[Studiofotografie] Lichtvormers

(niet voor vragen, hier alleen tutorials)

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Studiofotografie is heel uitgebreid. Heel veel saaie therorie en heel veel leuke dingen om mee te experimenteren.

Laat ik proberen je op het forum de saaie theorie een beetje leuk uit te leggen, dan mag jij thuis of waar dan ook lekker experimenteren.
Die theorie is best veel eigenlijk. En om dat een beetje hapklaar te houden doe ik het in stukjes,. Misschien niet helemaal in de goede volgorde, maar over een tijdje is er best een volgorde in te zien.

Je kunt verlichten met tal van dingen. Je kunt gebruik maken van het bestaand licht en je kunt licht maken. Natuurlijk zou je een tovenaar zijn, of werknemer van Philips of zo, als je letterlijk licht maakt, maar je snapt vast wat ik bedoel.
Licht maken kan op verschillende manieren. We kennen allemaal het licht op de camera wel. Dit in de vorm van de interne flitser of een reportageflitser, maar in de studio gaat dit nog net iets verder.

In de studio werken we met losse flitskoppen (hier kom ik ook nog een keer op terug). Deze koppen hebben een flitsbuis en een regelaar. Vaak nog wat extra toeters en bellen, maar dit is het hoofdzakelijk.
Je kunt daarmee bepalen hoe krachtig de flitsbuis reageert. Maar dan?
Nou, het licht van de flitsbuis moet ook wel een beetje gevormd worden.
Recht vanuit de flitskop is dat een erg hard pitje waar we eigenlijk niet zoveel mee kunnen.

Daarom hebben fabrikanten een hele hoop leuke dingen bedacht. Dingen die ruimte innemen en lastig zijn om in elkaar te monteren, zoals de softbox. Of dingen die erg makkelijk zijn en lekker compact, zoals een paraplu.
Maar wat doen die dingen nu eigenlijk?
Ze doen allemaal hetzelfde, ze vormen het licht van de flitsbuis tot iets wat meer aansluit bij onze wensen. We kunnen er lekker zacht licht mee maken wat mooi om ons onderwerp heen krult, of we kunnen het lekker hard maken met grote schaduwen.
Ik ga je in ieder geval een aantal varianten laten zien (kom er uiteraard thuis weer achter dat ik er eentje ben vergeten, maar die komt ooit nog wel eens voorbij)

Ik heb het meest ideale model gebruikt wat ik kon vinden: Beer. Beer heeft een schitterend karakter. En hij kan heel goed luisteren. De opdracht naar Beer was: "Blijf zo staan". En dat doet hij dan ook. Hij blijft in dezelfde houding. Waarschijnlijk had hij gisteren teveel gezopen, want hij bleef niet op zijn eigen pootjes staan, maar een klein doosje erachter hield hem in balans. Maar over het algemeen is hij nooit chagarijnig en kan ik dus lekker mijn gang gaan zonder dat hij een keer naar het toilet moet of iets wil drinken of even moet uitrusten.

Laten we maar beginnen.
En we beginnen natuurlijk met de kale reflector op de flitser.

Afbeelding

Je ziet op het fototje links dat er gewoon een kale kel op de flitskop zit. Deze is aan de binnenkant voorzien van een coating zodat het licht mooi verdeeld wordt. Het enige wat die kelk eigenlijk doet is het licht van de flitsbuis iets groter maken, maar niet zo gek veel.
Hierdoor houden we toch nog een harde schaduw aan de linkerkant over. Je ziet dat ook aan de rechterkant. De schaduw van Beer loopt helemaal door en steekt vrij hard af tegen de ondergrond.

Wil ik dit verhelpen, dan kan ik aan de andere kant een lampje plaatsen, maar ik kan ook een reflectieschermpje gebruiken.

Afbeelding

Ik heb hier rechts, net buiten beeld, gewoon een stukje schuim neergezet en laat op die manier het licht wat voorbij Beer komt, terugreflecteren in zijn schaduw. Omdat ik de kelk gebruik, wat een hard licht maakt, blijft de harde schaduw nog wel. Maar het reflecterende licht maakt het iets zachter. Bovendien maakt het de ´dark side´, rechts van beer, iets minder donker. Dit is vooral rondom zijn oor terug te zien.

Maar over het algemeen is het nog geen lekker zacht knuffelbeertje. Dat maakt eigenlijk ook niet uit, want het gaat er hier om dat je ziet wat verschillende dingen doen en niet of je dit beertje wil kopen.

We gaan snel door, en we doen nu iets heel anders.
Ik heb op de kelk een kleppenset gezet. Deze worden ook wel Barndoors genoemd. Ondanks dat ik wel uit Brabant komt, ben ik toch een hele stadse jongen en vind ik Schuurdeuren nu niet echt fraai. Dus ik houd het op kleppenset.
Deze kleppenset bestaat uit vier kleppen op een ring die je op de kelk zet.
Deze kleppen kun je richten en hiermee kun je je licht vrij makkelijk sturen waar je het hebben wilt. Het meest logische was natuurlijk om heel Beer uit te lichten en de rest niet, maar ik heb zijn hoofd wat afgeschermd door de bovenste klep nog verder naar binnen te buigen.

Afbeelding

Echt heel anders, niet?
Maar Beer was niet echt gelukkig met dit resultaat :)
Een kleppenset kan handig zijn bij je achtergrond. Daar wil je het licht namelijk op de achtergrond hebben en niet laten overstralen naar je voorgrond. Je kunt er dan behoorlijk precies mee richten.

Bij veel flitssets zit een zogenoemde doorschietparaplu. Dit is een leuk en makkelijk accesoire wat het licht erg groot verspreid. makkelijk om grote ruimtes erg licht in te vullen, maar ook handig als zacht licht. Hoe groter de paraplu, hoe zachter het wordt

Afbeelding

Je ziet de paraplu tussen de flitser en Beer inzitten. Dat maakt het dus tot een doorschietparaplu. Je schiet je flitslicht er doorheen.
Er gaat licht alle kanten op, en dat is op zich wel leuk. Want zie je wat er met de schaduw rechts van Beer gebeurd? Die schaduw is veel zachter. Dit komt omdat ik met de paraplu een veel grotere lichtbron krijg waardoor het licht ook een beetje achter Beer terechtkomt.
Wel is het zo, om nog steeds op het steeds gebruikte F/8.0 te blijven, het vermogen veel verder opgeschroefd moest worden. Natuurlijk kan de paraplu ook dichterbij (schaduw wordt dan nog zachter) en dan is er ook minder vermogen nodig.

Maar er zijn nog meer paraplus. Je hebt namelijk ook terugschietparaplu's. Hier staat de flitser van je onderwerp af en schiet je in de paraplu die het licht terugreflecteert.
Bijvoorbeeld de reflectieparaplu met een zilveren binnenkant

Afbeelding

Dit levert eigenlijk een hele grote kelk op. De reflectie is vrij hard. Zie ook een beetje de schaduw.
Vergelijk het maar eens met een terugschietparaplu die egaal wit van binnen is

Afbeelding


Hier zie je dat de schaduw toch weer veel zachter is.

Een terugschietparaplu heeft het voordeel van een doorschietparaplu dat het licht toch iets gerichter wordt afgeleverd. Waar het bij een doorschietparaplu alle kanten op schiet, blijft het bij een terugschietparaplu een beetje gebundeld.

Dan heb je nog steeds geen softbox gezien. Dat klopt, maar niet getreurd. Uiteraard heb ik ook die even voor je in elkaar gezet.
Dat laatste is een geintje, want ik vind het absoluut niet leuk om softboxen te monteren. Ik zet ze vaak dan ook 1 keer in elkaar, om ze dan vervolgens nooit meer uit elkaar halen. Degene die een softbox hebben die snappen waarschijnlijk wel waarom, en degene die er geen hebben: succes, u komt er nog wel achter

De softbox is eigenlijk een hele grote kelk met een doek aan de voorkant. Het licht wordt op een echt groot oppervlakte geprojecteerd en gaat vervolgens vrij gericht naar buiten. Erg mooi spul om lekker zacht licht mee te maken.
Om een beetje schaduwloos (en dus zacht) te fotograferen, is dit toch eigenlijk wel mijn favoriete accesoire. Maar ook met een paraplu kun je zacht licht maken.

Afbeelding

Zoals je ziet is dit erg zacht. De schaduw is aanwezig, maar erg zacht aanwezig en omdat de softbox veel groter is dan mijn paraplu's en dichterbij staat is de schaduw ook veel korter. Totaal geen harde randen. Ook achter het strikje valt een veel zachtere schaduw als bijvoorbeeld bij reflectieparaplu's

En om tot slot dan nog even een softbox zonder reflectieschermpje te laten zien. Gewoon om aan te geven wat een simpel stukje piepschuim doet.

Afbeelding

Nu heb je in ieder geval wat saaie theorie gehad over verschillende manieren om het licht te vormen. Binnenkort ga ik eens kijken of ik er in de praktijk wat over op papier kan zetten.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Wow, ben jij even lekker bezig :lol:
Dank!
En nu snel het mooie weer opzoeken?
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
Red_Spike
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 555
GeregistreerdCOLON 11 Nov 2006 19:37
WoonplaatsCOLON Naaldwijk
CONTACTCOLON

Wat een uitgebreid verhaal zeg :shock: en ik maar denken dat je alleen met sport bezig bent.

Wordt het niet eens tijd om een boek uit te geven? Het EOS boek?

Succes en bedankt ik zal hier zeker terugkijken als ik het nodig ga hebben (ik heb de spullen niet en fotografeer nooit producten)

Toch heel erg bedankt
www.rally-web.nl www.avoorberg.nl
Gebruikers-avatar
janay
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 651
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2007 14:14
WoonplaatsCOLON Berghem
CONTACTCOLON

Super gedaan hoor. Wordt idd misschien eens tijd voor een boekje a la jeroen kelby. :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

gr. patricia
http://www.jrf-fotografie.nl


Canon 5dmarkII + 40d + canon 50mm 1.2 + canon 24-105 4.0 + canon 100mm 2.8 macro L + Speedlite 430 EX
Gebruikers-avatar
Nol77
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1373
GeregistreerdCOLON 05 Feb 2008 13:39
WoonplaatsCOLON nijkerk gld

Ben ik er net over mijn softboxmontagetrauma heen, begin jij er weer over ;-) (nam bij mij een halve ochtend in beslag voordat ik ze in elkaar had)

Duidelijk verhaal, goede voorbeelden.

Cheers,
Arnold
Vroeger had ik een hekel aan werken, maar tegenwoordig vind ik het wel leuk om naar te kijken...
Gebruikers-avatar
BasZ
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 14056
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2004 13:48
WoonplaatsCOLON Gouda

Nou ja ik hoef niet meer te zeggen dat het een erg goed verhaal is!

Hulde aan dejong1racing voor de tijd en energie die die erin gestoken heeft!
[size=75]Canon EOS 5D II + grip | Canon 17-40 [color=red]L[/color] | Canon 24-105 [color=red]L[/color] IS | Canon 50mm/1.4 | Canon 70-200 F4 [color=red]L[/color] IS | Soligor tussenringen | Canon 580EX II | PD70X + wat CF'jes[/size]
Gebruikers-avatar
frank
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1454
GeregistreerdCOLON 02 Nov 2004 22:02
WoonplaatsCOLON Waalre

doei
Laatst gewijzigd door 1 op frank, in totaal 18 keer gewijzigd.
Carline*
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 95
GeregistreerdCOLON 12 Jan 2009 16:08
CONTACTCOLON

WOow! heel erg bedankt!
nu is het leuk om te lezen! :D
Canon EOS 400D - Canon Kitlens - Tamron 18-75 mm
Gebruikers-avatar
ikenolaf
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 634
GeregistreerdCOLON 25 Jul 2008 08:41
WoonplaatsCOLON Baarn
CONTACTCOLON

Zo hier heb ik lang op gewacht. gewoon voorgekauwt en wel licht het nu klaar. (nu zelf nog ff doen)

maar heel erg bedankt.
Een Canon vraagt om goede Bommen en Granaten
Gebruikers-avatar
lairnoc
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 475
GeregistreerdCOLON 16 Nov 2008 00:26
WoonplaatsCOLON Roosendaal (Noord-Brabant)
CONTACTCOLON

super. hier leer je tenminste iets van omdat je ook zo goed uitlegd hoe het niet moet :)

FF 1 vraagje.

Ik kan softboxen emt mijn softbox, maar ook flitsen, wat is dan het handigste? 1kan softbox en dan inflitsen? of foto's maken zonder flits en dan gewoon met de softbox?
Een Canon EOS en een grote tas voor de rest van de accessoires
===> Mijn Foto gallerij <===
===> Twitter <===
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Red_Spike schreefCOLONWordt het niet eens tijd om een boek uit te geven? Het EOS boek?
janay schreefCOLONWordt idd misschien eens tijd voor een boekje a la jeroen kelby.
Ach, wie weet komt dat er nog wel een keer.
Maar de grote vraag is dan natuurlijk: "Zou je het kopen?"
Carline* schreefCOLONnu is het leuk om te lezen! :D
En mijn andere stukken niet :evil:
lairnoc schreefCOLON Ik kan softboxen emt mijn softbox, maar ook flitsen, wat is dan het handigste? 1kan softbox en dan inflitsen? of foto's maken zonder flits en dan gewoon met de softbox?
Ik kan er geen touw aan vastknopen :lol:
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
lairnoc
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 475
GeregistreerdCOLON 16 Nov 2008 00:26
WoonplaatsCOLON Roosendaal (Noord-Brabant)
CONTACTCOLON

ja sorry

:P

Ik heb dus zo'n falcon set, waarmee je kan flitsen , maar ook gewoon licht kan geven als lamp. Dus nu is de vraag kan ik beter de softbox als flitser gebruiken of moet ik gewoon gebruik maken van de lamp?
Een Canon EOS en een grote tas voor de rest van de accessoires
===> Mijn Foto gallerij <===
===> Twitter <===
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Het kan beide :lol:

Het licht er maar even aan hoeveel vermogen je wilt hebben. Wanneer je je softbox erg dichtbij zet en met een open diafragma werkt, heb je echt niet veel vermogen nodig. Je flits op het minste vermogen kan dan soms al teveel zijn. In dat geval kun je een foto maken met je instellicht (want dat is dat 'lamplicht'). Dat is veel zwakker en in principe bedoeld om een indicatie te geven hoe je licht eruit zal komen te zien.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
javelin
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 57
GeregistreerdCOLON 11 Jan 2009 10:13
WoonplaatsCOLON roosendaal

Je uitleg is erg duidelijk en leest fijn weg!
Vooral de dubbele foto's maken het kompleet.
Ga zo door, en alvast bedankt.

En ja, ik zou je boek kopen! :D :D

gr,
Dylan
canon 7D+grip 30D+grip 70-200 F4.0[color=red]L[/color] / 28-105 / 50mm f1.8 / Tokina 12-24 F4 /sigma 500dg super/cactus v4.
[url=http://www.oypo.nl/pixxer.asp?path=o62gfp54&user=skydiveseppe]Mijn Oypo[/url]
Gebruikers-avatar
lairnoc
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 475
GeregistreerdCOLON 16 Nov 2008 00:26
WoonplaatsCOLON Roosendaal (Noord-Brabant)
CONTACTCOLON

thnks
Een Canon EOS en een grote tas voor de rest van de accessoires
===> Mijn Foto gallerij <===
===> Twitter <===
Gebruikers-avatar
DvD
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 285
GeregistreerdCOLON 27 Nov 2006 11:08
WoonplaatsCOLON Spijkenisse
CONTACTCOLON

heldere uitleg Jeroen, klasse!

even over het in elkaar flanzen van een softbox...
ik heb er echt totaal geen problemen mee.. en ze gaan elke keer uit elkaar en weer in elkaar vanwege de ruimte die ze innemen

hier nog een link met een instructie video:


Hoe een softbox in elkaar flanzen
..
Gebruikers-avatar
djjeffrey
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 19
GeregistreerdCOLON 02 Apr 2009 18:04
WoonplaatsCOLON Nieuwegein
CONTACTCOLON

Fantastisch verhaal, lekker weg te lezen en zo hoort de theorie eigenlijk altijd te zijn :lol:

Die softboxen was inderdaad drama en ergenis, maar met 2 mensen tegelijk is het dan wel weer goed te doen voor het tegenhouden van de overige buisjes wanneer je de laatste met veel kracht erin wil zetten.

Heb je al een idee wanneer je boek uitkomt? :P keep it up!

groetjes Jeff
Canon EOS 50D, Canon EF24-70mm F2.8 L USM
Canon Speedlite 430EX II
Jinbei 2x 400W/S Millenium kit
Jinbei 2x softbox 85x85
Photoshop CS3, onOne PhotoTools2.
Gebruikers-avatar
Mischa67
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 47
GeregistreerdCOLON 27 Nov 2006 16:09
WoonplaatsCOLON Maassluis
CONTACTCOLON

Thanks!

Prima uitleg en duidelijke voorbeelden.
Diving is life, anything else is just surface interval!
Gebruikers-avatar
Ruud S
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 293
GeregistreerdCOLON 21 Feb 2006 21:28
WoonplaatsCOLON Veenendaal

Super bedankt, nu weet ik hoe ik met mijn lampjes om kan gaan en met wat voor effect. :D :D :D
___________________________
Gebruikers-avatar
djjeffrey
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 19
GeregistreerdCOLON 02 Apr 2009 18:04
WoonplaatsCOLON Nieuwegein
CONTACTCOLON

Misschien wel handig om als sticky te plaatsen mods?

gr. Jeff
Canon EOS 50D, Canon EF24-70mm F2.8 L USM
Canon Speedlite 430EX II
Jinbei 2x 400W/S Millenium kit
Jinbei 2x softbox 85x85
Photoshop CS3, onOne PhotoTools2.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar