Gedragscode

ModeratorCOLON Global Moderators

Gebruikers-avatar
E.Dirks
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 389
GeregistreerdCOLON 24 Dec 2007 18:01
WoonplaatsCOLON BrouwHuis.
CONTACTCOLON

Tja dat het nodig is om te zeggen snap ik nog niet helemaal. :?

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=135118[/img]
Bron. Nu.nl
[b]Konnichiwa, Eric[/b]
Gebruikers-avatar
Dennis-010-
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1126
GeregistreerdCOLON 14 Apr 2008 19:28
WoonplaatsCOLON Capelle aan den IJssel

Het is niet te geloven dat er zoiets moet komen!
Dat er van die varkens zijn die geen respect hebben voor de natuur en alles wat daarin leeft en groeit.
Laten ze er maar flinke boetes op zetten, en ze nog uitdelen ook!
- Canon spul -
Gebruikers-avatar
C@sp@r
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 5708
GeregistreerdCOLON 27 Nov 2006 09:45
WoonplaatsCOLON Baarn
CONTACTCOLON

Vandaag had de 'Vroege Vogels' een item over dit artikel.
Hier kan je de tekst van de Gedragscode vinden.


Ik denk dat er weinig mis mee is om deze regels te respecteren.


Wat vinden jullie?

Grt Caspar
Laatst gewijzigd door 1 op C@sp@r, in totaal 3 keer gewijzigd.
"Je moet schieten anders kun je niet scoren." Johan Cruijff

CasparHuurdeman.nl
Gebruikers-avatar
E.Dirks
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 389
GeregistreerdCOLON 24 Dec 2007 18:01
WoonplaatsCOLON BrouwHuis.
CONTACTCOLON

Ik denk dat er weinig mis mee is om deze regels te respecteren.

Wat vinden jullie?
Ik vind dat niets meer als gewoon Caspar.

Maar blijkbaar is het toch nodig om in de Media te brengen, dus voor sommige is het toch niet zo gewoon om de natuur of wat dan ook te respecteren.
[b]Konnichiwa, Eric[/b]
Gebruikers-avatar
Constant
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 545
GeregistreerdCOLON 27 Aug 2007 20:15

Dit geldt natuurlijk ook voor de niet-fotografen want ook die trappen de natuur nog weleens plat, maar het blijft opvallend dat zodra men door het oog van de zoeker van de camera kijkt een deel van de fotografen blijkbaar tijdelijk niet toerekeningsvatbaar wordt.

Ook moeten fotografen niet verwachten dat iedereen ineens uit beeld gaat of gebieden afzetten oid, andere bezoekers mogen ook over de paden lopen.
Canon 400d - Canon 10-22 - Canon 24-105L IS 4.0 - Canon 17-85 IS - Canon 70-300 IS - Kenko 1.4 converter - hoodman hoekoculair - Expodisk 77mm - Canon MP970 - Elements 5.0 - 7" Neovo digitale lijst - tussenringen
Gebruikers-avatar
mavlo77
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2609
GeregistreerdCOLON 23 Mei 2005 20:19

Weinig mis mee, maar voor de natuurliefhebbende fotograaf overbodig lijkt me. Ze zijn dus voor de niet-natuurliefhebbende fotograaf bedoeld, maar ik betwijfel of dit soort vrijblijvende regeltjes voor dit soort mensen echt helpt.


Al moet ik zeggen dat ik gisteren wel enkele regeltjes heb overtreden. Er lag een groene bladsnuitkever in mijn regenmeter te spartelen. Die heb ik met de hand bevrijd en voorzichtig op een plant in de tuin gezet. Toen ie daar zat heb ik hem uiteraard wel even gefotografeerd :D . Maar ik denk voor dit goede doel het wel geoorloofd is, niet waar?
Mavlo - Website: [url=http://mvloemans.nextit.nl/]Mark's Photo Web[/url]
Gebruikers-avatar
C@sp@r
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 5708
GeregistreerdCOLON 27 Nov 2006 09:45
WoonplaatsCOLON Baarn
CONTACTCOLON

mavlo77 schreefCOLONZe zijn dus voor de niet-natuurliefhebbende fotograaf bedoeld, maar ik betwijfel of dit soort vrijblijvende regeltjes voor dit soort mensen echt helpt.
Dat zal een probleem blijven, denk ik ook :cry:

Grt Caspar
"Je moet schieten anders kun je niet scoren." Johan Cruijff

CasparHuurdeman.nl
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

Een goed initiatief, waarvan ik het jammer vind dat het nodig is. Of het ook daadwerkelijk helpt betwijfel ik, aangezien het vrijblijvend is en de ergste zich toch niet aangesproken zullen voelen.

Maar wisten jullie dat er al lang zoiets bestaat: klikkerdeklik, waarbij ik hoop dat ze hebben samengewerkt, want als iedereen zijn eigen vrijblijvende richtlijnen gaat opstellen zal het draagvlak snel krimpen.
ravon
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1480
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2007 18:33

C@sp@r schreefCOLONWat vinden jullie?
Die gedragscode laat door zwakke formulering teveel ruimte voor interpretatie door de betweterige fotograaf/natuurliefhebber die gewend is ongehinderd zijn sporen in de natuur achter te laten.
Ik heb onder meer op dit forum weleens discussies gevoerd met natuurfotografen en natuurliefhebbers die de verstoring die zij veroorzaken niet als verstoring beschouwen. Het gedrag van die lui zal door deze gedragscode niet veranderen, de veelgemaakte denkfout is dat het altijd een ander die de verstoring veroorzaakt. Dat is een denkfout want "nieuwe" natuurliefhebbers/fotografen volgen de sporen van de "gearriveerde" natuurliefhebbers/fotografen.

BTW: Dit is een leuke eye-opener. Ik heb namelijk in een andere hoedanigheid te maken met Natura 2000 en de Natuurbeschermingswet en het lijkt mij een aardig idee om de groeiende verstoring door natuurliefhebbers/fotografen in Natura 2000 gebieden niet te onderschatten.
Gebruikers-avatar
Jan Vos
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 751
GeregistreerdCOLON 08 Jan 2008 20:49
WoonplaatsCOLON Hoogkerk

Zelf woon ik op het platteland en was als kind veel bij de Boer.
Wat mij opvalt is dat veel kinderen wel voeding maar geen opvoeding krijgen.
En daar bedoel ik de nu 40 jarigen en jonger mee.

En wat te denken van al die Paperazie Hobby Fotofrafen die op mekaar staan met statieven om herten te fotograferen.
Deze foto staat hier op het forum.

Elke fotograaf die de natuur ingaat om te fotograferen zou een cursus moeten volgen.
Na het afleggen van een examen krijgt hij een vergunning om in de natuur te fotograferen.
Vulpes Pilum Mutat, Non Mores.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

En dat mag best weleens groot gebracht worden :wink:
10 Gouden Regels:

1. Fotografeer dieren en planten alleen in hun leefomgeving.
2. Vang of verontrust geen dieren
3. Bied geen voedsel aan speciaal voor de foto.
4. Fotografeer alleen nesten als dit de dieren niet verstoort.
5. Houd een gepaste afstand bij het fotograferen.
6. Verdiep je in de natuur en de ecologie van de soorten.
7. Natuurfoto’s zijn niet geënsceneerd en gemanipuleerd.
8. Wees een goede natuurgast en beschadig geen natuur.
9. Betreed geen verboden terrein.
10. Laat geen afval achter.
http://vroegevogels.vara.nl/artikel-ite ... 11f9a62402
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
mavlo77
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2609
GeregistreerdCOLON 23 Mei 2005 20:19

Jan Vos schreefCOLONElke fotograaf die de natuur ingaat om te fotograferen zou een cursus moeten volgen. Na het afleggen van een examen krijgt hij een vergunning om in de natuur te fotograferen.
Pffff. Zodirect mag hier niks meer zonder vergunningen etc zeker? Ik zou zeggen gewoon wetten maken (die zijn er al volgens mij) en handhaven. De natuur is van iedereen, en als je je aan de regels houdt en je gezond verstand gebruikt is er niks aan de hand.
Mavlo - Website: [url=http://mvloemans.nextit.nl/]Mark's Photo Web[/url]
Gebruikers-avatar
Chris Tettero
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 1689
GeregistreerdCOLON 24 Jun 2006 11:34
WoonplaatsCOLON Den Haag
CONTACTCOLON

Jan Vos schreefCOLONEn wat te denken van al die Paperazie Hobby Fotofrafen die op mekaar staan met statieven om herten te fotograferen.
Wel grappig dat een Nationaal Park dit in scene zet voor hen.....
Kijk dit is nu een onderschrift...
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

Jan Vos schreefCOLONElke fotograaf die de natuur ingaat om te fotograferen zou een cursus moeten volgen.
Na het afleggen van een examen krijgt hij een vergunning om in de natuur te fotograferen.
En wat schiet je daarmee op? Maak maar een vergelijk met het verkeer. Iedereen die in een auto rijd dient eerst een examen te doen, en toch weten er genoeg na hun examen er een potje van te maken. Ik denk daarbij dat er verhoudingsgewijs niet meer natuurfotografen zijn die het boekje te buiten gaan als gewone wandelaars in het bos. Maar het zijn de excessen die in het nieuws komen, niet de hordes fotografen en wandelaars die zich wel gedragen.
ravon
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1480
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2007 18:33

mavlo77 schreefCOLONDe natuur is van iedereen, en als je je aan de regels houdt en je gezond verstand gebruikt is er niks aan de hand.
De groene lobby heeft bereikt dat de regels voor boeren, watersporters, jagers en vissers alsmaar strenger worden. Daarom is het niet zo vreemd dat de natuurfotograaf en andere natuurliefhebbers ook beperkt worden in hun bewegingsvrijheid.
fotoarts
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 4551
GeregistreerdCOLON 21 Nov 2004 12:19

Een goed initiatief die gedragscode!

De richtlijnen voor het plaatsen van foto's op Eosdigitaal zijn hopelijk aan een ieder bekend:

Aanvullende richtlijnen 'natuur en landschappen'.

Aanvullende richtlijnen voor 'dieren'.
Gebruikers-avatar
Jan Vos
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 751
GeregistreerdCOLON 08 Jan 2008 20:49
WoonplaatsCOLON Hoogkerk

geert h schreefCOLONMaar het zijn de excessen die in het nieuws komen, niet de hordes fotografen en wandelaars die zich wel gedragen.
Geert ik ben 64 jaar en zie een toename van de excessen bij de mensen.

Woon aan de straat bij een school moeten kineren de takken en bloemen bij ons uit de tuin roppen de ouders lopen 10 meter achterop.
Als je wat zegt ktijg je van de ouder ook nog eens een grote mond.
Nu wordt ik daar niet heet of koud van.
De school staat hier net zo lang als de woning er staat en wij er wonen.

Hier is een recreatieplas waar geen honden mogen komen van april tot oktober waarom niet het hele jaar dat is toch veel duidelijker het stand is een hondentoilet.
Als je wat zegt ik betaal hondebelasting krijg je als antwoordt.
Laatst gewijzigd door 1 op Jan Vos, in totaal 3 keer gewijzigd.
Vulpes Pilum Mutat, Non Mores.
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

Je hoort mij ook niet zeggen dat het goed is wat er gebeurd en vroeger zal het wel beter zijn geweest, maar ik wilde enkel aangeven dat er ook genoeg goede zijn die het nieuws weer niet halen.

En laten we het hier houden over (natuur)fotografie en gedragsregels, en het niet laten verwateren in algemeen moppertopic. Mocht je nog iets op je hart hebben kun je dat altijd kwijt in De kroeg
Gebruikers-avatar
almanbrother
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2465
GeregistreerdCOLON 06 Dec 2006 13:45
WoonplaatsCOLON Heuvelrug
CONTACTCOLON

Deze gedragscode zou voor zich moeten spreken en onnodig zijn. Echter, in de praktijk blijkt dat niet iedereen er zich aan houdt.
Vraag is natuurlijk, wie zijn natuurfotografen. Mensen, met alle respect, die met een compact cameraatje proberen een ijsvogel te fotograferen van 12 meter afstand? Die op een zondagmiddag als het mooi weer is het bos intrekken, wandelend met vrouw, schreeuwende kinderen en loslopende hond en proberen een mooie foto te maken? Soms niets ontziend?

Ik heb wel eens het idee dat er een bepaalde hetze is tegen degene die er echt iets bijzonders van proberen te maken en het voornamelijk door (in mijn ogen) niet-natuurfotografen verpest wordt!
Uiteraard....ook onder de serieuze natuurfotografen zijn er met minder respect voor onze mooie natuur en alles uit de kast willen halen voor DE foto!!

En wat dacht je ervan als het schaatstijd is. Dan mag iedereen opeens met hordes tegelijk komen op plaatsen waar de serieuze fotograaf met alle achtzaamheid wil fotograferen een dikke prent. Soms is het ook hypocriet.
Groet,
Aldert
Ik zou toch eens HIER kijken!!
Voor een account op zenfolio.com: code QHS-2X7-66B
Gebruikers-avatar
Chris Tettero
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 1689
GeregistreerdCOLON 24 Jun 2006 11:34
WoonplaatsCOLON Den Haag
CONTACTCOLON

Tja, nog even doorgedacht, een gedragscode voor natuurfotografen..
Komt deze er ook voor de gewone wandelaar, de mountainbikers, de vogelgluurder, ect?
Voor de de gids van een groot nationaal natuurpark die mij dwars door alle struiken heen leidde om van A naar B te komen?

Ik vind het niet meer dan normaal dat je je gedaagd buiten en dat daar weer gedragsregels bij horen weer een polderoplossing.
Betuttelend!
Laatst gewijzigd door 1 op Chris Tettero, in totaal 3 keer gewijzigd.
Kijk dit is nu een onderschrift...
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar