Histogram

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
jo
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 28
GeregistreerdCOLON 25 Mei 2005 20:00

Ik heb ergens op een site gelezen van een fotograaf die beweerde dat als je je histogram kunt 'lezen' dat je dan al voor een groot deel weet hoe de foto gaan zijn. Tevens kan je ter plekke corrigeren en een nieuwe gewijzigde foto maken en weer ter controle de histogram bekijken.

Nu mijn vraag:

Nu is een foute (belichte) foto gelijk aan een fout histogram, maar bestaat er zoiets als een goed histogram. Ik weet dat pieken aan de zijkanten niet goed zijn (daglicht), maar betekend dat dan dat een goede foto een soort bolvormige histogram heeft.:?:

Is er misschien ergens meer te lezen over dit specifieke onderwerp of moet ik gewoon mijzelf meer verdiepen in het 'hoe wordt ik de baas over mijn fototoestel' ....... :P

Overigens is schiet altijd in raw en niet zonder reden.
Echter ik zou het gewoon fijn vinden als de foto al vrij goed gemaakt kon worden 'in het veld' zeg maar.
Gebruikers-avatar
gumpje
Site Admin
Site Admin
BerichtenCOLON 8582
GeregistreerdCOLON 08 Jul 2006 14:15
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

jo schreefCOLONIs er misschien ergens meer te lezen over dit specifieke onderwerp of moet ik gewoon mijzelf meer verdiepen in het 'hoe wordt ik de baas over mijn fototoestel' ....... :P
Het is én én 8)...

Ik kan je niet de theorie achter het histogram vertellen; anderen kunnen dat veel beter, maar je kunt inderdaad aan het histogram uitlezen welke elementen er in je foto zitten. Besef je echter dat een histogram dus situatie-gebonden is !!! In een low-key foto is het niet zo'n ramp dat er veel donker in zit, en bij high-key mag er best veel licht in zitten!!
Mijn ervaring is dat het de moeite waard is om echt te proberen om dat histogram te doorgronden. Je kunt er een hoop mee als je weet waar je op kunt letten!!!
... Spiegel-Werk ...
Gebruikers-avatar
ikenolaf
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 634
GeregistreerdCOLON 25 Jul 2008 08:41
WoonplaatsCOLON Baarn
CONTACTCOLON

En vertrouw niet te veel op dat te kleine schermpje.

Hierop kan je slecht beoordelen of een foto onder of overbelicht is.
Een Canon vraagt om goede Bommen en Granaten
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Lees anders van dit hoofdstuk 3 eens door:
http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtopic.php?t=42720

En daar staat onder andere in:
dejong1racing schreefCOLON Er is geen gouden formule voor een mooi histogram. Er zijn echter dingen die je in de gaten moet houden; zorg ervoor dat je nooit grote kolommen links of rechts hebt. Dan zijn er stukken over en onderbelicht.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
jo
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 28
GeregistreerdCOLON 25 Mei 2005 20:00

Jongens dank je wel voor de reacties en linkjes.

Ik ga eea. eens bekijken en hoop daar weer inspiratie uit te putten met als uiteindelijke doel het leren van de histrogram met als neven effect betere/mooiere foto's in het veld maken.

Dank.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Sommige camera's hebben de mogelijkheid om een RGB-histogram te laten zien.
Het R- en B-histogram hebben als eerste de neiging om rechts uit het schermpje te lopen.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
mavlo77
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2609
GeregistreerdCOLON 23 Mei 2005 20:19

Ja maar het is niet gezegd dat een vreemd ogend histogram een "foute" belichting is. Ik noem maar iets: een foto van een mistig landschap zal geen puur zwart hebben. Het is dan ook normaal dat aan de linker kant een leeg stuk zit in het histogram. Maar een foto van een zwarte auto op een lichte achtergrond zal dus veel staafjes links en rechts hebben en weinig in het midden omdat er weinig middentonen zijn. Is het dan een foute belichting? Denk het niet ;). Dus ik vind niet dat je een belichting zuiver op histogramvorm kunt beoordelen.

Wel zegt mij een histogram waarbij alles tegen de rechterkant is gedrukt en abrupt wordt afgebroken, dat de foto overbelicht is. En als aan de rechter zijde geen inhoud zit, dat deze iets meer belicht had kunnen worden.
Mavlo - Website: [url=http://mvloemans.nextit.nl/]Mark's Photo Web[/url]
Gebruikers-avatar
jeveos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3411
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2006 11:18

mavlo77 schreefCOLONDus ik vind niet dat je een belichting zuiver op histogramvorm kunt beoordelen.
Dat is een kwestie van ervaring. Vroegah, toen het gras nog groen was en de lucht nog blauw, bepaalde men de belichting op het gevoel. Toen kwam Ansel met zijn zondesysteem om de hoek zetten en dat was voor velen een openbaring. Nog steeds zuiver op het oog beoordeeld werd het mogelijk om toch een redelijk betrouwbare lichtmeting te doen.


Een histogram is niet meer dan een afbeelding op het zonesysteem. Met een wat getraind oog kun je heel snel beoordelen of het histogram een beetje past bij de scene en of de scene zodanig is gefotografeerd dat je er in PP het meeste uit kunt halen ("expose to the right" is daar een mooi voorbeeld van: niet per sé in overeenstemming met de scene maar zeer geschikt voor PP).
De aarde is rond... zo rond als een pannenkoek!
Gebruikers-avatar
citizenjay81
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1615
GeregistreerdCOLON 07 Jul 2008 07:16
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

jeveos schreefCOLON Toen kwam Ansel met zijn zondesysteem om de hoek zetten
Hahaha, die is wel erg goed! Was wel bewust toch?

Ontopic: voor normale kiekjes inderdaad zorgen dat er geen extreem hoge pieken onstaan links en rechts.
...design my thoughts like a sculpture.
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

denk dat er ook een beetje interessant doen bij is, ik kan onmogelijk beoordelen op een histogram of een foto goed is of niet, gewoon op het beeldschermpje kijken en letten og je highlights indien nodig.
Fotograferen is kijken niet klikken.
Gebruikers-avatar
jeveos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3411
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2006 11:18

CitizenJay81 schreefCOLON
jeveos schreefCOLON Toen kwam Ansel met zijn zondesysteem om de hoek zetten
Hahaha, die is wel erg goed! Was wel bewust toch?
Euhm, nee :oops: maar desalnietemin is'ie wel grappig :lol:
De aarde is rond... zo rond als een pannenkoek!
MartinPhili
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5921
GeregistreerdCOLON 09 Jan 2006 20:28
WoonplaatsCOLON Noordwijkerhout

Closeshooter schreefCOLONdenk dat er ook een beetje interessant doen bij is, ik kan onmogelijk beoordelen op een histogram of een foto goed is of niet, gewoon op het beeldschermpje kijken en letten og je highlights indien nodig.
Ik let zelf ook heel veel op m'n histogrammetje maar puur om te zien of er geen overbelichting heeft plaatsgevonden. Het is een nuttig instrument maar geen wondermiddel.
Martin
Ik heb wat wijze woorden gevonden maar nu weet ik niet meer waar ik ze gelaten heb
Gebruikers-avatar
mmk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2937
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Histogram is een erg handig hulpmiddel. Op een heldere dag buiten bijvoorbeeld is het plaatje haast niet zien op het schermpje, het histogram wel. Een beetje ervaring/oefening kleert je wel dit te interpreteren. En vaak is een beetje over of onderbelichting trouwens niet zo erg.
“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')
jo
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 28
GeregistreerdCOLON 25 Mei 2005 20:00

Closeshooter schreefCOLONdenk dat er ook een beetje interessant doen bij is ...
Dat is wel heel erg kort door de bocht ............
Closeshooter schreefCOLONik kan onmogelijk beoordelen op een histogram of een foto goed is of niet
Wat zegt dat dan over jezelf ..........
Closeshooter schreefCOLONgewoon op het beeldschermpje kijken en letten og je highlights indien nodig.
En dacht je nu echt dat als ik het op mijn schermpje kon zien dat ik dan die vraag zou stellen.

Bah, ook hier kom je dit soort reacties al tegen.

Aan alle anderen die wel een constructieve reactie gegeven hebben mijn dank ik ga eea. in de praktijk proberen.
MartinPhili
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5921
GeregistreerdCOLON 09 Jan 2006 20:28
WoonplaatsCOLON Noordwijkerhout

nou nou, poeh poeh, je blaast nogal hoog van de toren zeg.
Ik heb wat wijze woorden gevonden maar nu weet ik niet meer waar ik ze gelaten heb
Gebruikers-avatar
Remco Ladage
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 328
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2009 14:42
WoonplaatsCOLON Den Haag
CONTACTCOLON

jo schreefCOLON
Closeshooter schreefCOLONdenk dat er ook een beetje interessant doen bij is ...
Dat is wel heel erg kort door de bocht ............
Closeshooter schreefCOLONik kan onmogelijk beoordelen op een histogram of een foto goed is of niet
Wat zegt dat dan over jezelf ..........
Closeshooter schreefCOLONgewoon op het beeldschermpje kijken en letten og je highlights indien nodig.
En dacht je nu echt dat als ik het op mijn schermpje kon zien dat ik dan die vraag zou stellen.

Bah, ook hier kom je dit soort reacties al tegen.

Aan alle anderen die wel een constructieve reactie gegeven hebben mijn dank ik ga eea. in de praktijk proberen.
Ik ga met mijn voorganger mee.
Het lijkt erop alsof jij Closeshooter een beetje verkeerd interpreteert.

Je reactie is sterk overdreven als je het mij vraagt.
Canon EOS 450D [b]|[/b] EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS [b]|[/b] EF 50mm f/1.8 II [b]|[/b] Canon 70-200mm F/4.0 [color=red]L[/color] USM
[url=http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtopic.php?t=67396]-= Dit is mijn laatste topic =-[/url]
Gebruikers-avatar
BasZ
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 14056
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2004 13:48
WoonplaatsCOLON Gouda

Vanaf nu graag weer een beetje on-topic, we zijn hier met z'n allen om elkander te helpen!

Alle off-topic berichten onder dit bericht worden verwijderd.

Happy christmas! ;)
[size=75]Canon EOS 5D II + grip | Canon 17-40 [color=red]L[/color] | Canon 24-105 [color=red]L[/color] IS | Canon 50mm/1.4 | Canon 70-200 F4 [color=red]L[/color] IS | Soligor tussenringen | Canon 580EX II | PD70X + wat CF'jes[/size]
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

mijn histogram vertoonde eventjes een piek naar de linker kant, maar is weer mooi bolvormig in het midden nu, maar dit terzijde.

Inderdaad verkeerd begrepen, wat ik zei is niet geheel onzinnig of kort door de bocht maar gewoon hioe het in de praktijk is, een foto is prima te beoordelen normaal op een schermpje, lettend op dat er geen delen zwart gaan knipperen (kun je instellen) ten teken van uitbreken, of een foto overbelicht of onderbelicht is is prima te beoordelen op het schermpje, daar helpt een histogram ook niet meer aan, zo bedoel ik dit te zeggen, waar of niet ?
Fotograferen is kijken niet klikken.
Gebruikers-avatar
VFRood
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3567
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2006 16:02
WoonplaatsCOLON Prov. Groningen

Het grappige was, dat ik met al mijn foto's van de vliegshow in de lucht genomen ik 2 pieken had en verder niet. Klopt op zich wel... 1 piek van het blauwe van de lucht en 1 piek van het witte /grijze/rode van het vliegtuig en verder nog wat laag bij de gronds gerommel :)

Ik probeer, als ik een opname van een landschap heb (en daar zit alle kleur meestal wel in) een vlakke curve te krijgen die op ongeveer 1/3 van het schermpje zit en links en rechts de kant niet raakt. Over het algemeen heb ik dan bij landschappen een goed belichte foto.

Het schermpje vertrouw ik niet meer, omdat je die lichter en donkerder kunt zetten. Hooguit om clipping te zien en dan nog negeer ik dat vaak. Tenzij de hele foto knippert natuurlijk, maar dan zie ik het ook al aan het histogram.

Het histogram vervult bij mij een heel duidelijke rol. Temeer omdat ik vaak met filters werk.
Foto's niet zichtbaar. Heb mijn photobucket account opgeheven ivm chantage door photobucket. Ik zal beginnen met een nieuwe provider.
Gebruikers-avatar
mmk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2937
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Ben het wel met Kars eens: schermpje vertrouw ik ook voor geen meter. Ook ik heb clippinggeknipper aanstaan natuurlijk, maar dat zegt ook niet altijd wat (een beetje clipping kun je makkelijk rechtrekken), belangrijker iste kijken waar het over of onder belicht is. In het histogram kan ik dan zien of de plaat wel of niet te overbelicht is naar mijn smaak. (oh en bij bandjes schieten ben je altijd de [censored], geen overbelichting is bijna per defenitie een onder belichte plaat.

Marc
“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar