Advies goede lens voor canon 350D

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Carol
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 18
GeregistreerdCOLON 29 Mrt 2005 21:48
WoonplaatsCOLON Almere

Hoi,

Het is alweer 4 jaar geleden dat ik mijn canon 350D aangeschaft heb. Bezit verder de kitlens en een Tamron 28-300. Ik fotografeer voornamelijk op feestjes, mijn jongens van 5 en 6 en op school van de kinderen.
Toch heb ik het idee dat mijn camera niet snel genoeg focust, of dat aan de camera ligt of aan de lenzen, geen idee. Kunnen jullie mij adviseren wat dan een goede lens is mij? Ik werk veel met de Tamron.

Ik ben nog echt een leek, begin net iets te snappen van diafragma's, sluitertijden enz. Ik gebruik voornamelijk automatische opties, maar wil me meer verdiepen in de andere handmatige opties (P,M, Av enz.)

Verder zat ik te twijfelen of het misschien tijd was voor een nw camera en dan de 350D als reserve houden, want je krijgt er toch geen bal voor!

Wat een vragen allemaal he!

Alvast bedankt voor jullie reacties, daar heb ik 4 jaar geleden veel aan gehad bij aanschaf van de camera.

gr,

Carol
Gebruikers-avatar
Dimitri
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4483
GeregistreerdCOLON 07 Okt 2008 11:28
CONTACTCOLON

Hey Carol..

Wij kunnen moeilijk in jou portomonee kijken.
dus ben je bezit over een budget of maakt dat nu
even niet uit?

Gr Dimitri
Carol
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 18
GeregistreerdCOLON 29 Mrt 2005 21:48
WoonplaatsCOLON Almere

Hoi,

Het liefts niet te duur, want ik ben maar een amateur maar wel eentje die het heeeeeeeeeeeeeeeeel leuk vindt!
Ik heb namelijk geen flauw idee wat lenzen kosten, heb me er nooit in verdiept.
Dus wat zal ik zeggen, max 300-400 euro?

Moet erbij zeggen dat ik de 50D gezien heb en die wil ik ooit wel een keertje aanschaffen als ik goed genoeg geoefend heb op de 350D. Dus de lens die zou op zowel de 350D als de 50D moeten passen. Stel ik nu lastige vragen?

Thanx,

Carol
Gebruikers-avatar
babysteps
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 231
GeregistreerdCOLON 30 Apr 2009 11:22
WoonplaatsCOLON Harderwijk

Nee, dat denk ik niet.
Wat ik me wel afvraag is waar je met je 28-300 meestal zit qua bereik, meer richting 300 of meer richting 28? Zou het je lukken om dat uit je oude foto's uit te zoeken (het staat nl. wel in de EXIF data die in je foto opgeslagen wordt).

Dat de 28-300 niet ideaal is is vrij logisch - er zijn ook geen auto's die bijna niks kosten in wegenbelasting en gebruik, perfect presteren op het circuit en ook comfortabel zijn voor lange snelwegritten.
Gebruikers-avatar
emiel22
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 107
GeregistreerdCOLON 08 Apr 2009 08:27
WoonplaatsCOLON Hasselt

Als ik jou was zou ik eerst gewoon eens gaan oefenen met de 350D, Ga gewoon foto`s maken, lees heel veel op dit forum en ga oefenen. Denk dat het tegen gaat vallen als je nu een nieuwe camera aanschaft en je de basis van het fotograferen eigenlijk nog niet helemaal onder de knie hebt.

Ik heb nog een uitgave van het blad ZOOM liggen waar een mooie basiscursus in staat over diafragma, sluitertijd en iso waarde.
Leuk om te lezen en om mee te oefenen. Mocht je deze willen lezen PB me even zal ik m voor je inscannen en opsturen.

Heb zelf de 18-55, de 50 1.8 en de 55-250. Mijns inziens een leuke set om het fotograferen mee te leren. deze lensen kun je voor 400,- bijna alle 3 kopen :P

Ik durf geen uitspraken te doen mbt. het focussen, ken beide camera`s niet!

Succes
450D grip, ixus 100 IS, 17-50 2.8, 50 1.8, Mecablitz flits, uv filters, Velbon cx 300 tripod, Redget tripod, monopod, RS 60-E3 ,OC-E3, volgende aankoop: 70-200 4.0 (IS?!?).
Slipstream
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 527
GeregistreerdCOLON 22 Dec 2008 19:45
WoonplaatsCOLON Bilthoven

Ik zie 'feestjes' staan dus ik denk meteen aan een donkere omgeving.
Ideaal is dan een lichtsterke lens, voor cq 340 heb je de Tamron 17-50 F2.8, dan zou je nog cq 80euro uit kunnen geven voor een 50 F1.8 erbij, dan zit je net iets boven budget maar heb je wel 2 hele fijne lenzen.

Echter als je ook veel het tele bereik gebruikt ga je het niet redden met de 400 euro.

Wat Emiel suggereert is ook een heel fijn setje, echter niet lichtsterk op de 50 F1.8 na, dus moet je bij jezelf nagaan wat je wil, een heel bereik gedekt of goede lichtsterke lenzen.
[size=75]40D | Tokina 12-24 F4 AT-X PRO | Sigma 70-200 F2.8 EX DG HSM | Sigma 1.4x EX Extender | Canon 430EX II | Canon 50 f/1.8 II | Canon EF-S 18-55 IS | Lowepro Flipside 400 AW[/size]
Carol
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 18
GeregistreerdCOLON 29 Mrt 2005 21:48
WoonplaatsCOLON Almere

Allen,

Super bedankt voor jullie tips, ik ga nu zeker veel meer oefenen met de 350D. Zal me meer in de lenzen verdiepen en hou jullie op de hoogte.
Want om alleen het groene vierkantje te gebruiken, daar heb ik de 350D niet voor gekocht!

Misschien moet ik wel een cursus gaan doen, tips voor me in de omgeving almere?

Thanx again!

Carol
Gebruikers-avatar
guardijan
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 77
GeregistreerdCOLON 10 Okt 2008 12:38
WoonplaatsCOLON almere
CONTACTCOLON

volgens mij doet de fotozaak in almere-buiten regelmatig cursussen.

veel succes met je ontdekkingstocht.

ik heb zelf veel gehad aan deze website
http://www.digitalefotografietips.nl/ (is van een almeerse jongen)

en hier is ook ontzettend veel te leren natuurlijk :wink:
NeonKnight
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 116
GeregistreerdCOLON 09 Mrt 2009 16:31
WoonplaatsCOLON Amsterdam

Hallo Carol,

Ik ben het eens met de opmerking eerst met je huidige camera verder te leren, met een 350D kunnen echt prachtige foto's worden gemaakt hoor.

Daarnaast is het mij (ben een paar maanden geleden begonnen) heel goed bevallen om een 50mm f1.8 aan te schaffen.
Die is scherp, lichtsterk, klein, licht en heel betaalbaar (rond de 90 euro).
Ik heb de kitlens in ieder geval nooit meer gebruikt.
Ik merk dat het jezelf beperken tot een brandpunt mij helpt om beter over de foto na te denken en dat leidt weer tot betere foto's.

Uiteraard geldt dat voor mij en niet noodzakelijkerwijs ook voor jou, maar ik krijg soms een beetje het idee dat iedere beginner direct L-lenzen wil aanschaffen (ja, ik ben ook door die fase heen gegaan :lol: ) en dat is volgens mij meestal niet nodig.
EOS 450D met battery grip | EF-s 18-55 IS kitlens | EF 50 f1.8 | EF 70-200 f4 L | Lowepro flipside 300.
Gebruikers-avatar
Hari Seldon
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 706
GeregistreerdCOLON 26 Mei 2009 20:22
WoonplaatsCOLON Arnhem

Ik ben het helemaal eens met voorgaande poster.

Een 50mm F1,8 van Canon kan je prima aanschaffen.

Als je dan het verschil ziet met de andere lenzen, dan wil je niet meer terug naar de kit-lens (hoewel die voor zijn prijs ook best aardig beeld geeft).

Je zou natuurlijk voor de F1,4 kunnen gaan, maar die is zó veel duurder. Terwijl F1,8 rond de 100 euro kost. Ik oefen mij een ongeluk met die lens op een 300D - en het is heerlijk!
Gebruikers-avatar
babysteps
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 231
GeregistreerdCOLON 30 Apr 2009 11:22
WoonplaatsCOLON Harderwijk

De body schiet niet snel tekort inderdaad, tenzij je hele specifieke wensen hebt. Heb me net weer kostelijk vermaakt met een 350D :)
Carol
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 18
GeregistreerdCOLON 29 Mrt 2005 21:48
WoonplaatsCOLON Almere

Hoi allemaal,

Nogmaals bedankt voor jullie reacties. Ik ben nu aan het verdiepen in de lenzen 50mm 1.8 en de 17-50 F2.8.

Zouden jullie me nog even willen uitleggen wat het verschil is tussen deze 2 lenzen, dus in welke situaties gebruik je die? Ik ben gewend veel te zoomen, dat is nu niet/minder, wordt ff wennen.

Is het aan te raden deze lenzen 2ehands aan te schaffen en te gaan oefenen?

En is het mogelijk dat deze lenzen passen op de canon 50D die ik misschien in de toekomst wil aanschaffen? (ja, het blijft een droom voor als ik echt veel beter kan fotograferen...)

Wederom bedankt voor de reacties!
Deos
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1277
GeregistreerdCOLON 25 Okt 2008 20:25

Als je de 17-50 2.8 neemt, denk ik dat je de 50 1.8 niet zo vaak zult gebruiken. Natuurlijk is de 50 1.8 een dijk van een lens (qua optiek); de versatility van de 17-50 is natuurlijk vele malen beter. Verschil tussen 1.8 en 2.8 is niet zo heeeeeeeeeeel groot, tenzij je echt heel artistiek bezig wilt gaan ;-)

De 50 1.8 is echter een no-brainer. Zelfs als die niet bevalt, kun je hem nog makkelijk voor 70-75 euro slijten.
| Sony A7R Mark II | TS-E 24 L II | Σ 85 | 24-105 L | 70-200 2.8 IS II L | 50 |
Gebruikers-avatar
bramos_ditaljanos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4219
GeregistreerdCOLON 05 Jul 2008 16:01
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

En ja, ze passen ook op een 50D. Kort gezegd past alles wat op een 350D kan op alle xxxD (1000D), xxxD (300-500D) en xxD (40D, 50D, etc), met uitzondering van de 10D: die lust alleen EF-glaswerk.
7D+BG-E7 + 50D+BG-E2N + EF-s 10-22 + EF 24-70 F2.8 L USM + EF 70-200 F4 L USM + EF 1.4x II + 580EXII + Nova 2AW / PhotoSport BP 200AW / PhotoSport BP 300AW / ProRunner BP 450 AW II / Classified 250AW + 055XPROB + 498RC2 | 500px.com/brampeerlings
Gebruikers-avatar
Hari Seldon
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 706
GeregistreerdCOLON 26 Mei 2009 20:22
WoonplaatsCOLON Arnhem

Die 50mm is een prime, d.w.z. dat deze een vast brandpunt heeft. Zoomen met deze lens is niet mogelijk, je moet fysiek een stap voor of achteruit doen.

Ik heb deze lens een tijdje geleden gekocht en vind het heerlijk. Lens geeft haarscherpe beelden, en dwingt je toch wat meer over compositie te denken, stappen opzij of naar voor of naar achteren te nemen.

Vorige post werd het een no-brainer genoemd (niet over nadenken: gewoon kopen), en daar ben ik het eigenlijk wel mee eens.

De aanschaf van de 50mm F1,8 zal niet je budget opslurpen.
Carol
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 18
GeregistreerdCOLON 29 Mrt 2005 21:48
WoonplaatsCOLON Almere

Jongens, weer bedankt, ik besef dat ieder antwoord dat ik krijg, ik weer wat leer over fotografie. Dat motiveert steeds om je nog meer in te gaan verdiepen!

Bedankt voor de antwoorden, daar heb ik wat aan. Nu op zoek naar de lenzen!

gr,

Carol
Gebruikers-avatar
BasZ
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 14056
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2004 13:48
WoonplaatsCOLON Gouda

De Canon 50mm 1.8 zou ik sowieso kopen!

Goedkope lens met denk ik de beste prijs/kwaliteit verhouding van alles Canon-lenzen (lees scherp voor weinig)!

Vindt toch wel dat iedere fotograaf een 50mm (budgetafhankelijk welke lichtsterkte) moet hebben! ;)

Omtrent de Tamron 17-50 2.8 (heb er nog eentje te koop, PB voor mee info) kan ik niks anders dan lof uitspreken!
Mooie lens voor niet al te veel geld!
Lekker lichtsterk en zelf nog een beetje groothoek!
In ieder geval veel meer groothoek (je krijgt dus meer op je foto) dan je huidige 28mm van je Tamron!


Te gebruiken dus als standaard lens voor op je camera!
[size=75]Canon EOS 5D II + grip | Canon 17-40 [color=red]L[/color] | Canon 24-105 [color=red]L[/color] IS | Canon 50mm/1.4 | Canon 70-200 F4 [color=red]L[/color] IS | Soligor tussenringen | Canon 580EX II | PD70X + wat CF'jes[/size]
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar