Aanschaf nieuwe computer

Alles over computers, websites en software voor camera en PC.

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
G'tje
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 290
GeregistreerdCOLON 22 Jan 2009 13:34
WoonplaatsCOLON Enschede

Hallo,

Ik ben aan het rondkijken naar een nieuwe computer. Ik wil hem hoofdzakelijk gebruiken voor fotobewerking en het gebruikelijke surfen. Nu zag ik ineens dat volgende week de ALDI een aanbieding heeft. Met de volgende specificaties voor €499,-. Dit is in ieder geval wel ongeveer de prijs die ik er voor wil uitgeven.

• Intel® Core™ 2 Quad Q 8300
• 2.5 Ghz, 4 MB Cache
• Nvidia® Geforce® GT220 DirectX 10, 1024 MB
• 4 GB ddr2 RAM, 640 GB Harddisk
• Wlan 802.11 b/g/n tot 300 mbit/s bruto
• DVD-/CD-brander, voor alle gangbare soorten

• aansluitingen voorzijde: 1 x Flash kaartlezer, 2 x USB 2.0, 1 x Microfoon, 1 x Hoofdtelefoon, 1 x eSata
• aansluitingen achterzijde: 4 x USB 2.0, 2 x PS/2, 1 x Firewire, 1 x VGA, 1 x DVI-I, 1 x HDMI, 1 x Gigabit LAN network controller, 1 x Microfoon, 1 x line in,8 kanaals audio out

• Software: als OEM en/of (recovery)CD/DVD, Windows Vista® Home Premium SP1 32 en 64 bit, Windows® 7 upgrade tegen materiaal-, verzend- en bewerkingskosten van €19.95, Microsoft® Works 9, Microsoft® Office Home and Student Trial Edition (60 dagen), Bullguard Internet Security Package (90 dagen), Corel® Suite met Home Office, Corel® Draw & Painter Essentials 4


Het hoeft geen super systeem te zijn maar het moet gewoon lekker vlot draaien. Mijn vraag aan jullie is dan ook of dit wat is of moet ik hem maar lekker laten staan? Ik hoop dat jullie wat advies hebben en dat ik de vraag op de goede plek stel.

Gerard.
Gebruikers-avatar
jonggolde
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3525
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2007 21:31
WoonplaatsCOLON Borsele
CONTACTCOLON

Als dat expliciet videogeheugen is en niet gedeeld dan is deze configuratie beslist goed genoeg voor wat jij er mee wilt gaan doen.
Gebruikers-avatar
G'tje
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 290
GeregistreerdCOLON 22 Jan 2009 13:34
WoonplaatsCOLON Enschede

Volgens is zit het geheugen op de videokaart. Het volgende komt van Hardware.info:

De G210 is het goedkoopste model met 16 shaderunits, een 64-bits geheugeninterface en 512 MB aan DDR2 geheugen. De GT220 heeft wat meer in zijn mars met 48 rekenkernen, een 128-bits geheugeninterface en 1 GB aan GDDR3 videogeheugen.

Gerard.
C8080
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 954
GeregistreerdCOLON 20 Aug 2006 16:50

Ik zou minstens een Q8500 processor nemen.
Die zijn een stuk beter en niet zoveel duurder.
J.Diekerhof
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 4
GeregistreerdCOLON 19 Feb 2009 16:06

Voor zover ik het weet ondersteunt Intel's Core 2 Quad 8300 ook geen XPM. Dit is het draaien van een kopie van Windows XP (Windows Vista is geloof ik ook mogelijk) onder Windows 7. Programma's die niet draaien in Windows 7 kunnen op deze wijze in een virtuele omgeving worden gebruikt.

Natuurlijk is het ook mogelijk een dubbele boot te maken, bijv. Windows 7 en Windows XP/Vista. Persoonlijk zou ik inderdaad ook niet voor de Q8300 gaan.
Gebruikers-avatar
G'tje
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 290
GeregistreerdCOLON 22 Jan 2009 13:34
WoonplaatsCOLON Enschede

Ongetwijfeld zijn er betere of snellere processoren maar bij de ALDI kun je dit natuurlijk niet uitkiezen. Zoals hij er staat koop je hem.

Mijn eerste keuze was:

MiditowerZwart/Antraciet 400 watt lc 09
S775 945GCMX-S2 Matx FSB 1066
S775 Intel Core2Duo E5200 2.5 Ghz Boxed
2048 GB DDRII /667 memory
Intel Graphic Media Accelator 950
8 Channel Intel High Definition
Samsung 320Gb 7200 rpm HD
Sony/NEC dvd brander 22x +/- Sata
Realtec 8110SC Gigabit Ethernet controller
Windows Vista home premium
€ 519.-

Maar deze heeft de helft intern geheugen, de helft harde schijf en een onboard videokaart. Deze komt dan wel bij een echte computershop vandaan en kan dus naar wens worden aangepast.
Gebruikers-avatar
mavlo77
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2609
GeregistreerdCOLON 23 Mei 2005 20:19

Dat ziet er toch als een goed systeem uit? Kijk het kan altijd sneller. En als je nu de beste koopt, is het over een jaar verouderd. Maar ga je elk jaar een nieuwe kopen?

Dus het is vrij relatief. Ik zit hier nog gewoon mijn foto's op een PC van inmiddels bijna 8 jaar oud te doen. Gaat goed hoor (zelfs met 16 bit verwerking vanuit RAW), alleen iets trager.

Dus ik zou me niet te gek laten maken.
Mavlo - Website: [url=http://mvloemans.nextit.nl/]Mark's Photo Web[/url]
Gebruikers-avatar
jonggolde
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3525
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2007 21:31
WoonplaatsCOLON Borsele
CONTACTCOLON

Die van de Aldi is echt beter dan die eerste keuze van jou hoor! En na verloop van tijd kun je toch gewoon zelf weer het een en ander upgraden. Dat is een fluitje van een cent hoor!
Gebruikers-avatar
Piet van Vroonhoven
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1003
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2007 17:05
WoonplaatsCOLON Druten

Ik zou die van de Aldi nemen. Een prima systeem en als je niet tevreden bent krijg je gewoon je geld terug.
andrevdvries
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 185
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2008 09:11
WoonplaatsCOLON Bedum (gr.)

geen behoefte aan een mac?
[size=75]450D BG-E5 18-55mm IS 55-250mm IS 430EX ll[/size]
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Als die bij de Aldi te koop is ga ik ook kijken :wink:

De goedkoopste Mac, geschikt voor fotobewerking, is de iMac 24: €1399.

Dat bedrag lijkt nogal hoger te liggen dan de eerdere oplossingen.
Laatst gewijzigd door 1 op boels069, in totaal 30 keer gewijzigd.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
andrevdvries
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 185
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2008 09:11
WoonplaatsCOLON Bedum (gr.)

aldi-freak :roll:
[size=75]450D BG-E5 18-55mm IS 55-250mm IS 430EX ll[/size]
Gebruikers-avatar
bobvanduin
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3650
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2004 21:47
WoonplaatsCOLON Eyrarbakki (IJsland)
CONTACTCOLON

Ik zou NIET die van de Aldi nemen, ik heb helaas te veel verhalen gehoord van kapot gaande Medion-Aldi computers.

Het kopen van een samengestelde computer heeft nog een groot voordeel en dat is dat die al uit losse componenten bestaat dus ook makkelijker te upgraden. Die 2e configuratie is ook geen slechte keus, RAM verhogen kost niet zo veel en een beetje grotere HD ook niet.

Je kunt ook even op www.alternate.nl kijken, daar heb je een PC-builder en kun je een pc helemaal samenstellen zoals jij hem wil hebben.

Bob
"Light is the Language of Photography" | Joe McNally
Gebruikers-avatar
G'tje
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 290
GeregistreerdCOLON 22 Jan 2009 13:34
WoonplaatsCOLON Enschede

Ik heb toch nog steeds een lichte voorkeur voor het ALDI systeem. Voornamelijk vanwege deze samenstelling voor die prijs. Natuurlijk zijn er betere en snellere systemen te koop maar de vraag is of dat nodig heb. Ik denk dat ik met deze Medion toch zeker een tijd vooruit kan. Mijn 2e optie staat trouwens ook nog steeds open.

Ik heb ook wel eens een negatief verhaal gehoord over Medion/ALDI computers maar daar werd ook bij gezegd dat de service erg goed was. Ik heb trouwens ook zeer positieve verhalen gehoord.

Een mac is toch niet echt een alternatief voor die prijs?

Gerard.
Gebruikers-avatar
dutchy
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 522
GeregistreerdCOLON 06 Mrt 2008 14:22
WoonplaatsCOLON Zuid Duitsland
CONTACTCOLON

Als je een PC hebt moet je geen nieuwe kopen. Het enige dat je in je bestaande pc hoeft te vervangen is Mainboard/RAM/CPU dan ben je met 200€ klaar en heb je meteen een beter en sneller systeem dan die Aldi PC voor de helft van de prijs.
Kist, voeding, DVD/CD writer en harde schijf heb je al.

Als je helemaal nieuw wilt kan je met zelf bouwen nog steeds ver onder de 500€ blijven.

Als je toch voor de medion wilt gaan sloop als eerste die videokaart eruit, daar kan je niet veel mee. 64 bit memoryinterface is echt waardeloos.
Eos 50D | Tokina Macro 100mm F2.8 D | EF 70-200 F/4 L USM | Sigma 17-70mm 1:2,8-4,5 | Sigma 10-20mm 1:4-5,6 | Sigma EF-530 DG Super

http://www.diebouwmeesters.de" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
BasZ
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 14056
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2004 13:48
WoonplaatsCOLON Gouda

En als je iets bij Dell.nl samenstelt komt je toch ook niet heel veel hoger uit qua prijs?

Indien je een iMac 24" wilt hebben, heb ik er nog eentje te koop... :)
(graag even PBen anders wordt dit topic vervuild)
[size=75]Canon EOS 5D II + grip | Canon 17-40 [color=red]L[/color] | Canon 24-105 [color=red]L[/color] IS | Canon 50mm/1.4 | Canon 70-200 F4 [color=red]L[/color] IS | Soligor tussenringen | Canon 580EX II | PD70X + wat CF'jes[/size]
Gebruikers-avatar
Nol77
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1373
GeregistreerdCOLON 05 Feb 2008 13:39
WoonplaatsCOLON nijkerk gld

Basz, daar kom je nu mee aan :evil: ;-)

Cheers,
Arnold
Vroeger had ik een hekel aan werken, maar tegenwoordig vind ik het wel leuk om naar te kijken...
Gebruikers-avatar
G'tje
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 290
GeregistreerdCOLON 22 Jan 2009 13:34
WoonplaatsCOLON Enschede

dutchy schreefCOLONAls je toch voor de medion wilt gaan sloop als eerste die videokaart eruit, daar kan je niet veel mee. 64 bit memoryinterface is echt waardeloos.
Wat is er mis met die videokaart?

@BasZ Die iMac kost vast meer dan €500,-. Ik heb trouwens geen enkele ervaring met een mac.

Morgenochtend zal ik eens naar de computershop van het 2e systeem gaan, kijken wat het gaat kosten met meer geheugen en een losse videokaart.
Gebruikers-avatar
dutchy
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 522
GeregistreerdCOLON 06 Mrt 2008 14:22
WoonplaatsCOLON Zuid Duitsland
CONTACTCOLON

64bit memory interface is veel langzamer dan 128bit. Als je er nix anders mee doet dan internet en office maakt het niet veel uit. Als je af en toe een spelletje speelt dan is 64bitecht waardeloos.

Iedereen kijkt altijd naar de hoeveelheid geheugen op een videokaart, maar dat bepaalt niet de snelheid.

Ander lokmiddel is de 4 GB RAM, zolang je geen 64bit versie van windows hebt kan je niet meer als 3 GB gebruiken. En 64 Bit wil je niet omdat er nog steeds veel programmas/drivers zijn die er niet mee om kunnen gaan. 2GB is genoeg. Kijk hier liever dat je een hogere frequentie hebt DDR2 800 (ook pc2 6400 genoemd)

Het grootste voordeel in zelf een pc (laten) bouwen. Je kunt delen zelf goedkoop upgraden.
Eos 50D | Tokina Macro 100mm F2.8 D | EF 70-200 F/4 L USM | Sigma 17-70mm 1:2,8-4,5 | Sigma 10-20mm 1:4-5,6 | Sigma EF-530 DG Super

http://www.diebouwmeesters.de" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

het is dat ik overgestapt ben naar Apple, anders zou ik gelijk weer naar de Aldi gaan, heb er 2 gehad en altijd een goede computer voor zijn geld met een erg goede service, de laatste was naar bijna 3 jaar stuk, moederboard kapot en er kwam kostenloos een monteur de boel vervangen, de computer loopt nog altijd als een trein, dus voor zijn geld een erg goede aankoop, trouwens je kunt het proberen, bevalt het niet breng je hem gewoon weer terug.
Fotograferen is kijken niet klikken.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar