Totaal anders!! Aletha: No retouching!! [18+]

Voor alle andere vormen van mensen en portretten, straatfotografie, reportages, etc.

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
mariussuiker
Memoriam
Memoriam
BerichtenCOLON 986
GeregistreerdCOLON 20 Mei 2006 17:04
WoonplaatsCOLON Venlo
CONTACTCOLON

Hoi luitjes,

Onder het motto: "Jij moet eens iets anders proberen" het volgende:

Naar aanleiding van topics op DH over het uitbannen van photoshop heb ik vanmiddag tijdens mijn shoot met Aletha eens iets heel anders geprobeerd.

Ik heb bij deze foto dus puur op instellicht gewerkt (géén flits!!) met de volgende instellingen:

Diafragma: 2.8
Sluitertijd: 1/125
Iso: 800
1 stop overbelicht.

In Photoshop heb ik puur een paar plekjes gehealed, gecropt, de kleuren wat rechtgetrokken en verscherpt.
De 2e is uiteraard daarnaast nog omgezet naar zwart wit.

Ik moet zeggen dat ik zelf erg gecharmeerd ben van het resultaat.
Ik kan alleen moeilijk kiezen tussen kleur en zwart wit.

Nogmaals: Verder geen nabewerking of retouching!!!

Ik zal later nog een topic starten met de wel-bewerkte andere foto's.

1.
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=145610[/img]

2.
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=145611[/img]

Groetjes, Marius
http://www.mariussuiker.nl
Canon 5D MKII / EF 50mm 1.8 MK II / EF 24-70 2.8 [color=#FF0000]L[/color] USM / EF 70-200 2.8 [color=#FF0000]L[/color] USM (non IS) / Canon Speedlite 580 EX II
Gebruikers-avatar
Dimitri
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4483
GeregistreerdCOLON 07 Okt 2008 11:28
CONTACTCOLON

Hey Marius.

Wel een leuke uitdaging zeg,
En je heb het toch goed uit gevoerd.

Het eerst wat mij opviel waren haar (echte) ogen.
Woow wat zijn die mooi en helder!

Verder vindt ik het een mooie foto
Als ik moe kiezen ga ik toch voor de B/W
Omdat ik deze toch mooier vindt uit komen
door het dondere haar van het model, en dan de schaduw
lijnen bij haar armen.

Met andere worden, kheb weer met veel plezier naar je foto's
gekeken!

GR Dimitri
Gebruikers-avatar
Marius van Zanten
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 93
GeregistreerdCOLON 17 Jul 2005 08:30
WoonplaatsCOLON Woerden
CONTACTCOLON

Ook ik vind het een erg mooi resultaat, al gaat mijn voorkeur naar BW.

Kan je mij vertellen hoe jij naar BW omzet? De foto's van jou zien er in BW altijd erg mooi contrastrijk en fris uit.

groetjes

Marius
Fotograferen is schrijven met de kleuren van het licht // website: www.vanzantenphotography.nl is online!!!
Gebruikers-avatar
JohnS
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 642
GeregistreerdCOLON 03 Mei 2008 21:01
WoonplaatsCOLON Tijdelijk in het buitenland

Marius, al je andere werk dat ik hier heb gezien is prachtig. Het zijn kunst(zinnige) foto's, mooi egaal licht enz. Dit is heel anders. Ik vind het persoonlijk veel mooier; echter. Voor mij eigenlijk een kroon op al het andere werk :D
Gewoon... spullen.
Gebruikers-avatar
martinus
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3346
GeregistreerdCOLON 04 Nov 2007 10:08
WoonplaatsCOLON Hoorn
CONTACTCOLON

Ha, Marius gaat controversieel :lol: Maar wel op een mooie manier zo. Voor mij de kleuren versie.
Target
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2698
GeregistreerdCOLON 14 Dec 2005 11:43
WoonplaatsCOLON Wuustwezel ( België )
CONTACTCOLON

Ik vind je eigen stijl mooier.
Hier is zeker niets mis mee. Maar een geretoucheerde foto is toch net iets meer vind ik.

ben in ieder geval benieuwd naar de bewerkte foto's.
Normaal ga ik voor ZW maar in dit geval vind ik de kleuren versie toch mooier overkomen.

Ik hou van zwaardere contrasten in ZW
of op zijn minst van meer schaduw :wink:
Gebruikers-avatar
Digilike
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6325
GeregistreerdCOLON 26 Nov 2006 21:35

JohnS schreefCOLONMarius, al je andere werk dat ik hier heb gezien is prachtig. Het zijn kunst(zinnige) foto's, mooi egaal licht enz. Dit is heel anders. Ik vind het persoonlijk veel mooier; echter. Voor mij eigenlijk een kroon op al het andere werk :D
Hopelijk vat je het als compliment op Marius... hier ga ik helemaal in mee. Schitterend dit! Ik ben benieuwd of je het vaker zo gaat aanpakken 8)
[size=67]Canon 1D MKIII |Canon EF 50 mm 1.8| Canon EF 70-200 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 24-105 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 300 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM |Sigma 12-24m|Sigma 70mm macro| [/size]
iivvvii
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 76
GeregistreerdCOLON 06 Jul 2009 20:52

wat probeer je duidelijk maken, je hebt een paar plekjes gehealed dus heb je geretouched. Niet dat dat erg is, maar zeg dan niet dat je niet hebt nabewerkt. En wat probeer je te bewijzen, een foto is sowieso niet objectief de realiteit weergeven, omdat het een momentopname is. Daarnaast heeft ook elke camera een andere interpretatie van de werkelijkheid, waarom dan niet met photoshop je eigen interpretatie geven.

Verder mooie foto, maar ik zou me niet zo druk maken om wel of geen photoshop.
Gebruikers-avatar
mariussuiker
Memoriam
Memoriam
BerichtenCOLON 986
GeregistreerdCOLON 20 Mei 2006 17:04
WoonplaatsCOLON Venlo
CONTACTCOLON

Marius van Zanten schreefCOLONOok ik vind het een erg mooi resultaat, al gaat mijn voorkeur naar BW.

Kan je mij vertellen hoe jij naar BW omzet? De foto's van jou zien er in BW altijd erg mooi contrastrijk en fris uit.

groetjes

Marius
Hoi naamgenoot,

Het omzetten varieert bij mij nogal. De ene keer gewoon omzetten, de andere keer via Silver effex pro van Nik software, of met Alien skin exposure.
Daarna pas ik vaak de levels en het kontrast aan en speel nog wat met selective color.
Dit doe ik allemaal puur op eigen smaak.

Groetjes, Marius
http://www.mariussuiker.nl
Canon 5D MKII / EF 50mm 1.8 MK II / EF 24-70 2.8 [color=#FF0000]L[/color] USM / EF 70-200 2.8 [color=#FF0000]L[/color] USM (non IS) / Canon Speedlite 580 EX II
Gebruikers-avatar
mariussuiker
Memoriam
Memoriam
BerichtenCOLON 986
GeregistreerdCOLON 20 Mei 2006 17:04
WoonplaatsCOLON Venlo
CONTACTCOLON

iivvvii schreefCOLONwat probeer je duidelijk maken, je hebt een paar plekjes gehealed dus heb je geretouched. Niet dat dat erg is, maar zeg dan niet dat je niet hebt nabewerkt. En wat probeer je te bewijzen, een foto is sowieso niet objectief de realiteit weergeven, omdat het een momentopname is. Daarnaast heeft ook elke camera een andere interpretatie van de werkelijkheid, waarom dan niet met photoshop je eigen interpretatie geven.

Verder mooie foto, maar ik zou me niet zo druk maken om wel of geen photoshop.
Ik vraag me af wat JIJ probeert duidelijk te maken? :roll:
Beetje vreemde reaktie.
Ik doe gewoon mijn ding, en wijk daar nu eens vanaf. Zonder een statement te willen maken ofzo.
Vaak zie ik reakties in mijn topics dat ik ook eens iets anders moet proberen, nou, dit is zo'n moment.
En ik zal absoluut mijn normale werk blijven doen, ook omdat daar genoeg vraag naar is, maar ik denk dat het voor mijn eigen ontwikkeling geen kwaad kan af en toe eens een zijspoor te nemen.

Groetjes, Marius
http://www.mariussuiker.nl
Canon 5D MKII / EF 50mm 1.8 MK II / EF 24-70 2.8 [color=#FF0000]L[/color] USM / EF 70-200 2.8 [color=#FF0000]L[/color] USM (non IS) / Canon Speedlite 580 EX II
Gebruikers-avatar
JohnS
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 642
GeregistreerdCOLON 03 Mei 2008 21:01
WoonplaatsCOLON Tijdelijk in het buitenland

Digilike schreefCOLON
JohnS schreefCOLONMarius, al je andere werk dat ik hier heb gezien is prachtig. Het zijn kunst(zinnige) foto's, mooi egaal licht enz. Dit is heel anders. Ik vind het persoonlijk veel mooier; echter. Voor mij eigenlijk een kroon op al het andere werk :D
Hopelijk vat je het als compliment op Marius...
Zo was het in elk geval wel bedoeld hoor :!:
Gewoon... spullen.
stoney
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 38
GeregistreerdCOLON 17 Mrt 2009 22:51
WoonplaatsCOLON Den Haag

Marius,

misschien een rare opmerking, maar haar borsten leiden mij enorm af. En dat terwijl ze enorm mooie ogen heeft. Heb je ook foto's van bijvoorbeeld alleen haar gezicht (ja ik weet het, tuurlijk je kan croppen). Maar heb je ook een foto van haar, waar de aandacht is gevestigd op haar ogen. Daar ben ik wel heel erg benieuwd naar.

Een heel sprekend gezicht, dat ik graag geisolleerd zou willen zien.

Juist daarom zou ik dus kiezen voor kleur. Mits de foto vanaf haar schouders begint. Anders gaat mijn voorkeur uit naar z/w.

groet,

Stoney
50d | macro 100 mm 2.8 | 24-105 f4 L | 50 mm 1.8 II
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

Ik vind het zeer geslaagd!

Voor mij de kleurenversie omdat ik de omzetting van de z/w niet zo geslaagd vind (lijkt te veel van het blauwkanaal in te zitten voor mijn gevoel).

Dit is voor mij "naturel" en niet zo'n plastic etalagepop.

Veel van de (voor mij) mooiste portretfoto's ooit geschoten door de groten der aarde stammen allemaal nog uit het analoge tijdperk. En toen bestond Photoshop nog niet eens. :lol:

Maarja... ieder z'n voorkeur. :wink:
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
Gebruikers-avatar
bobvanduin
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3650
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2004 21:47
WoonplaatsCOLON Eyrarbakki (IJsland)
CONTACTCOLON

musicjohn schreefCOLONEn toen bestond Photoshop nog niet eens. :lol:

Maarja... ieder z'n voorkeur. :wink:
Gelukkig weet ik zeker dat jij weet dat er in het analoge tijdperk nooooit werd geretoucheerd :lol: :wink:

@Maruis:

Mooi hoor, zo naturel!

Bob
"Light is the Language of Photography" | Joe McNally
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

bmvduin schreefCOLON Gelukkig weet ik zeker dat jij weet dat er in het analoge tijdperk nooooit werd geretoucheerd :lol: :wink:
Ja, natuurlijk wel Bob. Maar tegenwoordig lijken we vaak door te slaan met de mogelijkheden die fotobewerkingsprogramma's ons te bieden hebben en het gemak waarmee het (kostenloos) kan worden uitgevoerd. Enfin, je snapt denk ik wel wat ik bedoel. :wink:
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

precies, ik ben begonnen als retoucheur en je wil niet weten wat er allemaal gephotoshopt werd met een penseel vroeger, verschil is nu alleen dat het toegankelijk is voor iedereen, vroeger alleen voor een select clubje, omdat het duur handwerk was.
Zo had je zw/ werk en zelfs nog duplicaatdia's die door een paintbox in elkaar gezet waren, apparaat was een voorlopr van de latere fotobewerkingsprogramma's en koste destijds, praat over dik 20 jaar geleden, 800 gulden per uur om te mogen gebruiken.

Maar dat even helemaal terzijde, vind de foto's lekker puur !!
Fotograferen is kijken niet klikken.
Gebruikers-avatar
PP
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2682
GeregistreerdCOLON 26 Mei 2005 20:15
CONTACTCOLON

Hoi ,

Even terzijde: de inleiding van "nu komen er foto's die niet geretoucheerd zijn en dat benadrukken", dat hoeft voor mij niet zo.
Het gaat gewoon om de foto en hoe je hem mooi vind en wilt laten zien. Nu krijg je de neiging dat het moet gaan over wel/niet retoucheren.

en nu ter zake:
Ik vind dit erg mooie foto's, heel puur. Ook complimenten voor het model, voor de mooie blik. Mijn voorkeur gaat duidelijk voor de kleur, waarvan ik haar gezicht een tikje te rood over vind komen.

zeer mooi.
Mijn website: http://www.ppphoto.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar