I-Mac + Aperture

Alles over computers, websites en software voor camera en PC.

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
ErikDignum
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 3249
GeregistreerdCOLON 11 Sep 2005 17:19
WoonplaatsCOLON Zaandam
CONTACTCOLON

Ik weet niet of dit de juiste rubriek is, anders kan die worden verplaatst!

Vanavond eens rondgekeken in het I-centre te Uitgeest. Mijn keuze lijkt te zijn gevallen op een I-Mac met 24 inch scherm, 2,66 (of misschin 2,93) Ghz Intel Core duo, 4 Gb geheugen etc etc.

Ik overweeg daarbij het fotobewerkignsprogramma Aperture 2.0 aan te schaffen.

Het scherm zag er geweldig uit!

Wie kan iets vertellen over zijn/haar ervaringen met deze configuratie en dit fotobewerkingsprogramma? Ik heb het programma even bekeken en uitgeprobeerd, een eerste indruk is zeker niet verkeerd...

Ik ben benieuwd naar de reacties!

Groet,

Erik
Canon schrijf je met een C en Erik met een k
www.erikdignumfotografie.nl
www.facebook.com/ErikDignumFotografie
http://www.oypo.nl/erikdignum
Gebruikers-avatar
Isolina
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 138
GeregistreerdCOLON 25 Apr 2009 09:02
WoonplaatsCOLON Limburg

Ik werk zelf op een iMac 24 inch,
eerst een witte, nu een alu, raak er nog steeds niet op uitgekeken,
en werk ook met Aperture, gedeeltelijk dan want werk ook met Ps Cs3.

De combinatie van de iMac met het programma is top.
Alleen, moet je genoeg tijd bezig zijn met Aperture, om het echt te leren kennen.
Ik heb nog steeds het gevoel dat het geheimen voor me heeft, maar werk er dan ook niet genoeg mee.

Maar het 24 inch-scherm ; als je er de plaats voor hebt, zéker doen!

Groetjes.
dagen zijn als nachten, alleen iets lichter
Gebruikers-avatar
pixies4ever
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 88
GeregistreerdCOLON 19 Mei 2008 15:25

Ik ben het helemaal met Isolina eens. iMac 24" en Aperture is een mooie combinatie. En met Aperture 2 is er ook de mogelijkheid om met plugins te werken die de mogelijkheden van het programma nog verder uitbreiden. (ik werk zelf met de NIK collectie http://www.niksoftware.com/site/ )

Ik weet niet of je al mac ervaring hebt, maar ik kan alleen maar zeggen doen.

Groeten
Jeroen
Laatst gewijzigd door 2 op pixies4ever, in totaal 7 keer gewijzigd.
gr.Jeroen
Gebruikers-avatar
bobvanduin
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3650
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2004 21:47
WoonplaatsCOLON Eyrarbakki (IJsland)
CONTACTCOLON

Ik weet dat er een hoop professionals werken met Lightroom ipv Apenture, ik weet niet of je Lightroom al gewent bent, maar dan zou ik als ik jou was gewoon bij Lightroom blijven.

Bob
"Light is the Language of Photography" | Joe McNally
yvonnepuntnl
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 124
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2008 14:28
CONTACTCOLON

Aperture ken ik niet, maar ik op mijn werk gebruik ik Photoshop op een iMac 24 en dat gaat prima.
Paardenfotograaf en journalist
gregoireke
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 132
GeregistreerdCOLON 26 Apr 2008 03:29
WoonplaatsCOLON Stekene (België)
CONTACTCOLON

hier ook een imac (20inch) met aperture en de nik plugins. I love it.
Michaeldw

bmvduin schreefCOLONIk weet dat er een hoop professionals werken met Lightroom ipv Apenture, ik weet niet of je Lightroom al gewent bent, maar dan zou ik als ik jou was gewoon bij Lightroom blijven.

Bob
Ben ook aan het twijfelen tussen Lightroom en Aperture. Werk nu naar volle tevredenheid met Lightroom op de pc. Maar voor de mac ben ik aan het twijfelen.

In de toekomst wil ik namelijk ook in de woonkamer via apple tv (of een mac mini via front row) foto's bekijken en laten zien. Dit gaat via de iPhoto library. De foto's in aperture zijn gekoppeld aan de iPhoto library, is dat dan ook het geval met foto's uit Lightroom?

edit: sorry voor de topickaap btw. ;)
Gebruikers-avatar
BasZ
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 14056
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2004 13:48
WoonplaatsCOLON Gouda

Aperture of Lightroom hier ook alle2 werkend op zowel een iMac als mobielere Mac.

Ben zelf meer van de Lightroom dan de Aperture eigenlijk!
[size=75]Canon EOS 5D II + grip | Canon 17-40 [color=red]L[/color] | Canon 24-105 [color=red]L[/color] IS | Canon 50mm/1.4 | Canon 70-200 F4 [color=red]L[/color] IS | Soligor tussenringen | Canon 580EX II | PD70X + wat CF'jes[/size]
amr
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 206
GeregistreerdCOLON 29 Jun 2005 19:45
WoonplaatsCOLON Alphen a/d Rijn

Aperture libraries kun je ook via de Apple TV kijken. Daar hoef je niet voor naar iPhoto.

Over de keuze I-Mac.. 24" zeker doen. Geheugen.. zoveel als mogenlijk, maar je kunt hiervoor ook zogenaamd "3rd party" geheugen gebruiken. Kan wel eens goedkoper uitvallen.

Over de keuze Apperture/Lightroom... ach dit is zo persoonlijk dat ik beide eens zou proberen op de Mac. Geef dan aperture wel een eerlijke kans omdat je er nog niet eerder mee hebt gewerkt.

Arjan
"A good reboot is never a bad solution"
Gebruikers-avatar
BasZ
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 14056
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2004 13:48
WoonplaatsCOLON Gouda

Volgens mij worden tegenwoordig alle 24"jes met 4GB uitgeleverd, wel bij onze Apple-leverancier in ieder geval!
[size=75]Canon EOS 5D II + grip | Canon 17-40 [color=red]L[/color] | Canon 24-105 [color=red]L[/color] IS | Canon 50mm/1.4 | Canon 70-200 F4 [color=red]L[/color] IS | Soligor tussenringen | Canon 580EX II | PD70X + wat CF'jes[/size]
Gebruikers-avatar
jeveos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3411
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2006 11:18

Nog een iMAC 24" en Aperture gebruikert hiero ;). Ja, het scherm is fabeltastisch, maar er komt me toch een puist licht uit, heel verschrikkelijk. Zelfs op de aller-donkerste stand is het nog te veel volgens mijn callibrator. Gelukkig is er het gratis shades waarmee je de brightness nog verder terug kunt regelen.

Anyway, de combi MAC/Aperture is prachtig, maar niet echt het toppunt van stabiliteit (hoewel dat wel verbetert met de laatste patch van Aperture). Ik gebruik naast Aperture ook nog vaak good-old DPP, dat werkt voor puur raw conversie toch nog een tikkie beter.

Ow ja, ik heb mijn MAC overigens gekocht bij ProWarehouse, dat scheelde nog best wat centjes met de mac-store. Zeker als het om geheugen gaat!
De aarde is rond... zo rond als een pannenkoek!
Gebruikers-avatar
Aestiva
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2193
GeregistreerdCOLON 16 Mrt 2007 18:20
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Zelf heb ik van een collega fotograaf gehoord dat deze schermen zeer goed zijn maar heel moeilijk te kalibreren zijn met een spyder of iets dergelijks. Wellicht dat iemand anders hier nog wat over kan zeggen zodat je er rekening mee kan houden eventueel.

Zelf gebruik ik lightroom en wat mij aanspreekt is de interactie met photoshop. Gewoon rechtermuis, edit in photoshop en je kan een foto nog verder bewerken en deze komt ook in je lightroom te staan.

Misschien dat aperture dat nu ook kan, maar dat weet ik niet zeker.

Daarnaast vind ik het geweldig dat ik mijn macbook scherm + eizo kan gebruiken in lightroom.
Op mijn macbook heb ik de thumnails en op mijn eizo de develop mode.
5D MKIII | 5D MKII | 40D | 24-70 2.8L II | 24 1.4L | 35 1.4L| 50 1.2L | 85 1.4 | 70-200 2.8L IS II |100mm 2.8L IS | 45mm 2.8 TS-E
Professionele bruidsfotografie [url]http://totaalfotografie.nl[/url]
Facebook: [url]http://facebook.com/totaalfotografie[/url]
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Aestiva schreefCOLON.. dat deze schermen zeer goed zijn maar heel moeilijk te kalibreren ..
De 24" heeft een H-IPS panel, de overige iMACs een TN-panel.

LaCie o.a. gebruikt ook H-IPS en die zijn goed te kalibreren.

Bij TN-panels is dat niet goed mogelijk.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
Rudolfje
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 126
GeregistreerdCOLON 07 Jul 2006 19:20
WoonplaatsCOLON Roswell, Georgia

Ik werk al een jaartje met de I-Mac 24 inch en Aperture 2 en dat bevalt prima. Op Apple.com staan een groot aantal trainingsvideo's die je de belangrijkste mogelijkheden tonen. Ik zou daar even kijken. Wat mij het meeste bevalt is de stabiliteit van het systeem. Nog nimmer heb ik het systeem opnieuw moeten opstarten omdat het was vastgelopen.
Canon 40D, Canon 24-105mm IS, Canon 70-300mm IS, Sigma 50mm macro, Speedlite 430, statief
gregoireke
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 132
GeregistreerdCOLON 26 Apr 2008 03:29
WoonplaatsCOLON Stekene (België)
CONTACTCOLON

Aestiva schreefCOLONZelf heb ik van een collega fotograaf gehoord dat deze schermen zeer goed zijn maar heel moeilijk te kalibreren zijn met een spyder of iets dergelijks. Wellicht dat iemand anders hier nog wat over kan zeggen zodat je er rekening mee kan houden eventueel.

Zelf gebruik ik lightroom en wat mij aanspreekt is de interactie met photoshop. Gewoon rechtermuis, edit in photoshop en je kan een foto nog verder bewerken en deze komt ook in je lightroom te staan.

Misschien dat aperture dat nu ook kan, maar dat weet ik niet zeker.

Daarnaast vind ik het geweldig dat ik mijn macbook scherm + eizo kan gebruiken in lightroom.
Op mijn macbook heb ik de thumnails en op mijn eizo de develop mode.
kan in aperture ook. Rechtermuisklik en edit with photoshop en save en komt bij in de aperture library
Gebruikers-avatar
jeveos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3411
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2006 11:18

boels069 schreefCOLONLaCie o.a. gebruikt ook H-IPS en die zijn goed te kalibreren.

Bij TN-panels is dat niet goed mogelijk.
Dat is het probleem niet zo bij de 24" iMAC - het scherm is domweg te fel en dat moet je dimmen voordat de kallibrator er wat mee kan. Bij mij staat shades op zo rond de 66% en de brightness van het scherm op 0; dan werkt 't oke.
De aarde is rond... zo rond als een pannenkoek!
ErikDignum
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 3249
GeregistreerdCOLON 11 Sep 2005 17:19
WoonplaatsCOLON Zaandam
CONTACTCOLON

Bedankt allemaal voor de uitgebreide comments! Top!

Het geheugen wordt inderdaad 4 GB, 8GB is me qua extra prijs te veel van het goede.

Volgens de Apple site heeft de 24" 2,66 Ghz versie maar een mogelijkheid qua videokaart, namelijk de NVIDIA GeForce 9400M met 256 MB gedeeld DDR3-geheugen.
De 24" 2,93 Ghz versie basisversie heeft de NVIDIA GeForce GT 120 met 256 MB GDDR3-geheugen videokaart, maar die kan worden vervangen door de NVIDIA GeForce GT 130 512MB of de ATI Radeon HD 4850 512MB.

Zijn de videokaarten in de I-mac standaard uitwisselbaar? Ik ben geneigd ivm de uitbreidingsmogelijkheden voor de 24" 2,93Ghz te gaan.

Welk formaat videokaart hebben de i-mac gebruikers hier in hun systeem?

Groet,

Erik
Canon schrijf je met een C en Erik met een k
www.erikdignumfotografie.nl
www.facebook.com/ErikDignumFotografie
http://www.oypo.nl/erikdignum
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Check ook of met de videokaart GPU-processing mogelijk is (CUDA van Nvidia of iets dergelijks)
Dat kan de beeldbewerking aanzienlijk versnellen.

Voor CS4 onder OS-X is er al een gratis plug-in voor.

Het zou me verbazen als Apple dat ook niet voor Aperture regelt.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
BasZ
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 14056
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2004 13:48
WoonplaatsCOLON Gouda

Met OS X Leopard is dat toch binnenkort mogelijk?

OpenCL genaamd?

Of Adobe er gebruik van gaat maken dat is natuurlijk een tweede...

De videokaarten wisselen is niet echt aan te raden, das vrij moeilijk om te wisselen...
Indien je echt games gaat spelen erop zou ik voor de Radeon gaan, anders gewoon de GT130 (ook lekker met OpenCL zometeen).

Heb zelf een oudere iMac 24", maar wel met toen de "dikste" videokaart...
[size=75]Canon EOS 5D II + grip | Canon 17-40 [color=red]L[/color] | Canon 24-105 [color=red]L[/color] IS | Canon 50mm/1.4 | Canon 70-200 F4 [color=red]L[/color] IS | Soligor tussenringen | Canon 580EX II | PD70X + wat CF'jes[/size]
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar