Pannen

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
corstiaan
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 31
GeregistreerdCOLON 10 Jan 2005 21:04
WoonplaatsCOLON Ridderkerk

Hoe "pan" ik een bewegend voorwerp ? de volgende foto heb ik in photoshop geblurred.

Ik wil dus graag in het "echt" leren pannen.

Groetjes Corstiaan


Afbeelding
Canon Eos 300D 18-55mm kitlens - 70-300mm Tamron - 1.0GB Kingston CF card - 256MB Sandisk CF card
patrickm
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 924
GeregistreerdCOLON 15 Nov 2004 14:37
WoonplaatsCOLON Good Ol'vienna
CONTACTCOLON

makkelijk

1/60 is een goed begin

en gewoon met het bewegende opbject (GELIJKMATIG) meebewegen.

het help ook als je de cam in serie opnamen zet, dan kun je de knop gewoon vasthouden.
[size=75]20D, EFS 10-22, Tamron 28-75 2.8 XI LD, Sigma 70-200 EX 2.8 HSM, Canon 28-300 USM IS L, Canon TC2.0, Sigma 105 EX 2.8 Macro,BG2
EX420,CT45
300D EFS 18-55, EF 75-300 III, EF 50 1.8 MKII, BG1
[/size]
fokkedeboer
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 7378
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2005 11:57
WoonplaatsCOLON De Bilt
CONTACTCOLON

corstiaan schreefCOLONHoe "pan" ik een bewegend voorwerp ? de volgende foto heb ik in photoshop geblurred.
Zoals Patrick al schreef moet het gaan lukken (en veel oefenen). Deze photoshop-bewerking is ook niet zo reëel: zo dicht langs de stoeprand zal ie wel niet rijden ;-) Wel een mooie oldtimer trouwens!
[size=75]Mijn foto's zijn niet perfect. Maar ik heb er wel lol aan om te proberen dat te bereiken![/size] http://www.fotofokke.nl
eric_nl
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 3773
GeregistreerdCOLON 19 Okt 2004 10:52
WoonplaatsCOLON NL
CONTACTCOLON

Het gewenste effect bij een 'pan-foto' is afhankelijk van een aantal factoren. De sluitertijd is natuurlijk de meest voor de hand liggende, maar er zijn er meer.

De hoek waarin jij staat ten opzichte van de rijrichting van de auto. Als je de auto loodrecht van opzij pakt dan heb je meer relatieve beweging ten opzichte van de achtergrond, komt de auto voor een deel op je af rijden dan krijg he moeilijker een 'getrokken' achtergrond.

Ook als de achtergrond relatief ver verwijderd is ten opzichte van de auto krijg je makkelijker een getrokken achtergrond.

Je hebt ook nog te maken met de snelheid van de auto zelf, als die laag is moet je ook langere sluitertijden gebruiken om nog het gewenste effect te halen.

Verder zou ik beginnen met een relatief snelle sluitertijd (rond 1/125) en langzaam afbouwen naar langere sluitertijden. Het meebewegen en het goed vasthouden van een punt op de auto vergt oefening. Scherpe foto's komen vanzelf als je de beweging en techniek beheerst. Met telelens en daarmee wat meer afstand tot de auto is het makkelijker meebewegen, met een korte lens moet je sneller meedraaien en is het dus moeilijker om de auto goed te volgen.

Succes in ieder geval en laat de resultaten zien.
maced
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5540
GeregistreerdCOLON 10 Jan 2005 20:33

en een eenbeenstatief gebruiken. Kun je horizontaal wel soepel mee pannen maar de vertikale beweging wordt geëlimineerd
Chris 350D
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 324
GeregistreerdCOLON 15 Jun 2004 15:28

Ik maak zelf redelijk wat "pan" foto's. Qua sluitertijd ga ik eigenlijk nooit onder de 1/100, meestal kies ik 1/125 of 1/160. Wanneer het object zich sneller beweegt, en je dus ook sneller mee moet trekken, wordt het effect groter. Een monopod gebruik ik eigenlijk nooit voor dit soort opname's omdat ik dan niet flexibel genoeg ben. Vaak truuk ik een beetje met de camera, en dat is uit de hand een stuk gemakkelijker. Bovendien moet het object zich dan eigenlijk ook in een mooie horizontale lijn bewegen als je een monopod wilt gebruiken. Daar waar ik meestal fotografeer is dat absoluut niet het geval.
Gebruikers-avatar
corstiaan
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 31
GeregistreerdCOLON 10 Jan 2005 21:04
WoonplaatsCOLON Ridderkerk

Bedankt mensen voor de waardevolle tips, ga er zeer snel mee experimenteren.

Groetjes Corstiaan
Canon Eos 300D 18-55mm kitlens - 70-300mm Tamron - 1.0GB Kingston CF card - 256MB Sandisk CF card
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar