grijze import

Ervaringen met fotozaken, winkels en leveranciers, zoals serviceverlening, afhandeling van problemen, printkwaliteit en verzendtijd.

ModeratorCOLON Global Moderators

BUTTON_POST_REPLY
annemiek h
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 3
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2007 13:01

Ik sta op het punt om een 50D met 24-105L aan te schaffen. Bij foto Fortgens in Barneveld zou deze set mij 1768 euro gaan kosten. Mooie prijs dacht ik.
Het betreft echter zgnd grijze import. Kan iemand mij vertellen of daar nadelen aan kleven en of dat geen problemen geeft met de garantie?
Laatst gewijzigd door 1 op annemiek h, in totaal 31 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Dat is overal ongeveer de prijs van de niet-grijze set.
Waarom dan moeilijk doen?
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Ernst-Jan
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1014
GeregistreerdCOLON 20 Mrt 2008 17:05
WoonplaatsCOLON Nieuw-Weerdinge
CONTACTCOLON

De leverancier die jou de camera levert, moet ook klaarstaan voor garantie toch? Dus is het dan eigenlijk hun probleem. Hoewel, ik weet niet hoe dat zit, als jij weet dat het grijze import betreft.

Echter, bij Konijnenberg, kun je voor € 1837 het ook 'gewoon' kopen. Als je toch al zo aan het uitgeven bent, zou ik die "paar" euro's ook nog extra uitgeven ;)
60D | 400D | EX 430 II | 17-50 2.8 | 50 1.4 | 70-200 4.0L
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Grijze import is tegen het zere been van Canon en Canon is het laatste redmiddel bij garantiekwesties.

Het nadeel van NL-consumentenrecht ondervinden we als de leverancier verdwenen/failliet is; dan heb je geen poot meer om op te staan en mag je hopen op coulance van Caon.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
Milka 62
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 207
GeregistreerdCOLON 11 Feb 2009 17:17
WoonplaatsCOLON Best

Hallo
Is alles wat foto Fortgens aanbiedt grijze import ? Ik zie regelmatig advertenties op MP staan van objectieven, ze zijn dan altijd een paar tientjes goedkoper dan de grote aanbieders.
Groeten Frans
Canon 7D+grip, 40D+grip, EFS 10-22 USM ,Sigma 24-105 F4 DG Art , EF 70-200 f2.8 L IS USM, EF 100 f2.8 macro, Lowepro Flipside 300,Lowepro Toploader pro 75aw,Manfrotto 055CXPRO3+Manfrotto 498RC4
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Geen idee, maar bel die zaak even.

Bij twijfel zou ik Canon bellen.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
nrtrally.tk
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 152
GeregistreerdCOLON 04 Jan 2006 10:34
WoonplaatsCOLON Barneveld
CONTACTCOLON

Ik heb daar al mijn spul vandaan

mijn 30d is ook grijze import (duits)

en is gewoon gerapareerd binnen de garantie (hele sluiterwerk vervangen)

dus lijkt mij geen probleem.. ik heb nooit problemen met hem gehad verder daarmee!
Canon 30D -EF 17-40 F4[color=red]L[/color] - EF 50 1.8II - EF-S 17-85 IS - EF 70-200 F4[color=red]L[/color] IS - Speedlite 580EXII - EG-200
Gebruikers-avatar
Maarten_G
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 363
GeregistreerdCOLON 25 Dec 2008 23:35
WoonplaatsCOLON Tilburg
CONTACTCOLON

annemiek h schreefCOLONIk sta op het punt om een 50D met 24-105L aan te schaffen. Bij foto Fortgens in Barneveld zou deze set mij 1768 euro gaan kosten. Mooie prijs dacht ik.
Het betreft echter zgnd grijze import. Kan iemand mij vertellen of daar nadelen aan kleven en of dat geen problemen geeft met de garantie?
De 50D die ik daar gekocht heb was gewoon een nederlandse doos... Hoe weet je dat die set grijze import is? Lijkt me sterk dat als dat zo is dat hij het zelf verteld (parallel import = strafbaar)
Ixus 300HS / EOS 5D Mark II / 7D / Flitsbuisjes / Tokina & Canon Glaswerk / Seatool Onderwaterhuis

http://www.greenpictures.nl
annemiek h
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 3
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2007 13:01

Maarten_G schreefCOLON
annemiek h schreefCOLONIk sta op het punt om een 50D met 24-105L aan te schaffen. Bij foto Fortgens in Barneveld zou deze set mij 1768 euro gaan kosten. Mooie prijs dacht ik.
Het betreft echter zgnd grijze import. Kan iemand mij vertellen of daar nadelen aan kleven en of dat geen problemen geeft met de garantie?
De 50D die ik daar gekocht heb was gewoon een nederlandse doos... Hoe weet je dat die set grijze import is? Lijkt me sterk dat als dat zo is dat hij het zelf verteld (parallel import = strafbaar)
Ik heb gevraagd of het Nederlandse produkten waren. Zijn antwoord was dat het originele Canon apparatuur is, afkomstig uit het buitenland, zgnd grijze import. Is een term die hij letterlijk zelf gebruikte. Ik kon in het menu wel de Nederlandse taal instellen en over de Canon garantie hoefde ik me geen zorgen te maken want het het servicecentrum van Canon was failliet(?) dus de winkelier (Fortgens) zou zorgdragen voor afwikkeling van eventuele garantieproblemen.

Ik heb uiteindelijk besloten om dan maar een paar tientjes meer te betalen en de set ergens anders aan te schaffen.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

annemiek h schreefCOLON... en over de Canon garantie hoefde ik me geen zorgen te maken want het het servicecentrum van Canon was failliet(?) dus de winkelier (Fortgens) zou zorgdragen voor afwikkeling van eventuele garantieproblemen.
Dit zijn de servicecentra van Canon http://www.canon.nl/Support/Consumer_Pr ... index.aspx

De garantie moet volgens het consumentenrecht via de leverancier afgewikkeld worden.

Mocht de leverancier failliet gaan dan ben je aangewezen op de coulance van Canon.
En dan zijn ze, denk ik, niet blij als het om grijze import gaat.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

Maarten_G schreefCOLON Hoe weet je dat die set grijze import is? ...
.... (parallel import = strafbaar)
En dat ligt er nu maar net aan waar die grijze import vandaan komt. Wanneer die verkregen is uit een ander Europees land is het niet strafbaar. Dat verklaart echter wel waarom het maar enkele tientjes scheelt, want de verschillen binnen de EU zullen niet zo erg groot zijn.
Anoniem 4

Wat hier grijze of parallel import wordt genoemd, is in wezen merkinbreuk op basis van het Merkenrecht door het zonder toestemming van de merkhouder diens producten in het verkeer brengen binnen de Europees Economische Ruimte.

Zie bijv. de volgende vonnissen:

Rechtbank Utrecht 11 juli 2007 Canon v Crown
Rechtbank Utrecht 31 oktober 2008 Tamron v Crown
Rechtbank Den Haag 18 augustus 2009 Nikon v Crown

Hieruit blijkt dat de grote merken er veel aan gelegen is de verdeling in Economische Ruimten in stand te houden. Producten bestemd voor bijv. de Aziatisch en/of Amerikaans Economische Ruimte mogen niet verhandeld worden in de Europees Economische Ruimte.

Als koper, niet zijnde handelaar, zul je die grote merken niet op je weg vinden. Als je echter met een dergelijk product om garantie komt, heb je het een en ander uit te leggen. Je bent dan overgeleverd aan de coulance van die bedrijven. Je kunt er geen enkel recht aan ontlenen en in het uiterste geval zul je terecht moeten bij de leverancier in de Economische Ruimte waar het voor bedoeld was. Alles met een serienummer is daarop terug te leiden.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar