Boarding bij eredivisiewedstrijden

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
etienne
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 379
GeregistreerdCOLON 29 Mrt 2008 21:17
WoonplaatsCOLON Sittard
CONTACTCOLON

Via een nieuwe opdrachtgever zit ik as. zondag op het veld bij Roda - Ajax. Nu heb ik een vraag mbt het fotografen bij dit soort wedstrijden.

In het mediabeleid van Roda Jc staat dat fotografen plaats dienen te nemen achter de boarding. Ik vraag me eigenlijk af hoe hoog de boarding is, ivm het meenemen van een zitje.

Ik heb een soort visstoeltje met 3 pootjes, m aar ik betwijfel of die hoog genoeg zal zijn?? Of is het verstandiger om mijn koffer mee te nemen en als zitje te gebruiken? (Koffer is een aluminium cd-koffer welke ik heb omgebouwd als fotokoffer. Hoogte +/- 60cm)

Alvast bedankt voor de tips :oops:
EOS 1D Mk IV | EOS 1D Mk IIN | EOS 5D Mark II | EF15mm fish-eye| EF 24-70 F2.8 L USM | EF 50 F1.8 II | EF 70-200 F2.8 L USM | EF 300mm F2.8 L IS USM | Ex 1.4x II |Speedlite 580 EXII & 430EX
Rhodan
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 22
GeregistreerdCOLON 26 Feb 2009 10:12
WoonplaatsCOLON Leiderdorp
CONTACTCOLON

Ik kom regelmatig in de Arena. Wat ik daar zie is dat er meestal banken klaar staan voor de fotografen. De meeste fotografen maken gebruik van een monopod met een hoogte waardoor het objectief net boven de boarding uitsteekt.
Ik denk dat de hoogte van de boarding ongeveer net zo hoog is als een buro, dus zo´n beetje 70-80 cm.

Ik weet niet hoe het is in het parkstad stadion maar misschien kan je er wat mee.
[url=http://www.flickr.com/photos/mulderimages/]Mulder Images[/url]
In de Crumpler New Dehli zit:
teveel om op te noemen.
Gebruikers-avatar
EosAddict
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 76
GeregistreerdCOLON 31 Jul 2008 15:28

Ik heb regelmatig bij Roda JC gefotografeerd (ter leering en vermaak). Ik heb nog nooit achter de boarding gezeten. Er is langs het veld een fotozone waar alle fotograven kunnen zitten. Indien je achter de goal wilt zitten, moet je inderdaad achter de boarding plaatsnemen. Dan is een vissersstoeltje veel te laag. Heb dit zelf ook eens geprobeert. Dit was geen succes. 60 cm zou voldoende kunnen zijn.
Tip: ga op tijd en reserveer een plaats door je kamera ergens neer te leggen. Ook dit is geen garantie, want iedereen meent het belangrijkst te zijn.

Groeten en succes,

EosAddict

Laat maar wat resultaten zien, ben benieuwd.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Ik heb achter boardings moeten staan die ongeveer tot borsthoogte kwamen :lol:
Kwam omdat de grond achter de boarding meteen afliep ivm drainage.
Nee, dan wordt je vrolijk.
Zeker als het dan zoveelste plaats van de biercompetitie is en het stadion evenredig daaraan verlicht is. :lol: Cambuur zo uit mijn hoofd.

Ben nog nooit bij Roda geweest, dus zou je daar niet mee kunnen helpen.
Maar neem in ieder geval een monopod mee die tot ooghoogte komt als jij moet staan. Ben je in ieder geval voorbereid.
Probeer daarnaast anders aan de lange zijde te gaan zitten als er geen borden aan de lange zijde staan.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
etienne
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 379
GeregistreerdCOLON 29 Mrt 2008 21:17
WoonplaatsCOLON Sittard
CONTACTCOLON

Bedankt voor de snelle reacties :)

Een monopod neem ik sowiezo mee, ook al gebruik ik alleen maar mijn 70-200 2.8. Vind ik toch veel fijner werken.

Ik heb even wat zitten zoeken (zit momenteel op school dus mag eigenlijk niet :lol: ) op een fansite van Roda ( http://www.drekskiebel.nl/01fotos/2009/ ... b2009.html de 11e foto, linken niet mogelijk helaas :cry: ). Daar zag ik dat de boardign schijnbaar niet de gehele achterlijn bedekt. Ook kun je redelijk de hoogte inschatten van de boarding, ik schat dat de koffer hoog genoeg moet zijn, maar neem voor de zkerheid ook wel het krukje mee :wink:

Als het even gaat, denk ik dat het verstandig is om te gaan zitten waar die andere fotografen nu ook zitten.

Groet, Etienne
EOS 1D Mk IV | EOS 1D Mk IIN | EOS 5D Mark II | EF15mm fish-eye| EF 24-70 F2.8 L USM | EF 50 F1.8 II | EF 70-200 F2.8 L USM | EF 300mm F2.8 L IS USM | Ex 1.4x II |Speedlite 580 EXII & 430EX
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Op de eerste zie ik ze ook naast de boarding zitten.
Ik zou me dus geen zorgen maken
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
EosAddict
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 76
GeregistreerdCOLON 31 Jul 2008 15:28

Ik doe er even een tekening bij.
Het rood zwart gearceerd gedeelte is de foto-corner.

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=132131[/img]
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

En je bent ook verplicht daar te zitten als de club die je moet hebben van je weg speelt? Da's lekker :shock:

Overigens, voor volgend seizoen ga ik een stadiondatabase aanleggen. Komen dit soort dingen in mee. Alsmede ook lichtmeting, bereikbaarheid en dergelijke
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
etienne
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 379
GeregistreerdCOLON 29 Mrt 2008 21:17
WoonplaatsCOLON Sittard
CONTACTCOLON

EosAddict schreefCOLONIk doe er even een tekening bij.
Het rood zwart gearceerd gedeelte is de foto-corner.

[img]http://www08.eosdigitaal.nl/forum/album_pic.php?pic_id=******[/img]
Wat ik op de website van Roda begrijp uit het persbeleid mogen fotografen aan beide zijden achter de boarding zitten.

"Fotografen kunnen via de perskamer/gracht het veld bereiken en om vervolgens plaats nemen aan de korte zijde van het veld achter de boarding óf aan de lange zijde tussen de cornervlag en de zestienmeterlijn op de daarvoor gereserveerde posities"

Ook op recente foto's op oa. koempel.nl zie je dat er aan beide zijde fotografen zitten, dus ik denk dat je gerust aan beide zijden mag zitten :wink: Zou toch ook te zot zijn voor woorden dat je maar aan één kant zou mogen zitten :?

maar iig bedankt voor je info, en ik zie uit naar zondag :)
EOS 1D Mk IV | EOS 1D Mk IIN | EOS 5D Mark II | EF15mm fish-eye| EF 24-70 F2.8 L USM | EF 50 F1.8 II | EF 70-200 F2.8 L USM | EF 300mm F2.8 L IS USM | Ex 1.4x II |Speedlite 580 EXII & 430EX
Gebruikers-avatar
Emielepiel
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1522
GeregistreerdCOLON 17 Mei 2007 10:19
WoonplaatsCOLON Knoal
CONTACTCOLON

Gaaf man dat je dit mag doen :shock:
Zeker met een 70-200 zal ik aan de zijkant van het veld gaan zitten. Zo te zien is die mogelijheid er.
Mocht je er voor kiezen om toch achter het doel te gaan zitten, ga dan achter het doel van Roda zitten, heb je waarschijnlijk niet zoveel mm nodig omdat ajaks normaalgesproken veel in de aanval zal zijn en jij ze in het vizier hebt.

Succes.....ene we zien vast de resultaten wel :wink:

Emiel
[size=75]Ik ben liever eerlijk en zeg de waarheid dan dat ik niet de waarheid spreek en lieg.......[/size]

[url=http://www.frozenimage.nl]FrozenImage[/url]
Deos
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1277
GeregistreerdCOLON 25 Okt 2008 20:25

/offtopic en nu maar hopen dat Ajax wint he :D


Je hebt een mooie lens. Denk je echter niet dat je mm´s tekort komt?
| Sony A7R Mark II | TS-E 24 L II | Σ 85 | 24-105 L | 70-200 2.8 IS II L | 50 |
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Hé, ik doe mijn voetbal ook met een 200mm en eventueel een extender. Als je je plaatst goed uitkiest mis je dus helemaal niet zoveel.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Deos
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1277
GeregistreerdCOLON 25 Okt 2008 20:25

dejong1racing schreefCOLONHé, ik doe mijn voetbal ook met een 200mm en eventueel een extender. Als je je plaatst goed uitkiest mis je dus helemaal niet zoveel.
Voor de meeste gevallen zal het inderdaad wel voldoende zijn. Wat nu als de actie naar de andere kant van het veld wordt verlegd?
| Sony A7R Mark II | TS-E 24 L II | Σ 85 | 24-105 L | 70-200 2.8 IS II L | 50 |
Gebruikers-avatar
Petertje
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 586
GeregistreerdCOLON 02 Jun 2008 19:42
WoonplaatsCOLON Steenwijk
CONTACTCOLON

mag ik ook vragen hoe het zo ver heeft mogen komen dat je dit nou mag doen?

lijkt mij ook leuk om bij een voetbal wedstrijd..of een andere sport aan de zijlijn te mogen zitten...en jah toch wel benieuwdt hoe dit zo komt dan..eerst veel gezeten bij de plaatselijke voetbal vereniging?

voor auto sport ben ik wel eens gevraagd en ook wel gedaan.maar ik vond het niks aan...vondt het een beetje ``dood`` uitzien..met voetbal is dat anders..zie je tenminste de gezichten de uitdrukkingen handen/voeten enz..
5DII+grip|7DII+grip|canon 8-15F4L Fisheye|canon 16-35F2.8L II|canon 70-200F2.8LIS II||canon 300F4LIS|sigma 105 macro|580exII|430 ex|1.4X Extender
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Deos schreefCOLONWat nu als de actie naar de andere kant van het veld wordt verlegd?
Dan boor ik uit mijn neus. En als het veel gebeurd, dan ga ik andere dingen fotograferen. Er is namelijk ook genoeg op de tribunes te beleven.
Je moet een beetje roeien met de riemen die je hebt. En anders ga ik verzitten.
(En ik baal op zo'n moment dat ik geen knaken voor een 400mm heb terwijl al mijn buurmannen dat wel hebben en vrolijk doorfotograferen)
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
etienne
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 379
GeregistreerdCOLON 29 Mrt 2008 21:17
WoonplaatsCOLON Sittard
CONTACTCOLON

@ Emiel; Bedankt voor de tips, en natuurlijk krijgen jullie ook zo snel mogelijk de resultaten te zien ;)

@ Deos; Ik ben er opzich niet bang voor, gezien ik mezelf heb aangeleerd met 200mm me te beperken tot foto's van actie op de helft van het veld waar ik aan zit. Dan is 200mm wel "te doen" (had ook liever een 300 2.8 :roll: )

@ Petertje; Ik ben eigenlijk pas sinds vorig jaar écht serieus bezig met voetbalfotografie en het perfectioneren ervan. Een provinciale voetbalsite (met nieuws van de kleinste amateurclubs tot de eredivisieclubs) zocht nog fotografen, las ik en heb de stoute schoenen aangetrokken en een mail gestuurd. Ze gaven aan onder de indruk te zijn van mijn huidig portfolio gezien mijn jonge leeftijd etc , en wilde graag een samenwerking aangaan. En zo komt het dus dat ik via hun bij Roda plaats mag nemen :wink:

@ Ik zal je woorden onthouden voor het geval ik voor hetzelfde probleem kom te staan :wink: Hopelijk valt het in de toekomst te voorkomen door me een 3/400mm te kopen :)
EOS 1D Mk IV | EOS 1D Mk IIN | EOS 5D Mark II | EF15mm fish-eye| EF 24-70 F2.8 L USM | EF 50 F1.8 II | EF 70-200 F2.8 L USM | EF 300mm F2.8 L IS USM | Ex 1.4x II |Speedlite 580 EXII & 430EX
Gebruikers-avatar
etienne
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 379
GeregistreerdCOLON 29 Mrt 2008 21:17
WoonplaatsCOLON Sittard
CONTACTCOLON

terugkomend op het tekort aan mm's :)

M'n pa heeft vandaag een collega van 'm op t werk gevraagd welke ook canongraaf is en deze had 2 extenders..

Dus mn pa gaat morgen even bij m langs en als t een canon 1.4 is leen ik m wel voor zondag.. :wink:
EOS 1D Mk IV | EOS 1D Mk IIN | EOS 5D Mark II | EF15mm fish-eye| EF 24-70 F2.8 L USM | EF 50 F1.8 II | EF 70-200 F2.8 L USM | EF 300mm F2.8 L IS USM | Ex 1.4x II |Speedlite 580 EXII & 430EX
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar