bekijken.
En de testkaart op steviger, vlak papier afdrukken :wink:
Mijn fiets spoort beter dan ik.
ZünRob
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 123
GeregistreerdCOLON 07 Sep 2008 11:09

Grappig: ik heb op internet een site gezien, en daar hadden ze het erover dat heel veel van deze lenzen een mico adjustment van +5 nodig hadden op een Canon 50D. Dit komt er op neer dat de front focus wordt "hersteld". Dit geeft natuurlijk te denken: is het zo dat elke 50mm F1.4 hier last van heeft dan?
Trouwens: als ik foto's maak met een kleiner diafragma ligt ie wel beter gefocust...

Ik ga nu even die andere test proberen. :)

Edit: http://members.home.nl/rob.houben/Inter ... G_2137.JPG
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Natuurlijk geeft het te denken :wink:
Vaak wordt vergeten dat voor "normale" Canon camera's de fcousnauwkeurigheid ligt binnen de CoC (~0,020mm) en voor de pro Canon camera's binnen 1/3 van de CoC (0,032mm ~ 0,011mm) op het beeldvlak/sensor
(CoC -> Circle of Confusion)

De Micro Focus Adjustment kent een schaal van -20 tot +20 en dan is een correctie van +5 niet uitzonderlijk.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
ZünRob
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 123
GeregistreerdCOLON 07 Sep 2008 11:09

boels069 schreefCOLONNatuurlijk geeft het te denken :wink:
Vaak wordt vergeten dat voor "normale" Canon camera's de fcousnauwkeurigheid ligt binnen de CoC (~0,020mm) en voor de pro Canon camera's binnen 1/3 van de CoC (0,032mm ~ 0,011mm) op het beeldvlak/sensor
(CoC -> Circle of Confusion)

De Micro Focus Adjustment kent een schaal van -20 tot +20 en dan is een correctie van +5 niet uitzonderlijk.
Helaas zit die functie niet op mijn 40D...
Afgaand op de resultaten van de test, heb ik dan nu echt een lens met front focus?
In ieder geval bedankt voor alle wijze raad. :)

Wat me opvalt trouwens: als je naar de rechterkant kijkt van de test chart lijkt ie daar veel beter in focus te liggen dan aan de linkerkant... :P
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

Afgaand op de laatste test die je hebt laten zien denk ik dat je blad een heel klein beetje scheef ligt. Kijk maar eens goed, rechts ziet het er anders uit als links.
ZünRob
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 123
GeregistreerdCOLON 07 Sep 2008 11:09

geert h schreefCOLONAfgaand op de laatste test die je hebt laten zien denk ik dat je blad een heel klein beetje scheef ligt. Kijk maar eens goed, rechts ziet het er anders uit als links.
Ik zie het inderdaad. Bedoel je met "blad" een van die lenscomponenten in de lens dus? Of iets in mijn body?
Of het papiertje? :P
ravon
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1480
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2007 18:33

musicjohn schreefCOLONDe kwaliteitscontrole is bij Canon de laatste jaren wel heel erg ver te zoeken, terwijl Sigma de naam juist had.
Gaat het hier om een Canon lens?
Laatst gewijzigd door 1 op ravon, in totaal 31 keer gewijzigd.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar