2 Juni Firmware Update 5DII

Nieuws over het forum.

ModeratorsCOLON Global Moderators, Redactie

BUTTON_TOPIC_LOCKED
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Canon Enable Manual Exposure in Video on EOS 5D Mark II

LONDON, UK, 27th May 2009: Canon announced today it will release a firmware update for the EOS 5D Mark II allowing users to manually control exposure when shooting video.
The new firmware will be available for download from 2 June 2009 on Canon Europe’s support web site.

Following the launch of the EOS 5D Mark II in September 2008, Canon’s Research and Development team has listened closely to customer feedback to develop additions to the camera’s movie recording functionality.

Allowing EOS 5D Mark II owners to achieve even more stunning video results with the camera, the firmware update will include the following manual controls when shooting video:

Full aperture selection
ISO speed: Auto, 100 – 6400 and H1
Shutter speed: 1/30th – 1/4000th second

The EOS 5D Mark II integrates full HD movie capability into a high-end 21.1 Megapixel camera; opening a multitude of new possibilities for photojournalists and news photographers.
Since its launch the camera has proved its appeal to professionals working in diverse fields, from studio and wedding to nature and travel.
Now, following customer feedback, Canon has improved functionality for professional video users, further unleashing the potential of the EOS 5D Mark II for cinematographers and photographers alike.

http://media.the-digital-picture.com/In ... rmware.pdf
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
gumpje
Site Admin
Site Admin
BerichtenCOLON 8582
GeregistreerdCOLON 08 Jul 2006 14:15
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

Dat lijkt mij goed nieuws zeg !!!

Hoewel ik het filmen nog niet volledig onder de knie heb, en het manueel focussen soms erg lastig vind, lijkt me de manual exposure een groot voordeel om creatieve experimenten te doen!!!
... Spiegel-Werk ...
Gebruikers-avatar
BasZ
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 14056
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2004 13:48
WoonplaatsCOLON Gouda

Kijk dat is zeker erg goed nieuws!

Filmen blijft inderdaad lastig, maar met dit soort mooi nieuws hopelijk weer wat makkelijker!

Vooral de ISO instellen en in minder mate diafragma vind ik nu een erg gemis!
Laatst gewijzigd door 1 op BasZ, in totaal 27 keer gewijzigd.
[size=75]Canon EOS 5D II + grip | Canon 17-40 [color=red]L[/color] | Canon 24-105 [color=red]L[/color] IS | Canon 50mm/1.4 | Canon 70-200 F4 [color=red]L[/color] IS | Soligor tussenringen | Canon 580EX II | PD70X + wat CF'jes[/size]
Gebruikers-avatar
Elisabethfotografie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 397
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2007 15:27
WoonplaatsCOLON Fryslan boppe.. Winsum (frl)
CONTACTCOLON

Bedankt. :)
[color=red][size=75]Lowepro Roller 3 anders is het niet te huffen.Canon 5D Mark II BG-E6 Canon 1d mark III
Canon EF 70-200 2.8 IS USM Canon EF-50mm 1.4Flitsers 580 I en II www.elisabethfotografie.nl voor al uw foto's [/size][/color]
Gebruikers-avatar
MarieCanon
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1998
GeregistreerdCOLON 20 Jan 2009 11:48
CONTACTCOLON

[i]400+7D's & 577mm's + 430 flitsen...[/i]
That's right, I'm checking out your body!
Broxtor
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 32
GeregistreerdCOLON 07 Jan 2007 19:33

En voor de liefhebbers: artikel op tweakers.net
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

Euhm.... leuk inderdaad, maar ik hoop toch echt dat ze met richtlijnen gaan komen voor de instellingen als je bepaalde effecten wilt bereiken of onder bepaalde lichtomstandigheden. Zo vraag ik me bijvoorbeeld af welk nut het heeft om bij 1/2500 te filmen. Maar zo vraag ik me ook af vanaf welke sluitertijd je vloeiende beelden hebt. En als ze eenmaal vloeiend zijn heeft het dan nog zin om de sluitertijd te versnellen, of welk effect bereik je hiermee? Je zit immers toch vast aan die 30 frames per seconde (full HD 1080i)

Enige uitleg of toelichting door Canon zou zeker niet misplaatst zijn. :)
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
fversteegen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 536
GeregistreerdCOLON 13 Jun 2006 19:03
WoonplaatsCOLON Leiden

musicjohn schreefCOLONEuhm.... leuk inderdaad, maar ik hoop toch echt dat ze met richtlijnen gaan komen voor de instellingen als je bepaalde effecten wilt bereiken of onder bepaalde lichtomstandigheden. Zo vraag ik me bijvoorbeeld af welk nut het heeft om bij 1/2500 te filmen. Maar zo vraag ik me ook af vanaf welke sluitertijd je vloeiende beelden hebt. En als ze eenmaal vloeiend zijn heeft het dan nog zin om de sluitertijd te versnellen, of welk effect bereik je hiermee? Je zit immers toch vast aan die 30 frames per seconde (full HD 1080i)

Enige uitleg of toelichting door Canon zou zeker niet misplaatst zijn. :)
Voor zover ik weet is vanaf 24 beeldjes per seconde het beeld al 'vloeiend' voor het menselijk oog. Daarnaast zal, denk ik, het filmen op bijv 1/4000 seconde minder bewegingsonscherpte opleveren. Uiteraard kan je, door de 30fps, geen langere sluitertijden dan 1/30seconde gebruiken (dan zou de framerate achteruit gaan).

Mocht dit niet de juiste uitleg zijn, dan zie ik correcties graag komen!
[i]The camera can photograph thought.[/i] Dirk Bogarde - [color=EFEFEF][url=http://www.encreative.nl]&Creative[/url][/color]
Gebruikers-avatar
BasZ
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 14056
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2004 13:48
WoonplaatsCOLON Gouda

Ik snap inderdaad ook niet echt wat je hebt aan het instellen van de sluitertijd bij het filmen?

De camera houdt toch gewoon die 30 fps aan?
Niet langzamer of sneller?

Iemand die een idee heeft??
[size=75]Canon EOS 5D II + grip | Canon 17-40 [color=red]L[/color] | Canon 24-105 [color=red]L[/color] IS | Canon 50mm/1.4 | Canon 70-200 F4 [color=red]L[/color] IS | Soligor tussenringen | Canon 580EX II | PD70X + wat CF'jes[/size]
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Ben geen filmer, maar de sluitertijd is wel belangrijk.

Die bepaalt (mede) de scherpte van een beeld.

Het maakt echt wel uit, 24 bps met scherpe beelden of 24bps met onscherpe beelden.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
rooster
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 734
GeregistreerdCOLON 08 Apr 2007 18:38
WoonplaatsCOLON Hoorn

BasZ schreefCOLONIk snap inderdaad ook niet echt wat je hebt aan het instellen van de sluitertijd bij het filmen?

De camera houdt toch gewoon die 30 fps aan?
Niet langzamer of sneller?

Iemand die een idee heeft??
Als je met het diafragma met de scherptediepte willen kunnen spelen, zul je met de sluitertijd de belichting moeten regelen.
Het aantal beeldjes/sec blijft gelijk.
"One test is worth a thousand expert opinions"
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

rooster schreefCOLONAls je met het diafragma met de scherptediepte willen kunnen spelen, zul je met de sluitertijd de belichting moeten regelen.
Het aantal beeldjes/sec blijft gelijk.
Kijk, dat klinkt tenminste een beetje logisch :lol:

Maar daarom zou enige toelichting of tutorial van Canon zeer op z'n plek zijn. :wink:
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
fversteegen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 536
GeregistreerdCOLON 13 Jun 2006 19:03
WoonplaatsCOLON Leiden

Wellicht wat meer info over sluitertijden bij filmpjes:
http://www.cybercollege.com/tvp019.htm
Een voorbeeldfilmpje:
http://www.wonderhowto.com/how-to/video ... tter-2373/
En een stukje over de 5D MK II en shutter speed:
http://www.andrewyip.com/blog/2008/12/0 ... -sometimes
En nog een filmpje over de 5D MK II:
http://www.vimeo.com/2590318

EDIT:
Er staat hier: http://prolost.com/blog/2008/9/23/reverie.html ook een aardige discussie over de invloed van fps op video (met commentaar over de 30fps van de 5D vs 24fps van videocamera's).
[i]The camera can photograph thought.[/i] Dirk Bogarde - [color=EFEFEF][url=http://www.encreative.nl]&Creative[/url][/color]
Gebruikers-avatar
BasZ
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 14056
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2004 13:48
WoonplaatsCOLON Gouda

[size=75]Canon EOS 5D II + grip | Canon 17-40 [color=red]L[/color] | Canon 24-105 [color=red]L[/color] IS | Canon 50mm/1.4 | Canon 70-200 F4 [color=red]L[/color] IS | Soligor tussenringen | Canon 580EX II | PD70X + wat CF'jes[/size]
BUTTON_TOPIC_LOCKED

Terug naar