WRC Rally van Spanje

Alle sportfoto's die je nergens anders kwijt kunt...

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Red_Spike
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 555
GeregistreerdCOLON 11 Nov 2006 19:37
WoonplaatsCOLON Naaldwijk
CONTACTCOLON

Door het wegvallen de wedstrijd in Duitsland, dit jaar naar Spanje geweest. De rally werd verreden van 1 tot 4 oktober rondom Salou, waar het nu naseizoen is en dus alles lekker goedkoop is. Het weer was heerlijk, elke dag 25+ graden en geen regen, donderdagavond uitgezonderd.

Hierbij mijn resultaten, voor meer resultaten verwijs ik door naar de site.
Ik hoop op opbouwende kritiek, ik vind namelijk nog steeds dat mijn foto's beter en spannender kunnen.
Verder baal ik nog steeds dat bij een foto in de binnenbocht (auto's razen binnen een meter langs je heen) ik veel last heb van bewegingsonscherpte, schijnt niet anders te kunnen.

Foto 1
Afbeelding

Foto 2
Afbeelding

Foto 3
Afbeelding

Foto 4
Afbeelding

Foto 5
Afbeelding

Hier een goed voorbeeld van het probleem
Afbeelding

Bedankt voor het kijken en laat aub. iets achter in het gastenboek.
www.rally-web.nl www.avoorberg.nl
F_l_i_p_j_e
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 120
GeregistreerdCOLON 15 Jan 2006 17:39
WoonplaatsCOLON Heerhugowaard

Red_Spike...

Wat vervelend om in Spanje te belanden zo in oktober met dat slechte weer in Nederland. Bij deze een reactie op je foto's...

Ik mis in de foto's vanaf nr. 4 een stuk snelheid. Bij foto 4 en 5 staan de wielen zo goed als stil. Bij foto 6 zie ik snelheid in de voorwielen, maar de achterwielen staan nog stil. Waarschijnlijk is dit acceleratie vanuit bijna stilstaan geweest. De tractie zit al op de voorwielen, maar de achterwielen moeten nog in gang komen.

Ik zal proberen wat tips te geven. Misschien is het allemaal gesneden koek, maar kan jou ervaring en kennis natuurlijk lastig inschatten. Zie mijn opmerking als goed bedoelde tips. :wink:

Zelf fotografeer ik alleen op het circuit en heb nog nooit een rally gedaan. Volgens mij zit het er een groot verschil tussen fotograferen op een circuit en rally's. Op het circuit kun je meer risico nemen, want auto's komen meerdere ronden voorbij. Bij een rally heb je maar één kans. Dat betekent dat je per definitie minder risico neemt met de sluitertijd bij een rally t.o.v. het circuit. Je accepteert op het circuit meer uitval door bewegingsonscherpte.

TIP 1: Misschien is een mogelijke tip om meer te oefenen op het circuit. Doordat de auto's meer voorbij komen, kun je beter je eigen risicogrenzen bepalen wat betreft het ontstaan van bewegingsonscherpte. Daardoor kun je meer acceptabele risico's nemen

Wat betreft bewegingsonscherpte snap ik je punt, maar dat is inderdaad niet te voorkomen. Je focust op een punt van de auto, stel bijv. het midden. Wanneer de voor- en achterkant onder een grotere/kleinere hoek ten opzichte van het focuspunt bewegen, krijg je daar bewegingsonscherpte. Dat is een logisch en vast gegeven. Daarmee moet je werken. Anders moet je zulke snelle sluitertijden nemen, waardoor de snelheid verdwijnt.

Volgens mij is het belangrijk om jezelf de vraag te stellen, waar je de auto scherp wilt hebben. Ik ben zelf van mening dat het belangrijk is, dat je minimaal een scherp punt op de auto hebt. Bewegingsonscherpte op andere punten van de auto, hoort ook bij de kracht van de foto.

TIP 2: Het is belangrijk waar je je focuspunt wilt hebben. Hierbij moet je jezelf twee vragen stellen voor de compositie:
- Op welke plek wil je dat de auto scherp is (voorkant, midden, achterkant);
- Op welke plek in de foto wordt de auto geplaatst
Op basis van deze twee elementen bepaal je je keuze voor je focuspunt op de camera. Schiet je op de voorkant, omdat je die scherp wilt hebben. Of wil je juist het startnummer goed laten uitkomen. etc. etc.


Wat dat betreft als voorbeeld, vind ik de scherpte op foto 5 goed. Mooi om de punt van de bumper van de auto. Bij foto 4 en foto 6 kan de scherpte meer op de bumper. Als we bijv. foto 6 bekijken, dan denk ik dat hij een stuk spannender was geweest als het Red Bull logo op de bumper scherp was geweest.

Hopelijk heb je wat aan mijn tips! Enne, foto 1 vind ik echt super gaaf! Eentje om in een lijstje op te hangen. :D
Gebruikers-avatar
Opperclowntje
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1007
GeregistreerdCOLON 17 Dec 2008 16:50
WoonplaatsCOLON Heemskerk
CONTACTCOLON

Wat ik leuk heel leuk vind zijn gekozen hoeken waaruit de foto''s zijn gemaakt (weer eens iets anders) verder kan ik je geen tips geven want ik heb dit zelf nog nooit gedaan!
|CANON 40D|CANON EF-S 15-85MM||CANON 430 EXII|REDGED RTT-423|JOBY GORILLAPOD SLR ZOOM|LOWEPRO PRIMUS MINIMUS AW|CRUMPLER JIMMY BO 300|
Bart St.
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 77
GeregistreerdCOLON 23 Mei 2006 10:06
WoonplaatsCOLON Vlaamse Ardennen

Knap gedaan!

Ik vind je composities zeker geslaagd! Inderdaad, soms mag er wat meer snelheid inzitten, maar dit gaat ten koste aan scherpte, en die heb je nu te over !

Ik persoonlijk vind foto nummer 6 helemaal niet mis! Ok, vooraan is hij niet superscherp maar dit illustreert toch ook wel de snelheid.

Goed bezig, doe zo voort. Hopelijk haal ik ooit zelf dit niveau.
Gebruikers-avatar
hirzo
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 445
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2009 06:26
WoonplaatsCOLON Wildervank

scherpte te over? zitten we naar dezelfde foto's te kijken? :roll:

meer snelheid is ook niet per definitie minder scherpte hoor, kwestie van goed meetrekken (en zorgen dat je scherpstelpunt daar zit waar je wil)

1 & 2 vind ik de beste. De vonken onder de auto zijn ook een leuk detail bij 2.
Nr. 3 is een leuke compositie, jammer dat de auto niet helemaal scherp is/oogt.
Nr. 4 leuk standpunt, zo in de binnenbocht. Persoonlijk had ik het scherptepunt liever op de koplamp gehad dan in het midden v/d auto.
Nr. 5 mis ik wat scherpte (en je naam / website zo over de foto...)
Nr. 6 lekker laag standpunt, mooi. (al vraag ik me bij deze ook stiekem af hoe de foto over zou komen als deze scherp was geweest bij de koplampen)
Mijn website: http://www.hirzo.com" onclick="window.open(this.href);return false;

30D + BG-E2 + EF 24-85mm f/3.5-4.5 USM + EF 50mm f/1.8 II + EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM + 430EX II + Samsung SyncMaster 215TW
Gebruikers-avatar
JurgendB
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 112
GeregistreerdCOLON 09 Okt 2009 12:48
WoonplaatsCOLON Sliedrecht

Ik vind dit altijd zulke mooie foto's... Helaas kijk ik er nog niet met een technisch oog naar (Dan zou ik dit namelijk ook een beetje kunnen) Maar ik vind dit echt mooi hoor.
Eos 350D |Eos 500D | Canon 18-55 | Tamron 70-300 | Canon 50mm 1.8
Gebruikers-avatar
Ralph_86
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 767
GeregistreerdCOLON 22 Mrt 2009 13:42
WoonplaatsCOLON Brabant
CONTACTCOLON

Mooie foto's hoor, leuk idee ook om die vangrail in je foto's te gebruiken. Ik pik er even een paar dingetjes uit:

Foto 1 vind ik by far de beste, prachtige foto. Zoals Flipje al zegt: eentje om in te lijsten!
Foto 2 is heel mooi qua compositie en met die vonken. Alleen is de voorkant van de auto niet geheel scherp, dat stoort me wel een klein beetje. Het valt op zich reuze mee, maar toch valt het op de een of andere manier op.
Foto 3 is qua compositie heel mooi, maar wel jammer dat er aan de rechterkant iets naast die paal van de vangrail staat (fototas denk ik?).
Foto 4 daar ligt het scherptepunt ook weer wat ver naar achter. Hier is dat vrij storend, omdat de auto met zijn neus echt je foto binnenrijdt als het ware. Dat is heel mooi, maar dan moet die neus wel scherp zijn natuurlijk.
Foto 5 is heel mooi met die licht-/schaduwwerking op de zijkant van de auto.
Foto 6 doet me niet veel, want de voorkant is vrij donker (en onscherp), terwijl de zijkant verder naar de achterkant toe vrij overbelicht is.

Maar overall een mooie serie hoor, fijn om naar te kijken!
Foto's 1000km van Spa nu online... || RPIX.NL || FLICKR ||
Bart St.
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 77
GeregistreerdCOLON 23 Mei 2006 10:06
WoonplaatsCOLON Vlaamse Ardennen

hirzo schreefCOLONscherpte te over? zitten we naar dezelfde foto's te kijken? :roll:

meer snelheid is ook niet per definitie minder scherpte hoor, kwestie van goed meetrekken (en zorgen dat je scherpstelpunt daar zit waar je wil)
'tja mijn referentiekader zal waarschijnlijk wat minder profesioneel zijn dan het jouwe...
ik zal al blij zijn als ik dit niveau haal
Gebruikers-avatar
hirzo
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 445
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2009 06:26
WoonplaatsCOLON Wildervank

Zou kunnen, het referentiekader (in dit geval waar ik naar streef) op zichzelf is ook het enigste dat ik 'professioneel' zou durven noemen wat betreft zaken die betrekking hebben op mijn professionaliteit aangaande fotografie :D

Maar wat betreft de scherpte op de foto's lijkt me dat bij enkele foto's sprake is van onscherpte waar dat niet wenselijk is (enige subjectiviteit niet uit te sluiten :wink: ) en dan lijkt het me vooral een kwestie van objectieve waarneming.
Mijn website: http://www.hirzo.com" onclick="window.open(this.href);return false;

30D + BG-E2 + EF 24-85mm f/3.5-4.5 USM + EF 50mm f/1.8 II + EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM + 430EX II + Samsung SyncMaster 215TW
Duijmski
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 68
GeregistreerdCOLON 09 Aug 2006 13:54

Sympathiek dat Topic Starter de mensen die de moeite hebben genomen inhoudelijk te reageren bedankt (of op andere wijze nog iets van zich laat horen) ... :roll:
F_l_i_p_j_e
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 120
GeregistreerdCOLON 15 Jan 2006 17:39
WoonplaatsCOLON Heerhugowaard

Duijmski schreefCOLONSympathiek dat Topic Starter de mensen die de moeite hebben genomen inhoudelijk te reageren bedankt (of op andere wijze nog iets van zich laat horen) ... :roll:
Leuk om te lezen, omdat ik die verbazing ook had. ;-)
Duidelijke vraag van de maker van de foto's en genoeg voer voor discussie volgens mij.
Gebruikers-avatar
nrtrally.tk
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 152
GeregistreerdCOLON 04 Jan 2006 10:34
WoonplaatsCOLON Barneveld
CONTACTCOLON

Heb laatst de topicstarter nog gesproken en heb hem dit gezegt maar hij is te druk geweest om een goede reactie terug te plaatsen ;)
dit ging die nog doen ;)
Canon 30D -EF 17-40 F4[color=red]L[/color] - EF 50 1.8II - EF-S 17-85 IS - EF 70-200 F4[color=red]L[/color] IS - Speedlite 580EXII - EG-200
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar