Monopod & 70-200 F4 L USM?

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Mnemonic
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 17
GeregistreerdCOLON 21 Aug 2008 22:51

Ik heb via mijn werk een perskaart ontvangen voor The Hague Jazz. Dit is een groot Jazz festival wat plaatsvind op 22 en 23 mei aanstaande. Nu heb ik helaas nog maar weinig ervaring met het fotograferen van festivals (doe meer buitenshoots), dus uiteraard heb ik al het nodige bijgelezen en ga ik tevens wat extra materiaal voor die avond inhuren (Canon 24-70 F2.8 USM).

Met de 24-70 moet het aardig gaan lukken om wat mooie plaatjes te schieten in de wat mindere lichtomstandigheden. Echter zou ik ook graag gebruik maken van mijn 70-200 F4 L USM, helaas is deze uiteraard niet zo lichtsterk om uit de hand te kunnen schieten. Nu vroeg ik me af of ik in combinatie met een Manfrotto 681B Monopod wel bruikbaren platen kan schieten met de 70-200.

Hier vind je wat foto's van The Hague Jazz 2007: http://www.flickr.com/photos/highprofil ... 249186691/

Mijn vragen:
- Is het de aanschaf van de Manfrotto 681B Monopod waard of kan ik maar beter doorsparen voor een mooie Tripod?
- Wat is het voordeel van een Manfrotto 234RC Monopod head op de Manfrotto 681B en heb ik deze echt nodig?
- Aan welke sluitertijden mag ik denken in combinatie met de Monopod en de 70-200?

Alvast hartelijk dank voor jullie reacties!
Laatst gewijzigd door 1 op Mnemonic, in totaal 10 keer gewijzigd.
Canon EOS 450D | Canon 18-55mm F3.5-5.6 IS | Canon 70-200 F4 L USM | Sigma 10-20 F4-5.6 DC HSM
Canon Speedlite 430EXII
Lowepro SlingShot 200 AW
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Ik zou de combinatie Manfrotto 334B+222 Joystick willen aanbevelen.
Stuk duurder, maar heel makkelijk in gebruik.

De 234RC heb ik ook gebruikt en ik vind het niet prettig werken.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

Ik zou niet met een eenbeen of statief gaan werken tijdens een festival. Daarmee ben je niet echt flexibel, dan kun je net zo goed kijken of je je ellebogen niet ergens op kunt laten steunen.
Gebruikers-avatar
jeveos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3411
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2006 11:18

Een monopod lijkt me niet echt handig inderdaad in deze context. Misschien is een touwtjes-statief wel een stuk handelbaarder voor die paar shots waar je niet kunt afsteunen op een muur, stoel of ander voorwerp?
De aarde is rond... zo rond als een pannenkoek!
ravon
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1480
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2007 18:33

Ik zou die f/4.0 lekker thuis laten. Slecht licht, muzikanten staan niet stil en je zit met f/4.0 al gauw op sluitertijden waarop je bewegingsonscherpte krijgt en die onscherpte krijg je met een monopod niet weg.
Mnemonic
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 17
GeregistreerdCOLON 21 Aug 2008 22:51

Dank voor de tips. Misschien dat ik er nog een 50mm 1.8 bij aanschaf voor wat extra lichtsterkte tijdens het festival.
Canon EOS 450D | Canon 18-55mm F3.5-5.6 IS | Canon 70-200 F4 L USM | Sigma 10-20 F4-5.6 DC HSM
Canon Speedlite 430EXII
Lowepro SlingShot 200 AW
Gebruikers-avatar
mmk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2937
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Ik betwijfel of je met 50mm ver komt. Dat hangt helemaal van de afstand tussen jou en het podium, de mensen erop af. Als ik de foto's zo bekijk zou het misschien verstandiger zijn te kijken naar een tweede hands 85mm (kost wel meer geld). Ik zou m'n 70-200 nog steeds wel in m'n tas stoppen. Eventueel met iso1600 op de cam, dat zou moeten kunnen. Wel in een keer goed belichten dan!

Marc
“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')
Gebruikers-avatar
martijnb
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 434
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2006 16:52
WoonplaatsCOLON 's-Hertogenbosch
CONTACTCOLON

Mijn ervaring met concert opnames is dat ik met F4 (24-105) op iso 500 nette platen af kan leveren. zit dan meestal op 1/80. Dus ik zou de tele zeker meenemen.
www.martijndebie.nl
Gebruikers-avatar
mmk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2937
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

martijnb schreefCOLONMijn ervaring met concert opnames is dat ik met F4 (24-105) op iso 500 nette platen af kan leveren. zit dan meestal op 1/80. Dus ik zou de tele zeker meenemen.
Dan ben ik benieuwd waar jij staat te fotograferen. Vaak heb ik aan mijn 24-70 F2.8 niet genoeg en haal ik mijn 50 F1.4 uit de tas (kleinere podia). Iso staat meestal op 1250 of 1600.
“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar