flitsers

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
MarieCanon
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1998
GeregistreerdCOLON 20 Jan 2009 11:48
CONTACTCOLON

Ik ben op zoek naar een goede fliter.
Ik heb begrepen dat de namen 270 430 etc. staan voor richtgetallen.
Dit houdt de diepte en breedte waarmee je kunt flitsen in?
Kan iemand mij vertellen wat het daadwerkelijke verschil tussen richtgetal 430 en 580 is?
En doen metz flitsers onder voor de canon variant?
En wat is 'precies' het verschil tussen een canon 430exII en een 580exII?

Groetjes, Mariecanon


PS) in de toekomst wil ik met een opzet-ringflitser experimenteren. Maakt het daarvoor ook nog uit wat voor flitser je hebt?
Gebruikers-avatar
Piet van Vroonhoven
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1003
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2007 17:05
WoonplaatsCOLON Druten

Het richtgetal is de afstand(bereik) gedeeld door het diafragma bij (meestal) iso 100
Dus bij een richtgetal van 48 en diafragma 8 is je bereik 6 m.
Bij de canon is niet 430 of 580 het richtgetal, maar 43 resp 58
Zelf heb ik een voorkeur voor METZ flitsers. Op flitsgebied is het voor mij toch meer een A merk dan canon.
Het verschil tussen de 430 en 580 is groter dan alleen het richtgetal. Dat geldt ook voor het verschil tussen de metz 48 en 58.
Van de metz flitsers kun je op hun site, metz.de alle gebruiksaanwijzingen downloaden.
Gebruikers-avatar
Piet van Vroonhoven
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1003
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2007 17:05
WoonplaatsCOLON Druten

Ter aanvulling: Omdat de metz en de canon flitsers kunnen inzoomen wordt het richtgetal bij beiden opgegeven bij 105 mm.
Bij een flitser als de metz CT 60, die niet inzoomt wordt het richtgetal 60 opgegeven bij 35 mm, die geeft daarom veel meer licht dan de metz 58 AF-1 en zelfs meer dan de metz 76 MZ-5 die wel inzoomt.
Welk budget heb je eigenlijk in gedachten ?
Gebruikers-avatar
MarieCanon
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1998
GeregistreerdCOLON 20 Jan 2009 11:48
CONTACTCOLON

105mm?
iso 100?

Ik snap er helemaal niets van :-(
Sorry jongens... Kan iemand me dit uitleggen?

Budget maakt me even niet zoveel uit, ik wil eerst wat kennis vergaren, zodat ik zinvol kan zeggen; 'dit heb ik wél nodig, én dit en dat niet'.

Oftewel, budget is niet zo'n probleem, maar 't zal wel een 580 exII worden of iets in die richting. Ik wil alleen graag eerst wat meer kennis van gebruikers (en dus niet van verkopers) voordat ik zo'n ding bestel :-)

Groetjes en thnx alvast..
Gebruikers-avatar
Piet van Vroonhoven
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1003
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2007 17:05
WoonplaatsCOLON Druten

Ik denk dat je er verstandig aan doet de grote flitser tutorial goed door te nemen.
Gebruikers-avatar
coolrxman
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 914
GeregistreerdCOLON 24 Mei 2007 10:37
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

Hoi Marie,
Kijk even hier...http://nl.wikipedia.org/wiki/Richtgetal daar wordt precies uitgelegd wat een richtgetal betekent.
Kort door de bocht: hoe hoger het richtgetal hoe krachtiger de flitser. Dat is trouwens niet het enige waar je naar wilt kijken. Denk ook even na waar je de flitser voor wilt gebruiken. Ik kan me nog het verhaal herinneren van de EOS-gebruiker die z'n 430 heeft "opgeblazen" na een stuk of 50 foto's met flits. (tijdens een sportevenement) Het bleek dat de flits te heet was geworden en de geest had gegeven. De 580 heeft een beveiliging die er voor zorgt dat je dat niet kan gebeuren.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
Ogen zijn de spiegels van de ziel. En die kun je niet opklappen..
Deos
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1277
GeregistreerdCOLON 25 Okt 2008 20:25

Spreken we hier van een geïsoleerd geval of van structureel kapot flitsen van 430 EX II's? :wink:

Heb je al enig idee wat (en hoe) je wilt gaan fotograferen met je camera/flitsercombinatie? Dat is misschien wel handig om te weten.
| Sony A7R Mark II | TS-E 24 L II | Σ 85 | 24-105 L | 70-200 2.8 IS II L | 50 |
Nickdj
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 40
GeregistreerdCOLON 03 Okt 2004 14:13

Ook nog even een vraagje, is de Metz 48 AF-1 goed genoeg om fotos te nemen van stands op een beurs? Of is het verstandig om voor de Metz 58 AF-1 te gaan? (Word waarschijnlijk een beurs in de Rai)

Nick
Nick de Jonge
The Netherlands
http://www.skeyesphoto.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Piet van Vroonhoven
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1003
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2007 17:05
WoonplaatsCOLON Druten

In de rai zul je waarschijnlijk alleen rechtstreeks kunnen flitsen. Het plafond zit nogal hoog. Als je er van uitgaat dat de meeste stands niet groter zijn dan een huiskamer, moet het kunnen.
In de rai is het best licht, dus kun je waarschijnlijk ook wel zonder flits werken. Ik zou ook een statief meenemen.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar