UV filter; zin of onzin?

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
phd
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1811
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2006 14:37

vandaag heb ik een B+W UV filter gekocht om mijn lens te beschermen. Nu vertelde een collega dat een UV Filter eigenlijk alleen een beetje zin heeft aan de kust en in de bergen.

Volgens mij heb je altijd UV in het licht zitten, en het lijkt me een goede bescherming voor je lens... toch?
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

is alleen maar ten gunste van bescherming, naar het schijnt zit er al eentje "ingebouwd" in je sensor van je camera.
Maar helemaal nutteloos zou ik het geenzins noemen, geeft een goed bescherming van je frontlens.
Fotograferen is kijken niet klikken.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

De sensor in moderne camera's zijn niet gevoelig voor UV.
Er zijn tengevolge van die straling geen negatieve effecten meer.

Het was anders in het analoge tijdperk.


Voor bescherming is, naar mijn mening, een zonnekap voldoende.

Kies je voor een filter als bescherming dan volstaat elk filter van uitstekende optische kwaliteit.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
BasZ
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 14056
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2004 13:48
WoonplaatsCOLON Gouda

Misschien bedoelde die een pol.filter? Of echt een UV-filter?

Maar ik heb al tijden UV-filter op al mijn objectieven zitten.

Baat het niet, schaadt het niet!

En ik weet ook wel weer dat sommige mensen er anders over denken!
[size=75]Canon EOS 5D II + grip | Canon 17-40 [color=red]L[/color] | Canon 24-105 [color=red]L[/color] IS | Canon 50mm/1.4 | Canon 70-200 F4 [color=red]L[/color] IS | Soligor tussenringen | Canon 580EX II | PD70X + wat CF'jes[/size]
Gebruikers-avatar
Dimitri
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4483
GeregistreerdCOLON 07 Okt 2008 11:28
CONTACTCOLON

Het is idd een goede bescherming voor je lens..

Maar het schijnt wel zo te zijn dat je er beetje scherpte op kwijt raakt.
dus daarom ben ik er vanaf gestapt en zorg ik dat mijn zonnekap er telkens op zit want die heeft mij ook al vaak gered!

Gr Dimitri
Gebruikers-avatar
XiaoBianZi
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 424
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2007 20:06
WoonplaatsCOLON Veenendaal/Yangshuo

Oh well, de classic discussie over de UV-filter... Ik vind het op zich prima onderzetters, maar op m'n lenzen hou ik het bij een zonnekap.

Greetz,
Ronald.
The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt.
Gebruikers-avatar
Remco Ladage
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 328
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2009 14:42
WoonplaatsCOLON Den Haag
CONTACTCOLON

Word tegenwoordig primair als bescherming van de lens gezien. Hiermee word fysieke bescherming bedoeld. Denk b.v. aan krassen die je kan oplopen bij een dagje scheveningen + wat wind.

Krassen op je UV lens zijn niet zo erg, voor 2 tientjes heb je een nieuwe maar je houd zo wel de echte lens gaaf. Ook handig als je hem later wilt verkopen.

Het stukje UV voegt eigenlijk niets toe, dus je kan net zo goed een kleurloze lens nemen. Aan de andere kant, baad het niet dan schaad het niet.

Ik gebruik hem ook als fysieke bescherming.
Canon EOS 450D [b]|[/b] EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS [b]|[/b] EF 50mm f/1.8 II [b]|[/b] Canon 70-200mm F/4.0 [color=red]L[/color] USM
[url=http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtopic.php?t=67396]-= Dit is mijn laatste topic =-[/url]
Gebruikers-avatar
gumpje
Site Admin
Site Admin
BerichtenCOLON 8582
GeregistreerdCOLON 08 Jul 2006 14:15
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

Ik gebruik doorgaans alleen de zonnekap, maar nu ga ik over een maandje naar Egypte om foto's te maken, en in die grote zandbak vind ik een extra glaasje voor mijn frontlens wel een veilig idee !!!

Dus ik maak een uitzondering; in hachelijke situaties ga ik wel UV-filters gebruiken voor extra safety. Maar dus niet tijdens huis-tuin-en-keuken-gebruik.
... Spiegel-Werk ...
phd
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1811
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2006 14:37

Ik bedoelde inderdaad een UV Filter, daarnaast heb ik nog een Pol filter gekocht. Binnenkort ga ik naar Texel en een UV filter/Pol filter leek me wel handig namelijk... :D
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Het is op Texel net zo handig als op elke andere plaats in de wereld :wink:

Een filter is prima voor bescherming tegen zand, modder en vogeluitwerpselen.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
phd
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1811
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2006 14:37

ik weet niet waar jij foto's maakt, maar ik zorg altijd dat ik uit de poep blijf :wink:
Gebruikers-avatar
gumpje
Site Admin
Site Admin
BerichtenCOLON 8582
GeregistreerdCOLON 08 Jul 2006 14:15
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

Er zijn van die vogels die alles lijken te kunnen ... zelfs gemikt hun poepjes op je frontlens draperen :lol:
... Spiegel-Werk ...
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

@phd: Eerste keer naar Texel?

Er zijn prachtige opnamen te maken van meeuwen in duikvlucht.
De intentie van de betrokken meeuw is pas achteraf te constateren.
Het openen van het "bommenluik" is wat moeilijk te zien :wink:
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
Remco Ladage
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 328
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2009 14:42
WoonplaatsCOLON Den Haag
CONTACTCOLON

QFT :lol:
Canon EOS 450D [b]|[/b] EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS [b]|[/b] EF 50mm f/1.8 II [b]|[/b] Canon 70-200mm F/4.0 [color=red]L[/color] USM
[url=http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtopic.php?t=67396]-= Dit is mijn laatste topic =-[/url]
PamPapilio
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 25
GeregistreerdCOLON 16 Mei 2009 17:13
WoonplaatsCOLON Anna Paulowna, Noord Holland

Hier een vraagje van een leek op dit gebied..

Ik ben momenteel nog druk aan het sparen voor de ultime camera en het neuzen en zoeken naar objectieven hoort daar ook bij, ook natuurlijk het bedenken, wel of geen uv filter?

Nu zijn de voor en nadelen duidelijk, maar wat ik ergens heb gelezen (vraag me niet waar :oops: ) en wat ik hier niet meer terugvind is het volgende, ook gelijk mijn vraag..

Is het zo dat een uv filter ook de kleur van het licht op de foto's veranderd? of dat het verder nog iets toevoegd (of wegneemt) van de uiteindelijke plaatjes?
[size=84][b]Body:[/b] Canon EOS 450D
[b]Objectieven:[/b] EF-S 18-55mm F3.5-5.6 IS, EF-S 55-250mm F4-5.6 IS[/size]
Gebruikers-avatar
Maarten_G
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 363
GeregistreerdCOLON 25 Dec 2008 23:35
WoonplaatsCOLON Tilburg
CONTACTCOLON

Remco Ladage schreefCOLON
Het stukje UV voegt eigenlijk niets toe, dus je kan net zo goed een kleurloze lens nemen. Aan de andere kant, baad het niet dan schaad het niet.

Ik gebruik hem ook als fysieke bescherming.
Daarom heb ik neutrale B&W's gekocht die er altijd opzitten als ik op drukke evenementen aan het shooten ben... In diverse andere topics zie je toch verschil tussen met en zonder UV Filter.

Wat ik ook eens heb gehoord is dat UV stralen het glas/coating van de lenzen zou aantasten en dat het daar ook goed voor zou zijn.. maar onderbouwing voor die theorie heb ik nog nergens kunnen vinden.
Ixus 300HS / EOS 5D Mark II / 7D / Flitsbuisjes / Tokina & Canon Glaswerk / Seatool Onderwaterhuis

http://www.greenpictures.nl
Gebruikers-avatar
Jan Vos
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 751
GeregistreerdCOLON 08 Jan 2008 20:49
WoonplaatsCOLON Hoogkerk

Remco Ladage schreefCOLON
Wat ik ook eens heb gehoord is dat UV stralen het glas/coating van de lenzen zou aantasten.
Moet je geen gebruikte lens kopen want er zijn veel hobyfotografen die zonder UV Filter rondlopen. :idea:
Je zult maar een lens met beschadigde coating kopen. :lol:
Vulpes Pilum Mutat, Non Mores.
bakker_dennis
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 60
GeregistreerdCOLON 08 Jan 2007 10:48
WoonplaatsCOLON Groningen

Ik was gisteren heel blij dat ik een Hoya Pro1 Clear Protector filter op mijn 24-105 had zitten nadat de camera uit de tas was gevallen :shock: toen mijn vrouw hem wilde optillen. Filter in duizend stukjes, front element onbeschadigd :D! Schade is nu slechts €30 bij hvstar.

Ik vind de 24-105 geen handige lens om altijd de zonnekap op te hebben, want dan past hij niet in mijn tas. Daarentegen heb ik wel altijd (al dan niet omgekeerd) de zonnekap op de 70-300 en daarop zou zo'n filter minder dan ook minder nodig zijn.
Canon EOS 400D met kit lens, Canon EF 24-105 f/4L IS USM, Canon EF 50 f/1.8 II, Canon EF 70-300 f/4-5.6 IS USM en Sigma EF-530 DG Super in een Slingshot 200 AW
Gebruikers-avatar
Pandora
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 395
GeregistreerdCOLON 05 Sep 2006 21:36
WoonplaatsCOLON Venlo
CONTACTCOLON

bakker_dennis schreefCOLON Ik vind de 24-105 geen handige lens om altijd de zonnekap op te hebben, want dan past hij niet in mijn tas.
De lens is een juweel, maar je tas is te klein :D
bolke
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 172
GeregistreerdCOLON 09 Jan 2007 21:40
CONTACTCOLON

XiaoBianZi schreefCOLONOh well, de classic discussie over de UV-filter... Ik vind het op zich prima onderzetters, maar op m'n lenzen hou ik het bij een zonnekap.

Greetz,
Ronald.
Me Too.

Ik heb alleen een pol. filter die ik zo nu en dan gebruik. Wat je tegenwoordig ook ziet is gewoon glas. Niets filteren en alleen bescherming. Nog goedkoper en nog slechter glas.

UV filter kan wel van pas komen als je hoog in de bergen aan het fotograferen bent.
[url=http://www.hroling.nl/home/fotoapparatuur]Fotoapparatuur[/url]
[url=http://www.hroling.nl/portfolio]Portfolio[/url]
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar