Filters, hoe op de flitser te zetten

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Ik 'gel' soms mijn flitsers.
Wat houd dit nu in. Je stopt een gekleurd velletje voor je flitser.
Waarom? Nou op die manier kun je je kleurtemperatuur van je flitser veranderen. Dit kan soms handig zijn wanneer je met een andere dominante lichtbron werkt, maar ook om sfeer in een foto te leggen.

Maar ik ben mijn huidige manier om die dingen op de flitser vast te zetten een beetje beu. De filters zijn best dun en daardoor kwetsbaar. Nu zitten ze met klitteband op de flitser. Soms, als ze een klein beetje beginnen te scheuren, dan scheuren ze bij het loshalen nog verder. Ook is het combineren van filters niet echt praktisch op die manier.

Nu zat ik wat te brainstormen. Als ik nu eens het mes in een omnibounce zet, dan zou ik iets kunnen maken om ze daar in te zetten.

Of zijn er ook mensen met een andere oplossing

(ps. de gouden en groen omnibounce van Sto-fen kopen is geen oplossing omdat ik ook met andere kleuren wil werken)
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
corroza
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 629
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2006 18:13
WoonplaatsCOLON vianen

omnibounce; gaat wel

eerst de voorkant afhalen dan enkele gleuven er in zagen breedte ?
masker maken van dun plastiek max 1 m/m 2 per kleurfolie.
daar de folie opplakken en je kan ze er zo inschuiven meerdere gleuven is meer lagen.

wil wel een tek. maken maar dit zet zo in mijn hoofd



Cor Roza
niet de techniek maar het moment van afdrukken bepaalt de foto
gertjanbaarda
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 100
GeregistreerdCOLON 30 Apr 2009 10:10
CONTACTCOLON

Even een vraag.
Ik ben benieuwd naar je mening vanuit een creatief standpunt.

Waarom gebruik je deze techniek?
Waarom niet in RAW schieten en 'kleuren' in bijvoorbeeld Photoshop?
5DmII | 1DmIV| 24-105L | 16-35L | 70-200L | 580EXII | tot zover mijn wishlist.
EOS Digital Rebel || 18-55 || 24-200 || 50mm
[url=http://www.baarda.org/]www.baarda.org[/url]
Ook een Nikon body met 28-55 lens.. sstt..
Gebruikers-avatar
jeveos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3411
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2006 11:18

gertjanbaarda schreefCOLONWaarom niet in RAW schieten en 'kleuren' in bijvoorbeeld Photoshop?
Gells gebruik je om je flitslicht af te stellen op de kleur van het omgevingslicht. Probeer maar eens wat er gebeurt als je in een bedrijfspand dat "mooi verlicht wordt" m.b.v. TL buizen het licht gaat aanvullen met een kale flitser, that ain't pretty!

Ik zou er trouwens niet voor kiezen een omnibounce open te snijden maar het velcro van de flitser te halen en dan de boel met een elastiekje om de flitser vast te zetten.
Laatst gewijzigd door 1 op jeveos, in totaal 22 keer gewijzigd.
De aarde is rond... zo rond als een pannenkoek!
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

Om dezelfde reden dat er grijskaarten Expodisks bestaan. Als je vrijwel geen wisselende omstandigeheden hebt krijg je een nauwkeurige Witbalans en achter kun je een gedeelte van de digital DIKA process al uitsluiten wat tijd bespaard bij grote batches.

Anders zou je de goede foto moeten kiezen achteraf in bijvoorbeeld LR en dan daar de juiste witbalans bij moeten gaan zoeken en dan eventueel aan de schuifjes zitten en dan selecteren en synchroniseren.

Maar voor filters geldt dat het meer tijd vooraf kost maar de je betere resultaten hebt en sommige kun je achteraf niet meer corrigeren. ND of Circ Pola's bijvoorbeeld. De Ev bij een ND wel maar niet de vertragende tijd die je bereikt waardoor je met een groter diafragma kunt schieten en toch los komt met een andere DOF dan achteraf in PS.

Maar dit alles is maar een aanname :roll: 8)

Jeroen
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
Deos
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1277
GeregistreerdCOLON 25 Okt 2008 20:25

Elastiek en duct tape...
| Sony A7R Mark II | TS-E 24 L II | Σ 85 | 24-105 L | 70-200 2.8 IS II L | 50 |
Anoniem 4

Je kunt zelf wat in elkaar knutselen of je kunt deze oplossing aanschaffen.
http://www.lumiquest.com/products/fxtra.htm#
Gebruikers-avatar
Dimitri
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4483
GeregistreerdCOLON 07 Okt 2008 11:28
CONTACTCOLON

Hey Jeroen..

Ik kwam dit tegen
Heb je hier wat aan?
http://www.fbfotografie.nl/wordpress/?p=80

Gr Dimitri
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

Ziet er goed en simpel uit, maar dat is een 550EX en ik denk dat Jeroen een 580 heeft. Die zijn wat ronder en ik vraag me af of het er dan neit afschiet.

Jeroen, die andere die ook vaak als Jan een geschreven wordt. :)
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
Gebruikers-avatar
Dimitri
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4483
GeregistreerdCOLON 07 Okt 2008 11:28
CONTACTCOLON

Ja dat is inderdaad wel zo.. maar het is altijd het proberen waard toch!

Gr Dimitri
anthony
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 315
GeregistreerdCOLON 24 Mrt 2006 18:30
WoonplaatsCOLON regio rijnmond
CONTACTCOLON

jvanarkel schreefCOLONOm dezelfde reden dat er grijskaarten Expodisks bestaan. Als je vrijwel geen wisselende omstandigeheden hebt krijg je een nauwkeurige Witbalans en achter kun je een gedeelte van de digital DIKA process al uitsluiten wat tijd bespaard bij grote batches.

Anders zou je de goede foto moeten kiezen achteraf in bijvoorbeeld LR en dan daar de juiste witbalans bij moeten gaan zoeken en dan eventueel aan de schuifjes zitten en dan selecteren en synchroniseren.

Maar voor filters geldt dat het meer tijd vooraf kost maar de je betere resultaten hebt en sommige kun je achteraf niet meer corrigeren. ND of Circ Pola's bijvoorbeeld. De Ev bij een ND wel maar niet de vertragende tijd die je bereikt waardoor je met een groter diafragma kunt schieten en toch los komt met een andere DOF dan achteraf in PS.

Maar dit alles is maar een aanname :roll: 8)

Jeroen
Jeroen,

Het is helemaal waar wat je zegt.. echter is het hier niet geheel van toepassing.
Het gaat er meer om dat je licht met een flitser gaat mengen.

De kleur temp van een flitser zal ergens rond de 5400K ??? zitten..
Als je dit gebruikt in een ruimte die verlicht is met TL lampen of Gloeilampen zul je merken dat je veschillende kleuren licht hebt.

Als je door een CTO gelfilter op je flitser je licht warmer maakt zodat je dicht in buur van gloeilamplicht komt, heb je geen problemen meer met kleur verschillen.

Witbalans instellen op gloeilamp en schieten maar.
Hetzelfde met TL verlichting... groene filter op je flits aan klaar is kees.

Kleur verschil van 2 verschillende lichtbronnen is bijna niet op te lossen in de nabewerking.
www.hamond.nl
Cogliostro
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 429
GeregistreerdCOLON 10 Feb 2006 19:23
WoonplaatsCOLON Heerlen
CONTACTCOLON

wij werken op school ( kunstacademie ) ook met die gekleurde filters.

alleen hebben we die gekleurde velletjes eerst geplastificeerd en daarna de klittenband erop geplakt.
mijn filters hebben al heel wat meegemaakt maar vertonen nog steeds geen scheurtjes.
div.canon spul en een Beroflex 500 mm aka wundertuete
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Dank voor de reacties.
Ik moet heel eerlijk bekennen dat ik nog geen tijd had gehad om te reageren ivm alle drukte, maar dan nu toch.
corroza schreefCOLON eerst de voorkant afhalen dan enkele gleuven er in zagen breedte ?
masker maken van dun plastiek max 1 m/m 2 per kleurfolie.
daar de folie opplakken en je kan ze er zo inschuiven meerdere gleuven is meer lagen.
Ik snap precies wat je bedoeld en ik denk dat ik hetzelfde idee had
Deos schreefCOLONElastiek en duct tape...
Elastiek is niet de oplossing. Heb ik een tijdje geprobeed. Schieten ze ook los van en is gewoon echt onhandig met monteren.
Duct tape zie ik weer niet zitten, want dit gaat er weer niet snel genoeg af
Illuminatus schreefCOLONof je kunt deze oplossing aanschaffen.
http://www.lumiquest.com/products/fxtra.htm#
Handig en een nieuwe omnibounce is duurder plus deze komt al met een aantal filters. Dat het kan voor die prijs :?
Dimitri schreefCOLON Ik kwam dit tegen
Heb je hier wat aan?
http://www.fbfotografie.nl/wordpress/?p=80
Is volgens mij ook een constructie die wel eens los kan springen
jvanarkel schreefCOLONmaar dat is een 550EX en ik denk dat Jeroen een 580 heeft.
Ik heb ze beide
Cogliostro schreefCOLONalleen hebben we die gekleurde velletjes eerst geplastificeerd en daarna de klittenband erop geplakt.
mijn filters hebben al heel wat meegemaakt maar vertonen nog steeds geen scheurtjes.
De mijne dus wel

De oplossing van Lumniquest is een kant en klare die erg interessant is
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Daniel|leinaD
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 496
GeregistreerdCOLON 11 Mrt 2007 19:22

~
Laatst gewijzigd door 2 op Daniel|leinaD, in totaal 22 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

Omni maakt juist WEL omnibounces in meerdere kleuren :) Je vraag zou moeten zijn waarom Nikon wel en Canon niet met flitser gels komt.

Jeroen
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
Daniel|leinaD
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 496
GeregistreerdCOLON 11 Mrt 2007 19:22

~
Laatst gewijzigd door 1 op Daniel|leinaD, in totaal 22 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
mmk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2937
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Ik zou me over die filters niet eens zo heel druk maken...
Zo'n boekje als te zien is in het linkje van Illuminatus (lumiquest) koop je voor ca 8 euro bij een goede muziek zaak (Lee stalenboekjes). Heb je een enorme keuze! Grote vellen zijn ook niet zo heel duur.
http://www.feedback.nl/?id=26&a=162

Marc
“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Ik maak me juist wel heel druk over die filters :lol:
Het is niet alleen een kwestie van meer licht in de foto bregen, maar ook sfeer of lichtbalans
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
mmk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2937
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Snap ik... maar ik weet zeker dat je op deze manier niet de hoofdprijs betaalt en een stel rete goede filters hebt (ergo... wellicht kun je een gesneuveld gevalletje op de koop toe nemen). Wij gebruiken ze veel en ze krijgen echt veel op hun donder en kunnen daar best goed tegen. Bovendien zijn ze gewoon goed doorgemeten, je krijgt zelfs de transmissie spectra bij geleverd (maar dat is dan weer handig voor figuren zoals ik).

Wat ik dus eigenlijk zeg: zo'n filterboekje als bij limiquest koop je voor een habbekrats in een muziekwinkel.

Marc
“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Het gaat ook niet zozeer om de filters, ik weet dat die bij andere zaken dan de fotohandel veel goedkoper zijn.
Via bepaalde zaken moest ik soms 30 euro aftikken. Nu nog geen 5 per vel. Het kan dus erg goedkoop. Alleen wil ik ook gaan filteren met de studioflitsers, dan ontkom je niet aan complete vellen.

ps. Heb inmiddels zo'n Lumniquest setje besteld.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar