Het Zwitserleven Gevoel zoekt amateur fotografen!

ModeratorCOLON Global Moderators

burningarrow
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 12
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2005 20:41

Voor een nieuw op te zetten online fotoproject zoekt Zwitserleven amateur fotografen.
Stuur wat info over jezelf en een link naar je eigen foto gallery naar hetgevoel@zwitserleven.nl
Gebruikers-avatar
F4-2grapher
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 198
GeregistreerdCOLON 17 Dec 2006 12:19
WoonplaatsCOLON Knegsel (gem EERSEL)
CONTACTCOLON

zeker in kader van de bezuinigheden en grote verliezen op de beurzen willen ze nu 'goedkoop' aan PR camapgne komen

Ben beniewd naar de voorwaarden - honorering (een woekerpolis - hahaha) en wat uiteindelijk het resultaat wordt...
[size=67]EOS 1Ds (EOS-3 +PB-E2) + 420 EX + Stofen OmniBounce + EF 24-105mm L F4 IS USM + EF 24-85mm F3.5-4.5 USM + EF 70-210mm F3.5-4.5 USM+EF 100mm F2.0
[/size]
burningarrow
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 12
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2005 20:41

F4-2grapher schreefCOLONzeker in kader van de bezuinigheden en grote verliezen op de beurzen willen ze nu 'goedkoop' aan PR camapgne komen

Ben beniewd naar de voorwaarden - honorering (een woekerpolis - hahaha) en wat uiteindelijk het resultaat wordt...
Erg jammer die reactie van je, aangezien je niet weet waar het om en over gaat. Ik weet het ook niet precies, dus ik zeg, vraag het ze.
Gebruikers-avatar
Harmr
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1487
GeregistreerdCOLON 22 Jun 2007 20:07
WoonplaatsCOLON Zutphen

Waar is deze info op de site van Zwitserleven te vinden dan?
flickr

Body, glas, flitsers, statieven, en nog wat kleine meuk
Gebruikers-avatar
MaestroNL
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1303
GeregistreerdCOLON 30 Apr 2008 11:04
WoonplaatsCOLON Nieuw Vennep (Haarlemmermeer)

http://www.zwitserlevengevoel.nl/hetgev ... /index.asp

Zie pagina 17.
Stuur ons jouw wereldbeeld op en verdien bij plaatsing een boekenbon ter waarde van € 25!

De foto moet door jou zelf zijn geschoten in horizontaal formaat.

Stuur je foto op naar: hetgevoel@zwitserleven.nl
Gebruikers-avatar
Harmr
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1487
GeregistreerdCOLON 22 Jun 2007 20:07
WoonplaatsCOLON Zutphen

Aha, merci.. :D
flickr

Body, glas, flitsers, statieven, en nog wat kleine meuk
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

burningarrow,

Ja, ja, de zoveelste die meent dat ze fotografen kunnen ronselen voor lage tarieven... :x

Om eerlijk te zijn, baal en erger ik me een ongeluk aan dergelijke advertenties, en ik vind ook dat deze hier niet thuis horen op 't forum. :?

O ja, je kunt mij wel krijgen, maar dan betaal je... :shock:

Krap je maar eens achter de oren!

gr. Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
BasZ
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 14056
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2004 13:48
WoonplaatsCOLON Gouda

We houden et wel vriendelijk toch tegen elkaar? :)
[size=75]Canon EOS 5D II + grip | Canon 17-40 [color=red]L[/color] | Canon 24-105 [color=red]L[/color] IS | Canon 50mm/1.4 | Canon 70-200 F4 [color=red]L[/color] IS | Soligor tussenringen | Canon 580EX II | PD70X + wat CF'jes[/size]
Afotos
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 949
GeregistreerdCOLON 18 Feb 2009 18:38
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Benny, als we al niet eens meer fotoprijsvragen mogen posten op een fotografie forum, waar niet alleen pro's maar ook (voornamelijk?) hobbyisten zitten is het einde een beetje zoek.

Ik zie een site met 19 pagina's waar op 18 pagina's gebruik is gemaakt van (ik veronderdstel) professioneel gemaakte foto's. Weinig om ons druk over te maken lijkt me.

Daarnaast, een marktwerking met vraag en aanbod zal hoe dan ook voor fotografie gelden. Het is niet verkeerd om daar als hobbyist ook bij stil te staan, maar idd: laten we het gezellig houden :)
757D + 8-400 mm
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

Mensen,

Ik houd het wel gezellig. :D 8)

Op hobbyisten heb ik niets tegen, maar wel tegen instanties, zoals deze, die proberen fotografen te ronselen voor zeer lage tarieven. Dat verdient het beroep fotografie gewoon niet.

Kijk maar eens hoe het beroep fotografie in de verdrukking staat. dat merk ik niet alleen, maar ook veel van mijn mede collega's waar ik veel contact mee heb. Dan kunnen ze wel roepen van: "Als je maar kwaliteit blijft leveren", maar zo werkt het niet in praktijk. Kranten b.v. bieden fotografen wurgcontracten aan, plaatsen minder kwalitatieve foto's van amateurs die het voor niets doet of voor weinig, journalist wordt zelf al op pad gestuurd om een foto te maken enz. enz.

Dan kan men wel roepen dat als je maar kwaliteit blijft leveren, maar zo werkt het niet. Als diverse media's al mensen ronselen voor lage tarieven en er niet meer gekeken wordt naar kwaliteit maar naar kwaniteit, dan kun je je daar als freelancer nooit tegen opboksen. Wel ben ik van mening, dat als je kwaliteit blijft leveren, dat men er op langere duur wel op terug komt.

De beunhazen hier sturen foto's voor € 10,00 a € 15,00 naar de media, dan kom ik aan kakken met mijn € 45,00 excl. 19% btw... :) En dan nog de mensen die foto's opsturen naar media's zonder zich te laten betalen... 8)

Dus: "Schoenmaker blijf bij je leest". :wink:

Tenminste hier in de buurt is het heel extreem!

gr. Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Afotos
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 949
GeregistreerdCOLON 18 Feb 2009 18:38
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Benny, als de Donald Duck vraagt om tekeningen op te sturen waar je een pluche Mickey Mouse mee kunt winnen, ronselen ze dan ook goedkope beunhazen voor hun blad?
Veel meer dan dit is dit niet, ook al doet de eerste post in dit topic misschien anders vermoeden.
757D + 8-400 mm
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

Afotos,

Ik vind dat heel wat anders.

In het geval van de Donald Duck wat jij als voorbeeld aanhaalt, daar kan iedereen aan mee doen, en komt er geen beroep in de verdrukking.

In het geval van de media, sluiten ze zich gewoon af van de fotografen die marktconforme tarieven hanteren. Beunhazen en de voor niks werkers komen dan om de hoek kijken, en de vak mensen worden buiten gesloten. Dus dit is geen vrijwillige keus van de beroepsfotograaf. In het geval van de Donald Duck is het wel een vrije keus.

Als ik kijk hoe beroepsfotografen hier behandeld worden, dan vind ik dat zeer schandalig! En alle beroepsfotografen hier in de buurt leveren over het algemeen betere foto's, dan de beunhazen en voor niks werkers. En toch (kranten), gaan ze bijna constant in zee met beunhazers en voor niks werkers. Kwaliteit geld hier niet meer, wel kwaniteit; helaas. Maar ja, zolang de meeste lezers niet het verschil tussen een goede en slechte foto zien en er dus geen klagers zijn, zullen de meeste kranten op deze manier door gaan...

Kortom: Het is hier echt een drama! :shock:

gr. Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Vizier
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 91
GeregistreerdCOLON 11 Mrt 2009 16:05

Waarom zouden de amateurs geen kans mogen krijgen om een keer in een blad oid te staan?

Er zijn vast en zeker ook wel professionele collega’s van jou die ook onder de prijs duiken om foto's te verkopen, niet?

Zo gaat dat nou eenmaal in deze tijd, bijna elk vak heeft er mee temaken. Je wil niet weten hoeveel polen er hier lopen die onze baantjes in pikken, die werken voor 500euro pm. daar kan geen enkele hardwerkende Nederlander tegen op.
Ons geluk is dan vaak dat die polen veel verkloten. In mijn vak iig wel.

Amateurs zullen geen kwaliteit (blijven) leveren, en daar kan een prof het verschil maken. Daar heb je wat aan op de lange duur. Voor als de recessie voorbij is. En dat is waarschijnlijk ook het enige wat je er aan kan doen.

Ik geloof niet dat kranten hier mee door blijven gaan, althans ik hoop het niet voor je.

Gr. Chris
Afotos
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 949
GeregistreerdCOLON 18 Feb 2009 18:38
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Canon Benny schreefCOLONIn het geval van de media, sluiten ze zich gewoon af van de fotografen die marktconforme tarieven hanteren. Beunhazen en de voor niks werkers komen dan om de hoek kijken, en de vak mensen worden buiten gesloten. Dus dit is geen vrijwillige keus van de beroepsfotograaf. In het geval van de Donald Duck is het wel een vrije keus.
Sorry, maar ik kan dit stuk text niet toepassen op een website die voor 95% opgebouwd is uit professioneel gemaakte foto's, namelijk de site van zwitser leven.
Beroepsfotografen komen niet in de verdrukking wanneer er op pagina 17 van een website een keer een 'vakantie kiekje' oid komt te staan.
757D + 8-400 mm
Gebruikers-avatar
bobvanduin
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3650
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2004 21:47
WoonplaatsCOLON Eyrarbakki (IJsland)
CONTACTCOLON

Afotos schreefCOLON
Canon Benny schreefCOLONIn het geval van de media, sluiten ze zich gewoon af van de fotografen die marktconforme tarieven hanteren. Beunhazen en de voor niks werkers komen dan om de hoek kijken, en de vak mensen worden buiten gesloten. Dus dit is geen vrijwillige keus van de beroepsfotograaf. In het geval van de Donald Duck is het wel een vrije keus.
Sorry, maar ik kan dit stuk text niet toepassen op een website die voor 95% opgebouwd is uit professioneel gemaakte foto's, namelijk de site van zwitser leven.
Beroepsfotografen komen niet in de verdrukking wanneer er op pagina 17 van een website een keer een 'vakantie kiekje' oid komt te staan.
Blijkbaar heeft Canon Benny genoeg reden om zich bedreigd te voelen door amateurs....misschien moet je het dan eerst eens bij jezelf zoeken in plaats van Zwitserleven er voor aan te vallen.

Fotowedstrijden bestaan al heeeeel lang, langer dan dat in ieder huishouden wel een DSLR aanwezig is. Toen de "Professional" nog aanzien had. Toen hoorde ik niemand klagen, sterker nog, ik denk dat de "professional" het toen juist wel goed vond dat de amateur ook af en toe een mooi plaatje mocht publiceren. Waarom mag dat nu niet meer van jou? Of zie je misschien in dat de amateurs het blijk baar net zo goed kunnen doen als jij professional? Waarom heb jij meer rechten dan die amateur, omdat jij er toevallig van moet leven?
En wat nou als er een collega professional huisfotograaf wordt van Het Zwitserleven voor het grote bedrag van 10 euro per foto? Als deze meneer denkt het voor dat bedrag te kunnen doen, waarom mag de amateur dat dan niet....Kortom, kom eens van je troon af en stop met klagen.

Bob
"Light is the Language of Photography" | Joe McNally
Gebruikers-avatar
jeveos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3411
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2006 11:18

Nou zag ik toevalligerwijs gisteren op TV een spotje van Zwitserleven voorbij komen waarin een professionele fotograaf vanuit een helikopter ergens in Afrika of zo foto's maakte. Dan is het wel wrang natuurlijk dat Z.L. aan de andere kant dit soort low-budget fotografie probeert binnen te slepen...

Edit: zie hier
De aarde is rond... zo rond als een pannenkoek!
fotoarts
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 4551
GeregistreerdCOLON 21 Nov 2004 12:19

Verplaatst naar de juiste rubriek.
fotoborst
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 433
GeregistreerdCOLON 05 Feb 2005 00:07

Bob, je hebt helemaal gelijk!
Weet je hoeveel schooljongens 's avonds met een gekopieerde autocad versie bouwkundige tekeningen maken terwijl dat mijn beroep is?! En te druk heb ik het nu echt niet maar wat doe je er aan? Mijn baas rekent 80,- euro per uur, zij 10,- Ik kan het mensen die geholpen zijn met een tekening gemaakt door een schoolkind niet kwalijk nemen. Hier op EOS surft een kind van 11, maakt mooiere foto's dan menig professional. (niemand persoonlijk bedoeld, dus ook geen verwijt of sneer etc. dan ook, en helemaal dat ik het beter kan en zo) :wink:
Gebruikers-avatar
Chris Tettero
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 1689
GeregistreerdCOLON 24 Jun 2006 11:34
WoonplaatsCOLON Den Haag
CONTACTCOLON

bmvduin schreefCOLONBlijkbaar heeft Canon Benny genoeg reden om zich bedreigd te voelen door amateurs....
Tja Canon Benny heeft wel meer van deze reacties gegeven in topic's en dit soort topic's gestart...

Evolueer en Innoveer heb ik diverse malen als reactie daarop geschreven.
Kijk dit is nu een onderschrift...
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Menig amateur kan wat een pro niet doet: een mooiere foto afleveren.
En dat heeft soms met aspecten te maken waar een pro-niets aan kan doen.

Wanneer een prof een foto moet gaan maken voor de krant van morgen en dat moet een overzichtsplaatje van het nabijgelegen natuurgebied zijn, dan heb je toch een leuke uitdaging als het vandaag regent. Als je niets in je archief hebt, dan zul je er op uit moeten en vandaag je beeld moeten maken. Anders passeer je je dead-line en heb je zeker weten geen geld.
Die amateur kan s'avonds lekker een filmpje op de bank kijken als Piet Paulisma voor morgen ook regen aan geeft, hij komt dan wel een dagje later terug. De amateur heeft soms iets wat een prof niet heeft, tijd dus.

Maar de prof heeft ook iets wat de amateur niet heeft.
Een prof kan een beeld maken zoals de opdrachtgever het wil hebben. Het gedeeltelijk uitsluiten van eigen smaak en maken wat de opdrachtgever wil zien. Een amateur kan dat natuurlijk ook, maar voor een prof is het maken van de vertaalslag klant > beeld makkelijker dan voor een amateur. Kijk hier eens over het forum heen en lees de vragen eens van mensen die voor het eerst een bandje moeten schieten of een klassefoto moeten maken. Een amateur zit met die vragen, waar hij misschien met veel tijd wel een heel mooi plaatje kan maken, zit hij met zijn handen in het haar als er opeens een beetje moet en een beetje tijdsdruk bij komt kijken. Zeker als het dan ook nog eens in een gebied ligt waar de desbetreffende persoon niet zoveel ervaring in heeft.
Voor een professioneel fotograaf, die het klappen van de zweep kent, zijn natuurlijk de valkuilen bekend en weet hij wat hij moet doen. Die maakt zich allang niet meer druk over welk diafragma hij moet gebruiken voor een portretje. Toch?

Zie dit niet als een bedreiging van het vak fotograaf door Zwitser Leven. Dit soort bedrijven weet maar al te goed dat ze met de campagne 'Zwitser Leven Gevoel' bepaalde beelden willen hebben. En die beelden moeten precies uitstralen wat zij willen, gemaakt zoals zij het willen. Daar huren ze nog steeds wel professionals voor in en laten ze het niet aankomen op wat ze door amateurs ingestuurd krijgen.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar