Table Top

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
85949
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 20
GeregistreerdCOLON 12 Nov 2007 21:51
WoonplaatsCOLON Dordrecht

Ik heb wat foto's gemaakt voor 'n opdracht van de cursus die ik op dit moment volg.
Het onderwerp is "Table Top", en het onderwerp is vrij naar eigen keuze.

Het bierflesje is enkel gecropped, de schoenen zijn gecropped en hebben iets meer kleur gekregen. De kever is oorspronkelijk rood.

1.
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=141892[/img]

2.
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=141891[/img]

3.
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=141894[/img]

Graag jullie op- en aanmerkingen.

85949
Gebruikers-avatar
ceesd
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 748
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2009 17:47
WoonplaatsCOLON Westland

Hoi 85949,

Nr. 2 spreekt mij het meest aan. Net of ze zweven. Geslaagde compo zo waarbij ik aanneem dat het grote zwarte vlak erboven ook zo bedoeld was. Ik denk dat ie nog wat sterker wordt als je het zwart onder de schoenen precies gelijk kan krijgen. Linker schoen dus fractie hoger.

Rond het flesje (in de achtergrond dus) van nr. 1 meende ik eerst ruis te bespeuren. Maar bij nader inzien lijkt dit wat posterisatie. (ik bedoel dus minder mooi vloeiende kleurovergangen) Vooral rechts van de bodem van het flesje zie je wat posterisatie ringen. Nu zou dat ook nog aan mijn monitor kunnen liggen maar eerlijk gezegd geloof ik dat niet zo.

Op nr.3 zie ik ook zoiets. Rechts van de (bovenkant) motorkap lijken wat horizontale lichtstrepen te zitten. Dit kan ook nog gewoon een schaduwerking zijn ergens van maar het viel me gewoon op.

Misschien gewoon een beetje muggenzifterij van mijn kant op je verder geslaagde table top opdracht.

Tip: Posterisatie kan ontstaan als je JPG's gaat bewerken. B.v. sterk niveau's aanpassen b.v. Je zou dan beter in RAW kunnen schieten. Dan bevat je foto veel meer kleurinformatie en heb je dit probleem minder snel.

grt, Cees
Een cowboy met zijn handen omhoog staat meestal niet te juichen.
Gebruikers-avatar
85949
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 20
GeregistreerdCOLON 12 Nov 2007 21:51
WoonplaatsCOLON Dordrecht

Dank je wel CeesD voor je reaktie.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik zowel de kever als het bier naar mijn idee niet scherp genoeg vind. Ik heb ondertussen een andere camera, en een 24-105 L lens, maar deze had ik al klaar liggen voor de cursus.

En die posterisatie (nooit het woord gehoord nog, wel het effekt gezien...) heb me niet gerealiseerd dat het zo duidelijk zichtbaar zou zijn. Ik heb nl de beide foto's ook in RAW. :oops:

groetjes,
85949
Gebruikers-avatar
ceesd
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 748
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2009 17:47
WoonplaatsCOLON Westland

85949 schreefCOLONheb me niet gerealiseerd dat het zo duidelijk zichtbaar zou zijn. Ik heb nl de beide foto's ook in RAW. 85949
Ben eigenlijk wel benieuwd wat er uit zou komen als je de RAW bestanden beetpakt. Belangrijk wel dat je dan in het beeldbewerkingprogramma zoveel mogelijk in 16bits kleurdiepte alle bewerkingen doet en pas op het laatst omzet naar JPG (en dus 8bits kleurdiepte)

P.S.
De posterisatieringen die ik bedoelde rechts naast het flesje zijn overigens NIET de hele duidelijke zichtbare lichtringen direct rechts van het flesje. Ik bedoel de bijna onzichtbare ringen in de overgang naar de donkere achtergrond. Daar zitten ze, bijna onzichtbaar maar het is er wel.

Niet dat het allemaal erg is want ik zie het bij veel meer foto's op het forum, maar ik was er nu een keer wat dieper op in gegaan in de hoop dat we er met zijn allen weer wat van opsteken.

grt, Cees
Een cowboy met zijn handen omhoog staat meestal niet te juichen.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar