Portretfotografie: Waarom vaak zo glad...?

ModeratorCOLON Global Moderators

Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

Hoi,

Tegenwoordig is het helemaal in, om het gezicht van het model na de tijd te retoucheren in Photoshop. Echter, vind ik dat eigenlijk jammer. Ik zie liever iemand afgebeeld zoals hij of zij is, en niet iemand waarvan het gezicht helemaal geretoucheerd is.

Ik snap best, dat het model op z'n voordeligste eruit wil zien. Maar moet er dan zoveel geretoucheerd worden...? Met licht, goede visagie enz. kun je toch ook al een eind komen, om onheffenheden grotendeels te camoufleren?

Laat duidelijk zijn: Ik ben absoluut geen portretfotograaf, maar ik mag andermans werk vaak graag bekijken, alleen dit valt mij zeer vaak op. Huiden die compleet glad zijn, door in mijn ogen teveel retoucheren en te dikke lagen make-up; ik vind dat persoonlijk echt jammer.

Ik schiet voor de krant regelmatig iemand op de foto, maar ik retoucheer dan absoluut niet. Ook bij andere media waar ik voor werk, retoucheer ik niet. Zij zijn het dan ook met mijn standpunt eens. "Beeld iemand zo af hoe of hij of zij is". Dit is dus persfotografie en geen portetfotografie, laat dat duidelijk zijn; zit nogal wat verschil tussen.

Kom maar op met jullie standpunten, want daarom start ik dit topic! :D

gr. Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Ik retoucheer mijn journalistieke portretten ook niet hoor, daar wil ik de tijd niet insteken. Daarnaast is het ook geen getrouwe weergave van de werkelijkheid meer

Maar commerciëlere dingen is wat anders.