Draagriem voor Canon 50D en 5DMKII

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
GinoF
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 86
GeregistreerdCOLON 30 Jan 2008 21:59
WoonplaatsCOLON Zuidhorn
CONTACTCOLON

Ik ben op zoek naar een goede draagriem voor mijn canon 50D en 5DMKII
Heeft iemand een link?
Omdat na langdurig dragen van de camera ik last krijg van mijn nekspieren en zoek iets wat zachter is i.p.v. de standaard riem van Canon.

Mvg,

Gino,

Heb eentje gevonden dank zij mede EOSser :) dank voor de informatie.
Allemaal glas en dingen om het aan vast te maken :)
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

Even verplaatst na een gedeelte waar iedereen kan reageren.

Je schrijft nu dat je al iets gevonden hebt, ik ben benieuwd :wink:
Gebruikers-avatar
GinoF
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 86
GeregistreerdCOLON 30 Jan 2008 21:59
WoonplaatsCOLON Zuidhorn
CONTACTCOLON

Hoi Geert,

Ik heb gekozen voor de Op/Tech Pro Strap Black, deze komt goed uit de bus en makkelijk in gebruik en kan op verschillende manieren gedragen worden.

Gino,
Allemaal glas en dingen om het aan vast te maken :)
Gebruikers-avatar
Opperclowntje
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1007
GeregistreerdCOLON 17 Dec 2008 16:50
WoonplaatsCOLON Heemskerk
CONTACTCOLON

Ik heb die ook wat een heerlijk ding is dat!

http://www.cameranu.nl/artikel/1183/Op_ ... Black.html

Groet Peter
|CANON 40D|CANON EF-S 15-85MM||CANON 430 EXII|REDGED RTT-423|JOBY GORILLAPOD SLR ZOOM|LOWEPRO PRIMUS MINIMUS AW|CRUMPLER JIMMY BO 300|
Gebruikers-avatar
GinoF
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 86
GeregistreerdCOLON 30 Jan 2008 21:59
WoonplaatsCOLON Zuidhorn
CONTACTCOLON

Die heb ik daar dus ook besteld :)

Gino,
Allemaal glas en dingen om het aan vast te maken :)
Gebruikers-avatar
Jeroen76
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 62
GeregistreerdCOLON 10 Jun 2009 22:35
WoonplaatsCOLON Delft

Goeie strap, goeie keus ;)
Gebuik ze zelf ook.
Diverse Canon en Olympus dslr's (bijna niet meer, in de verkoop) + accessoires
Anoniem 4

Nog een zeer tevreden gebruiker van de Op/Tech, dus waarom nog naar iets anders op zoek :lol:
Gebruikers-avatar
veldje63
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1761
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2005 19:59
WoonplaatsCOLON Kaag en Braassem
CONTACTCOLON

Door een tip op dit forum heb ik een tijd geleden een R-strap besteld, met name vanwege de klachten die jij beschreef.
Een andere manier van je camera dragen maar mij bevalt het ontzettend goed. Ik loop rustig een dag zonder pijn met mijn camera en een 70-200 2.8 over mijn schouder. En het gebruiksgemak is echt erg prettig.
groetjes,
Rob
Cogliostro
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 429
GeregistreerdCOLON 10 Feb 2006 19:23
WoonplaatsCOLON Heerlen
CONTACTCOLON

hier ook een blije gebruiker van een R-strap.

Ik schiet soms festivals waar ik de hele dag met een 70-200 2.8 aan mijn camera rondloop.
Ik ben ooit begonnen met die pro van Optech, heb ook die echte lange vergelijkbare uitvoering van Kata maar qua draaggemak kunnen ze toch niet tegen de R-strap op. ( niets meer in je nek )
Ik zelf heb de RS2 ( inmiddels zijn ze bij versie 4 )
div.canon spul en een Beroflex 500 mm aka wundertuete
Gebruikers-avatar
GinoF
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 86
GeregistreerdCOLON 30 Jan 2008 21:59
WoonplaatsCOLON Zuidhorn
CONTACTCOLON

Aangezien ik 2 body's heb 50D en 5DMKII met 70-200 en 24-70 lens en nu de Optech heb besteld kan ik natuurlijk voor de andere body een R-strap bestellen, maar is deze in NL te verkrijgen?
Heb ik meteen mooi vergelijkingsmateriaal :)
Allemaal glas en dingen om het aan vast te maken :)
Gebruikers-avatar
Opperclowntje
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1007
GeregistreerdCOLON 17 Dec 2008 16:50
WoonplaatsCOLON Heemskerk
CONTACTCOLON

Ik geloof het meteen dat die r-strap beter is maar die is ook weer een prijsklasse duurder.. Maar het is wel het overwegen waard vooral voor heel zwaar spul!!
|CANON 40D|CANON EF-S 15-85MM||CANON 430 EXII|REDGED RTT-423|JOBY GORILLAPOD SLR ZOOM|LOWEPRO PRIMUS MINIMUS AW|CRUMPLER JIMMY BO 300|
Gebruikers-avatar
mg75
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 230
GeregistreerdCOLON 04 Jul 2005 07:55

Ik heb ook de optech pro gehad. Veel plezier van gehad Nu overgestapt op de tegen hanger van de R-Strap , de Sun-Sniper. Heb hem vorige week bij Calumet Amsterdam gehaald.

Stukkie goedkoper dan R-strap. Draag confort vele malen beter bij langduring schieten dan bij een conventionele nek strap.
Vooral als ik de 70-200L2.8 erop heb zitten
30D|7D|1Dmkiv plus heldere jampot glazen
m-etops.nl
Gebruikers-avatar
Opperclowntje
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1007
GeregistreerdCOLON 17 Dec 2008 16:50
WoonplaatsCOLON Heemskerk
CONTACTCOLON

Die Sun-Sniper zie ik nergens te koop staan, op zich wel leuk ding!
|CANON 40D|CANON EF-S 15-85MM||CANON 430 EXII|REDGED RTT-423|JOBY GORILLAPOD SLR ZOOM|LOWEPRO PRIMUS MINIMUS AW|CRUMPLER JIMMY BO 300|
Anoniem 4

Opperclowntje schreefCOLON... Maar het is wel het overwegen waard vooral voor heel zwaar spul!!...
Roep niet te snel halleluja. Bij de R-strap en navolgers gaat het gewicht op één schouder rusten en door het kruislings dragen tegen de hals drukken. Vraag eens aan een fysiotherapeut hoe complex het schoudergewricht is met pezen en spieren. Als je er iets aan krijgt, duurt het herstel maanden. In de hals bevindt zich ook de halsslagader en die vindt het ook niet fijn om afgeklemd te worden.
Bij erg zware apparatuur verdient het aanbeveling het gewicht te verdelen, bijv. door een harnas te gebruiken.

Het lijkt me ook niet prettig om je apparatuur almaar te laten bungelen en bij iedere stap te voelen. Voor een camera met een niet al te grote tele blijft mijns inziens een gewone elastische strap aan te bevelen. Omdat ik de camera paraat wil hebben, houd ik deze met één hand vast en laat ik het objectief rusten op mijn andere arm, de wiegestand (zoals je een baby in je armen houdt). Dat neemt de druk weg van de nek. Natuurlijk kun je hem ook best wel even laten hangen als je je handen ergens anders voor nodig hebt.
Ander voordeel is dat je gewoon de monopod en/of tripod kan gebruiken zonder eerst de bevestigingsschroef van de R-strap te moeten losmaken.
Bij gebruik van de monopod is het toch wel fijn om de camera als veiligheid nog met een strap om de hals te hebben.

Alles is natuurlijk een kwestie van wennen en persoonlijke voorkeur, maar ik wilde deze kant van het verhaal toch ook even laten horen, zodat potentiële kopers een goede afweging kunnen maken.
Gebruikers-avatar
mg75
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 230
GeregistreerdCOLON 04 Jul 2005 07:55

Ff zoeken op Sun-Sniper in google of in http://www.calumetphoto.nl
30D|7D|1Dmkiv plus heldere jampot glazen
m-etops.nl
Cogliostro
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 429
GeregistreerdCOLON 10 Feb 2006 19:23
WoonplaatsCOLON Heerlen
CONTACTCOLON

Bij gebruik van de R-strap lig de strap op het midden van je schouder, dus het tegen de hals drukken is bijna onmogelijk.
Daarnaast hangt de camera, zeker met een zware lens , tegen de zijkant van je bekken aan.
Je kunt hem dus met 1 hand tegen je zij aan drukken en zo lopen zonder dat er iets bungelt.
Bij gebruik van een mono- of tripod moet inderdaad de bevestigingsschroef eruit.

De R-strap is volgens mij in Nederland niet te koop, wel in Engeland maar die waren duurder dan rechtstreeks bij Black Rapid ( waar ik hem gekocht heb )
div.canon spul en een Beroflex 500 mm aka wundertuete
Gebruikers-avatar
veldje63
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1761
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2005 19:59
WoonplaatsCOLON Kaag en Braassem
CONTACTCOLON

Met alle respect Illu, maar oordelen over deze R strap is pas mogelijk na hem gebruikt te hebben. Om er dan gelijk fysiotherapie bij te halen vind ik wel heel ver gezocht.
Daarbij is het dragen van 2,5 a 3 kg om je nek ook niet prettig (mijn nekspieren protesteerde behoorlijk na een uurtje) en is het 'bungelen' van een body met telelens voor je buik een stuk vervelender, mede omdat je hem geforceerd moet kantelen als je niet 30 cm aan lens vooruitgestoken wil hebben.

Als gebruiker van beide systemen kan ik alleen maar zeggen dat ik vind dat de R-strap misschien niet ideaal is maar vele malen idealer dan welke nekstrap dan ook.
Ik heb er mee door drukke dierentuinen gewandeld en je kan met simpele handelingen je camera achter je billen hangen als je langs drukke mensenmassa's wil.

Over het verhaal mono of tripod. Ikzelf heb de R strap vastgekoppeld zitten aan de plaat die op mijn manfrotto gaat. Kwestie van R afklikken en op de tripod zetten.
De prijs (zeker met de stand van de dollar)is hij in mijn ogen erg waard. :D
Ik heb versie 4. In september komt versie 5 uit.
Voor 2 body hebben ze trouwens een erg leuk systeem :lol:
groetjes,
Rob
Anoniem 4

Lees nog even mijn bericht, waarin ik reageer op Opperclowntje die het heeft over heel zwaar spul, dan denk ik aan xD en xxD met grip en een lichtesterke tele. Als je een gevoelige nek, schouder of rug hebt, moet je extra aandacht besteden aan draagsystemen. De discussie hier over strap en R-strap is te vergelijken met die over schoudertas, flip-side, rugtas, troley. Ook hier fervente voor- en tegenstanders. Ieder moet voor zich een keuze maken die het beste past bij zijn/haar fysiek en werkwijze. Ik heb daarin wat opmerkingen gemaakt die meegenomen kunnen worden bij een eventuele aanschaf.
Gebruikservaring met de R-strap heb ik niet, maar ik heb hem wel even mogen uitproberen van een collega-fotograaf. IK vond het niet prettig werken, naast de zaken die ik genoemd heb, mis ik het zicht op de camera en moet ik op gevoel zoeken. Misschien is mijn visie>handmotoriek anders.
Mijn schouderblessure is wel eigen ervaring, waarmee ik maanden zoet geweest ben. Tijdens de behandeling bespreek je met de fysiotherapeut mogelijke oorzaken en krijg je tips waar op te letten. :lol:

Zoals ik al zei, ging mijn reactie over het dragen van heel zwaar spul en dan is een harnas ook het overwegen waard. Daarmee verdeel je het gewicht meer over nek, schouders en rug. Zeker als je met twee zware camera’s aan de slag wil.

Nogmaals ik wil niet zo nodig overtuigen wat het beste is, maar alleen wijzen op mogelijkheden en alternatieven.
Ik vind het altijd fijn om hier gebruikerservaringen te lezen, maar ik blijf mijn eigen keuzes maken en dat zijn soms - blijkt achteraf - ook wel eens de verkeerde.
Jammer genoeg lees je daar weinig over (schaamte?)
We hebben rubrieken “Wat heb je nieuw aangeschaft” en “Wat heb je weggedaan”, misschien tijd voor een nieuwe “Waar heb je spijt van en zo ja waarom”

Even weer on-topic met een paar links over harnassen, ter informatie :!:

http://www.optechusa.com/product/detail/?PRODUCT_ID=87

http://www.optechusa.com/category/second/?CATEGORY_ID=4

http://www.kgear.com/

http://kgear.com/h/hchart.html?PHPSESSI ... a3cfb4976d

http://products.lowepro.com/product/S-F ... 028,32.htm
Gebruikers-avatar
Palabra
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 931
GeregistreerdCOLON 05 Dec 2007 15:49
WoonplaatsCOLON Oegstgeest
CONTACTCOLON

Cogliostro schreefCOLON><

De R-strap is volgens mij in Nederland niet te koop, wel in Engeland maar die waren duurder dan rechtstreeks bij Black Rapid ( waar ik hem gekocht heb )
De R-strap is ook in een Duitse webwinkel te koop:
http://www.enjoyyourcamera.com/Camera-a ... :2362.html
zij leveren ook in Nederland (verzendkosten 9,99 Euro)
zyprexa
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 27
GeregistreerdCOLON 16 Mei 2005 14:47

Ik gebruik zelf de upstrap http://www.upstrap-pro.com/
Loop uren rond met 5D mk II en 100-400 zonder pijn in mijn nek!
[size=75]Canon 5D Mk II, Canon BG-E6 Canon EF 17-40 f4 L mm, Canon 24-105 f4 L USM IS, Canon 100-400 f4.5-5.6 L USM IS[/size]
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar