Garantie- geldigheid kopie aankoopbon?

ModeratorCOLON Global Moderators

BUTTON_POST_REPLY
lotus
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 11
GeregistreerdCOLON 12 Jun 2009 09:33

Ben net nieuw hier, maar heb meteen een vraag (heb gezocht met de zoek-functie maar niets kunnen vinden):

Ik overweeg een objectief over te kopen waarop nog een paar maanden garantie zit. De verkoper wilt echter graag zelf de aankoopbon houden, ik kan wel een kopie van de aankoopbon mee krijgen.

Nu ben ik benieuwd of een kopie afdoende is wanneer ik problemen krijg met het objectief en ik nog gebruik wil maken van de garantie.

Ben erg benieuwd, alvast bedankt!
Gebruikers-avatar
merlin
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 162
GeregistreerdCOLON 15 Okt 2006 07:39
WoonplaatsCOLON Riethoven
CONTACTCOLON

Kopie factuur bij de oude eigenaar en het origineel naar de nieuwe eigenaar.

Een goede fotozaak zal overigens in het systeem kunnen zien op wele datum de lens verkocht is, en zo de garantie termijn kunnen bebalen. Ik heb dit namelijk zelf meegemaakt. Ik was mijn factuur kwijt en heb toch netjes garantie gekregen.
Canon 30D, en wat lenzenspul.
Gebruikers-avatar
ceesd
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 748
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2009 17:47
WoonplaatsCOLON Westland

lotus schreefCOLONDe verkoper wilt echter graag zelf de aankoopbon houden, ik kan wel een kopie van de aankoopbon mee krijgen.
Ik zou niet weten waarom hij die bon zelf wil houden. Vraag de preciese reden hier maar is van. Misschien kan ie met het origineel zijn aankoop nog ergens declareren ofzo. En waarom kan het niet andersom, hij een kopie en jij het origineel.

Veel winkels etc. willen wel het origineel zien bij garantieaanspraken (terwijl anderen daar minder moeilijk over doen). Misschien kan je afspreken dat je bij problemen het origineel toch even meekrijgt naar de winkel.

grt, Cees
Gebruikers-avatar
Anne-Elise
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1415
GeregistreerdCOLON 21 Feb 2006 16:31
WoonplaatsCOLON Zuid-Holland

verkoper kan de bon zelf willen houden omdat er b.v nog meer aankopen opstaan waar hij ook garantie op heeft, uiteraard geef je dan je bon niet aan de koper mee, maar maak je een kopie zodat de koper daar ook wat mee kan.

overigens was ik van de week bij kamera express, daar werd ons juist geadviseerd om een kopie van de aankoopbon te maken omdat dit thermische bonnen zijn en ze dus vervagen.
snap overigens niet dat ze zulke bonnen gebruiken terwijl er bij garantie altijd naar de bon word gevraagd, wat heb je dan aan een vervaagde bon :(
Annelies


Mijn apparatuur zet ik hier niet neer om stoffig te worden, die heb ik n.l nodig om te fotograferen!
Afotos
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 949
GeregistreerdCOLON 18 Feb 2009 18:38
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Misschien dat de verkoper meerdere producten op dezelfde bon heeft staan, waarvan hij er slechts 1 verkoopt en dus voor eventuele garantie kwesties de bon wil houden.

De suggestie die Cees doet lijkt me een goede wat betreft het 'lenen' van de originele bon. Het kan niet kwaad om dit op papier te zetten met een handtekening er bij.
757D + 8-400 mm
lotus
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 11
GeregistreerdCOLON 12 Jun 2009 09:33

Bedankt voor de reacties. Ik vermoed inderdaad ook dat de verkoper nog meer aankopen op deze bon heeft staan, of misschien belastingtechnisch beroepsmatige aankopen moet kunnen verantwoorden? :?: Ik zal het navragen.
Merlin: Een goede fotozaak zal overigens in het systeem kunnen zien op wele datum de lens verkocht is, en zo de garantie termijn kunnen bebalen. Ik heb dit namelijk zelf meegemaakt. Ik was mijn factuur kwijt en heb toch netjes garantie gekregen.
Goed om te lezen dat (ieder geval sommige) zaken garantie verlenen na tonen van een kopie. Zijn er meer mensen met deze ervaring (of juist problemen die ontstonden?)

Ik ga ook zeker vragen of de verkoper bereid is bij problemen de originele bon aan mij te lenen. Btw wel vreemd dat die bonnen vervagen, dat wist ik niet.. goed om te weten!
Gebruikers-avatar
Anne-Elise
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1415
GeregistreerdCOLON 21 Feb 2006 16:31
WoonplaatsCOLON Zuid-Holland

lotus schreefCOLON Btw wel vreemd dat die bonnen vervagen, dat wist ik niet.. goed om te weten!
let wel dit zijn de bonnen van kamera express, ik heb ook bonnen van andere fotozaken die gewoon op een A4-tje zijn geprint en geen last hebben van vervaging, maar i.d.d een rede om op te letten als je een thermische bon krijgt en deze in elk geval in te scannen op je pc, zodat je als je hem nodig hebt altijd een kopie bij de hand hebt.

groetjes Annelies
Annelies


Mijn apparatuur zet ik hier niet neer om stoffig te worden, die heb ik n.l nodig om te fotograferen!
Gebruikers-avatar
mavlo77
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2609
GeregistreerdCOLON 23 Mei 2005 20:19

En het is ook goed om te checken of dan de bon niet op naam staat... Heel theoretisch kan een winkel garantie/productverantwoordelijkheid afwijzen omdat de koop gesloten is tussen de winkel en degene die op de bon staat. Maar een beetje normale winkel doet dat niet.
Mavlo - Website: [url=http://mvloemans.nextit.nl/]Mark's Photo Web[/url]
Gebruikers-avatar
VFRood
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3567
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2006 16:02
WoonplaatsCOLON Prov. Groningen

Sterker nog, garantievoorwaarden voor consumenten en bedrijven verschillen! Als het op een bedrijf gekocht is, moet je daar even voor uitkijken!!
Foto's niet zichtbaar. Heb mijn photobucket account opgeheven ivm chantage door photobucket. Ik zal beginnen met een nieuwe provider.
lotus
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 11
GeregistreerdCOLON 12 Jun 2009 09:33

Bedankt tot zover! Deze week heb ik een afspraak staan met de verkoper, ik zal de bon even goed bestuderen :-)
lotus
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 11
GeregistreerdCOLON 12 Jun 2009 09:33

Trouwens, een beetje off-topic: maar hoe pakken jullie het aan met de betaling van tweedehands-spullen? Cash mee, samen pinnen bij een postkantoor, ik heb geen idee wat de handigste manier is.. Het gaat per slot van rekening om een hoop geld.
Laatst gewijzigd door 1 op lotus, in totaal 14 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
mavlo77
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2609
GeregistreerdCOLON 23 Mei 2005 20:19

Ja of eerst gaan kijken, en indien tot koop overgegaan wordt ga je alleen even naar betaalautomaat en kom je terug om te betalen en op te halen. Dat lijkt me het makkelijkst.
Mavlo - Website: [url=http://mvloemans.nextit.nl/]Mark's Photo Web[/url]
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

Bij mij ligt het er een beetje aan om hoeveel geld het gaat. Ik ben niet zo bang aangelegd en durf wel met een paar centen over straat. Daarbij komt dat ik niet via marktplaats of ebay koop. Onlangs mijn eerste 2dehands objectief gekocht via dpz en de verkoper is daar al lang en actief lid. Niet dat dat garantie geeft, maar het geeft mij wel een beter gevoel als van een wildvreemde via marktplaats. Mocht hetzelfde objectief hier aangeboden zijn geweest voor die prijs had ik hem trouwens net zo goed via hier gekocht hoor.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar