Portretfotografie: Waarom vaak zo glad...?

ModeratorCOLON Global Moderators

Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

Hoi,

Tegenwoordig is het helemaal in, om het gezicht van het model na de tijd te retoucheren in Photoshop. Echter, vind ik dat eigenlijk jammer. Ik zie liever iemand afgebeeld zoals hij of zij is, en niet iemand waarvan het gezicht helemaal geretoucheerd is.

Ik snap best, dat het model op z'n voordeligste eruit wil zien. Maar moet er dan zoveel geretoucheerd worden...? Met licht, goede visagie enz. kun je toch ook al een eind komen, om onheffenheden grotendeels te camoufleren?

Laat duidelijk zijn: Ik ben absoluut geen portretfotograaf, maar ik mag andermans werk vaak graag bekijken, alleen dit valt mij zeer vaak op. Huiden die compleet glad zijn, door in mijn ogen teveel retoucheren en te dikke lagen make-up; ik vind dat persoonlijk echt jammer.

Ik schiet voor de krant regelmatig iemand op de foto, maar ik retoucheer dan absoluut niet. Ook bij andere media waar ik voor werk, retoucheer ik niet. Zij zijn het dan ook met mijn standpunt eens. "Beeld iemand zo af hoe of hij of zij is". Dit is dus persfotografie en geen portetfotografie, laat dat duidelijk zijn; zit nogal wat verschil tussen.

Kom maar op met jullie standpunten, want daarom start ik dit topic! :D

gr. Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Ik retoucheer mijn journalistieke portretten ook niet hoor, daar wil ik de tijd niet insteken. Daarnaast is het ook geen getrouwe weergave van de werkelijkheid meer

Maar commerciëlere dingen is wat anders.
Mensen willen vaak gewoon gladde dingen. En heb daar dan ook 0,0 problemen mee. Ga er zelfs vrij ver in, maar probeer het altijd wel herkenbaar te houden :wink:
Mensen willen bedonderd worden waar ze bijstaan. Wie ben ik om dat dan niet te doen?
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
fotogeniek
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 148
GeregistreerdCOLON 21 Sep 2008 21:33
WoonplaatsCOLON Den Haag

ik ben meer photoshopper dan fotograaf dus een beetje retoucheren kost niet heel veel tijd vergeleken met tijdrovende visagie. Zolang je het een beetje natuurlijkgetrouw doet vind ik het mooi (<70%) Wat niet goed met photoshop te bewerken is is licht. Dat moet je zoveel mogelijk van te voren doen dan is het gladmaken een eitje. Als ik juist oneffenheden wil zien dan accentueer ik die juist (tegenovergestelde van glad). Dat geeft ook een mooi effect. Het is natuurlijk ook een beetje wat je zelf (en je model) wilt.

Ben trouwens ook van mening dat mensen in de krant zo natuurlijk mogelijk afgebeeld moeten worden en dus niet geretoucheerd. Daar heb je immers een glossy voor :D
Jeep
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 643
GeregistreerdCOLON 31 Okt 2006 17:40
WoonplaatsCOLON Gytsjerk

dejong1racing schreefCOLON Maar commerciëlere dingen is wat anders.
Mensen willen vaak gewoon gladde dingen. En heb daar dan ook 0,0 problemen mee. Ga er zelfs vrij ver in, maar probeer het altijd wel herkenbaar te houden :wink:
Mensen willen bedonderd worden waar ze bijstaan. Wie ben ik om dat dan niet te doen?
Beste de Jong tracing,
Wat een arrogantie spreekt er uit jouw antwoord. Arrogantie naar de cliënt dan wel te verstaan. Jij hebt in commerciële zaken jouw cliënt te adviseren en te begeleiden naar een goed eindprodukt en die instelling vind ik niet terug in je antwoord.
Leaver Dea As Slaef

Gaan jullie maar met de tijd mee, ik kom straks wel.

Nobody is perfect ..........I'm Nobody
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Veel drukwerk is van matige kwaliteit (kranten, huis-aan-huis-bladen) en daar verdwijnen "onvolkomenheden" vanzelf.
Hoef je niets aan te doen. :lol:

Het "opleuken" is van alle tijden.
Als het smaakvol gebeurt voegt het wat toe.

Met de huidige bewerkingssoftware gaat het makkelijk en soms wordt het esthetische aspect uit het oog verloren en de integriteit geweld aangedaan.

't Blijft mensenwerk :wink:
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

@Jeep
Ik denk niet dat arrogantie het juiste woord is, maar meer onbegrip op de situatie van jouw kant.
Denk je dat zoiets niet overlegd wordt dan?

Als ik al de vraag krijg "doe je de foto's wel helemaal bewerken? Dus ook zo'n glad huidje?". Wie ben ik dan om te zeggen dat dat niet gebeurd.

De ene shoot is de andere niet en misschien moet je je wat verder verdiepen in de materie. Het gemiddelde model heeft echt geen huidje zoals je dat op de billboards ziet. Ik durf wel te stellen dat producten minder zullen verkopen als er groots een onbewerkte foto op een billboard plakt.

Wat is dan de arrogantie? Zoiets heet 'vraag en aanbod'

Ik pak ook geen camera en begin te fotograferen. Natuurlijk wordt er eerst met een kop koffie overlegd wat voor beelden iemand wil hebben voordat ik überhaupt mijn camera meeneem.

Gladde huidjes zijn namelijk niet alleen voorbehouden aan Photoshop, een goede visagiste helpt daar ook bij, net als belichting. Door een gesprek met een klant te hebben weet je van tevoren ook wat er geregeld moet worden en wat je mee moet nemen. Het schiet niet op om met grote softboxen aan te komen en ze vervolgens niet te gebruiken.

(het is niet mijn foto, maar heb er wel aan gesleuteld)
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=124329[/img]
Maar de rechter verkoopt niet beter dan de linker als ik jou zo begrijp?
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
Renate~B
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2942
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 10:25
WoonplaatsCOLON Een plek onder de zon.
CONTACTCOLON

DAT je het er echt niet mee eens bent he :lol: :lol: :lol: :lol:
“Everybody is a genius.
but if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid.”
Gebruikers-avatar
MarieCanon
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1998
GeregistreerdCOLON 20 Jan 2009 11:48
CONTACTCOLON

Ik wilde zeggen:
Jeep schreefCOLON
dejong1racing schreefCOLONMaar commerciëlere dingen is wat anders.
Mensen willen vaak gewoon gladde dingen. En heb daar dan ook 0,0 problemen mee. Ga er zelfs vrij ver in, maar probeer het altijd wel herkenbaar te houden
Mensen willen bedonderd worden waar ze bijstaan. Wie ben ik om dat dan niet te doen?

Beste de Jong tracing,
Wat een arrogantie spreekt er uit jouw antwoord. Arrogantie naar de cliënt dan wel te verstaan. Jij hebt in commerciële zaken jouw cliënt te adviseren en te begeleiden naar een goed eindprodukt en die instelling vind ik niet terug in je antwoord.

-------------------------------------------------------------------------------
Daaaaaaaaarrrr ben ik het dus niet mee eens. Je moet als je commercieel wilt zijn kunnen produceren wat de klant voor ogen heeft. In commercieel oogpunt ben je een middel, géén autonoom kunstenaar!!!
(vind ik)
En natuurlijk zit er wel een grens... En ik denk dat die voor iedereen en iedere klant weer elders ligt. Sommige klanten zeggen; doe maar wat (als in; kijk hoe creatief je zelf wilt/kunt zijn) ik vind alles wel mooi. Anderen zeggen; ik wil dít dát en zus en zó.

DUS...
Renate~B schreefCOLONDAT je het er echt niet mee eens bent he :lol: :lol: :lol: :lol:
Ja sorry ik heb pc problemen!!! Fail @ ziggo :twisted:
Laatst gewijzigd door 1 op MarieCanon, in totaal 6 keer gewijzigd.
[i]400+7D's & 577mm's + 430 flitsen...[/i]
That's right, I'm checking out your body!
Gebruikers-avatar
Renate~B
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2942
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 10:25
WoonplaatsCOLON Een plek onder de zon.
CONTACTCOLON

Forum is ook aan het vervelen hoor ;-) gewoon modjes heeeel lief aankijken :D

Ontopic, waarom zo glad? Omdat ik het zelf mooier vind.
Ik bedoel geen dichtgelopen porien glad, het moet wel redelijk :wink: natuurlijk blijven.
“Everybody is a genius.
but if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid.”
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

Volgens mij zaten we met 2 mods tegelijk dubbele berichten te verwijderen, tussen dat van Jeroen en Renate hoorde nog een reactie van Marieke.
Gebruikers-avatar
MarieCanon
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1998
GeregistreerdCOLON 20 Jan 2009 11:48
CONTACTCOLON

Geeft niet @ geert, mijn punt is nu 6x gemaakt en verwijderd en weer een keer gemaakt. [/offtopicmode]
[i]400+7D's & 577mm's + 430 flitsen...[/i]
That's right, I'm checking out your body!
Gebruikers-avatar
jonggolde
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3525
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2007 21:31
WoonplaatsCOLON Borsele
CONTACTCOLON

Ik vind dat de digitale camera ongenadig harde en scherpe beelden aflevert. Daarom vind ik het heel vanzelfsprekend dat extreme oneffenheden wat worden weggewerkt bij portretten.
Jeep
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 643
GeregistreerdCOLON 31 Okt 2006 17:40
WoonplaatsCOLON Gytsjerk

Extreme oneffenheden, ja daar zou je wat aan kunnen doen, maar van een portret een hazenlip wegwerken (en dan ook echt weg werken) ja dat vind ik te ver gaan. Maar alles is een kwestie van smaak.

@ Geert: Ja mijn "arrogantie" kwam van jouw opmerking "de mensen willen belazerd worden en dus. . . . ", daar ga ik niet in mee.

Maar het is me te warm om me er echt over op te winden, doe mij maar een kouwe klets van Brandt of de Leeuw en we [censored] er niet meer over.
Leaver Dea As Slaef

Gaan jullie maar met de tijd mee, ik kom straks wel.

Nobody is perfect ..........I'm Nobody
ernie115
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 106
GeregistreerdCOLON 20 Okt 2007 15:54
WoonplaatsCOLON almelo

hallo
ik vind als iemand de foto`s wil bewerken dat maar moet doen. (doe ik zelf ook wel eens).
maar het kan ook te erg worden en dan is het een kwestie van smaak, ik vond vroeger de playboy mooi en de foto`s daaruit komen wel van een top fotograaf.
maar vind deze foto`s niet meer mooi omdat er veel teveel word bij gewerkt.
maar het is goed dat er verschil is, begin de laatste tijd macro fotografie mooi te vinden.
mvg johan
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

Jeep schreefCOLON@ Geert: ....
Volgens mij is het echt te warm, want dat was ik niet....
Cogliostro
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 429
GeregistreerdCOLON 10 Feb 2006 19:23
WoonplaatsCOLON Heerlen
CONTACTCOLON

Ik heb een paar maanden geleden voor het eerst mogen assisteren bij een mode-shoot.
De visagiste werkte de meeste "oneffenheden"weg en de rest werd in photoshop strak getrokken.

Misschien niet iedereen's smaak maar besef ook dat die "gladde" foto's het model ook weer nieuw werk oplevert.
div.canon spul en een Beroflex 500 mm aka wundertuete
Gebruikers-avatar
Expression
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 204
GeregistreerdCOLON 09 Jul 2008 14:41
CONTACTCOLON

Ik denk dat het ook een kwestie is van wie de foto's zijn/worden.
Ik heb regelmatig toch vrouwen voor mijn lens en ja die vragen al gauw kan je dit puistje wegshoppen, kan je die rimpel weghalen.
Zou ik echt voor mijn vrij werk foto's gaan maken dan zou ik lang niet zoveel glad trekken als dat ik bij portretfoto's voor anderen doe.
Canon 50D *Canon 17-85 mm IS USM***Falcon Eyes Flitsset ss110F
Gebruikers-avatar
Maarten_G
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 363
GeregistreerdCOLON 25 Dec 2008 23:35
WoonplaatsCOLON Tilburg
CONTACTCOLON

Ik kwam net deze tegen op youtube:

http://www.youtube.com/watch?v=otG19UUW ... re=related

Het eindresultaat heeft niks meer met fotografie te maken.

Ik ben ook een non-photoshopper aan mijn foto's, een foto is een weergave van de werkelijkheid en geen photoshop productie.
Ixus 300HS / EOS 5D Mark II / 7D / Flitsbuisjes / Tokina & Canon Glaswerk / Seatool Onderwaterhuis

http://www.greenpictures.nl
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Maarten_G schreefCOLON.... een foto is een weergave van de werkelijkheid en geen photoshop productie.
Digitale opnamen in de vorm van JPG's zijn van nature al bewerkt via de camera-instellingen.
En die stel je naar smaak in.

In werkelijkheid is de werkelijkheid onecht :lol:
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

Ik kreeg eigenlijk al vrij snel een déjà vu bij dit topic: http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... =photoshop.
een foto is een weergave van de werkelijkheid en geen photoshop productie.
In de beginselen ben ik het daar mee eens, en ik weet meerdere fotografen. Deze groep kan je als "puristen" bestempelen. Andere de andere kant heb je de shoppers, die zoveel mogelijk uit photoshop halen. Wanneer je zwart/wit gaat denken, zul je iedereen in een hokje dienen te stoppen. Dan moet er ergens een grens getrokken worden, maar wie bepaalt die?

Hetzelfde geld in mijn ogen met de stelling die jij nu maakt. Hoeveel mag er gewerkt zijn aan een foto voordat het geen pure foto meer is, maar digital art?

Ik vind het niet erg wanneer jij of iemand anders die stelling voor jezelf gebruikt, maar ik ga hier niet zeggen dat het 1ne beter is als het andere. Iedereen bedrijft de hobby of zijn vak op zijn eigen manier, maar daar alleen al kun je een topic over vullen.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar