Na jaren analoog dan toch de overstap naar digitaal..!

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
anne_op_reis
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 26
GeregistreerdCOLON 11 Jul 2009 10:58

Hoi allemaal,
Ik zal me even kort voorstellen en daarna mijn vraag stellen.
Mijn naam is Anne, 27 jaar en ik fotografeer (nog) analoog. Ik zit al vijf jaar bij een fotocursus / club waar ik me vooral richt op zwart-wit afdrukken in de doka en daarnaast het bespreken van werk, compositie etc. Ik fotografeer vooral gebouwen, architectuur, ben een beetje begonnen met urbex en maak veel verre reizen, dus ook een mooi portret af en toe. Maar over het algemeen veel buiten, weinig binnen.

Nu wil ik dan toch de overstap gaan maken naar digitaal. Aangezien ik niet zo goed ben in het maken van keuzes, graag jullie advies. Ik zit erover te denken om een 450D aan te schaffen omdat dit een redelijke body is, waarbij ik dan meer geld uit kan geven aan goede objectieven.

Ik zoek een sterk objectief en wil hier eventueel nog een groothoek bij aanschaffen. Nu houd ik al enkele weken dit forum in de gaten en heb ik al wat favorieten van jullie voorbij zien komen.

Natuurlijk is de topper de 70-200 F4 of F2.8 al dan niet IS. Deze ligt net wat boven mijn budget en is misschien een mooie vervolgstap. Ook lees ik veel positieve dingen over de 24-105 L als een mooie "basislens" en eventueel de 10-22 groothoek erbij.

In totaal wil ik voor de body en lenzen rond de 1000 euro uitgeven. Evt. 1500. Wat raden jullie me aan? Een nieuwe 450? Een tweedehands 40D? Nieuwe canonobjectieven? Of toch gaan voor een Tamron/Sigma modelletje? Wel of niet de kitlens erbij? Er zijn wat pakketjes inclusief de 18-55 IS en de 55-250 IS, is dit de moeite?

Kortom, een behoorlijke twijfel, maar ik heb al wel wat voorwerk gedaan.
Graag jullie meningen hierover.

PS, wat een geweldig forum is dit! Lekker veel replys en actuele thema's, leuk.
Anoniem 3

Zag ik niet een paar topics terug een mooie aanbieding voor een 450D?
Ik zou meteen reageren. 375euri, met kitlens, dan hou je nog een lekker budget over voor een mooie lens'.
Kijk even bij: TKA 450D etc
Gabriël
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Voor een goed advies zou het nuttig zijn om te vertellen welke objectieven je in de analoge wereld gebruikt (en welke camera) :wink:
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
Piet van Vroonhoven
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1003
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2007 17:05
WoonplaatsCOLON Druten

Wat voor uitrusting heb je nu? Misschien is daar nog iets van bruikbaar.
As body zou ik voor een 40d kiezen en dan vooral omdat het zoekerbeeld duidelijker is. OP het matglas van een 450d kun je als je het handmatig wilt doen niet goed scherpstellen.
Gebruikers-avatar
anne_op_reis
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 26
GeregistreerdCOLON 11 Jul 2009 10:58

Ik heb nu een 300V (rebel) met een kitlens 28-85 en een Sigma 28-300.
Ik heb hier veel mee geschoten, maar kom nu tot de ontdekking dat een superzoomer ook niet alles is.
Vandaar de keuze voor een groothoek + een zoom.
Gebruikers-avatar
babysteps
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 231
GeregistreerdCOLON 30 Apr 2009 11:22
WoonplaatsCOLON Harderwijk

Dan zou ik die Sigma 28-300 eens richting marktplaats gooien, want die zijn nog best gewild...

heb je meteen iets meer over om je set mee uit te breiden :)
Gebruikers-avatar
Dimitri
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4483
GeregistreerdCOLON 07 Okt 2008 11:28
CONTACTCOLON

Hey Anne.

Welkom hier op het forum.

Ik heb zelf geen ervaring over de 18-55Is + 55-250 IS
Maar ik heb daar weinig slecht dingen over gehoord.

Kwa body, ik heb nu de 40D en ik vindt het een fijne body
De bediening vindt ik "persoonlijk" fijner dan de XXXD versie.

Succes met je keuzen.

Gr Dimitri
Gebruikers-avatar
Piet van Vroonhoven
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1003
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2007 17:05
WoonplaatsCOLON Druten

Ik gebruik zelf de 28-135 is in combinatie met de 10-22. Dat bevalt mij goed.
De 24-105 is wat beter dan de 28-135 is , maar wel drie keer zo duur. Je zult zelf moeten overwegen of het dat prijsverschil waard is,
Afotos
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 949
GeregistreerdCOLON 18 Feb 2009 18:38
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

waar ga je zoal heen op reis? sorry, ik bombardeer dit topic even tot een semi voorstel topic :P
757D + 8-400 mm
Gebruikers-avatar
anne_op_reis
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 26
GeregistreerdCOLON 11 Jul 2009 10:58

Hi Afotos,
Ik probeer elk jaar 1 verre reis te maken. We boeken dan altijd alleen de vlucht en doen alles op de bonnefooi.
Inmiddels er al op zitten:
Cuba, Argentinie, Ecuador & Galapagos, Mexico, Guatemala, Maleisie, Vietnam en Thailand. Verder wat stedentripjes zoals Londen, Edinburgh, Berlijn etc.

Genoeg om foto's te maken dus :-)
Gebruikers-avatar
BasZ
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 14056
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2004 13:48
WoonplaatsCOLON Gouda

Even gerekend met nieuwprijzen (KE):

40D -> 629
24-105 -> 999
totaal -> 1628

2ehands markt (schatting):
40D -> 450
24-105 -> 850
totaal -> 1300

Moet je natuurlijk ook nog CFjes / eventueel grip hebben e.d.

Maar denk dat dus de 40D samen met de 24-105 een van de mooiste keuzes zijn...

Natuurlijk dan daarna sparend voor een mooie groothoek a la 10-22 ...
[size=75]Canon EOS 5D II + grip | Canon 17-40 [color=red]L[/color] | Canon 24-105 [color=red]L[/color] IS | Canon 50mm/1.4 | Canon 70-200 F4 [color=red]L[/color] IS | Soligor tussenringen | Canon 580EX II | PD70X + wat CF'jes[/size]
Gebruikers-avatar
SanderL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3617
GeregistreerdCOLON 07 Mrt 2005 19:48

Hoi Anne, de 450D is een zeer goede camera, die volgens mij qua formaat wel wat lijkt op je huidige camera. Een XXD is wat sneller en heeft volgens sommige een snellere bediening, maar qua beeldkwaliteit zijn er eigenlijk geen zichtbare verschillen.

Qua objectieven zou je kunnen kiezen voor een 24-105, maar door de cropfactor mis je wel wat groothoek. Ik zou daarom in jou geval kiezen voor een 17-50/2.8 van Tamron oid. Lichtsterk en optisch erg goed. Als telezoom een Canon EF70-300 met IS (of een EF70-200/4L zonder IS).

Ik denk dat je dan een prachtige set hebt waarmee je schitterende fotos kunt maken tijdens je reizen.
Gebruikers-avatar
anne_op_reis
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 26
GeregistreerdCOLON 11 Jul 2009 10:58

Hoi,
Bedankt voor jullie tips.

Misschien wordt het dan de 24-135 ipv de 105.
Ik zou heel graag de 10-22 omdat ik van groothoek hou!
Is de 55-250 dan nog een optie (omdat hij veelal in pakketje als goeie aanbieding wordt verkocht).

Heeft het bij aanschaf van deze bovenstaande objectieven
nog zin om de kitlens erbij aan te schaffen?
Of kan ik beter meteen overstappen op een goeie groothoek + zoomer?
Gebruikers-avatar
Kees0187
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 101
GeregistreerdCOLON 17 Nov 2008 12:22
WoonplaatsCOLON Middelharnis

Hoi Anne,

De kitlens 18-55IS is optisch echt niet veel minder dan de 17-85 of de 28-135 lenzen, afgezien van de bouwwijze en het bereik is deze in combinatie met een 450D/40D zeker zo goed. ( de 18-55IS ziet er iets plastiker uit maar is gewoon goed gebouwd )

De 55-250IS is voor zijn geld echt een geweldig goede lens en hier zal je absoluut geen spijt van krijgen! En icm de 18-55IS heb je dan gewoon een erg fijn begin set. Wil je over een tijdje echt veel beter dan val je met beide lenzen geen buil want beide zijn erg gewild en te verkopen met maar een minimale afschrijving.

Wil je beter dan de 18-55IS kitlens dan kom je op de Tamron 17-50 f/2.8, erg scherp en ook lichtsterk. Of deze veel beter is dan de 28-135 of de 17-85 lopen misschien de meningen nog wel over uiteen. Zelf vondt ik de 28-75 f/2.8 van Tamron wel beter dan beide Canon lenzen betreft scherpte. ( centerscherte is vaak met allen wel OK, maar de randscherpte wil nog wel eens een punt zijn )

De 24-105L is echt wel een heel andere lens dan de 28-135! Veel scherper, lichtsterker, snellere focus en mooiere kleurdiepte. Oke hij is wel 3x zo duur maar nagenoeg iedereen die deze lens ooit heeft aangeschaft zal je gelijk vertellen dat dit echt geen vergelijk is en er ondanks de prijs geen spijt van heeft. Wel zal je er dan een groothoek apart bij moeten kopen als je regelmatig onder de 24mm fotografeerd.

Heb je het budget dan is de 40D + 24-105L en eventueel later aangevuld met een 55-250IS en een 12-24 van Tokina een heel erg mooi set.

Succes met het uitkiezen.
50D, 24-105[color=red]L[/color] f/4 + diverse andere leuke spullen.
Gebruikers-avatar
Thomas Wilmes
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 360
GeregistreerdCOLON 12 Aug 2005 20:00
WoonplaatsCOLON Maastricht

Hey Anne,

Voor jou zou ik zeggen de 24-105L
Lijkt me de ideale lens voor wat je ermee wilt gaan doen.
Camera's kun je kiezen tussen een crop of full frame.
Welke je ook kiest, de 24-105L zal er prachtige foto's mee gaan maken!
Eos 5D / 35L / 85L
Gebruikers-avatar
anne_op_reis
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 26
GeregistreerdCOLON 11 Jul 2009 10:58

Hoi allemaal en bedankt voor jullie reacties.
Ik volg dit forum al een aantal weken, ik zie door de bomen het bos niet meer....
Ik denk dat ik ga voor de 450D (alhoewel ik nog twijfel voor tussen een 40D, maar ala, het gaat hier om het objectief)

[b]Wat zijn de opties:[/b]
- Canon 18-55 (kit)
- Canon 55-250
- Canon 24-105 L
- Canon 24-135
- Canon 70-200
- Canon 70-300
- Sigma 18-200

Evt. later uit te breiden met:
- Tamron 17-50
- Tamron 28-75
- Sigma of Canon 10-20
- Canon 50

[b]Ik heb nog twee analoge objectieven:[/b]
- Canon 28-90
- Sigma 28-300 F3.5 - 6.3 Aspherical IF
Kan ik hier nog wat mee, m.a.w. wat wordt het bereik op een 450D?

[b]Wat wil ik?[/b]
Ik wil twee of drie kwalitatief goede objectieven die ik allround kan gebruiken voor het fotograferen van gebouwen, natuur en voor op reis. Enige zoom vind ik belangrijk omdat je in veel landen mensen "ongegeneerd" wil vastleggen, (bijv. in zuid-amerika willen de mensen niet altijd op de foto).
Ik wil niet teveel sjouwen op reis en gebruik nooit een statief. Ik heb een redelijk kleine, maar vaste hand. Ik ben geen beginner, maar wel op digitaal gebied. Ik wil zo min mogelijk nabewerken op de computer.

[b]Budget?[/b]
1000 euro om mee te beginnen (excl. body)

Wat raden jullie aan om aan te schaffen? Ik heb al redelijk wat goede tips gekregen op dit forum, maar ik kom er even niet meer uit. In de meeste fotozaken merk ik dat ik toch zelf al wel enige voorkennis moet hebben. Vandaar dit berichtje.
Gebruikers-avatar
Dimitri
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4483
GeregistreerdCOLON 07 Okt 2008 11:28
CONTACTCOLON

Hey Anne

Ja mijn advies toch zeker wel de 24-105 F4 IS

zit IS op dus schilt weer een beetje om geen statief mee te brengen.
Toch redelijke zoom i.v.m. 105mm
En kwalitatief een goede lens en goede bouw.

Kwa body zou ik als ik jou was toch voor de 40D gaan.
Maar dat zou mijn keuzen zijn

Groetjes Dimitri
Gebruikers-avatar
BasZ
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 14056
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2004 13:48
WoonplaatsCOLON Gouda

Ik ga geheel met Dimitri mee...

Als je echt pure kwaliteit wilt dan is de 24-105 een no-brainer!
[size=75]Canon EOS 5D II + grip | Canon 17-40 [color=red]L[/color] | Canon 24-105 [color=red]L[/color] IS | Canon 50mm/1.4 | Canon 70-200 F4 [color=red]L[/color] IS | Soligor tussenringen | Canon 580EX II | PD70X + wat CF'jes[/size]
Gebruikers-avatar
Thomas Wilmes
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 360
GeregistreerdCOLON 12 Aug 2005 20:00
WoonplaatsCOLON Maastricht

Lees net weer je post even en zie dat je nog zit met wat vragen.

Omdat je zegt dat je veel op reis bent om te gaan fotograferen is de genoemde 24-105L ideaal. In verhouding licht in gewicht. Kwalitatief zeer goede bouw. Kwalitatief zeer goede foto's qua contrast, helderheid, scherpte. De IS zorgt ervoor dat je makkelijk uit de hand kunt fotograferen, zelf op zeer trage sluitertijden ( 1/15 sec )
Voordeel is dat je echt genoeg hebt aan dit objectief alleen al.
Je hoeft niet eens andere objectieven mee te slepen wat een enorm voordeel is. Tenzij je natuurlijk speciale eisen hebt zoals extra groothoek of extra tele of een lichtsterkere lens. Voor 90% van al je foto's zal de 24-105 voldoen.

En bij digitale fotografie zal je altijd wat nabewerking moeten doen om je foto te krijgen zoals jij dit wilt. Hoeveel werk dat is kun je zelf bepalen.
Maar toch wel wat levels/ curves/kleuren etc aanpassen.

succes!
Eos 5D / 35L / 85L
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar