Ruisprobleem.

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Riichard.
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 186
GeregistreerdCOLON 05 Jul 2009 16:56
WoonplaatsCOLON Wijchen
CONTACTCOLON

Ik ben op het moment wat foto's aan het bewerken op de pc van mijn pa, en toen zag ik dat als shadow/highlights doe dat ik toch best veel ruis in mijn foto's heb, dat zie ik erg veel op deze pc, op mijn eigen pc waar het beeldscherm wat donkerder is zie ik dat dus niet. Nou had ik een foto gemaakt op ISO 200 binnen in een relatief goed belichte showroom en had ik nog heel veel ruis erop. Iets waar ik me dus een beetje zorgen om maakt en wat vrij irritant is als ik op deze pc zit. Maar dan heb ik het idee dat dat bij andere mensen op de pc ook zo zou ziijn.

Hier is een voorbeeld.
Afbeelding

Mijn zoeker is nogal vies en ik heb nu circa 25.000 clicks met mijn camera gehad, misschien tijd voor een grote beurt?
www.richardbrunsveld.com
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

Riichard,

Man, man wat zeur jij over ruis... :lol: 8)

gr. Benny :P
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
van den Berg
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 658
GeregistreerdCOLON 27 Nov 2008 19:25

moeilijk te zien, foto is erg klein
maar probeer iso100 is, of zet de ruis reductie aan in je menu, wil ook wel is helpen
of gewoon een progje gebruiken, noise ninja werkt over het algemeen goed
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

Verschrikkelijk die ruis. :shock: :shock: :shock:

Tijd voor een nieuwe camera. Is een Nikon D700 niets voor jou? :idea:

:lol:
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
Gebruikers-avatar
Riichard.
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 186
GeregistreerdCOLON 05 Jul 2009 16:56
WoonplaatsCOLON Wijchen
CONTACTCOLON

van den Berg schreefCOLONmoeilijk te zien, foto is erg klein
maar probeer iso100 is, of zet de ruis reductie aan in je menu, wil ook wel is helpen
of gewoon een progje gebruiken, noise ninja werkt over het algemeen goed
Hmm oké maar dat is niet altijd mogelijk. En ik kan toch van mijn camera aannemen dat hij op ISO 200 ook gewoon geen ruis produceert, of in ieder geval zo min mogelijk.

Ik weet niet hoe jullie de foto zien op jullie computer?
www.richardbrunsveld.com
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

Riichard. schreefCOLONIk weet niet hoe jullie de foto zien op jullie computer?
640 pixels breed.

Zet het origineel eens ergens online en plaats de link hier even. Pas dan kan er een zinvol antwoord worden gegeven op jouw vraag. :wink:
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
Gebruikers-avatar
Digilike
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6325
GeregistreerdCOLON 26 Nov 2006 21:35

Met shadow/highlights creëer je snel ruis in je foto's. Dus je moet oppassen hoe je een en ander bewerkt. Verder helpt noise ninja erg goed bij ruis. 8)
[size=67]Canon 1D MKIII |Canon EF 50 mm 1.8| Canon EF 70-200 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 24-105 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 300 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM |Sigma 12-24m|Sigma 70mm macro| [/size]
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Kijk eens naar het histogram op de camera, liefst de RGB-versie.
Belicht zodanig dat die zoveel mogelijk naar rechts staat (zonder te "clippen").
Meestal betekent het dat je overbelicht.

Corrigeer dan met een bewerkingsprogramma de belichting.
Daarmee krijg je zo min mogelijk ruis in de donkere partijen.

Deze methode wordt wel rechtsbelichten ("expose to the right") genoemd.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
Falerossi
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1041
GeregistreerdCOLON 13 Sep 2005 20:41
WoonplaatsCOLON Friesland
CONTACTCOLON

Kwestie van goed belichten, als je achteraf alsnog je foto's op moet krikken krijg je inderdaad vrij snel ruis.
www.sport-picture.nl | Canon EOS 7D Mark II | 70-200 2.8L | 11-16 2.8 | 300 2.8 |
Gebruikers-avatar
zoomer
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 22
GeregistreerdCOLON 22 Feb 2006 20:43

Ik ondervind met mijn EOS350d ook snel ruis wanneer ik foto's expres ca 1 stop onderbelicht als er grote licht-verschillen zijn.

Hieronder een voorbeeld. Deze foto had ik wellicht niet zoveel moeten onderbelichten maar geeft wel goed weer wat ik bij meerdere foto's tegenkom. Het gaat vooral om het patroon-achtige ruis-effect dat je in beeld ziet (helemaal als je 'm nog meer ophaalt).

Link naar foto

Dus ook eigenlijk hier de vraag of het aan mijn camera kan liggen of dat dit wel klopt. NB. ISO100, 44mm, 1/160 op F/5, zie ook exif.
Groetjes Zoomer :D
Canon EOS 50D, EF-s 18-85mm, EF 70-300mm,EF 50MM
Gebruikers-avatar
Lygun
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 290
GeregistreerdCOLON 12 Jan 2009 14:17
WoonplaatsCOLON Alphen aan den Rijn
CONTACTCOLON

Ik heb ook een 350D en daarbij is de ruis waardeloos op hogere iso. Vanaf ISO400 vindt ik het al erg storend.
Maar ik denk dat het door de leeftijd en prijsklasse van de 350D komt. Een 'oud' beestje in de goedkoopste range.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

zoomer schreefCOLONIk ondervind met mijn EOS350d ook snel ruis wanneer ik foto's expres ca 1 stop onderbelicht als er grote licht-verschillen zijn.
Ik vind dat logisch :wink:
Dat is bij alle camera's zo (ook bij de analoge krijg je meer korrel met die techniek).

Bekijk je het histogram van de opname op de camera?
Laatst gewijzigd door 1 op boels069, in totaal 26 keer gewijzigd.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
babysteps
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 231
GeregistreerdCOLON 30 Apr 2009 11:22
WoonplaatsCOLON Harderwijk

Lygun schreefCOLONIk heb ook een 350D en daarbij is de ruis waardeloos op hogere iso. Vanaf ISO400 vindt ik het al erg storend.
Maar ik denk dat het door de leeftijd en prijsklasse van de 350D komt. Een 'oud' beestje in de goedkoopste range.
Ik heb twee camera's met dezelfde sensor en vind zelfs ISO 1600 acceptabel. M.a.w.: Ben jij nóg kritischer dan ik, zijn je omstandigheden anders of valt er nog wat te winnen op het gebied van belichting/scherpte?
Gebruikers-avatar
babysteps
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 231
GeregistreerdCOLON 30 Apr 2009 11:22
WoonplaatsCOLON Harderwijk

Oh wacht, zojuist de opname eens bekeken.
Dat noemen jullie dus al ruis :D Ik noem het eerder flink verlies van detail, want dat patroon is er in donkere partijen vaak op ISO 100 al.

Afbeelding

De definitie van je foto zit in het bovenstaande histogram in het geselecteerde bereik. Daar vind je de voornaamste kleur, wat daar zit komt niet eens in de buurt van boven of onder dichtlopen. Hetgeen waar jij definitie in wil zien (de bomen onderin) zitten echter in het oranjerode gedeelte van het histogram. De enige manier om dat er goed op te krijgen is bracketen. Daarmee verleng je namelijk je histogram een stuk doordat je in drie opnamen meer dan het dynamisch bereik van je camera kan opnemen. Had je een voorbeeld willen geven maar kan zo snel even niks vinden.
Laatst gewijzigd door 1 op babysteps, in totaal 26 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

:lol: :lol:

Er is inderdaad rechts van het histogram nog wat onbenutte ruimte.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
babysteps
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 231
GeregistreerdCOLON 30 Apr 2009 11:22
WoonplaatsCOLON Harderwijk

boels069 schreefCOLON:lol: :lol:

Er is inderdaad rechts van het histogram nog wat onbenutte ruimte.
...en dan kan je dus rechtsbelichten.

Probeer ook eens uit hoeveel je in een RAW nog terug kan halen dat eigenlijk al overbelicht is. Als ik verwacht dat ik veel ruis ga krijgen of m'n dynamisch bereik te krap wordt belicht ik soms bewust een klein beetje té licht.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar