Standje Tv...

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
maud
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 40
GeregistreerdCOLON 26 Jun 2005 22:44

Hoop dat iemand mij hier wat raad kan geven. Ik gebruik wel vaker het standje ''Tv'' bij het fotograferen van dieren e.d. Zo ook afgelopen vakantie, maar dit keer werd het diafragma F9/F10! En normaal is dat gewoon rond de 2.8 (lens is 2.8 ). Ik had niks anders dan anders, iso zat rond de 400, niet over of onderbelicht.

Nu verloopt de garantie van mijn 40D overmorgen en was ik van plan om morgen naar de winkel te gaan... Heeft dit nut? Ik zet hem net aan en zie gewoon 2.8 in beeld in de Tv-stand. Tijdens de vakantie zag ik alleen maar F/9 of F/10 in beeld :? Toch maar voor de zekerheid er naar laten kijken?
Gebruikers-avatar
GRoel
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 489
GeregistreerdCOLON 12 Okt 2008 21:48
WoonplaatsCOLON Sittard
CONTACTCOLON

Nou ja als er erg veel licht is en je de sluitertijd vastlegt, dan moet de camera ergens minder licht binnen laten. De iso heb je ook zelf ingesteld meen ik te begrijpen, dus dan heeft je camera geen andere keus dan het diafragma te knijpen om de foto's niet overbelicht te laten worden.

Waarschijnlijk is er op je vakantielokatie meer licht dan hier.

GRoel
Mijn beste foto moet ik nog maken, hoop ik....

http://www.roelfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
maud
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 40
GeregistreerdCOLON 26 Jun 2005 22:44

Hmmm ja nu je het zegt, er was veel zonlicht (maar niet extreem veel, zoveel is hier in Nederland ook wel eens :wink: ) Had ik dan misschien de iso gewoon omlaag moeten gooien op de tvstand? Normaal zou ik dan toch overbelichte foto's krijgen?

Heb daarna met de AVstand een aantal foto's gemaakt en daar ging het wel goed... Even in exif gekeken bij de foto's op de Avstand en daar zie ik 1/4000 of hoger bij 2.8 (en iso 400). Had ik dan alleen die sluitertijd gewoon veel hoger moeten zetten? :?
Gebruikers-avatar
Dennis-010-
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1126
GeregistreerdCOLON 14 Apr 2008 19:28
WoonplaatsCOLON Capelle aan den IJssel

Als je op iso 100/200 had geschoten waren de f waardes ook anders geweest. Als het zonnig was had je makkelijk op deze iso instelling kunnen werken lijkt me.
- Canon spul -
maud
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 40
GeregistreerdCOLON 26 Jun 2005 22:44

Ja, achteraf stom, zie in mijn foto's terug dat ik ook helemaal niet aan de iso heb gedacht :? (alleen indoors dat ik hem omhoog heb gegooid, verder niet :?).
Gebruikers-avatar
mavlo77
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2609
GeregistreerdCOLON 23 Mei 2005 20:19

Dat is ook de reden dat ik bijna nooit de Tv mode gebruik. Ik vind het een omweg om de belichting juist te krijgen. Ik gebruik dan nog liever gewoon de M modus.
Mavlo - Website: [url=http://mvloemans.nextit.nl/]Mark's Photo Web[/url]
Gebruikers-avatar
Dennis-010-
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1126
GeregistreerdCOLON 14 Apr 2008 19:28
WoonplaatsCOLON Capelle aan den IJssel

Kan gebeuren toch, gebeurt ons allemaal wel eens denk ik. Ik zit bij mn 400D bij het fotograferen in portretstand nog wel eens met mn neus tegen het iso knopje, dit resulteerde laatst nog in 40 foto's met iso 1600 bij super helder en zonnig weer hahaha.
- Canon spul -
Gebruikers-avatar
babysteps
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 231
GeregistreerdCOLON 30 Apr 2009 11:22
WoonplaatsCOLON Harderwijk

Dennis-010- schreefCOLONKan gebeuren toch, gebeurt ons allemaal wel eens denk ik. Ik zit bij mn 400D bij het fotograferen in portretstand nog wel eens met mn neus tegen het iso knopje, dit resulteerde laatst nog in 40 foto's met iso 1600 bij super helder en zonnig weer hahaha.
Ik ben bijna nooit voor... maar misschien is het tijd voor een neuscorrectie? :P
Gebruikers-avatar
Dennis-010-
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1126
GeregistreerdCOLON 14 Apr 2008 19:28
WoonplaatsCOLON Capelle aan den IJssel

Whahaha!! Nee ik heb een bescheiden neusje hahaha.
- Canon spul -
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar