Zou het heel erg stom zijn om een 580 EXII weg te doen ?

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.

Voldoet de EX 580 II als syteemflitser

EX 580 II, de beste keuze
23
79%
ander merk is beter
6
21%
 
Aantal stemmenCOLON 29
Gebruikers-avatar
PP
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2682
GeregistreerdCOLON 26 Mei 2005 20:15
CONTACTCOLON

(verderop voorbeeldfoto toegevoegd)

Na al eerder mijn frustratie over binnenflitsen met de EX580 II flitser te hebben geuit, zie:

http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... highlight=

denk ik er over om deze om te gaan ruilen voor een vreemd merk TTL flitser (bv Metz) met gelijk richtgetal.

Reden:
- bij foto's binnen als hoofdlicht kan ik er niet van op aan
- zag ook een leuke toepassing dmv de st-e2 adapter (is ook al een tegenvaller, omdat je krampachtig de oogjes op elkaar moet doen richten en uiteindelijk toch maar gewoon alles op M gaat instellen.

blijft over:
- invulflits buiten (kunnen vreemd merk net zo goed)
- beter afstemming met mijn canon camera (40 D)?, tot nu toe niks van gemerkt

Wat mijn toepassingen zijn:

- invulflits
- toch gewoon binnen met feestjes ed
- diverse toepassing los van de camera met slaves ed.

Geef me redenen waarom ik deze flitser noooooit weg moet doen en beter is dan een vreemd merk.
Laatst gewijzigd door 1 op PP, in totaal 3 keer gewijzigd.
Mijn website: http://www.ppphoto.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
bramos_ditaljanos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4219
GeregistreerdCOLON 05 Jul 2008 16:01
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Ik zou het zelf niet doen, maar ik ken jouw situatie (uiteraard) niet zo goed als jij zelf. Ik heb niet gestemd in de poll, omdat ik vind dat je aan mijn stem niet zoveel hebt. Zou er echter goed op letten of het voor jou nog 'werkbaar' is. Als je je groen en geel aan dat ding ergert gaan ook jouw fotografische prestaties en creativiteit daaronder lijden.

Overigens, ben je er al 'ns mee terug geweest om te kijken of er geen fout inzit?
7D+BG-E7 + 50D+BG-E2N + EF-s 10-22 + EF 24-70 F2.8 L USM + EF 70-200 F4 L USM + EF 1.4x II + 580EXII + Nova 2AW / PhotoSport BP 200AW / PhotoSport BP 300AW / ProRunner BP 450 AW II / Classified 250AW + 055XPROB + 498RC2 | 500px.com/brampeerlings
Gebruikers-avatar
ikenolaf
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 634
GeregistreerdCOLON 25 Jul 2008 08:41
WoonplaatsCOLON Baarn
CONTACTCOLON

Misschien een beledigende vraag maar zo bedoel ik hem niet.
Moet je niet leren flitsen met je 580? want vaak is het iets meer dan erop zetten en flitsen maar.
Een Canon vraagt om goede Bommen en Granaten
Gebruikers-avatar
wozel
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 75
GeregistreerdCOLON 18 Mei 2008 09:32
WoonplaatsCOLON Spijkenisse

Hoi,

Heb je vraag aandachtig gelezen en zo ook je voorgaande topic......

Maar tot op heden nog steeds geen voorbeeld qua foto gezien.... ook niet in je eerdere topic wat je zelf wederom aanhaalt.

En tja... dan blijft een antwoord op je vraag toch wel moeilijk!!!!!

Jij schrijft...
Het kan natuurlijk zijn dat doordat je de sluitertijd gaat aanpassen er bewegingsonscherpte ontstaat, omdat de sluitertijd wat te lang word. ( dt )

Ehhh tja...

Maar nogmaals geefs eens een voorbeeld??????

Peet.
[size=85]7D ,wat glaswerk en een EOS-M[/size]
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

Ik denk toch dat het aan je zelf licht. Als je met een dergelijke flitser en camera binnen geen goede foto's kunt maken dan zal dat met een Metz 58, die echt het enige alternatief is, naast den D700 met SB900, zul je of spul hebben die stuk zijn of .......

Ik kan me niet voorstellen, maar je laat ook geen voorbeelden zien, dat dat aan het spul licht.

Ik kan met een 430EX of een 420EX ook overweg, maar flitsen is niet gemakkelijk, maar ik moet zeggen met mijn 580EXII is het geen enkel probleem.

Het enige probleem wat ik met die combinatie heb is schaduw bij een portrait stand foto, maar ook dat is op te lossen met een bracket en een OC.

Maar een Metz 58 kopen om het uit te proberen is wat duur, huren zou een optie zijn, en anders over gaan op Nikon of een 5DII kopen en zonder flits aan de gang gaan.

Jeroen
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
Gebruikers-avatar
knoet
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1148
GeregistreerdCOLON 23 Sep 2007 20:25
CONTACTCOLON

ik zou hem zeker weg doen.

Tegen een zacht prijsje.

Aan mij

8)
[size=84]onderschrift[/size]
Johnalb

PP schreefCOLONNa al eerder mijn frustratie over binnenflitsen met de EX580 II flitser te hebben geuit, zie:

http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... highlight=

denk ik er over om deze om te gaan ruilen voor een vreemd merk TTL flitser (bv Metz) met gelijk richtgetal.

Reden:
- bij foto's binnen als hoofdlicht kan ik er niet van op aan
- zag ook een leuke toepassing dmv de st-e2 adapter (is ook al een tegenvaller, omdat je krampachtig de oogjes op elkaar moet doen richten en uiteindelijk toch maar gewoon alles op M gaat instellen.


blijft over:
- invulflits buiten (kunnen vreemd merk net zo goed)
- beter afstemming met mijn canon camera (40 D)?, tot nu toe niks van gemerkt

Wat mijn toepassingen zijn:

- invulflits
- toch gewoon binnen met feestjes ed
- diverse toepassing los van de camera met slaves ed.

Geef me redenen waarom ik deze flitser noooooit weg moet doen en beter is dan een vreemd merk.
Jammer dat je in je eerste post geen voorbeeld heb geplaatst met exiff informatie. En inderdaad je moet er even voor gaan zitten het is niet er opschuiven en flitsen. En er is zowel op de flitser al in de camera aardig wat in te stellen om het naar je zin te krijgen. Ik heb er geen problemen mee, en ik heb de 580 en de 580 ii
Gebruikers-avatar
bramos_ditaljanos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4219
GeregistreerdCOLON 05 Jul 2008 16:01
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

knoet schreefCOLONik zou hem zeker weg doen.

Tegen een zacht prijsje.

Aan mij

8)
Ik dacht: "da's wel heel flauw". Maar hij wordt dus toch gemaakt :P ;).

Zullen we 'm ook nog 'n Metz 58 laten kopen, die 'ie dan ook voor 'n zacht prijsje weg kan doen?? :D
7D+BG-E7 + 50D+BG-E2N + EF-s 10-22 + EF 24-70 F2.8 L USM + EF 70-200 F4 L USM + EF 1.4x II + 580EXII + Nova 2AW / PhotoSport BP 200AW / PhotoSport BP 300AW / ProRunner BP 450 AW II / Classified 250AW + 055XPROB + 498RC2 | 500px.com/brampeerlings
Gebruikers-avatar
knoet
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1148
GeregistreerdCOLON 23 Sep 2007 20:25
CONTACTCOLON

ja idd wat flauw, maar kan helaas geen zinnig antwoord geven omdat 580 nog op mijn verlanglijstje staat...

Heb nu de 430 en had daarbij ook vaak (en nog steeds wel eens) dezelfde problemen als TS.

Flitsen is nu eenmaal iets wat je wel echt onder de knie moet krijgen. Dat lukt me nu redelijk met de 430, maar de 580 schijnt toch echt weer een paar stappen hoger te zijn...

kortom: ik zou hem houden en oefenen
[size=84]onderschrift[/size]
Gebruikers-avatar
jvdh
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5997
GeregistreerdCOLON 11 Jan 2008 14:22
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Mooi geflitste foto's maken is net zo moeilijk als fotograferen.

Toen je begon met fotograferen maakte je niet gelijk de geweldig mooie platen die je nu schiet.
Je moet niet verwachten dat je flits-foto's ook in een 'klik' op je fotoniveau van nu zit.
Kort gezegt: Oefenen, oefenen, op je bek gaan, opstaan en verder oefenen.
Canon 5DmkII, Canom M, 24-70 F2.8, 70-200 F2.8, 50 F1.8 [+ vele extra's]
-Na een paar jaar minder aanwezig te zijn geweest. Probeer ik weer wat vaker langs te komen-
Gebruikers-avatar
BasZ
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 14056
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2004 13:48
WoonplaatsCOLON Gouda

Ik merk ook zelf nu ook dat flitsen (en helemaal met de 580EXII) echt een vak apart is!
[size=75]Canon EOS 5D II + grip | Canon 17-40 [color=red]L[/color] | Canon 24-105 [color=red]L[/color] IS | Canon 50mm/1.4 | Canon 70-200 F4 [color=red]L[/color] IS | Soligor tussenringen | Canon 580EX II | PD70X + wat CF'jes[/size]
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

ik zou hem zowieso nooit wegdoen, maar specifiek gaan gebruiken voor(bv) alleen buiten als invulflits of bij voldoende licht.
Voor andere doeleinde gewoon een ouderwetse staafflitser erbij nemen van Metz, heb zelf de 50 MZ/5 speciaal voor feesten en voor gelegenheden, deze flitser heeft geen ETTL, zelfs geen TTL, maar hij bepaald zelf (door lichtmeting van de flitser zelf) hoeveel licht hij levert, de camera gewoon op M en ik heb tot op heden nog nooit een mislukte foto gehad, altijd dead-on qua belichting.
Goed zoeken en je kunt voor 100 Euro nog wel ergens eentje op de kop tikken, nieuwe accu erbij voor 50 euro en je kunt naar hartelust en zorgeloos flitsen.
Of je 580 verkopen en een 76 MZ/5 kopen nieuw, kost alleen dik 700 euro incl kop, maar dan heb je ook top of the bill op flitsgebied.
Wat ook kan is een 45 CL1 of CL4 wel de CL uitvoering, de CT doet het niet, zijn nog steeds erg goede flitsers.
Fotograferen is kijken niet klikken.
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

Dat klopt vrijwel allemaal wat hierboven staat, echter ik vind het met de 580EXII zoveel makkelijker. Dat ding is zoveel krachtiger en foutloos. De mislukte exemplaren zijn door mijn eigen onkunde gekomen.

TS, maakt zeer mooie foto's zie, zijn site en album, maar de voorbeelden hier ontbreken.

Verder moet ik zeggen dat in Av schieten iets is wat ik doe uit luiheid, maar zodra de flits erop gaat ik in M schiet. Zeker omdat ik de flitser het werk wil laat doen, ipv 2e gordijn ed. instellen. In Av heb ik soms het idee dat ik al klaar ben met fotograferen en dat de camera dan nog een keer achteraf met de flits als invul aan komt kakken. Dan maar in M met langere sluitertijden :)

Jeroen
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
Gebruikers-avatar
jazz4ff
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 186
GeregistreerdCOLON 17 Aug 2005 19:42
WoonplaatsCOLON Alphen a/d Rijn

Hier in deze tutorials worden de problemen met de EOS flash system onderkent.
Jouw probleem is niet nieuw, jouw probleem wordt in de topic's die je in de link kan vinden ook behandel.
Veel lees plezier.
Laatst gewijzigd door 1 op jazz4ff, in totaal 3 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
jazz4ff
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 186
GeregistreerdCOLON 17 Aug 2005 19:42
WoonplaatsCOLON Alphen a/d Rijn

Hier wordt evaluative & partial flash metering behandeld.
Gebruikers-avatar
Aestiva
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2193
GeregistreerdCOLON 16 Mrt 2007 18:20
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Als je echt een goede krachtige flitser wilt die mooi belicht, blijft er maar 1 over namelijk:

Metz MZ 76. Kost alleen wel 2x zoveel als de 580exII
5D MKIII | 5D MKII | 40D | 24-70 2.8L II | 24 1.4L | 35 1.4L| 50 1.2L | 85 1.4 | 70-200 2.8L IS II |100mm 2.8L IS | 45mm 2.8 TS-E
Professionele bruidsfotografie [url]http://totaalfotografie.nl[/url]
Facebook: [url]http://facebook.com/totaalfotografie[/url]
Gebruikers-avatar
mmk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2937
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Ook ik zou hem nooit en te nimmer weg doen. Na flink oefenen (en een workshop bij Ytos), want dat is echt absoluut een vereiste, je moet het doen, doen, en nog eens doen, kan ik er nu mee lezen schrijven en ik ben ook heel erg tevreden over de resultaten.

Oh, en ik gebruik hem precies voor de toepassingen die jij beschrijft. Verder gebruik ik hem in zowel Av als M stand, als hoofd- en invulflitst al naar gelang de omstandigheden en mijn wensen.
Tip trouwens: zorg dat je cam niet in Ai Servo mode staat, dan werkt het af-hulp licht niet (logischer wijs).

Marc
“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')
Gebruikers-avatar
PP
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2682
GeregistreerdCOLON 26 Mei 2005 20:15
CONTACTCOLON

Hoewel ik vrees dat de discussie nu zal gaan over wat ik goed/fout doe bij het maken van deze foto, toch maar op verzoek een testfoto gemaakt.

Fotootje binnen geen extra licht of highights aanwezig , alleen wat binnenvallend zijlicht van opzij. Scherpgesteld op servies

Ditmaal gewoon rechtoerecht aan , niet indirect.

De flitser gedraagt zich (netjes?) als invulflits, het theeservies is (krap) okee verlicht, alles daarbuiten meteen minder.

Stand op manual: 1/125 f7.1 100 ASA.
-waarom geen Av: dan wordt binnen de sluitertijd vaak zo gekozen, dat foto's onscherp worden door te lange sluitertijd.
-waarom geen Tv; geen controle over mijn diafragma (wil ik wel)
-omgevingslicht meer betrekken door sluitertijd te verlengen etc.. dan kwam ik regelmatig hetzelfde probleem tegen als bij Av (te lange tijden)

Mij probleem is niet deze foto. Mijn probleem is in hoeverre ik er van opaankan dat (de meeste) foto;s binnen goed belicht gaan worden, zonder te veel kunt en vliegwerk. Is de flitser binnen goed bruikbaar als hoofdlicht of doen andere dat beter. Nogmaals dit is maar een voorbeeld foto. Een iets groter ruimte , ander licht etc.. geeft weer andere "problemen".

Spits aub niet alleen toe op deze foto. Het gaat om het algemene probleem. En het ligt niet alleen aan mijzelf, want met mijn oude pentax spullen had ik deze problemen niet.
Het heeft gewoon iets met het ettl-systeem te maken.
By the way: met het witte kaartje heb ik nog niet veel geexperimenteerd, dat ga ik zeker eerst nog doen.
Overigens iedereen steeds weer zeer bedankt voor het meedenken.

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=146754[/img]


@closeshooter: misschien is dat nog het beste. Voor binnen een andere flitser en voor al de rest deze blijven gebruiken (maar snuffelen op de tweedehandsmarkt)
Mijn website: http://www.ppphoto.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Enzo Dizono
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 130
GeregistreerdCOLON 14 Okt 2008 17:41

Ik gebruik vaak dat witte kaartje en zet de 580 eventueel op +1. Maar sowieso moet je even aanpassen bij je persoonlijke voorkeuren (c.fn) instellen dat je met flitser in Av de sluitertijd automatisch op 1/200 wilt (dit kan iig met zowel mijn 5D als 10D, dus zal met jouw EOS ook wel lukken;))

Hier een foto gemaakt met die setting. Av, iso 100, f/3.2, 1/200 (vast) en flitser omhoog met het witte kaartje en flitsbelichting op de flitser +1:

Afbeelding

Ik weet trouwens ook niet wat voor plafond je hebt maar als ik foto's maak voor een makelaar en er is een mooi wit plafonnetje bounce ik ook vaak via het plaffond.
[img]http://i37.photobucket.com/albums/e70/dizono/onderschrift-1.jpg[/img]
ernie115
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 106
GeregistreerdCOLON 20 Okt 2007 15:54
WoonplaatsCOLON almelo

heb zelf een canon 430ex flitser gaat binnenkort in de handel kan niet met het ding overweg, nooit de foto`s die ik er van verwacht.
ben mijn oude philips flitser weer gaan gebruiken.
binnenkort maar een echte metz kopen en hopen dat het dan beter gaat.
het zal wel aan mij liggen maar kan niet met deze flitser overweg, heb al van alles geprobeerd maar krijg het niet goed.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar