Scherpstelling Canon Eos 300d

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
theo
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 2
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 21:22

Hallo crew,

Een tijdje geleden heb ik aan een aantal (naar mijn idee) betere fotografen dan ik (Kropot, Klaas e.d.) de vraag voorgelegd waarom ik mijn foto's zo vaak vond tegenvallen qua DOF. Met name binnen maar buiten ook wel wat. Ik kreeg goed adviezen over Av-voorkeuze, Iso-instellingen en diafragmastanden voor zowel buiten als binnen. Ik ben er na toch weer wat teleurstellende ervaringen mee terug gegaan naar mijn verkoopfotograaf. Na eerst de bal teruggespeeld gekregen te hebben over mijn "amateuristische geknoei" moest hij toch schoorvoetend toegeven dat ik gelijk had nadat hij zelf diverse foto's had gemaakt in de zaak en daarbuiten. Na een paar dagen onderzoek belde hij op dat het scherpstelmechanisme niet goed deugde. Het toestel is inmiddels opgestuurd naar Canon (Roosendaal, geloof ik?). Ik zat godzijn dank nog net in de garantietermijn. Kijken wat er van komt. Zijn er meer verhalen bekend van dit euvel? Dan weet ik misschien wat me te doen staat als ze me met een kluitje het riet in proberen te sturen. Ik meen wel gelezen te hebben dat mensen teleurgesteld waren over de scherpstelcapaciteiten van de Eos 300D. Hoogstwaarschijnlijk een combinatie van toestel met de kitlens 28-55. Kinderziektes?

Groetjes,
Theo
Gebruikers-avatar
Ytos
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5514
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 16:23
CONTACTCOLON

Nee, geen kinderziektes. Gewoon pech. Soms heeft een camera dat probleem.

Het is trouwens wel bekend dat de 10D - die 300D met metalen body ;) - front- en backfocusproblemen kent.
chris007
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 31
GeregistreerdCOLON 18 Feb 2005 19:55

Ik zelf was ook niet uiterst gecharmeerd van de scherpte van een aantal foto's. Ik ben er inmiddels achter dat het echt heel belangrijk is om de tijd te nemen om goed te focussen. Daarnaast is het kiezen van een wat kleiner diafragma geen slecht idee.

Om je camera zelf te testen kun zelf een simpel focus testje te doen. Dit kun je doen door een bepaald grafiek te printen, deze met een hoek van 45 graden te fotograferen op de kortste focus stand, dus het dichtst bij het grafiek. Je kunt dit allemaal lezen op de site van Bob Atkins http://www.bobatkins.com of op http://www.photo.net/learn/focustest/

Daarnaast moet je zeker niet vergeten dat de scherpte afhankelijk is van veel factoren, de kwaliteit van de lens, body, bewegingen van de fotograaf, van het object enz.

succes!
Dr. Bob
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 58
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2005 14:50
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

Veel objectieven zijn ook onscherp bij hun grootste diafragma. Ik heb zelf de Sigma 24-70 2.8, maar je merkt heel goed dat 5.6 een stuk scherper is dan 2.8. 2.8 kan in sommige situaties handig zijn, zodat je net even wat meer mogelijkheden hebt, maar 5.6 is kwalitatief beter bij deze lens.
Sony F717
Canon 20d + Sigma 24-70/2.8 DG DF + Sigma 70-200/2.8 APO + Sigma 1.4x converter
Jelke
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 61
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2004 15:10

Ytos schreefCOLONNee, geen kinderziektes. Gewoon pech. Soms heeft een camera dat probleem.

Het is trouwens wel bekend dat de 10D - die 300D met metalen body ;) - front- en backfocusproblemen kent.
Hoi ik heb zelf een 10D maar nog nooit geen front of back focus problemen er mee gehad,foto s zijn altijd haarscherp

m vr gr jelke
EOS 10D+EF 28-135 f/3.5-5.6 IS USM+ EF 50 f/1.8II+EF 75-300 f/4-5.6 IS USM+Tiffen filter kits+EF-17-40mm f/4 L USM+Speedlite 580 EX flitser+Sigma AF 12-24/F4.5-5.6 ex DG sph+EF 28 f/2.8+Kenko pro 3000+remote RS-80N3.Sony Digi DSC-F707.PENTAX OPTIO750z.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar