Sigma vs. coating

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
BasZ
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 14056
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2004 13:48
WoonplaatsCOLON Gouda

Ik wou dit topic al een tijdje geleden opzetten, maar het kwam er maar niet van...

Maar ik heb al een tijdje een Sigma APO 70-200mm F2.8 EX HSM in mijn bezit.
Deze versie is overigens zonder die Marco-functie of type II of zo...

Voor de rest een mooi objectief, maar...

Nu is bij (al een tijdje hoor) de coating aan de zijkanten aan het afbladderen... :cry:
Dit gebeurd overigens voornamelijk bij het voorste gedeelte van het objectief waar de statiefgondel hoort te zitten (die ik overigens zelden gebruik).

Dit is natuurlijk niet schadelijk voor de foto's die ermee gemaakt worden, want het is maar de coating aan de zijkant, maar hij is natuurlijk niet echt meer voor de "volle pond" ooit nog te verkopen want het oog wil ook wat! 8)

Nu was mijn vraag of jullie dat ook wel eens gehoord hadden / zelf ondervonden hebben dat er Sigma lenses zijn met "mindere" coating?
Meen dat ooit een keer gelezen te hebben, maar kan het niet meer terugvinden...

En of jullie weten of dit nog onder de garantie valt (ook al is die ouder dan 1 jaar etc.) ?? (denk helaas niet?) :cry:

Heb overigens het idee dat ze de coating van de huidige Sigma-lenzen wat beter hebben gemaakt...
[size=75]Canon EOS 5D II + grip | Canon 17-40 [color=red]L[/color] | Canon 24-105 [color=red]L[/color] IS | Canon 50mm/1.4 | Canon 70-200 F4 [color=red]L[/color] IS | Soligor tussenringen | Canon 580EX II | PD70X + wat CF'jes[/size]
Gebruikers-avatar
Aestiva
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2193
GeregistreerdCOLON 16 Mrt 2007 18:20
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Pfoeee nooit eerder gehoord. Zou je niet mogen verwachten van een lens in de professionele Sigma lijn.

Je kunt je lens ook paintbrushen :P
5D MKIII | 5D MKII | 40D | 24-70 2.8L II | 24 1.4L | 35 1.4L| 50 1.2L | 85 1.4 | 70-200 2.8L IS II |100mm 2.8L IS | 45mm 2.8 TS-E
Professionele bruidsfotografie [url]http://totaalfotografie.nl[/url]
Facebook: [url]http://facebook.com/totaalfotografie[/url]
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Yes, dit is een probleem wat bij Sigma wel vaker de kop opsteekt.
De originele Bigma (50-500) had dit probleem ook al.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
Ralph_86
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 767
GeregistreerdCOLON 22 Mrt 2009 13:42
WoonplaatsCOLON Brabant
CONTACTCOLON

Op fredmiranda.com heb ik er wel eens over gelezen, daar waren er ook enkele Sigma-bezitters die er last van hadden. Als je lens nog binnen de garantie zit maak je wel eens kansje denk ik, erbuiten volgens mij niet. Wel balen...
Foto's 1000km van Spa nu online... || RPIX.NL || FLICKR ||
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

Ja, vaker gehoord. Canonrob, die geloof ik niet meer hier zit heeft dit meegemaakt en nog een paar. Dat en de overige wel eens voorkomende Stigma's ;) doen mensen iets langer door sparen :) Het iets zoals je zelf al aangeeft, iets van de oudere modellen. Ik geloof dat Sigma dit gewoon opgelost heeft met andere caoting. Maarja die matte moffel coating is denk ik uiteindelijk gevoeliger dan die hammered coating van Canon en Nikon.

Jeroen
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
Akumal

jvanarkel schreefCOLONJa, vaker gehoord. Canonrob, die geloof ik niet meer hier zit heeft dit meegemaakt.
Jeroen
Vandaar zijn "voorliefde" voor Sigma :P .
Gebruikers-avatar
Nagtie
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1030
GeregistreerdCOLON 28 Mei 2008 01:38
WoonplaatsCOLON Utrecht
CONTACTCOLON

jah bekend probleem, heb het ook gezien bij de nieuwere modelen met macro.
De coating is natuurlijk niet reden om voor een canon te kiezen! Zeker op grote zoom lenzen doen bijna alle L lens gebruikers er een hoesje omheen omdat de vogels nogal schrikken van dat wit! Niet zo gek dat die coating langer mee gaat dan!
Canon 50D + 350D, Sigma 70-200 F2.8 EX DG HSM macro, Tamron 28-75 F2.8, Canon 50 F1.8 Sunpak flitser, 1 en 3 benen van Manfroto, en een flits set.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Bijna alle L-objectieven zijn zwart en bijna alle L-gebruikers gebruiken geen hoes :wink:
Mijn fiets spoort beter dan ik.
mattia
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 117
GeregistreerdCOLON 23 Mrt 2009 15:04

Bij mijn 105mm macro ook, waarschijnlijk vanwege een klein beetje DEET residu (antimuggen spul, naar, maar werkt wel) op m'n handen. Bladderd er zo af.
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

En het is een fabletje dat camoeflage werkt bij dieren. Dieren zien beweging en aftekening. Dus de ouderwetse militaire groene uniformen zijn het beste en die camoeflage kleding ed van nu hebben geen enkel effect, behalve dat militairen zich er moreel beter in voelen :) Dat is al meerdere keren aangetoond. En dieren zouden fotografen niet zien met een hoesje :P :P 8)

Maar die coating van Sigma mag dan misschien geen reden tot aanschaf zijn, maar het zou dan ook prettig zijn als de coating eraf valt dat je dan ook een creditering op je rekening mag verwachten van Sigma. Hoezo geen reden??? Niet de hoofdreden maar als dat een feature is van sigma.... Ja dan misschien wel een reden...:)

Jeroen
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
Gebruikers-avatar
premiumblue
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 769
GeregistreerdCOLON 11 Mei 2005 06:50
WoonplaatsCOLON Tijnje, Fryslân
CONTACTCOLON

Ik heb er bij mijn 2e hands aangeschafte 50-500 inderdaad ook 'last' van. Soms kan ik er gewoon hele stukken lak/coating afpakken.
Bij mij ook ter hoogte van de statiefgondel.
EOS 7D + grip, EOS 50D +grip ,Canon 70-200 F2.8L; Canon 100-400L, Canon 17-40 F4 L, Tamron 90mm 2.8 Macro, 2x Speedlite 430EX... en dat alles in een Vanguard Oregon 58 rugzak.
Gebruikers-avatar
Brakel
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2164
GeregistreerdCOLON 11 Nov 2006 18:29
WoonplaatsCOLON Joure

In de loop de tijd heb ik 5 verschillende sigma's gehad

2 x de 50-500/4-6.3 EX APO DG
1 x 70-200/2.8 APO EX DG

1 x de 150-500 5-6,3 apo dg OS Usm

en de al 3 jaar in mijn bezit zijnde 10-20mm F4-5.6 EX DC HSM

Op de groothoek na hadden alle objectieven last van loslatende coating onder/naast de statief gordel.

De groothoek gebruik ik redelijk veel maar houd zich heel karig.
wel is de coating van alle objectieven krasgevoeliger,omdat de lak ,zoals Jeroen al aangaf van een zachtere kwaliteit dan die van Canon.

Ter uwe informatie alle sigma's heb ik gebruikt op marktplaats gekocht,en weer verkocht , puur om te onderzoeken wat voor mij het beste/prettigste objectief was.
Ik heb het nooit als een probleem gevonden de lakschade's aan mijn statief gordel alhoewel ik van mening was dat het niet mag gebeuren.

gr
Ronald
Niet geschoten is zeker mis...
eric_nl
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 3773
GeregistreerdCOLON 19 Okt 2004 10:52
WoonplaatsCOLON NL
CONTACTCOLON

Volgens mij is het een veel voorkomend probleem. Mijn 1,4x converter heeft voor bijna de helft aan coating verloren en op de 70-200 is gelukkig nog maar een heel klein randje de coating kwijt (bij de statiefgondel).

Ik vind het zelf geen probleem omdat ik toch niet van plan ben deze spullen te verkopen, maar kan me voorstellen dat het voor de verkoopwaarde geen goed doet.
Gebruikers-avatar
BasZ
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 14056
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2004 13:48
WoonplaatsCOLON Gouda

Ik ben dus gelukkig niet de enige met dit "probleem".

Ik had ook niet gedacht ooit me 70-200 2.8 te verkopen, maar merk dat die op mijn 5D MKII toch wel wat beperkingen laat zien.

Een full-frame sensor vraagt nou eenmaal erg veel van je objectief...
[size=75]Canon EOS 5D II + grip | Canon 17-40 [color=red]L[/color] | Canon 24-105 [color=red]L[/color] IS | Canon 50mm/1.4 | Canon 70-200 F4 [color=red]L[/color] IS | Soligor tussenringen | Canon 580EX II | PD70X + wat CF'jes[/size]
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Dus als ik het goed begrijp klapt je coating eraf als je een 5d mk II hebt?
Want een goede fullframe sensor vraagt nu eenmaal iets betere eigenschappen van de lens :lol: :lol: :lol:
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
BasZ
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 14056
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2004 13:48
WoonplaatsCOLON Gouda

Nope, dit had ik al eerder natuurlijk!

Maar sinds ik een fullframer heb eist dit meer van mijn objectieven (oplossend vermorgen / etc.) en dat haalt mijn Sigma (vind ik) niet.

Vandaar dat ik zat te overdenken om hem te gaan verkopen en voor een Canon 70-200 (2.8 of 4.0) IS te gaan...

En nu zat ik me af te vragen of meer mensen dit coating-"probleem" hebben.
[size=75]Canon EOS 5D II + grip | Canon 17-40 [color=red]L[/color] | Canon 24-105 [color=red]L[/color] IS | Canon 50mm/1.4 | Canon 70-200 F4 [color=red]L[/color] IS | Soligor tussenringen | Canon 580EX II | PD70X + wat CF'jes[/size]
CanonRob
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1432
GeregistreerdCOLON 15 Jan 2006 12:44

nee hoor janvarkel de lak/coating was het enigste wat goed was :roll:
Dianick
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 169
GeregistreerdCOLON 05 Feb 2008 10:44
WoonplaatsCOLON Earth - 04 14'29.26"N ----> 52 03'10.60"E

CanonRob schreefCOLONnee hoor janvarkel
Is de J synoniem voor Jan ? Of zijn er meer smaken :wink:
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar