Eerste keer 430EX II. op een auto interieur

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Vizier
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 91
GeregistreerdCOLON 11 Mrt 2009 16:05

M’n eerste keer met een 430EX II
Poging gedaan om een interieur goed vast te leggen, nou ja interieur… deels :P

Omdat m’n broertje’s auto hier staat voor een nieuwe kabelboom leek me dit het ideale testobject
(auto gaat nergens heen, kan het zovaak proberen als ik wil)

Ik heb vandaag 3 pogingen gedaan, ik zal de beste resultaten van die 3 pogingen posten

Dus de eerste 2 foto’s staan er puur omdat ik toch even wou laten zijn dat er wel vooruitgang is geboekt vandaag, en dat het flitsen toch moeilijker is dan ik dacht.

1. Canon 350D + EF-s 17-55mm, 17mm, 1/25@F5,6 ISO100, Av
Belichting -2, flitser +2 (denk ik) kop recht naar voren
133654


2. Canon 350D + EF-s 17-55mm, 17mm, 1/125@F8 ISO100, Av
Belichting -2, flitser +2 (denk ik) kop recht naar voren
133655



3. Canon 350D + EF-s 17-55mm, 17mm, 1/25@F5,6 ISO400, Av
Belichting -2, flitser +3, kop op 45graden. gebounced via hemel
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=133656[/img]

Ze zijn allemaal iets bewerkt in photoshop maar de 3e toch wel het meeste (vind zelf deze ook de beste van de 3)
De 3e is tevens later op de dag genomen en er is een polarisatie filter gebruikt om wat reflectie uit het dash te halen
Ik heb ook een omnibounce geprobeerd maar het resultaat werd er niet beter op

Ik zou graag tips willen van hoe ik de voeten ruimte wat beter belicht krijg. (Op de 3e foto ;) )
Kan wel met photoshop, maar doe het liever met de camera

Gr. Chris

[modbreak BasZ -> even de plaatjes goed ge-tagg-ed voor je, zodat ze normaal zichtbaar zijn]

[edit by TS -> het was ook de bedoeling dat ze niet zichtbaar waren ;)]
Laatst gewijzigd door 4 op Vizier, in totaal 16 keer gewijzigd.
Vizier
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 91
GeregistreerdCOLON 11 Mrt 2009 16:05

214x beken en niemand weet hoe het beter kan? :(
Gebruikers-avatar
Iceman78
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 45
GeregistreerdCOLON 30 Mei 2008 14:01
WoonplaatsCOLON Heemskerk
CONTACTCOLON

Dat probleem heb ik ook, twee topic hieronder.
Bijna 300x bekeken en geen kritiek of tips. Testcase is denk ik niet zo populair.
Dit is een stukje tekst dat onder je berichten wordt gezet. Er is een limiet van 255 tekens.
Gebruikers-avatar
Sushi
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2840
GeregistreerdCOLON 08 Jan 2009 10:40
WoonplaatsCOLON Rhenen
CONTACTCOLON

Ik denk dat je deze foto's moeilijk met elkaar kunt vergelijken. Omdat je buiten bezig bent en de zon dus steeds anders staat, kan je nooit precies vergelijken tussen de foto's wat je flitser nu doet. Je hebt dus op elk moment een andere belichting te pakken. Je kunt dan beter binnen een onderwerp pakken waar de belichting niet veranderd. Door dan met de instellingen van camera en flitser aan de gang te gaan kan je het verschil goed zichtbaar maken. Ik zie ook dat je de belichting van zowel je camera als je flitser hebt ingesteld..... dat gaat hem niet worden. Je flitser gaat winnen.

Ik weet niet of je hem al doorgelezen hebt maar ik heb heel veel gehad aan het flitser topic hier op het forum.
Vizier
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 91
GeregistreerdCOLON 11 Mrt 2009 16:05

Dank voor je reactie :)

Het was niet de bedoeling om ze met elkaar te vergelijken, wou met de eerste 2 foto’s aantonen dat er wel vooruitgang is geweest die dag
Voor het gemak heb ik foto 1 en 2 maar even omgezet in links, misschien had ik ze helemaal niet moeten posten.

Foto 3 is in mijn ogen zonder twijfel de beste(van deze 3). M’n vraag was dus ook hoe krijg ik de voetenruimte beter belicht op foto 3. Want daar ben ik nog ontevreden over.

Belichting van de camera moest denk ik wel op -2ev, had ik dat niet gedaan dan was alles buiten de auto overbelicht geweest, de flitser op +3 en via de hemel laten bouncen om het dash weer wat op te lichten.
Als er iemand denkt dat het ook anders/beter kan laat het me dan aub even weten. Dan ga ik het uitproberen.

De tutorial had ik idd gelezen maar heeft me in dit geval nog niet op andere ideeën gebracht.

Mvg. Chris
Gebruikers-avatar
Sushi
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2840
GeregistreerdCOLON 08 Jan 2009 10:40
WoonplaatsCOLON Rhenen
CONTACTCOLON

Ik ben bang dat het dynamisch bereik te groot is om bouncend te kunnen flitsen in situatie nummer 3. Misschien toch rechtstreeks maar dan met een omnibounce erop?

Als je de belichting aan wilt passen dan moet je wel de flitser op manual hebben staan he. Op TTL wordt de belichting van de flitser aangehouden.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Wat nu afleid, zeker in foto 3, is wat er buiten te zien is. Dat is te licht en daardoor teveel aanwezig.

Met je sluitertijd controleer je je omgevingslicht en met je diafragma controleer je het flitslicht wat je oppikt in de voorgrond. Probeer daar eens mee te experimenteren.

Door een snellere sluitertijd te hanteren zul je de foto donkerder maken en daardoor de buitenwereld isoleren van de foto. Door de te flitsen kun je de voorgrond weer correct belichten.

En zoek een spannender gezichtspunt dan de achterbank, want dit is wel pontificaal
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Vizier
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 91
GeregistreerdCOLON 11 Mrt 2009 16:05

Dank voor de reactie, ik ga vanmiddag dus even spelen met standje M 8)


Het was trouwens ook de bedoeling dat het dash pontificaal in beeld kwam ;)
Aangezien ik heel het project op de foto zet hoeft het voor mij of voor de mensen die het project volgen geen spannende plaat te zijn,wel mooi meegenomen natuurlijk als dat wel zo is :)
Het is de bedoeling het dash goed weer te geven incl. alle details, vandaar dat ik ook baal de er schaduw in de voetenruimte zit

(ik zat ook niet op de achterbank, die zit er niet in :P)

Gr. Chris

Edit:
Als het buitenlicht te “licht” is, kan ik netzogoed wachten tot het buiten wat donkerder is?
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar