M’n eerste keer met een 430EX II
Poging gedaan om een interieur goed vast te leggen, nou ja interieur… deels
Omdat m’n broertje’s auto hier staat voor een nieuwe kabelboom leek me dit het ideale testobject
(auto gaat nergens heen, kan het zovaak proberen als ik wil)
Ik heb vandaag 3 pogingen gedaan, ik zal de beste resultaten van die 3 pogingen posten
Dus de eerste 2 foto’s staan er puur omdat ik toch even wou laten zijn dat er wel vooruitgang is geboekt vandaag, en dat het flitsen toch moeilijker is dan ik dacht.
1. Canon 350D + EF-s 17-55mm, 17mm, 1/25@F5,6 ISO100, Av
Belichting -2, flitser +2 (denk ik) kop recht naar voren
2. Canon 350D + EF-s 17-55mm, 17mm, 1/125@F8 ISO100, Av
Belichting -2, flitser +2 (denk ik) kop recht naar voren
3. Canon 350D + EF-s 17-55mm, 17mm, 1/25@F5,6 ISO400, Av
Belichting -2, flitser +3, kop op 45graden. gebounced via hemel
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=133656[/img]
Ze zijn allemaal iets bewerkt in photoshop maar de 3e toch wel het meeste (vind zelf deze ook de beste van de 3)
De 3e is tevens later op de dag genomen en er is een polarisatie filter gebruikt om wat reflectie uit het dash te halen
Ik heb ook een omnibounce geprobeerd maar het resultaat werd er niet beter op
Ik zou graag tips willen van hoe ik de voeten ruimte wat beter belicht krijg. (Op de 3e foto )
Kan wel met photoshop, maar doe het liever met de camera
Gr. Chris
[modbreak BasZ -> even de plaatjes goed ge-tagg-ed voor je, zodat ze normaal zichtbaar zijn]
[edit by TS -> het was ook de bedoeling dat ze niet zichtbaar waren ]
Eerste keer 430EX II. op een auto interieur
ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators
- Iceman78
- Shooter+
- BerichtenCOLON 45
- GeregistreerdCOLON 30 Mei 2008 14:01
- WoonplaatsCOLON Heemskerk
- CONTACTCOLON
Dat probleem heb ik ook, twee topic hieronder.
Bijna 300x bekeken en geen kritiek of tips. Testcase is denk ik niet zo populair.
Bijna 300x bekeken en geen kritiek of tips. Testcase is denk ik niet zo populair.
Dit is een stukje tekst dat onder je berichten wordt gezet. Er is een limiet van 255 tekens.
- Sushi
- Canon shooter pro+
- BerichtenCOLON 2840
- GeregistreerdCOLON 08 Jan 2009 10:40
- WoonplaatsCOLON Rhenen
- CONTACTCOLON
Ik denk dat je deze foto's moeilijk met elkaar kunt vergelijken. Omdat je buiten bezig bent en de zon dus steeds anders staat, kan je nooit precies vergelijken tussen de foto's wat je flitser nu doet. Je hebt dus op elk moment een andere belichting te pakken. Je kunt dan beter binnen een onderwerp pakken waar de belichting niet veranderd. Door dan met de instellingen van camera en flitser aan de gang te gaan kan je het verschil goed zichtbaar maken. Ik zie ook dat je de belichting van zowel je camera als je flitser hebt ingesteld..... dat gaat hem niet worden. Je flitser gaat winnen.
Ik weet niet of je hem al doorgelezen hebt maar ik heb heel veel gehad aan het flitser topic hier op het forum.
Ik weet niet of je hem al doorgelezen hebt maar ik heb heel veel gehad aan het flitser topic hier op het forum.
Dank voor je reactie
Het was niet de bedoeling om ze met elkaar te vergelijken, wou met de eerste 2 foto’s aantonen dat er wel vooruitgang is geweest die dag
Voor het gemak heb ik foto 1 en 2 maar even omgezet in links, misschien had ik ze helemaal niet moeten posten.
Foto 3 is in mijn ogen zonder twijfel de beste(van deze 3). M’n vraag was dus ook hoe krijg ik de voetenruimte beter belicht op foto 3. Want daar ben ik nog ontevreden over.
Belichting van de camera moest denk ik wel op -2ev, had ik dat niet gedaan dan was alles buiten de auto overbelicht geweest, de flitser op +3 en via de hemel laten bouncen om het dash weer wat op te lichten.
Als er iemand denkt dat het ook anders/beter kan laat het me dan aub even weten. Dan ga ik het uitproberen.
De tutorial had ik idd gelezen maar heeft me in dit geval nog niet op andere ideeën gebracht.
Mvg. Chris
Het was niet de bedoeling om ze met elkaar te vergelijken, wou met de eerste 2 foto’s aantonen dat er wel vooruitgang is geweest die dag
Voor het gemak heb ik foto 1 en 2 maar even omgezet in links, misschien had ik ze helemaal niet moeten posten.
Foto 3 is in mijn ogen zonder twijfel de beste(van deze 3). M’n vraag was dus ook hoe krijg ik de voetenruimte beter belicht op foto 3. Want daar ben ik nog ontevreden over.
Belichting van de camera moest denk ik wel op -2ev, had ik dat niet gedaan dan was alles buiten de auto overbelicht geweest, de flitser op +3 en via de hemel laten bouncen om het dash weer wat op te lichten.
Als er iemand denkt dat het ook anders/beter kan laat het me dan aub even weten. Dan ga ik het uitproberen.
De tutorial had ik idd gelezen maar heeft me in dit geval nog niet op andere ideeën gebracht.
Mvg. Chris
- Sushi
- Canon shooter pro+
- BerichtenCOLON 2840
- GeregistreerdCOLON 08 Jan 2009 10:40
- WoonplaatsCOLON Rhenen
- CONTACTCOLON
Ik ben bang dat het dynamisch bereik te groot is om bouncend te kunnen flitsen in situatie nummer 3. Misschien toch rechtstreeks maar dan met een omnibounce erop?
Als je de belichting aan wilt passen dan moet je wel de flitser op manual hebben staan he. Op TTL wordt de belichting van de flitser aangehouden.
Als je de belichting aan wilt passen dan moet je wel de flitser op manual hebben staan he. Op TTL wordt de belichting van de flitser aangehouden.
- fotojeroen
- CanonSuperTrooper
- BerichtenCOLON 22137
- GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
- WoonplaatsCOLON Wolluk
Wat nu afleid, zeker in foto 3, is wat er buiten te zien is. Dat is te licht en daardoor teveel aanwezig.
Met je sluitertijd controleer je je omgevingslicht en met je diafragma controleer je het flitslicht wat je oppikt in de voorgrond. Probeer daar eens mee te experimenteren.
Door een snellere sluitertijd te hanteren zul je de foto donkerder maken en daardoor de buitenwereld isoleren van de foto. Door de te flitsen kun je de voorgrond weer correct belichten.
En zoek een spannender gezichtspunt dan de achterbank, want dit is wel pontificaal
Met je sluitertijd controleer je je omgevingslicht en met je diafragma controleer je het flitslicht wat je oppikt in de voorgrond. Probeer daar eens mee te experimenteren.
Door een snellere sluitertijd te hanteren zul je de foto donkerder maken en daardoor de buitenwereld isoleren van de foto. Door de te flitsen kun je de voorgrond weer correct belichten.
En zoek een spannender gezichtspunt dan de achterbank, want dit is wel pontificaal
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede
Dank voor de reactie, ik ga vanmiddag dus even spelen met standje M
Het was trouwens ook de bedoeling dat het dash pontificaal in beeld kwam
Aangezien ik heel het project op de foto zet hoeft het voor mij of voor de mensen die het project volgen geen spannende plaat te zijn,wel mooi meegenomen natuurlijk als dat wel zo is
Het is de bedoeling het dash goed weer te geven incl. alle details, vandaar dat ik ook baal de er schaduw in de voetenruimte zit
(ik zat ook niet op de achterbank, die zit er niet in )
Gr. Chris
Edit:
Als het buitenlicht te “licht” is, kan ik netzogoed wachten tot het buiten wat donkerder is?
Het was trouwens ook de bedoeling dat het dash pontificaal in beeld kwam
Aangezien ik heel het project op de foto zet hoeft het voor mij of voor de mensen die het project volgen geen spannende plaat te zijn,wel mooi meegenomen natuurlijk als dat wel zo is
Het is de bedoeling het dash goed weer te geven incl. alle details, vandaar dat ik ook baal de er schaduw in de voetenruimte zit
(ik zat ook niet op de achterbank, die zit er niet in )
Gr. Chris
Edit:
Als het buitenlicht te “licht” is, kan ik netzogoed wachten tot het buiten wat donkerder is?