Dilemma: 50D of 5D

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
roy400d
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 10
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2008 12:28

Beste mede-forummers,

Nu ik op het punt sta een nieuwe camera te kopen omdat ik uit mijn EOS 400D gegroeid ben sta ik voor een dilemma...

Ik twijfel heel erg tussen een nieuwe EOS 50D of een goede gebruikte EOS 5D MK I.

Als je recenties leest is de 5D inmiddels toch wel wat gedateerd wat betreft AF en processor, de 50D heeft immers de nieuwe DIGIC 4 cpu en de AF schijnt beter voor elkaar te zijn.

Ik moet er het goede glaswerk toch nog bij kopen, dit word glas uit de L-serie dus ook bruikbaar op een full frame als de 5D.
Gebruikers-avatar
SanderL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3617
GeregistreerdCOLON 07 Mrt 2005 19:48

Maar die DIGIC processor zelf is toch geen reden om een camera te kopen? Ik denk dat je voor een moeilijke keuze staat. De 5D zal een betere beeldkwaliteit hebben (of je dat in de dagelijkse praktijk gaat zien is een tweede), heeft een kleinere DOF (bij gelijke beeldhoek). De 50D is sneller, heeft meer functies (AF calibratie etc.)

Kwestie van de voors en tegens tegen elkaar wegstrepen :wink: Op welke wijze voldoet de 400D niet meer?
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

De 5DI is niet meer nieuw te koop :wink:
Maakt de keuze makkelijker, niet?
Mijn fiets spoort beter dan ik.
roy400d
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 10
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2008 12:28

boels069 schreefCOLONDe 5DI is niet meer nieuw te koop :wink:
Maakt de keuze makkelijker, niet?
Hij is nog weldegelijk nieuw te koop. Echter, als ik voor een 5D zou gaan zoek ik een goede gebruikte. Deze ligt ongeveer op dezelfde prijs als de 50D (nieuw).

De digic 4 processor heeft een hogere kleurresolutie, is een stuk sneller en inderdaad is de AF een stuk beter.

Ik vind het echt een lastige keuze wat dat betreft. Mijn voorkeur gaat vooralsnog uit naar een nieuwe 50D omdat de 5D MK 2 gewoon simpelweg buiten mijn budget ligt. Voor de prijs van alleen deze body heb ik een van eerder genoemde modellen met een of twee zeer goede objectieven erbij.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Wat bedoel je met hogere kleurresolutie?

De oude dame (de 5D) klopt qua beeldkwaliteit de 50D op alle fronten, behalve op het dynamische bereik boven ISO 400.

Gezien de leeftijd gaat het allemaal wat trager en zijn snelle sporten uit den boze.

Kijk en huiver :lol:
Mijn fiets spoort beter dan ik.
roy400d
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 10
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2008 12:28

boels069 schreefCOLONWat bedoel je met hogere kleurresolutie?

De oude dame (de 5D) klopt qua beeldkwaliteit de 50D op alle fronten, behalve op het dynamische bereik boven ISO 400.

Gezien de leeftijd gaat het allemaal wat trager en zijn snelle sporten uit den boze.

Kijk en huiver :lol:
Met de hogere kleurresolutie bedoel ik dat de digic 3 12 bits per pixel verwerkt en de digic 4 14 bits. Dit zou moeten resulteren in een (nog) natuurlijkere kleurweergave.

Maar ik zou dus eigenlijk meer hebben aan de 5D?
Gebruikers-avatar
SanderL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3617
GeregistreerdCOLON 07 Mrt 2005 19:48

@Roy, dat hangt ervan af. Wat is de reden van de upgrade, beeldkwaliteit of snelheid :wink:

@Boels, ik zie in je signature dat jij zowel de 5D als de 50D hebt, wat zijn jouw bevindingen vwb beeldkwaliteit / AF snelheid etc. ?
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Dat is de "Tonal Range" in de link die ik gaf.
Als die nog niet eens 8 bit is (50D) dan maakt de verwerking als 14 bit helemaal niets uit.

Of je meer aan de 5DI hebt kan ik niet beoordelen; het zal afhangen wat voor soort fotografie je beoefend.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
hdb
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1571
GeregistreerdCOLON 26 Apr 2006 07:00

Zou het je helpen om jezelf de vraag te stellen of je van crop naar FF wilt overstappen. Weet je de verschillen, voor- en nadelen. Waarvoor foto's maak je?

Als je de verschiilen niet weet, kan je beter bij een crop camera blijven.

Hans.
roy400d
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 10
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2008 12:28

SanderL schreefCOLON@Roy, dat hangt ervan af. Wat is de reden van de upgrade, beeldkwaliteit of snelheid :wink:

Laat ik even voorop stellen dat ik de beeldkwaliteit van de 400D keurig vind. Dit is echt een camera die keurige foto's oplevert, zeker met goede objectieven. Dit is ook niet de reden dat ik graag een andere wil. De reden is dat ik toe ben aan een professioneler toestel met wat meer opties, een iets fijnere grip (400D is nogal klein gebouwd) en gewoon weer eens wat nieuws. Hoe je het ook bekijkt, de 400D is een instapper.
roy400d
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 10
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2008 12:28

HdB schreefCOLONZou het je helpen om jezelf de vraag te stellen of je van crop naar FF wilt overstappen. Weet je de verschillen, voor- en nadelen. Waarvoor foto's maak je?

Als je de verschiilen niet weet, kan je beter bij een crop camera blijven.

Hans.

Uiteraard zijn de verschillen tussen crop en FF mij bekend.

Mijn foto's zijn heel divers. Eigenlijk overal van, zowel landschappen als personen als architectuur, etc... Ik heb niet een bepaald doel wat betreft fotografie. Erg breed zeg maar...
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

@SanderL: ik heb de 50D pas sinds kort en heb in de tussentijd de 5D niet gebruikt.
Ik ga de "aristocratische" dame (met de EF 24-105 als chaparonne :lol: ) begeleiden tijdens de Veteranendag morgen.

De 5D blijft voorlopig een klasse apart qua beeldkwaliteit.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
DvD
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 285
GeregistreerdCOLON 27 Nov 2006 11:08
WoonplaatsCOLON Spijkenisse
CONTACTCOLON

(400D is nogal klein gebouwd)
goeie rede alleen met een grip is dat opgelost.
5D is ook niet echt veel groter dan een xxD cam
en gewoon weer eens wat nieuws.
Nou niet echt een goeie rede zeg maar, maar goed daar is een ieder vrij in
Hoe je het ook bekijkt, de 400D is een instapper.
Uh .. ja en nee.. 400D is echt een prima cam hoor, met de 5D ga je niet ineens 10x mooiere foto's maken.

Ook ik heb zitten twijfelen om mijn 40D weg te doen en voor een 5dMKI te gaan... maar heb me bedacht. Ik wacht wel tot de 5DMKII betaalbaar wordt voor mij.
Ik vind de cropfactor icm mijn huidige lenzen prima. en anders zal ik nog een lens moeten aanschaffen wat dan wordt mn 200mm te kort. ( extender is een optie I know)

Vraag jezelf goed af waarom je een 5D wil/waarom je een 5D nodig zou hebben en of dat niet met een xxD cam kan.
..
Gebruikers-avatar
hdb
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1571
GeregistreerdCOLON 26 Apr 2006 07:00

roy400d schreefCOLONUiteraard zijn de verschillen tussen crop en FF mij bekend.

Mijn foto's zijn heel divers. Eigenlijk overal van, zowel landschappen als personen als architectuur, etc... Ik heb niet een bepaald doel wat betreft fotografie. Erg breed zeg maar...
Maar wat zijn voor jou de argumenten om over te stappen op FF en dan bedoel ik niet de technische.

Hans.
roy400d
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 10
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2008 12:28

HdB schreefCOLON
roy400d schreefCOLONUiteraard zijn de verschillen tussen crop en FF mij bekend.

Mijn foto's zijn heel divers. Eigenlijk overal van, zowel landschappen als personen als architectuur, etc... Ik heb niet een bepaald doel wat betreft fotografie. Erg breed zeg maar...
Maar wat zijn voor jou de argumenten om over te stappen op FF en dan bedoel ik niet de technische.

Hans.

Hans,

Het is voor mij geen must om op FF over te stappen, vandaar dat ik ook twijfel tussen de 50D en 5D. Ik heb absoluut geen moeite met de crop factor. Waar ik vooral op uit ben is de beste kwaliteit wat betreft deze 2 modellen. Ik zie in dat vergelijkingsoverzichtje dat de 5D inderdaad wat beter scoort op alle fronten.

Qua objectieven wil ik er om te beginnen zowiezo de 24-70 USM 2.8L bij kopen en binnenkort de 70-200 USM 2.8L. Deze zijn op beide bruikbaar al mis ik op de 50D hier wat groothoekbereik mee aangezien 24mm op een 1,6 crop 38mm is. Dit is dan wellicht op te lossen met de 17-40 of 16-35.

Ik vind de xxD en xD versies gewoon wat lekkerder in de hand liggen als de 400D. Ik heb er inderdaad ook een batterijgrip bij en dat scheelt al enorm.

Ook vind ik bij hogere iso waarden de ruis wat aan de hoge kant bij de 400D. Vooral bij iso 1600 moet je goed zoeken naar plekken waar geen ruis zit. Ik heb veel van deze camera geleerd en heb er echt veel plezier aan beleeft maar ik heb echt het gevoel dat ik aan iets professionelers toe ben.
Afotos
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 949
GeregistreerdCOLON 18 Feb 2009 18:38
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Als beeldruis een issue is kan je ook overwegen voor een 40D te gaan, deze zou volgens veel bronnen beter presteren op hogere iso waarden dan de 50D.
757D + 8-400 mm
Gebruikers-avatar
f8@24mm
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 350
GeregistreerdCOLON 16 Mrt 2009 23:37
WoonplaatsCOLON Voorburg
CONTACTCOLON

ik zou 5D kiezen voor statische ontwerpen en 50D voor alles dat zich bewegt.

qua beeldkwaliteit is 5D beter. maar de AF, bps en "lags" zijn veel beter bij 50D.
roy400d
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 10
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2008 12:28

f8@24mm schreefCOLONik zou 5D kiezen voor statische ontwerpen en 50D voor alles dat zich bewegt.

qua beeldkwaliteit is 5D beter. maar de AF, bps en "lags" zijn veel beter bij 50D.

Dat is ook een punt. Als ik een bewegend object wil fotograferen is een hogere framerate gewoon fijner om een mooie foto te krijgen omdat er gewoon meer per seconce gemaakt worden. De 50D kan 90 JPEG's bufferen a ruim 6 per seconde dus dat is wel een voordeel...

Ik twijfel nog steeds enorm...
Gebruikers-avatar
f8@24mm
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 350
GeregistreerdCOLON 16 Mrt 2009 23:37
WoonplaatsCOLON Voorburg
CONTACTCOLON

roy400d schreefCOLON
f8@24mm schreefCOLONik zou 5D kiezen voor statische ontwerpen en 50D voor alles dat zich bewegt.

qua beeldkwaliteit is 5D beter. maar de AF, bps en "lags" zijn veel beter bij 50D.

Dat is ook een punt. Als ik een bewegend object wil fotograferen is een hogere framerate gewoon fijner om een mooie foto te krijgen omdat er gewoon meer per seconce gemaakt worden. De 50D kan 90 JPEG's bufferen a ruim 6 per seconde dus dat is wel een voordeel...

Ik twijfel nog steeds enorm...
ik bedoelde eigenlijk de snelheid van 50D algemeen. de reactie van de camera op druken van de knoppen, snelheid van AF, snelheid van spiegel, ezv.

wat de aantal van beelden per seconde betreft... ik ben echter ouderwets wat dat betreft en vertrouw de oude regel "quality over quantity". de grotere aantal van bps van 50D is zeker handig voor sports en onderwerpen waar de beweging moeilijk te raden is. maar er is geen algemeen middel om mooie plaatjes te krijgen. echter hulp waar de kleinere aantal van bps niet meer doet
Gebruikers-avatar
SanderL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3617
GeregistreerdCOLON 07 Mrt 2005 19:48

De 50D kan 90 JPEG's bufferen a ruim 6 per seconde dus dat is wel een voordeel...
Bij bepaalde onderwerpen zeker een voordeel. Maar voor algemene fotografie (landschappen, personen, architectuur) denk ik geen issue toch?
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar