Hoe slaat menig lid zijn foto's op?

ModeratorCOLON Global Moderators

Gebruikers-avatar
bartkoper
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1200
GeregistreerdCOLON 22 Jun 2008 18:27
WoonplaatsCOLON nieuw-vennep
CONTACTCOLON

En dan doel ik eigenlijk: hoe sorteert men de foto's op eventueel schijven en backups?

Sinds vandaag ga ik het maar op datum doen, voorheen had ik 1 grote dumpmap voor alle foto's.
je begrijpt dat je dan nooit een foto vind.
wel had ik een aparte map voor foto's die geplaatst zijn of bewerkt oid.

van alle foto's ca 9000 stuks, heb ik 2 backups, is dit voldoende?

Dus aan jullie de vraag: Hoe sla je ze op, en hoe sorteer je ze?

Mvg,

Bart Koper
[url]http://www.flickr.com/photos/bartkoper/[/url]
Gebruikers-avatar
barend
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 683
GeregistreerdCOLON 07 Jul 2008 12:31
WoonplaatsCOLON Voorhout
CONTACTCOLON

Op jaar en op maand en ik zet ze dan op de externe harde schijf. Daarnaast maak ik een backup op DVD's. Dan heb ik alle foto's twee keer en dat is voor mij genoeg.
groet Barend
50D
EF-S 17-55mm 2.8 / EF 50mm f/1.8 II / EF 70-300mm 4-5.6 IS USM / Dorr tussenringen /430EXII

http://www.flickr.com/photos/bwk72/
Gebruikers-avatar
bartkoper
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1200
GeregistreerdCOLON 22 Jun 2008 18:27
WoonplaatsCOLON nieuw-vennep
CONTACTCOLON

Ik heb ze zelf op een externe HD staan, en mijn pc bevat zelf ook 4 HD schijven, op 1 van hen staat dezelfde backup.
[url]http://www.flickr.com/photos/bartkoper/[/url]
Gebruikers-avatar
digicanon
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 854
GeregistreerdCOLON 05 Okt 2006 19:44
WoonplaatsCOLON Hooghalen

Meestal zit ik achter de laptopen dus laat ik ze daarop in, dan heb ik een portable HD waar ik ze naar kopieer, na de nodige bewerkingen weer opslaan in een nieuwe map. Als ik klaar ben kopie maken naar de "grote" externe HD en word de laptop gewist. Foto's waarvan ik denk die zou ik nog wel eens weer nodig kunnen zijn gaan ook op cd/dvd.

Dus van alle foto's heb ik 2 kopieen en van sommigen dus 3 verdeeldover 3 opslag media.
M.vr.gr Bert
Gebruikers-avatar
ahaverkamp
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 939
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2007 10:17
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Op DVD en in op 2 externe disken. Externe HD's kosten niks meer, dus ga ik daar geen risico's mee nemen. Totaal heb ik het dus op 3 plaatsen staan.
Structuur is de standaard ZoomBrowserEX jaar_maand_dag folderstructuur.

Ondertussen staan er ruim 13.000 op Flickr die voorzien zijn van tags, dus daar kan ik makelijk zoeken als ik er zelf niet zo uitkom.
3 kastjes met extra handvat, 12 buizen met glas en 4 lampjes
Gebruikers-avatar
geertjan
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 149
GeregistreerdCOLON 16 Jul 2008 12:29
WoonplaatsCOLON Amersfoort

bartkoper schreefCOLONIk heb ze zelf op een externe HD staan, en mijn pc bevat zelf ook 4 HD schijven, op 1 van hen staat dezelfde backup.
Even een waarschuwing voor een backup op een andere HD in de PC.
Zelf had ik een backup op een externe HD ongeveer 1 keer per maand en een backup op een andere HD intern weekelijks.
Na een kortsluiting in de voeding van mijn PC was niet alleen de PC stuk maar ook alle harddisken in de PC :twisted:
Ik was dus alle bestand kwijt van bijna een maand :twisted:
Nu staan ze op HD intern en op 2 externe HD want als ik weer eens een defecte voeding heb moet ik er niet aan denken dat op dat moment net de externe HD is aangesloten :cry:

De indeling is op datum met EOS utility :lol:
En zoeken via acdsee is wel wat werk maar zoekt heel snel. :lol:
Gebruikers-avatar
JorCanon
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 86
GeregistreerdCOLON 07 Nov 2008 21:17
WoonplaatsCOLON Ossendrecht
CONTACTCOLON

Foto's die net van de camera komen dump ik altijd op een externe harddisk in een map genaamd 'incoming'. Daar komen ze met sorteren netjes in mappen te staan met altijd wel dezelfde indeling (datum - onderwerp). voorbeeld: 2009.03.30 - Wandeling strand

In deze map worden ze bewerkt en goed gemaakt en alles wat je maar met je foto's wil doen voor het einddoel. Daarna als er meer dan 4 GB in de map staat zet ik het op een DVD en verplaats ik de geback-upte mappen van de map 'incoming' naar de map 'Photo's' op de Harddisk. Daar blijven ze staan tot ze een ons wegen.

Uiteindelijk dus 2 opslagmedia. HDD en DVD.

Groeten,

Jorrie!!
[size=75]Your View On The World Will Never Be Denied[/size]
[size=75]I Don't Mount A Objective At My Camera, I Mount The Camera At My Objective[/size]
[size=75]Canon Eos 400D + Grip BG-E3 + Canon EF-S 18-55 mm f/1:3.5-5.6 II [/size]
NeonKnight
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 116
GeregistreerdCOLON 09 Mrt 2009 16:31
WoonplaatsCOLON Amsterdam

Mijn ongesorteerde foto's zet ik op de harde schijf van mijn mac in de afbeeldingen map die met time machine wordt geback upped. Foto's staan in mappen op datum.

Na selectie en bewerking verplaats ik de onbewerkte en bewerkte versies naar een RAID0 schijf op mijn NAS. In theorie loop ik dan nog wat risico van verlies (in geval van kapot gaan van de RAID controller) dus mogelijk zou ik nog eens in de zoveel tijd een kopie op DVD kunnen maken.
Gebruikers-avatar
OllieB
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 263
GeregistreerdCOLON 16 Apr 2008 20:46
WoonplaatsCOLON Almelo
CONTACTCOLON

Bij mij download ik foto's van camera op harde schijf en externe harddisk als backup, daarnaast brand ik dvd's die ik op een andere locatie bewaar.

Qua indeling wil ik het anders gaan doen, maar tot nu toe op jaartal, datum en eventueel onderwerp (bijvoorbeeld vakantie).

Wat ik anders wil gaan doen is foto's indelen naar thema's, bijvoorbeeld bloemen en planten, architectuur etc. Ik ben er zelf nog niet uit of ik dan foto's dubbel ga opslaan (bijvoorbeeld architectuur op vakantie gemaakt zowel in architectuur als vakantie opslaan etc.).

Wouter
pkupku
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 766
GeregistreerdCOLON 19 Jan 2009 07:20
WoonplaatsCOLON bargercompascuum

ik heb de foto's op de hd staan een externe hd losgekoppeld van de pc zodat hij niet besmet kan worden als er een virus op zal komen en ik heb al mijn foto's ook online in de opslag. op www.myphotoalbum.com heb je onbeperkte opslag en kan je ze toonbaar of niet toonpaar maken voor anderen in verschillende mappen. (helaas geen raw opslag) want je kan o zoveel hd etc hebben thuis maar als je ze niet in een brandwerende kluis hebt liggen en je huis brand af ben je toch alles kwijt en foto's van de eerste 4 maand (tot nu toe) van mijn zoon krijg je nooit weer. op hd is trouwens alles gesorteerd op datum en op internet op onderwerp.

groetjes
Er zijn 60 spieren nodig om nors te kijken en maar 20 om te glimlachen.Waarom zou je je dan vermoeien?
Gebruikers-avatar
MaFo
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 81
GeregistreerdCOLON 07 Mrt 2009 08:41
WoonplaatsCOLON klimmen
CONTACTCOLON

Eerst gaan onmiddelijk na de opname (reportage, shoot of anders..) naar de imagetank. Vervolgens naar een map op de pc en dan nog eens naar 2 aparte externe HD's. 1x per 3 maanden wordt alles nog eens op dvd's gebrand.
Met uitzondering van de imagetank heb ik op de hd's mappen (huwelijken, reportages, zwanger, portret etc.) daarin mappen met de naam klant/model/gebeurtenis en daarin weer mappen Raw/Jpeg/bewerkt.

Wellicht kan het makkelijker :oops: , maar voor mij werkt het.
In memoriam: Konica-Minolta (Sony s....s)
Gebruikers-avatar
Sybren Sikma
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 248
GeregistreerdCOLON 08 Mrt 2006 21:38
WoonplaatsCOLON Buren - Ameland

Hallo.

Eigenlijk doe ik het heel simpel.
Ik laad ze met de kaartlezer, in Zoombrouser.
Als ik dan voor mijn idee genoeg op de pc heb staan dan brand ik ze allemaal in de map waar ze in staan, op een 24 karaats gouden DVD.
Dan weet ik dat ze goed bewaard zijn.
En ze zijn makkelijk weer terug te vinden.
Mocht er wat gebeuren met een DVD dan is niet alles weg.
Maar ik bewaar ze goed en ze hebben een speciaal plek dus daar maak ik me niet zo druk om.

Gr.

Sybren.
Ik heb niets meer te willen, ik geniet
Gebruikers-avatar
oegemeister
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 606
GeregistreerdCOLON 28 Aug 2005 08:54
WoonplaatsCOLON Almelo

Elk uur wordt er een volledige backup van mijn systeem gemaakt naar een externe hd (time machine rules!).... Dat is voor mij wel voldoende. De kans dat mijn Externe HD en interne HD tegelijk kapot gaan is wel erg klein.

Brand en diefstal is een ander punt, maar daar heb ik geen rekening mee gehouden.

gr Sjoerd
[size=75]Apple'tje, Apple'tje, jij bent de mooiste van het land! Go Away Micro$oft![/size]
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Alles wordt opgeslagen naar jaartal-maand-dag om het zo chronologisch terug te kunnen vinden. Sport en daarin dan ook nog eens voetbal worden in aparte mappen geplaatst.

Foto's worden opgeslagen op een externe schijf met RAID-configuratie.
Op die manier wordt een foto automatisch 2 maal opgeslagen, op ieders een aparte disk. Kan er altijd nog 1 stuk gaan zonder dat ik niks meer heb. Gaat misschien iets ten koste van de snelheid, maar dat maakt niet uit.

Brand zou vervelend zijn, net als diefstal.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
Palabra
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 931
GeregistreerdCOLON 05 Dec 2007 15:49
WoonplaatsCOLON Oegstgeest
CONTACTCOLON

Ik heb het al eens eerder genoemd op het forum hier. Als backup maak
ik gebruik van KPN Backup online. Voor ongeveer 5 euro per maand heb
je onbeperkt opslag. De PC maakt automatisch elk etmaal een backup
via Internet van alle gewijzigde bestanden. Ze bewaren telkens de laatste
paar dagen, dus je kunt eventueel ook nog terug in de tijd, als je per
ongelijk een bestand hebt overschreven.

Ook handig als ik ergens anders ben zonder mijn eigen PC dan kan ik via
Internet naar mijn backup toe en eventueel benodigde bestanden ophalen.

Verder vind ik het een veilig idee dat ik mijn bestanden op een andere
locatie in backup heb staan. Ivm diefstal of brand e.d.
amr
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 206
GeregistreerdCOLON 29 Jun 2005 19:45
WoonplaatsCOLON Alphen a/d Rijn

Ik sla ze op in uitsluitend RAW op een externe HD en sync die weer met een uithuizige schijf via een VPN connectie).. (HD bij een kennis). Dit trouwens bi directioneel. (Hij een kopie van mijn foto's, en ik een kopie van zijn foto's).
Sync'en is niet heel snel, maar wel veilig.
"A good reboot is never a bad solution"
Sarpa
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2469
GeregistreerdCOLON 07 Nov 2005 20:25

Ik maak gebruik van een netwerkschijf waarop zowel mijn backup als de backup van de pc van mijn vrouw staat. Aan deze netwerkschijf hangt nog een USB-schijf met daarop nogeens een volledige kopie. Van deze USB schijf heb ik 2 identieke exemplaren waarvan ik er steeds 1 buitenshuis bewaar volgens een roulerend systeem. Mocht ik mijn systeem thuis dus compleet verliezen, dan ben ik maximaal de data van de laatste periode kwijt (ong 1 maand en dat is voor mij voldoende). Alles overigens aangesloten op 2 ups'en met overspanningsbeveiliging op zowel de voeding als telefoon/netwerklijnen.

Opslag gaat aan de hand van thema, ik maak tenslotte foto's van een thema/onderwerp en niet van een dag. Zoeken op datum is een basisfunctie in ieder OS, dus ik vind het nutteloos mijn foto's op datum in mappen te stoppen.

gr Sarpa
Gebruikers-avatar
dr_la
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 361
GeregistreerdCOLON 01 Aug 2008 00:13
WoonplaatsCOLON Leiden

Ik heb op de HD een map "Foto" met daarin submappen op type onderwerp: Macro, Panorama, Astro, etc.

Filenamen in de diverse mappen bestaan uit een onderwerpsnaam (b.v. "Burchtleiden" en vaak ook een datum (b.v. "burchtleiden230309").

Nieuwe foto's gaan eerst in een verzamelmap, en na selectie en eventueel bewerking in de submap in de eerder genoemde map "foto".

Van de inhoud wordt automatisch iedere dag een backup gemaakt op een 2e externe HD.
Canon EOS 60D + Tamron Di II AF 17-50/2.8 + EF 100/2.8 Macro USM + EF 70-300mm F/4-5.6 IS USM + EF 24/2.8 + EF 2.0/35mm + EF 50/2.5 Macro + Samyang 1.4/85 Aspherical IF + Samyang 3.5/8mm + Carl Zeiss Jena Sonnar MC 2.8/180 + Celestron C6
bolke
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 172
GeregistreerdCOLON 09 Jan 2007 21:40
CONTACTCOLON

Ik gooi bijna alle foto's in één map. Daarnaast gebruik ik Photoshop Elements voor het categoriseren en albums maken. TAGgen van foto's, etc.

Voorbeeld: Voor iedereen die op de foto staat heb ik een TAG gemaakt Dus als ik een foto zoek van een bepaalde model hoef ik alleen de naam te weten en die klik ik aan en heb alle foto's waar ze op staat. Dus ook foto's waar 10 mensen op staan heb ik 10 keer geTAGged. Maar ook andere TAGs zijn mogelijk, portret, architectuur, landschap, plaatsnaam waar de foto genomen is, etc.

Backuppen is heel eenvoudig. De map synchroniseren met externe media en database backuppen en klaar. (met programma FreeFileSync)

Bijkomend voordeel van Photoshop Elements is dat de TAGs als IPTC label in de jpg komen te staan. En die zie je dan weer als ik ze importeer op mijn website, Flickr, etc.
[url=http://www.hroling.nl/home/fotoapparatuur]Fotoapparatuur[/url]
[url=http://www.hroling.nl/portfolio]Portfolio[/url]
Paul
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 146
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2006 11:43

Ik werk met jaarmappen. In een jaarmap zitten de mappen met de foto's op jaar/maand/dag/onderwerp.
Naast de pc gebruik ik 2 externe HD's met hierop de backups, die op verschillende plekken bewaard worden.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar