IJSLAND.....een kleine impressie

De beste en mooiste foto's in de categorie 'Overig'

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators, Invited users

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
Gebruikers-avatar
Digilike
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6325
GeregistreerdCOLON 26 Nov 2006 21:35

En zo verschillen dus de meningen/smaken. Wat ik me afvraag is of je niet kritisch gevonden wordt als je het hier nu niet mee eens bent. Want persoonlijk ben ik dat lang niet altijd :)
[size=67]Canon 1D MKIII |Canon EF 50 mm 1.8| Canon EF 70-200 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 24-105 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 300 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM |Sigma 12-24m|Sigma 70mm macro| [/size]
Gebruikers-avatar
mmk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2937
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Digilike schreefCOLONEn zo verschillen dus de meningen/smaken. Wat ik me afvraag is of je niet kritisch gevonden wordt als je het hier nu niet mee eens bent. Want persoonlijk ben ik dat lang niet altijd :)
Kom maar op... Het is mijn persoonlijke mening die ik hier ventileer. Daar hoef je het niet mee eens te zijn en daar mag je tegen in gaan. graag zelfs.

Marc
“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')
Gebruikers-avatar
Ina
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3090
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2006 22:46
CONTACTCOLON

@mmk:
Mark, ik heb er echt helemaal geen problemen mee dat jij hier een ander geluid laat horen: ieder heeft recht op zijn of haar eigen mening/smaak.
Ik ben het zelfs met je eens, dat je niet per definitie mooie foto's maakt wanneer je in een mooi land verblijft.
Omdat ik me van dat dilemma bewust was toen ik in IJsland was, heb ik me zelfs wel eens terug getrokken, camera in de tas gelaten en gewoon naar m'n muziek zitten luisteren terwijl ik genoot van het uitzicht op een prachtig landschap.....

Overigens zit je er naast v.w.b. foto 1. Deze is niet gemaakt in Landmannalaugar. Inderdaad kunnen de kleuren dáár van je scherm afspatten!!
Foto's heb ik ook niet gespiegeld, ondanks dat ik me bewust ben dat bij sommige de kijkrichting dan beter zou zijn.
Maar omdat ik weet dat ik dan de werkelijkheid geweld aan doe, kies ik er toch bewust voor om dan maar een 'mindere' foto te hebben :wink:
Groet, Ina
Gespannen?? Gebruik eens wat vaker de ontspanknop........
Gebruikers-avatar
VFRood
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3567
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2006 16:02
WoonplaatsCOLON Prov. Groningen

mmk schreefCOLONIk heb even zitten twijfelen of ik zou reageren, ik wil de vreugde niet echt verstoren namelijk, maar toch een kritische reactie met uw welnemen.

Ik ben ook met stomheid geslagen namelijk door al die lof. Is het dan werkelijk zo, dat als je foto's maakt van een een of ander exotisch land dat de foto's dan per definitie geweldig zijn.

Ik ben dus iets minder enthousiast :oops: :oops:. Ik zal proberen uit te leggen waarom ik dat vind (en dat behelst dus niet perse de waarheid).

#1 Klassiek net landschapje. niet vreselijk spannend en een beetje vlak qua toning. Is dit bij Landmannalaugar? De kleuren daar kunnen echt van het scherm af springen. Ik zou hier op zijn minst een polafilter hebben gebruikt. Verder heb je een raar vlekje linksboven in de plaat

#2 Deze is al wat spannender, er gebeurd iets. als ik in mieredinges stand ga dan heb ik eigenlijk een probleem met de plaat en dat is dat ik heen en weer geslingerd word tussen berg en poel. Ik denk dat dat met die scheur in de berg te maken heeft, die maakt de berg ook interessant
Hier ga ik niet helemaal met je mee Mark. De berg en de poel hadden wellicht iets mooier in lijn kunnen staan
mmk schreefCOLON #3 Heerlijk! Gewoon helemaal af.
Misschien nog iets bijsnijden, tot je alleen het grijze overhoudt? Heerlijk abstract!
mmk schreefCOLON #4 Ik heb het gevoel dat jullie hier op het verkeerde moment van de dag geweest zijn. het ijs kan hier echt blauw ogen, Verder een beetje het zelfde probleem als bij #2. de plaat is me iets te druk

#5 Mooi. Voor het echt dramatische zou je kunnen overwegen het contrast te verhogen of er een overlay over te gooien

#6 Veel te druk een waterval (erg centraal), een regenboog en een leuk veld vol met blommekes. Sorry dit werkt echt niet voor mij.
hier kan ik ook weer meegaan
mmk schreefCOLON #7 Ja die is leuk. Ik ben de naam van de val kwijt, maar dit is die waar je achter kunt, toch? Wat ik goed vind is dat je de sluitertijd niet te lang hebt gemaakt. hierdoor blijf je het gevoel van beweging houden. Nootje: hij is wel erg centraal, en dat vind ik hier (i.t.t. b.v. #3) niet zo passen
Hmz vind deze niet fijn kijken. twee losse watervallen. Nee.
mmk schreefCOLON #8 Heel fijn, hier juist niet de actie zoals bij de vorige plaat, maar de rust.
Mee eens. Maar probeer deze eens te spiegelen?
mmk schreefCOLON #9 Herkenbaar.. zonder die auto was het niets geworden vrees ik. Op zich een leuke plaat maar niet meer dan dat. Ik denk dat je met wat nabewerking hem spannender zou kunnen krijgen (stel je voor.. auto rijdt toevallig net door dat ene zonnestraaltje dat door de bewolkte hemel breekt).
Hier ga ik niet met je mee, Mark! Bijna perfecte timing. De auto rijdt bijna de plaat uit en met vliegende vaart weer terug de plaat in. Had net een halve seconde later kunnen genomen worden trouwens.
mmk schreefCOLON#10 Netjes, het zwarte punt van de foto ligt wel erg links , rechts gebeurt helemaal niets. Misschien spiegelen? (Iets met leesrichting, de kijker de plaat in voeren etc...)
Mee eens
mmk schreefCOLON#11 fijn, als je het contrast/verzadiging iets opschroeft nog beter (ook hier iets met pola de volgende keer?)

#12 vind ik mooi. Ik zou wel de voorgrond, oplichten, het paars er uit laten knallen. En als je dan toch bezig bent: vlagje mag weg.
Niet mee eens. Gewoon niets meer aan doen!
mmk schreefCOLON#13 Ik vind hem fijn, hoewel ook hier een echt lekkere kijklijn mist.
Misschien hier ook spiegelen? Alhoewel ik dan waarschijnlijk ook blijf dwalen.

Al met al vind ik dit een heel fijne serie, waarbij er redelijk goed is opgelet. Aangezien Mark mij het gras goeddeels voor de voeten wegmaaide, heb ik maar zijn commentaar gequote met commentaar op zijn commentaar :)

En om iemand te quoten en mark een hart onder de riem te steken:
schoffie schreefCOLONEen foto van iets moois is nog geen mooie foto
. Inderdaad worden landschapsfoto's uit ons mooie kikkerlandje nog vaak ondergewaardeerd. Dit is een bijzonder fraaie serie, dat klopt. Maar hij had op punten beter gekund.

Niet dat ik het beter zou doen. Achteraf praten is makkelijk.
:D
Foto's niet zichtbaar. Heb mijn photobucket account opgeheven ivm chantage door photobucket. Ik zal beginnen met een nieuwe provider.
Gebruikers-avatar
robb40d
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 12
GeregistreerdCOLON 23 Jan 2009 00:31

Zoooooo mooooooiiiiii !!!

Ik was er drie jaar geleden en nu ik deze foto's zie wil ik meteen weer terug.

Het is zo'n fotogeniek land (al moet je wel een beetje mazzel hebben met het weer.




Ik heb mijn foto's (nog met de 300D) hier neergezet.
Canon 40D - EF 17-40 f4 USM-L - EF 70-200 f4 USM-L IS - EF-S 10-22 f3.5/4.5 USM - EF 50 1.8 II - Speedlite 580EX MkII
Gebruikers-avatar
Digilike
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6325
GeregistreerdCOLON 26 Nov 2006 21:35

Eigenlijk ben ik het niet echt eens met het commentaar van je, Marc. Maar dat maakt niet uit.

* De platen die je druk noemt, vind ik niet te druk. Ik vind in het algemeen dat dit snel zo wordt ervaren. Maar uiteraard is dat voor iedereen om zelf te bepalen.

* Foto 1: klassiek landschap. Nou en? Ik vind de kleuren mooi matchen van het land en de lucht (wellicht nog meer verzadiging toevoegen is een optie). En qua compo vind ik er een mooie schuine lijn in zitten.

* Foto 2: dat voor en achtergrond met elkaar zouden concurreren ervaar ik niet zo. De poel had wellicht meer vanuit de hoek kunnen komen.

* 4: wat licht betreft kan ik niet beoordelen hoe de situatie daar is. Volgens mij kun je dat alleen weten als je er geweest bent, zoals jij. Te druk vind ik deze niet. Mooie aandachtstrekker van de schots op de voorgrond en een ijsberg (?) op de achtergrond. Het maakt me nieuwsgierig naar het land dat op de achtergrond aanwezig is.

* 5: vind ik mooie pastelkleuren hebben zo. Die gaan denk ik verloren bij hogere contrasten. Maar daar hebben we weleens vaker verschillen in voorkeur bij geconstateerd volgens mij.

*6: Wellicht de voorgrond iets oplichten, maar ik vind dit gewoon een mooie plaat. Waarom te druk? Ik ervaar dit in elk geval niet zo. Waarom je zo'n waterval nu ergens in een hoek moet parkeren bij dit soort foto's zie ik ook niet.

*7: idem wat betreft de compo.

*8: Voor mij is de kijkrichting prima zo. Wellicht is dit dus een verschil tussen links- en rechtshandigen. Hoewel: was je ook niet linkshandig?

*9: Net als Kars vind ik de timing gewoon erg goed hier. Als ik al een voorkeur uitspreek over deze reeks dan vind ik dit gewoon de topper. Wellicht was het inderdaad (net als Kars bedoelt denk ik) nog mooier geweest als de auto zich exact in de bocht had bevonden. Dit is overigens een plaat waarbij ik wel naar meer contrasten neig, mocht Ina er nog iets aan willen doen.

*10: De balans in de foto vind ik goed. Volgens mij zelfs volgens de gulden snede? Misschien had er iets minder voorgrond meegenomen kunnen worden en een wat kleiner diafragma gehanteerd kunnen worden. Voor mijn gevoel zit die rond f/7 terwijl ik zeker rond f/11 zou zitten.

*11: Ook hier vind ik de pastel achtige tinten goed. Geeft de plaat wat dromerigs mee, dat verloren gaat bij hogere contrasten. Ik zou er ook niets meer aan doen.

*12: Oplichten zou ik ook niet doen. Alles is in harmonie met elkaar en versterkt de donkere sfeer die er op dat moment heerste.

*13: Ik vind de lijn hier wel in zitten. Versterkt door de schuine hellingen en gewoon de positie van het huisje, wordt mijn oog meteen naar dat huisje getrokken en mijn oog blijft daar ook hangen. Het is het eerste dat me opviel aan deze foto.

Dus nee: de foto's vind ik niet zozeer mooi met het argument dat ze in een ander landschap zijn gefotografeerd Die uitspraak vind ik wat suggestief, moet ik je eerlijk zeggen.

@Kars: de uitspraak die je aanhaalt gebruikt Schoffie inderdaad in zijn workshops, maar hij heeft hem weer van iemand anders :lol:
[size=67]Canon 1D MKIII |Canon EF 50 mm 1.8| Canon EF 70-200 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 24-105 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 300 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM |Sigma 12-24m|Sigma 70mm macro| [/size]
Gebruikers-avatar
mmk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2937
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

@Ina, gelukkig dat je het zo oppakt, het spijt me maar van alleen oehs en aahs wordt niemand wijzer.

Ik heb nog wel een vraag aan je Ina. Waarom heb je er voor gekozen alleen de 24-105 en 100-400 te gebruiken? Ik zou hebben gedacht dat je ook 17-40 in je tas zou stoppen.

@Vfrood.
Ik zeg ook niet dat #9 zlecht is! Helemaal niet, heb er zo ook een aantal in mijn collectie van vorig jaar zitten. Alleen een beetje ectra aandacht enn hij wordt nog spannender

@Digi.
De reden dat ik een aantal ze te druk vind is dat mijn ervaring daar juist de oneindige leegte en weidsheid was, fot 9 is daar een perfect voorbeeld van. Bij dat soort platen kijg je de weidsheid niet in beeld! Of dat je juist met tele een detail pakt, maar dan ook alleen het detail.

Hey een discussie! Daar was een forum voor bedoeld, toch?

Marc
“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')
Gebruikers-avatar
citizenjay81
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1615
GeregistreerdCOLON 07 Jul 2008 07:16
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Kortom er zitten gewoon een aantal HEEEEEEEEERLIJKE foto's tussen en wat mindere. Maar dat krijg je met zo'n grote serie.

Ik heb er in ieder geval van genoten en als je nog strenger in je selectie was geweest was het zeker expositiemateriaal (nu misschien nog wel hoor :) )


Gr,
Jasper
...design my thoughts like a sculpture.
Gebruikers-avatar
bobvanduin
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3650
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2004 21:47
WoonplaatsCOLON Eyrarbakki (IJsland)
CONTACTCOLON

Hallo Ine, Prachtige foto's! Ik ben blij dat je alsnog naar IJSland bent geweest, jij had je toch ook ingeschreven bij de poging om een fotoreis te organiseren naar IJsland?

@ MMK, die eerste foto is denk ik genomen nabij Myvatn bij de Krafla, net als de 2e en de 3e. Die waterval waar je achter langs kunt lopen heet de Seljalandsfoss waar foto 6 en 7 allebij genomen zijn (denk ik)

@Ine, had je bij die 2e niet de paaltjes kunnen wegpoetsen, ik denk dat dit mij stoort omdat het zo duidelijk wordt dat dit door toeristen wordt bezocht (wat uiteraard zo is maar toch)

Foto 8 vind ik mooi, maar totaal niet in je serie passen, misschien komt dit doordat hij erg krap is uitgesneden.

Foto 10 heeft erg harde contrasten die ik niet echt herken, is deze bij de Herðarbreið genomen?

Foto 12, het bekende kerkje van Vik, vind ik iets te krap, heb je aan de linker kant nog wat ruimte?

Over alle foto's verbaas ik mij zo dat je bij de ene wel het contrast hebt opgeschroeft en bij de andere niet, ik denk dat het het mooiste is als je dat bij alle foto's ongeveer gelijk zou doen. Ook vind ik het jammer dat ze niet op volgorde staan, maar dat zien alleen mensen die het land kennen, dus iksnap dat niemand anders daar een opmerking over maakt.

Bob
"Light is the Language of Photography" | Joe McNally
Vandelay Art
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 26
GeregistreerdCOLON 08 Jun 2009 21:57
WoonplaatsCOLON Heerhugowaard

Wat een gave platen!!!!

Heb helemaal zin gekregen om daar ook eens heen te gaan.

Gr.
Canon 450D | EFS 18-55 is | EF 24-105mm f/4L IS USM | EF 70-300 4.0/5.6 IS USM | Grip | Hoya uv en cir-pl Filters |
Gebruikers-avatar
Ina
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3090
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2006 22:46
CONTACTCOLON

Het wordt wel weer even tijd voor een reactie van mijn kant :wink:
Maar waar zal ik beginnen? :roll

Als eerste de keuze van groothoek....helaas heb ik geen andere keus!
Mijn grootste groothoek is 24 mm, ik had daar graag meer groothoek willen hebben, maar die zit gewoon (nog) niet in m'n tas.
Met goed gebruik van groothoek ben je beter in staat om de verlatenheid op een foto tot uitdrukking te brengen. Maar dan heb je wel 'iets' in zo'n landschap nodig, zoals de auto op #9.

Toelichting bij de foto's:

1, 2 en 3:
Inderdaad in de buurt van Myvath.
Het vlekje op #1 heb ik over het hoofd gezien; zal ik nog weghalen. Bij gebruik van mijn polarisatiefilter i.c.m. 24mm zijn in de hoeken altijd deze vlekken zichtbaar.

4 en 5:
Het IJsmeer. Foto 4 is midden op de middag gemaakt, bij hard zonlicht.
Toen we er een dag later met bewolkt weer opnieuw voorbij reden, was het blauw idd veel intenser.

6, 7 ren 8:
Waterval Seljalandsfoss.
#6 laat de hele waterval zien met regenboog. Ik heb ook details van de waterval met regenboog. Dat is nu het lastige bij zo'n groot aantal foto's: wat laat je zien? Ik heb nu hiervoor gekozen.
#7 en #8 laten steeds meer een klein beetje detail van de waterval zien, waarbij #8 waarschijnlijk niet goed in deze serie past maar beter tot z'n recht zou komen in een serie met alleen details.

9:
Frostastadavath, onderweg naar Landmannalaugar. 15 minuten tijd om te fotograferen.

10:
Strand bij Ingólfshöfdi. Gemaakt vanaf een kar achter een rijdende tractor.

11:
Een foto onderweg genomen, waar we slechts 10 minuten tijd kregen om te fotograferen.

12:
Vik. Ook een foto die onderweg is gemaakt waarbij we weer slechts 10 minuten tijd hadden.

13:
In de buurt van Vik, onderweg, 10 minuten tijd.


Zoals jullie kunnen zien, zijn meerdere foto's in een enorm korte tijd gemaakt. Ik ga mezelf niet verdedigen hoor (want ook ik vind, dat het áltijd beter kan!!!) maar wanneer je slechts 10 minuten tijd hebt (bedenk dat je dan ook je tas, statief e.d. moet pakken; lenzen moet wisselen) dan is het gewoon onmogelijk om de allerbèste foto's te maken.
Degene die dat wel kan, benijd ik enorm!
We hebben ontzettend veel gezien, het nadeel daarvan was dat je vaak veel te weinig tijd had om leuk te fotograferen. Overigens is dit geen kritiek, daarvoor was de reis véél te mooi!!! En al kom je dan niet thuis met échte tóp foto's...... je hebt het wel allemaal gezien en ervaren; dat was het mij in ieder geval meer dan waard!
Groet, Ina
Gespannen?? Gebruik eens wat vaker de ontspanknop........
Haroldvdb
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2692
GeregistreerdCOLON 27 Dec 2007 18:41
CONTACTCOLON

Wat een geweldig mooie serie Ina.

Wist niet dat het daar ook zo schitterend was.
Van mij mag je nog meer laten zien.

Gr. Harold
wimpieken
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 87
GeregistreerdCOLON 18 Mei 2007 22:23

Prachtige reeks van een supermooi land.
De variatie van landschappen en details geven de reeks een meerwaarde.
Canon EOS 400D + 18-55 mm f3.5-5.6 + 70-300 mm f4.0-5.6 IS + 50 mm f1.8 + 10-20 mm f3.5-4.5
Gebruikers-avatar
SanderL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3617
GeregistreerdCOLON 07 Mrt 2005 19:48

Mooie serie. De eerste 6 vind ik om diverse redenen iets minder dan de platen daarna. Wat mij betreft ben je vanaf foto 7 echt op dreef, fraaie platen !!!

Gefeliciteerd met je nominatie voor de Expo :wink:
Gebruikers-avatar
Ina
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3090
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2006 22:46
CONTACTCOLON

Dank aan het Expo-team en ieder die gereageerd heeft; 'k had bij het plaatsen van deze serie echt geen flauwe notie dat de serie zoveel reacties zou kunnen opleveren. Laat staan dat hij hier zou eindigen!
Ik ben er erg blij mee :D
Groet, Ina
Gespannen?? Gebruik eens wat vaker de ontspanknop........
Gebruikers-avatar
j.jennekens
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 15258
GeregistreerdCOLON 03 Jan 2008 22:32
WoonplaatsCOLON Kunrade/Voerendaal (Zuid-Limburg)

Van harte Ina!
Hard werken wordt beloond!!!!!!!! :D

Jo :wink:
"De ontwikkeling gaat door zonder dat er nog ontwikkeling aan te pas komt!"
"Niet iedere foto is een plaatje"
KLIK OOK EENS HIER
Gebruikers-avatar
C@sp@r
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 5708
GeregistreerdCOLON 27 Nov 2006 09:45
WoonplaatsCOLON Baarn
CONTACTCOLON

Ina schreefCOLONIk hoop dat ik er toch een heel klein beetje in geslaagd ben de aparte schoonheid van IJsland op deze manier op anderen over te brengen.
Dat is je wel zo'n beetje gelukt aan de prachtige reacties te zien.

Van harte gefeliciteerd met je "EXPO inzending" :wink:

Grt Caspar
"Je moet schieten anders kun je niet scoren." Johan Cruijff

CasparHuurdeman.nl
Gebruikers-avatar
LVfotografie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 417
GeregistreerdCOLON 27 Apr 2009 23:15
WoonplaatsCOLON Weert
CONTACTCOLON

hier word ik effe duizelig van

ongeloofloos, echt, allergrootste complimenten
Live your life, tomorrow it can be over

www.fotolv.webklik.nl
benjamiiiiin
BerichtenCOLON 1
GeregistreerdCOLON 18 Jan 2012 00:31

prachtige foto's!
ijsland stond op mijn lijstje, maar is nu naar plaats 1 geschoven!
Gebruikers-avatar
Ina
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3090
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2006 22:46
CONTACTCOLON

Bedankt Benjamiiiiin! Leuk, om er nu nóg een reactie op te krijgen.

Inmiddels ben ik me aan het voorbereiden op m'n volgende reis naar IJsland. Over precies 4 weken hoop ik er weer 11 dagen door te brengen.
De organisatie is net als in 2009 in handen van Geurt Besselink, de groep bestaat uit de dezelfde mensen en onze gidsen zijn eveneens weer de twee IJslandse fotografen.
Ik/we hebben er heel veel zin in, we hopen op winterse sferen, maar onze allergrootste wens is het Noorderlicht....
Groet, Ina
Gespannen?? Gebruik eens wat vaker de ontspanknop........
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar